help, mijn kind eet niet meer !!!! advies gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

help, mijn kind eet niet meer !!!! advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:20

Ik open dit bericht omdat ik zelf eigenlijk niet zo goed meer weet wat ik er mee aan moet.
Hopende dat iemand hier goede raad kan geven.
Ik zit dus niet te wachten op advies van mensen die weleens iets hebben gehoord of jonge meiden met de meest wilde verhalen.
Het probleem is dat mijn 5 jarige dochter al maanden slecht eet en sinds de laatste maand echt heel minimaal eet.
Die paar happen die ze neemt is echt onder druk en zeker niet vrijwillig.
Hoe het begonnen is weet ik niet,ik denk dat het erin geslopen is zonder dat ik het merkte en nu zijn we op een punt beland dat ik eigenlijk niet veel meer uitweg zie als naar een dokter te stappen of profesionele hulp in te roepen.
Ze liegt,verzint van alles als ik haar vraag waarom ze niet eet.
Tegen mij zegt ze dat kinderen uit haar klas hebben gezegd dat je mooi slank moet zijn maar tegen haar vader en oma ontkent ze dit stellig.
Tegen hun zegt ze dat ze iedere keer aan spruitjes denkt ( daar gruweld ze van) en daarom ook der gewone eten niet meer naar binnen kan krijgen.
Echt iets waar je dus niks mee kan.
Ik heb gisteravond een goed gesprek met der gehad en het enige wat ze zegt is dat ze weer gaat eten en dat ze niet ziek wil worden door te weinig te eten.
Ze huilt heel erg en raakt toch wel in paniek als ze het idee heeft dat ik het probleem wil aansnijden of er uberhaupt over wil praten.
Maar deze avond wilde ze weer niet meer dan 4 happen nemen en weer omdat het moest.
Ik heb haar heel lief gevraagd om te eten,heb haar uitgedaagd in de hoop dat ze met haar fananiekheid zou willen winnen,heb een cadeautje beloofd,ben boos geworden,heb haar voor straf vroeger naar bed gestuurd,niks heeft gebaad.
Ze eet in de middag maar 3 happen van der boterhammen en s'avonds mag ik blij zijn als er 5 happen naar binnen gaan.
We eten elke dag iets anders en op woensdag pannekoeken.
Nu kwam ze met het idee dat we anders maar vaker pannekoeken moeten eten want dit vind ze wel lekker maar ik ben dus echt niet van plan dat ongezonde eten op tafel te zetten omdat zij mijn gezonde eten niet wil eten.
Gisteren heb ik der eens heel goed bekeken toen ze zich ging omkleden en schrok behoorlijk.
Ze word mager en der knieen steken der helemaal uit.
Ook krijgt ze steeds minder energie,word grauw in der gezicht en is steeds vaker ziek/moe of misselijk.
Kortom dit gaat dus fout.
Snap er echt geen jottum van,ze ziet niemand om zich heen ( in de directe omgeving) die aan dieet doet.
Wij maken nooit grapjes of opmerkingen waardoor ze kan denken dat ze te dik is,helemaal niks.
Ze drinkt trouwens wel goed.

shadowflower

Re: help, mijn kind eet niet meer !!!! advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:24

jij was diegene met die dochter met veel problemen (die jongste is toch een groot topic over geweest) wat denk je dat dat onbewust met de zus ervan doet ... spanning kan ook zorgen dat een kind niet wil eten/misselijk word van het eten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:25

Denk dat je vrij vlot met je dochter hulp moet gaan zoeken. Kind uit het niet goed in haar vel zitten door niet te eten.

Toevalllig was er van de week een programma over Anorexia op tv en daar waren kinderen te zien van inderdaad heule jonge leeftijd.

Ga naar de dok! echt!

Sterkte!

Pannenkoeken zijn goed!!! ga elke avond pannenkoeken bakken..... als ze het maar binnenkrijgt

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:28

Ergens hulp gaan zoeken en zeker niet wachten tot het nog erger wordt.
Je merkt echt dat ze niet wilt eten en nu ze aan het opgroeien is heeft ze zeker haar voedingsstoffen nodig !
Ik zou echt dringend naar de dokter gaan

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:29

Wat Kiwiko zegt: Dan maar elke avond aan de pannenkoeken.. Het is ;echt niet goed als een kindje die nog in de ontwikkeling zit niets binnenkrijgt. Dit weet je natuurlijk zelf ook al wel Lachen

Ik zou zeggen: Bel de dokter first thing in the morning en dan komen jullie er samen wel uit!! Je lijkt me een lieve moeder!

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:32

shadowflower schreef:
jij was diegene met die dochter met veel problemen (die jongste is toch een groot topic over geweest) wat denk je dat dat onbewust met de zus ervan doet ... spanning kan ook zorgen dat een kind niet wil eten/misselijk word van het eten

Volgens mij is dit de jongste zelf Lachen

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:32

Goed ontbijten en lunchen belonen met een pannekoek 's avonds? En voor die beloning steeds meer vragen?
Wat Shadow zegt kan ook kloppen, het kan dat zij (ongemerkt) veel heeft meegekregen van alles en op deze manier reageert. Het kan ook een manier van aandacht vragen zijn. Krijgt ze vitamine pillen?

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:34

Als eerste wil ik even zeggen, dat je echt 2 hele mooie dochters hebt. Wat een uitstraling heeft je oudste dochter ook! Lachen Ik heb je topic van je jongste dochter ook redelijk gevolgd en het kan ook zijn dat het idd een uiting is van de spanning/stress/tekortkoming is van de laatste tijd. Ik denk ook dat het verstandig is om hier professionele hulp bij te zoeken, zodat je niet op een punt beland, dat het te laat is. Ik denk zeker dat je op de goede weg bent en dat je het allerbeste met haar voor hebt!

Sterkte er mee!! Ach gut

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:34

ik zou toch maar langs de dokter gaan.Het is niet pas een paar dagen....

Misschien kan je haar pannenkoeken na het eten geven om te belonen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:35

Je hebt die pakjes nutridrink, zitten extra calorieen en vitaminen in. Zijn er in verschillende smaakjes. Weet alleen niet of kinderen ze mogen.
Sowieso huisarts en wat kiwiko zegt: dan maar pannenkoeken.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:35

Suusjwah schreef:
shadowflower schreef:

Volgens mij is dit de jongste zelf Lachen

Suuswah:Nee dit is de oudste van het stel.

En shadowflower,misschien is het niet zo bedoelt maar de manier waarop je het omschrijft komt op mij over alsof wij problemen hebben met ons jongste kind,maar deze is ziek geworden buiten onze schuld om.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:36

Hmm... ik vind het wel heel apart dat klasgnoten zeggen dat ze slank moet blijven... en dat onder kinderen van 5 jaar... Scheve mond

Als je zelf geen raad meer weet lijkt me dokter/hulp een goed idee, misschien is het achteraf wel iets heel simpels of ook juist niet en ben je er op tijd bij.

Succes ermee, vervelende siuatie Ach gut

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:36

ik heb er bij de scheiding van mijn ouders laatst zelf last van gehad .... en bij een klein kind is dit nog veel erger omdat ze heus voelen wat er aan de hand is ... Ookal zijn ze jong ze zijn echt niet dom ofzo ..... ik zou zelf de oorzaak daarbij zoeken eer dat je naar de dokter gaat Ik zou eerder naar een psycholoog gaan oid. die met je dohter kan babbelen zodat ze haar verhaal kan doen ..

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:38

Ik denk dat je een dokter erbij moet halen.
Er zijn periodes dat kinderen moeilijk willen eten, maar eten dan wel redelijk. Laten de smerige dingen staan.
maar zo erg, heb ik niet gezien.
Klinkt stom ik zou morgen de dokter bellen, want dit kan toch niet wijfie...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:41

Ik heb per abuis gepbt ipv in topic geschreven. Ik dacht in eerste instantie ook dat het de jongste was. Die heeft ook een sonde gehad, bij veel kinderen die sondevoeding hebben gehad ontstaat na een poos een aversie tegen eten en slikken. Ik denk dat de poster ergens boven mij gezondheidsproblemen bedoeld,ik lees het net iest anders dan jij.
In ieder geval hebben jullie las gezin een heftige tijd achter de rug, en daarom blijf ik bij mijn eerdere advies.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:41

Ik zou voor nu maar toegeven aan de pannekoeken en hulp zoeken. Beter ongezond eten dan niet eten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:44

Meetje22 schreef:
shadowflower schreef:

Suuswah:Nee dit is de oudste van het stel.

En shadowflower,misschien is het niet zo bedoelt maar de manier waarop je het omschrijft komt op mij over alsof wij problemen hebben met ons jongste kind,maar deze is ziek geworden buiten onze schuld om.

Het is een beetje knullig opgeschreven, maar shadow heeft absoluut een punt. Dit heeft niets te maken met het eten zelf maar met een onderliggende gedachte. En als ik het zo lees is een zusje met problemen(heb het topic niet gelezen) een goede aanleiding om te stoppen met eten. Zoek alsjeblieft zo snel mogelijk hulp, ga naar de huisarts en vraag deze te helpen. Ondertussen, vraag wat ze WEL wil eten, en kook dit, al is het maar elke dag hetzelfde.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:45

Hetog meid het zit je ook niet mee he...
Ik zou inderdaad denk ik toch snel naar een huisarts oid gaan,
je geeft aan dat je eigenlijk alles hebt geprobeerd en het echt niet goed gaat met je dochter.
Zou niet langer afwachten,
je hebt ht al moeilijk genoeg gehad!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:45

één ding zou ik zeker niet doen,
pannenkoeken op tafel gaan zetten, omdat ze dat zo graag wil...

Zo drijft ze alleen haar zin door, en je wil ook echt niet hebben dat ze straks aalleen nog maar pannekoeken wil eten.

Ik weet niet of het is omdat ze echt gefrustreerd/gestresst is. of omdat ze haar zin wil doordrijven..
in het laaste geval; niet van tafel laten gaan tot ze alles op heeft gegeten en haar belonen. het vergelijken met iets leuks.

Maar vooral er hulp mee zoeken, wij zien het niet van dichtbij, maar dit kan goed fout gaan...

gezien ze al op de basisschool zit, kan er al behoorlijke druk staan op de kleintjes door de oudere kinderen (uit groep 8) Bij ons op school gingen ze altijd de 'leukste' kleintjes uitzoeken, vaak genoeg dat er dan echt een schat van een kind buiten werd gesloten, ook door de mede kleintjes...

Misschien hebben ze wel tegen haar gezegd dat ze te dik is, en haar daarom niet leuk vinden of iets dergelijks..? (je weet maar nooit..)

Heel veel succes!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:46

[LZP] > [MW]

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:48

Een kind van 5 kan niet op die manier de boel onder druk zetten....... Dan is er wat mee.

En op het moment dat je kind gevaarlijk dun wordt, maakt het niet uit wat ze binnen krijgen....... als ze het maar binnenkrijgen.

En geloof me ik ben een echte Geen Koeienpoep moeder, pik geen sjit van mijn kind....... en er wordt altijd geluisterd........

maar dit is wel wat anders Lachen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:50

Misschien kun je allereerst een compromis sluiten: pannenkoeken mét iets gezonds..

Zou wel hulp zoeken in het professionele circuit, in ieder geval naar de huisarts..

Sterkte!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:51

Ik ben het met Kim eens, dit is geen onwil, dit is een roep om hulp en aandacht.
Laatst bijgewerkt door Caira op 12-12-07 23:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:52

Vrees dat je het iets te simpel ziet Jaimyliefje. Misschien komt dat door je leeftijd. (die me overigens verbaasde door je volwassen en correctie schrijfstijl Afgod )

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 23:53

Mijn zoon (nu bijna 7) heeft ook zo'n " eetstop" gehad en geloof het of niet....het beste is er geen aandacht aan te schenken.
Niet dwingen, niet omkopen, niet straffen door haar een toetje te ontzeggen oid, laat het gewoon even rusten. Als ze niet wil eten is dat voor nu even prima, een kind kan wel wat hebben.
Laat haar gewoon aan tafel zitten maar let niet te veel op haar, vraag niet of ze een hapje wil nemen.
Ze moet wel aan tafel blijven zitten tot de rest ook klaar is.
Het is heel moeilijk en je maakt je natuurlijk zorgen maar schenk er geen aandacht aan.
Ik denk nl dat dat het hele issue is. Jullie hebben veel meegemaakt met Jamie, misschien is dit onbewust een roep om aandacht.
Probeer haar dus die aandacht te geven op het juiste moment. Bij de leuke dingen dus en beloon haar op de momenten dat ze goeie zin heeft of leuk aan het spelen is.
Met dat eten komt het vanzelf weer goed, daar ben ik van overtuigd.
Mijn zoontje eet als een beer op het moment en die heeft bijna een jaar geleefd op af en toe eens een hapje.
Ik heb er in het begin ook teveel aandacht aan besteed net als jij, belonen, dingen beloven, straffen, helpt allemaal echt niet. Op het moment dat het voor mij geen punt meer was is alles langzaamaan goed gekomen. Hij moest wel aan tafel blijven zitten en zien eten doet eten op een gegeven moment. Wat moet je als kind anders aan die tafel waar iedereen lekker zit te eten, toch?

Sterkte en hier komen jullie ook wel weer uit.