He bah... wat kan dit zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Uthrick

He bah... wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:40

Hoi

Ik heb sinds een weekje last van mijn linkeroksel. Ik dacht eerst dat het ( een soort) spierpijn was van het vele opdrukken en het kickboxen wat ik nu opeens doe. ( verplicht +/_6 uur per week les op politieacademie)

Nu kan ik sinds gister een "harde homp" pakken dat diep in mijn oksel ligt en voelt of het in een soort kapsel zit. Het zit dus niet in mijn opperhuid maar echt ín mijn oksel. De huid doet geen pijn, maar die "homp" wel.
Het heeft ongeveer de doorsnee van een kippenei, je kan het redelijk heen en weer bewegen maar dat doet pijn in die homp, je moet er ook niet hard in knijpen. Verdrietig

Nu heb ik al een paar optie's bedacht wat het zou kunnen zijn:
* Een onstoken/geirriteerde spier, maar dan is ie nu wel erg groot.

* Een abces, al kan ik me niet herinneren daar een wondje gehad te hebben en dan moet de huid toch ook pijnlijk zijn dacht ik zo.

* Als laatste iets waar ik liever niet aan denk, en dat is een knobbel( tje) waarop je je borsten moet controleren maar dan is ie nu dus "doorgeschoten"naar mijn oksel, kan dat? Nagelbijten / Gniffelen

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik weet dat ik naar de huisarts kan gaan voor een check, maar ik heb elke dag van 8.30 t/m17.30 les en die lessen zijn zo belangrijk dat ik ze eigenlijk niet kan missen. Vandaar dat ik eerst info via medische bokkers vraag Knipoog

Ilsemarie

Re: He bah... wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:43

In je oksel zitten ook lympfeklieren, als die ontstoken zijn (als dat kan? Nagelbijten / Gniffelen ) lijkt me dat die wel de plek omvatten die jij aanwijst.

Ik zou toch maar even langs de HA gaan of anders op de academie vragen, misschien hebben ze daar een idee.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:44

* Als laatste iets waar ik liever niet aan denk, en dat is een knobbel( tje) waarop je je borsten moet controleren maar dan is ie nu dus "doorgeschoten"naar mijn oksel, kan dat?

Dat lijkt me niet mogelijk; een tumor zit in het weefsel ingenesteld. Het zou wel een uitzaaiing kunnen zijn, maar dat kan volgens mij pas in een ver stadium van kanker en aangezien je dat niet hebt kan je dat waarschijnlijk ook uitsluiten. Lachen

Ilsemarie: het lijken me inderdaad de lympfeklieren.

Misschien even langs de HA?

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:44

Ik denk een lymfeknobbel ja. Heb je ook verminderde weerstand? Ik zou toch even bloed laten prikken. Ja

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:45

Om met dat laatste te beginnen; het kan inderdaad in je oksel zitten. Met borstcontrole moet je ook altijd je oksels controleren.
Maar je bent jong, en tumoren zijn meestal niet pijnlijk. bovendien is hij toch wel plotseling gekomen. Maar goed, het is altijd goed om het zeker te weten; checken dus.

Het zou wel heel goed een ontstoken melkklier kunnen zijn. Die zijn wel pijnlijk. Of zoals eerder gezegd, een lymfeklier. (heb je mss een wondje aan je hand/arm?)

Ik zou het toch maar even aan de HA laten zien, maar dat staat niet in brand. Je kan dus best even een week of 2 wachten tot het je goed kan wachten (maar niet afstellen he?)
Laatst bijgewerkt door beantsje op 26-11-07 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:48

Balen zeg!

Ik denk net als de anderen dat het om een lymfeklier gaat, maar dit:

* Als laatste iets waar ik liever niet aan denk, en dat is een knobbel( tje) waarop je je borsten moet controleren maar dan is ie nu dus "doorgeschoten"naar mijn oksel, kan dat?

zou wel kunnen.. Mij is ooit verteld dat je borstklier om en nabij je oksel begint..je borst loopt daar dus eigenlijk gewoon door.. Het is dus niet alleen de 'bobbel' op je lichaam (wat klinkt dat stom Huilen van het lachen), maar het is dus veel meer dan dat.

Om er toch helemaal zeker van te zijn zou ik even langs de huisarts gaan en bloed laten prikken Ja. Dan heb je misschien wat meer zekerheid Knipoog!

Voorderest, heel veel sterkte gewenst Lachen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:49

Ik denk dat het een lymfklier is. Zou er echt wel even mee naar de huisarts gaan! Heb je ook andere opgezette klieren, hals, boven sleutelbeen, liezen? Meestal valt het wel mee maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Het zou ook een abces kunnen zijn maar daar zou je veel meer last van hebben. @ redrumfox opmerking met betrekking tot meta's (uitzaaiingen) is niet waar.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:49

Ik ben een week snotterig en aan het hoesten geweest. Verder wel een beetje een bluh gevoel gehad maar niet zo erg dat ik dacht van ja hierdoor kan ik niet naar school.
Kunnen ze door bloedprikken zien of je Lymfeklieren ontstoken zijn? Een soort ontstekingsstoffen die dan in je bloed zitten ofzo?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:52

opgezette lymfeklier Ja

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:54

He het kan ook door de deo komen heb ik namelijk ook een hele bal is idd van de lymfklieren. Ben ook hiervoor naar de huisarts gegaan en dan krijg je een antibiotica kuur. Ik gebruik nu een roller als het weer pijn doet normaal een spray maar hier krijg ik last van.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:58

Ze kunnen via het bloed zien of er een ontsteking gaande is aan het bloedbeeld (witte bloedlichaampjes) of aan bepaalde andere waardes. Ze kunnen alleen niet zien waar de ontsteking zit. Behalve als ze bijv specifiek op bijvoorbeeld pfeiffer prikken. De vorm van de lymfklier, de consistentie van de klier en of hij los in de holte ligt bepaalt waar een huisarts aan denkt. Eerst naar de huisarts, die zal je als het goed is even onderzoeken en dan verder een beleid uitzetten. Dat kan oa bloedprikken zijn.
Het kan ook een ontsteking van een haarzakje zijn.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:59

Redrumfox schreef:

Dat lijkt me niet mogelijk; een tumor zit in het weefsel ingenesteld. Het zou wel een uitzaaiing kunnen zijn, maar dat kan volgens mij pas in een ver stadium van kanker en aangezien je dat niet hebt kan je dat waarschijnlijk ook uitsluiten. Lachen

Dit lijkt me erg kort door de bocht. natuurlijk is het niet waarschijnlijk, maar aangezien ze waarschijnlijk niet vorige week nog helemaal doorgelicht is en ervan verzekerd is dus dat ze geen kanker heeft, kun je niet zo met zekerheid zeggen dat het dat niet is.
Ik ben het met je eens dat het niet waarschijnlijk is.

@ts: Onder je oksel zit dus iets wat er niet hoort en of dat nu een abces/ontsteking/gezwel/ingegroeide haar/ontstoken lymfeklier agv deo/vuil enz.. is, t kan inderdaad allemaal, ik zou als ik jou was toch even naar de dokter gaan. Ik zou daar persoonlijk niet al te lang mee wachten, gewoon voor de zekerheid zodat je van de twijfel af bent. Daar zijn doktoren voor he Knipoog

Over die theorie over 'doorschieten': Als (ts, niet in paniek raken, ik zeg ALS om even in te gaan op de speculaties hierboven) er kanker in de borst zit, er zit dus een gezwel (groep van ongeremd delende cellen), kan dat op een gegeven moment op een punt komen dat het uit gaat zaaien. Dit betekent dat de kankercellen via de bloedbaan en lymfebaan door het lichaam gaan 'reizen'. De eerste plek waar deze cellen terecht komen vanuit de borst, en dus een veel geziene plek van uitzaaiing bij borstkanker, is de lymfeklier onder de oksel.

Maar goed, we lopen allemaal wel erg hard van stapel. ts raak alsjeblieft niet in paniek nu. Met bovenstaand stuk wil ik niet suggereren dat jij misschien wel kanker zou hebben. Ik wilde alleen even de bovenstaande reacties 'ik heb de klok wel horen luiden ,maar geen idee waar de klepel hangt' ophelderen.
Maak je geen zorgen, bel morgen gewoon even de dokter en laat er even naar kijken.

succes ermee!

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:59

een dokter(een goeie)kan zo voelen of een lymfeklier ontstoken is...ze zijn nl normaal maar heel klein en zodra ze ontstoken zijn kun je ze al erg snel voelen....
ik had begin mei ook last van mn lymfeklieren in mn nek(op mn sleutelbeen zat een bobbel en mn hele nek was aan 1 kant opgezet,naar de dokter en bloed laten testen,dit bleef echter een behoorlijke tijd aanhouden en na 6x bloed laten testen en 3 antibiotica kuren vond ik het toch wel fijn om even naar het zieken huis te gaan en er naar te laten kijken...
er werd gevoeld en ik moest er een echo van laten maken,daarna een rontgenfoto en al heel gauw was het duidelijk dat het mis was......
wat onschuldig begon als een ontstoken lymfeklier,was idd lymfeklierkanker......

ik wil je niet bang maken,maar laat er alsjeblieft snel naar kijken,hoe eerder je er bij bent als het wel iets is hoe beter ze er iets aan kunnen doen
sterkte en succes!!!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:03

Mijn schoonzus heeft ook eens zoiets gehad. Dat was een cyste. Zij maakte zich ook erg veel zorgen, maar een cyste is onschuldig en kan gewoon verwijderd worden.

Verder vind ik het wel belangrijk dat je naar de huisartst gaat. Snap dat het vervelend is om lessen te missen, maar gezondheid gaat boven alles hoor! Plan gewoon een afspraak tegen het einde van de dag en ga iets eerder naar huis.

Veel sterkte ermee.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:05

Ontstoken lymfeklier moet ik ook meteen aan denken, en anders cyste of toch echt dat ene vervelende waar je niet aan wilt denken.. Succes iig Knipoog

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 22:08

Oohh gatverdamme, je moet dus NIET op google gaan zoeken naar ontstoken lymfeklieren want 9 van de 10 keer gaat het dan over idd lymfeklierkanker of over abcessen waar ze dikke naalden in steken. Ziek

Nu ben ik gelukkig doorgaans niet het type dat in de paniek schiet als ze iets ( kleins) heeft en bij wijze van spreke denkbeeldig mijn eigen crematie al ga regelen, maar van die google verhalen word ik ook niet blij Nagelbijten / Gniffelen

Hmm, toch maar even een paar uur eerder vrij vragen om naar mijn huisarts te kunnen gaan deze week.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:11

doe dat maar !!!!
weet je wat het is en ik hoop voor je dat het echt om een onschuldig onstoken lymfekliertje gaat...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:12

Ik denk zelf ook aan een ontsteking van de lymfeklieren, of klieren die opgezet zijn door een ontsteking elders...

Aan een uitzaaiing zou ik niet zo snel denken, om 2 redenen: in de meeste gevallen zijn uitzaaiingen niet pijnlijk, en als de uitzaaiing zo groot zou zijn, zou er ook duidelijk iets in de borst te voelen moeten zijn (sorry, beetje kromme zin Knipoog )

Toch zou ik wel even naar de huisarts gaan, kan nooit kwaad, en ookal zijn je lessen erg belangrijk, je gezondheid staat voorop!! Succes!!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:16

Heleen1988 schreef:
Redrumfox schreef:

Dit lijkt me erg kort door de bocht. natuurlijk is het niet waarschijnlijk, maar aangezien ze waarschijnlijk niet vorige week nog helemaal doorgelicht is en ervan verzekerd is dus dat ze geen kanker heeft, kun je niet zo met zekerheid zeggen dat het dat niet is.
Ik ben het met je eens dat het niet waarschijnlijk is.

@ts: Onder je oksel zit dus iets wat er niet hoort en of dat nu een abces/ontsteking/gezwel/ingegroeide haar/ontstoken lymfeklier agv deo/vuil enz.. is, t kan inderdaad allemaal, ik zou als ik jou was toch even naar de dokter gaan. Ik zou daar persoonlijk niet al te lang mee wachten, gewoon voor de zekerheid zodat je van de twijfel af bent. Daar zijn doktoren voor he Knipoog

Over die theorie over 'doorschieten': Als (ts, niet in paniek raken, ik zeg ALS om even in te gaan op de speculaties hierboven) er kanker in de borst zit, er zit dus een gezwel (groep van ongeremd delende cellen), kan dat op een gegeven moment op een punt komen dat het uit gaat zaaien. Dit betekent dat de kankercellen via de bloedbaan en lymfebaan door het lichaam gaan 'reizen'. De eerste plek waar deze cellen terecht komen vanuit de borst, en dus een veel geziene plek van uitzaaiing bij borstkanker, is de lymfeklier onder de oksel.

Maar goed, we lopen allemaal wel erg hard van stapel. ts raak alsjeblieft niet in paniek nu. Met bovenstaand stuk wil ik niet suggereren dat jij misschien wel kanker zou hebben. Ik wilde alleen even de bovenstaande reacties 'ik heb de klok wel horen luiden ,maar geen idee waar de klepel hangt' ophelderen.
Maak je geen zorgen, bel morgen gewoon even de dokter en laat er even naar kijken.

succes ermee!

Waarom ga je tegen mij in? Ik zeg exact hetzelfde als jij. Lachen Ik kan wel een heel verhaal van gaan maken dat er wel een kans is dat ze kanker heeft, aangezien iedereen kankercellen heeft etc. etc. Maar zij heeft gewoon niet aangegeven in haar beginpost of ze kanker heeft ja/nee, en iemand die weet dat hij/zij het heeft zou dat erbij hebben gezet. Dus vandaar mijn redenering dat ze tumorvrij is.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:17

@redrumfox: ik concludeerde uit jou post dat jij het volledig uitgesloten achtte dat ts kanker zou hebben? ik ging alleen tegen die stellige aanname in, omdat je dat nooit zeker kunt weten. Dat je niet weet dat je kanker hebt, wil niet zeggen dat je het ook neit hebt. Vaak genoeg meegemaakt... heb ik je verkeerd begrepen?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:20

Heleen1988 schreef:
@redrumfox: ik concludeerde uit jou post dat jij het volledig uitgesloten achtte dat ts kanker zou hebben? ik ging alleen tegen die stellige aanname in, omdat je dat nooit zeker kunt weten. Dat je niet weet dat je kanker hebt, wil niet zeggen dat je het ook neit hebt. Vaak genoeg meegemaakt... heb ik je verkeerd begrepen?

Nee je hebt me niet verkeerd begrepen. Ik had het verkeerd opgeschreven. Knipoog Je hebt helemaal gelijk; je kan er nooit vanuit gaan dat je geen kanker hebt als je er geen negatieve uitslag van hebt gekregen. Ik heb inderdaad iets te snel een conclusie getrokken. Ja

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:29

Dan zijn we het eens Knipoog

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:29

ik en velen met mij hebben een soortje van huidafwijking die onder invloed van hormonen erger kunnen worden, het heet hydranitis meen ik. dit zijn ontstoken zweetkliertjes en er is niks aan te doen, af en toe heb ik ook zo'n bobbel en is zeer pijnlijk.
een paar jaar geleden ook één onder mijn oksel en ik heb in die tijd enorm lopen sjouwen met stenen (net als jij opeens intensief bezig bent), het bobbeltje werd een tennisbal en aan de andere kant kwam er net zo één. jouw verhaal doet me hieraan denken, bij mij moest het opengesneden worden (poliklinisch in het ziekenhuis) onder narcose. daarna is het bij mij nooit meer teruggekomen onder beide oksels..dus ik ga voor ontstoken zweetklier...sterkte

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 22:15

Ik heb er vandaag even EHBO docent naar laten kijken ( Ja, we hadden toch les van haar, maar die dacht volgens mij dat t een stuiterbal was want ze kneep knetterhard Verdrietig ) zij denkt ook aan een lymfeklier maar hij ontdektte nog een bobbeltje aan de zijkant van borst Nagelbijten / Gniffelen dus dat vind ze "eng" en een bezoekje aan huisarts waard. Ik ga morgen dus even een afspraak maken.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 22:18

Dat had ik laatst ook.. Eerst in de ene oksel toen ineens in de andere.. Kon mijn arm niet lekker af laten hangen, maar moest hem steeds iets optillen..
Na een paar dagen was het weg, dus kon er ook niet mee naar de HA.