Vraagje over Pfeiffer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Vraagje over Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 23:00

Ik had een vraagje. 1,5 jaar geleden heb ik Pfeiffer gehad. Ik vraag me nu al een tijdje af hoe lang dat besmettelijk is (dmv speeksel). Zit er een vaste tijd aan, of ben ik mijn leven lang besmettelijk.

Alvast bedankt

Petrichor

Re: Vraagje over Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:20

Ben ik idd ook wel benieuwt naar.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:22

Volgens mij niet heel je leven hoor.Dan zou strax iedereen t moeten hebben.Dan geeft iedereen t aan elkaar door..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:26

Je bent in vlagen besmettelijk. In de eerste maand (dacht ik) dat de ziekte je lichaam binnendringt ben je sowieso besmettelijk. Daarna kun je weer besmettelijk zijn, bijvoorbeeld op momenten dat je weerstand lager is. Ik heb het vorig jaar gehad, en ben zeer waarschijnlijk door mijn toenmalige vriend aangestoken die het op zijn 14e heeft gehad (dat was dus 5 jaar geleden) . Hoe het helemaal precies zit weet ik niet, maar dit is wat ik er van (o.a. mijn dokter) van gehoord heb.\

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:18

ik heb het 2 jaar geleden gehad en mijn HA zij dat het besmettelijk was zolang je koorts hebt.
Maar ik merk dat zodra mijn weerstand lager is mijn lymfeklieren in mijn nek opzetten en dan ben ik erg voorzichtig met mijn vriend zoenen.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:19

Ik ga helemaal met Zonnebloem mee.
Ik heb het ook een redelijke tijd geleden gehad. Maar in de winter speeld het lichtelijk weer op. Omdat je dan minder weerstand heb Ja

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:23

Ik heb pfeiffer gehad toen ik net 14 was. Toen heb ik er ongeveer een half jaar last van gehad. Toen ik al een tijdje 15 was kreeg ik wat met mijn huidige vriend. En ik heb hem toen rond de winter aangestoken! (Tenzij hij toen stiekem vreemd is gegaan Tong uitsteken Maar daar gaan we niet van uit!) Ik merk nu nog steeds dat wanneer ik verkouden ben of minder weerstand heb ik sloom wordt. Ik heb opzich best een redelijke conditie want ik sport regelmatig.
Maar soms weet ik zeker dat de pfeiffer weer op komt treden, dan ben ik doodmoe als ik naar school fiets, heb het gevoel dat ik niet vooruit kom. Als ik dan een trap oploop dan denk ik 'Waar is mn conditie heen?' Ik weet bijna zeker dat bij een lagere weerstand de pfeiffer weer optreed. Maar of het dan ook besmettelijk is?

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:29

Idd heb ik ook Ja
Ik denk dat je toch de dokter even zou moeten bellen daarvoor.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:01

Ik heb Pfeiffer gehad, maar zodra je dr geen last meer van hebt ben je niet meer besmettelijk.. Ik ben nu ook al lang niet meer bemettelijk.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:19

Ik heb het inderdaad ook dat mn lymfeklieren meteen weer opzetten zodra ik me niet helemaal lekker voel (nu ook weer last van). Volgens mij ben je op die momenten wel (licht) besmettelijk.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:10

Ik heb nu driekwart jaar pfeiffer en ga morgen weer naar de dokter omdat het niet echt goed gaat (duizelig, nog steeds iedere dag koorts enz) Ik zal het wel even vragen!

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 17:45

fijn Haha! hoor het graag, en hoop dat het snel weer over gaat bij jou.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:56

Ik heb een aantal jaren geleden Pfeiffer gehad, en bij mij is het nooit echt goedgekomen, ben ook na een dag werken echt op, terwijl ik niet echt een zware baan heb Knipoog .
Volgens mij blijf je niet altijd besmettelijk hoor, ik dacht alleen de eerste maand.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:12

ik heb juist begrepen dat je je hele leven besmettelijk blijft maar niet iedereen is er vatbaar voor.
Mijn vriend bijv heeft ook nooit last gehad

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:10

In principe ben je altijd vatbaar, alleen de weerstand van de een is gewoon beter dan de ander. Dat jouw vriend er nooit last van gehad heeft komt dan waarschijnlijk omdat hij het in zijn kinderjaren al eens gehad heeft; meer dan de helft van de kinderen onder de 10 jaar hebben namelijk het Epstein Barr virus al gehad en merken dit niet of door een simpel griepje. Je bent dan echter wel beschermd tegen de ziekte!
Overigens heb ik net een stukje gevonden over pfeiffer op internet:
Hoe lang ben je besmettelijk als je Pfeiffer hebt (gehad)?

Ook hierover verschillen de meningen. In ieder geval is zeker dat je het meest besmettelijk bent in de incubatietijd. Dat is de tijd dat je al wel besmet bent met het virus, maar er nog geen last van hebt. De incubatietijd is 4 tot 6 weken. Daarna neemt de 'besmettelijkheid' af, maar het virus blijft nog wel in de keel 'zitten'. Dan kan je nog een aantal jaar anderen besmetten (of zelfs je hele leven, maar dat is dus niet helemaal duidelijk).

(bron: http://ziektevanpfeiffer.nl/)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 22:10

Inderdaad MissPromiss, dat is wat ik ook van mn dokter gehoord heb Ja

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:42

Ik heb het nog even nagevraagd aan mijn huisarts en het is inderdaad nog steeds onduidelijk of je je hele leven anderen kunt besmetten of niet. ze zei dat ze op dit moment vermoeden dat wanneer je koorts hebt (en je afweersysteem dus flink aan het werk is) je besmettelijk bent; al ben je ziek door buikgriep bij wijze van. Het virus blijft namelijk in je lichaam zitten en speelt op als je afweersysteem het niet meer onder controle heeft; dit is het geval bij andere indringers Knipoog

lisetje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:16

lees dit even mee want ik heb een paar jaar terug ook pfeiffer gehad en vanmorgen heb ik bloed laten prikken omdat ik de laatste maanden zo moe ben maar mijn dokter prikt me niet op pfeiffer omdat ik dat al eens heb gehad en hij zegt dat kan je geen tweede keer krijgen?
weet iemand daar meer over?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:28

Dat zeggen heel veel artsen.. Maar je hoort zó vaak dat het wél terugkomt. In principe krijg je het dan niet twee keer (je kunt maar 1 keer besmet raken met het virus want het blijft in je lichaam dus twee keer in je lichaam heeft geen invloed Tong uitsteken) maar volgensmij kun je zéker wel een terugslag krijgen. Dus in die zin kun je dat zien als voor de tweede keer pfeiffer

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:31

Idd, het virus blijf je je hele leven bij je dragen. Maar wanneer je besmettelijk bent is inderdaad niet precies bekend. Maar waarschijnlijk als je weerstand laag is zoals MissPromise zegt!
Lisetje83 mij is verteld dat als je eenmaal een keer pfeiffer hebt gehad de kans klein is dat het weer op komt zetten, maar dat je wel weer ziek kunt worden van een broertje of zusje variant van pfeiffer!

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:28

Pff ik vind dat dus ook lastig. Ik heb begin augustus Pfeiffer gekregen, in erge variant, ik moest eigenlijk ook opgenomen worden enzo, want het was zo erg.

Nu voel ik me eindelijk beter, maar durf nog niet te zoenen, ben zo bang om iemand te besmetten.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:34

Ik denk toch dat je daar dan overheen moet want besmettelijk schijn je dus wel je hele leven te zijn.. Tuurlijk is het banketstaaf maarja het komt nou eenmaal voor.. Bovendien heeft een groot deel het al eens gehad wat de kans alweer kleiner maakt.

Ik heb het ook vanaf augustus (nouja.. toen geprikt had het al in juni) en ook vrij erg maar het gaat nu nog steeds achteruit dus ik hoop dat het snel opknapt..
Ik heb wel al die tijd met mijn vriend gezoend. Ik wist het pas 3 maanden later dus als hij besmet zou worden was hij het al lang geweest.
Hij heeft zich toen wel laten testen om er zeker van te zijn maar hij had het niet. Kans is dus groot dat hij het al heeft gehad Haha!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:52

Ik heb nu ook pfeiffer, mijn dokter heeft me verteld dat het alleen de eerste 4/6 weken besmettelijk is, of tot dat je keelonstkeing krijgt, maar ik weet het nu zelf ook niet?
Maarja ik zie t wel ik heb nu toch geen vriend :p

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:53

Zo zie je maar weer dat er eigenlijk heel weinig duidelijkheid is over deze rotziekte!

Ik zou er gewoon rekening mee houden aslje niet lekker bent, griep, kootrts, keelontsteking whatever Haha!

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:22

Misschien weet iemand hier iets van.
Toen ik pfeiffer had (2 jaar geleden) heb ik dus geen rust genomen ook niet toen ik dus echt ziek was de eerste weken (door omstandigheden kon ik niet thuis gaan zitten) en heb dr nu nog heel veel last van.
Mijn bloed is ook niet goed, er zitten te veel witte bloedlichaampjes in. Het schijnt dat mijn lichaam nog tegen de pfeiffer aan het vechten is maar dat het virus niet meer actief is dus dat het vecht voor niks en dat ik daarom zo verschrikkelijk moe en beroerd ben. Moet nu om de zoveel tijd bloed laten prikken om te kijken hoe het gaat, maar het is nog steeds niet goed. Wie o wie kent dit?