erge kiespijn, maar tandarts wil nog niks doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blackpegasus

erge kiespijn, maar tandarts wil nog niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 19:19

hoihoi,

Ik moet een wortelkanaalbehandeling ondergaan, maar mijn tandarts wil dat niet doen omdat ik zwanger ben. Dan moet hij foto's maken en dat kan schadelijk zijn voor de baby. Nu ging het de laatste tijd goed, maar sinds gister heb ik weer vreselijke last van die kies. De bult op mijn tandvlees word ook steeds groter en gevoeliger. Ik mag natuurlijk ook geen ibruutjes innemen nu.
bahbah. Iemand nog tips om de pijn een beetje te verzachten? ik moet nog dik 2 maanden Ziek
Alvast bedankt.

Patriciavt

Re: erge kiespijn, maar tandarts wil nog niks doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:52

Owww bah dat is echt een naar probleem Bloos!
Ik ben sowiezo als de dood voor tandartsen... kan hij je geen tips geven voor pijnbestrijding??

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:56

klinkt als een abces...kan je geen antibiotica krijgen?

Ik vind het toch raar. Je kunt met een foto toch een loodschort krijgen? Voor het zelfde geld breidt de ontsteking zich uit naar je kaak en dan ben je echt nog niet jarig!!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:57

Als jij een bult in je mond hebt dan kan de tandarts zeker weten dat er een ontsteking zit.
Hij kan de kies (tand) openen en de zenuw eruit halen.
Daarvoor is geen foto nodig.(volgens mij is zo'n klein foto'tje helemaal niet schadelijk voor de baby en je kan ook nog een loodschort omdoen, deze hoort een ta te hebben) De pijn is dan weg en hij kan dan later de wortelkanaalbehandeling afmaken.

Misschien een idee om naar een avond tandarts te gaan?
Die moet je toch van je pijn afhelpen!

Heel veel succes joh, kiespijn is heel vervelend!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:58

bel morgen es wat andere tandartsen op en leg hun het verhaal voor
dan weet je meerdere meningen en kun je van daaruit je beslissing maken.

beterschap!

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 20:10

ja, ik hoorde van mijn verloskundige dat het ook geen kwaad kan, zolang je maar een loodschort draagt, maar mijn tandarts wil het echt niet doen. En om nou 2 maanden met een half afgemaakte behandeling te zitten lijkt mij ook erg pijnlijk. Maar ik bel morgen gelijk op of hij er echt niks aan wil doen.
Ik ben ook niet dol op tandartsen, maar met flinke pijn wil je wel gaan hoor Knipoog

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:14

2 maand met een halfafgemaakte behandeling in dit geval wortelkanaalbehandeling maakt niets uit. Dat is juist beter zelfs, een wortelkanaalbehandeling wordt altijd in twee zittingen gedaan. Eerst wordt de zenuw eruit gehaald en ontsmet, dan moet het even rusten en daarna wordt het afgemaakt. Meestal zit daar een week á 2 weken tussen maar of het nou dat of 2 maand is dat maakt niet uit. De zenuw wordt eruit gehaald dus daarna heb je nog even napijn en dan moet het over zijn. En kan me aan een kant voorstellen dat de tandarts het niet wil doen, stel er gebeurd wel wat met het kind door de straling? Maarja met loodschort om is de kans hel erg klein idd.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:16

je kan toch geen 2 maanden met kiespijn blijven lopen. Overleg even met je huisarts en daarna nogmaals met je tandarts wat de mogelijkheden zijn. Foto's maken dan kan je eenloodschort om.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:22

Heel vervelend, maar je kunt zo niet nog 2 maanden afwachten. Voor je het weet is je hele kaak ontstoken en voel je je doodziek, en moet het alsnog met spoed gebeuren. Misschien wil je verloskundige even contact opnemen met je tandarts?

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 20:23

ik ga morgen idd even bellen.
heb nu een paracetamol ingenomen (die ik dan wel mag nog) en het is gelukkig even weg.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:33

Kan hij evt. de foto's niet overslaan? Hij weet toch welke kies het is?

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:31

Rontgenstraling is tijdens de zwangerschap met name schadelijk in de eerste 2 maanden. Maar dan nog is de hoeveelheid straling zo ontzettend laag, met name bij digitale rontgen, dat het sowieso weinig tot geen kwaad kan. De tandarts zal alleen de verantwoording voor de foto en de eventuele consequenties niet willen nemen.
De foto kan hij niet overslaan, op de foto kan hij de wortelkanalen zien lopen en kan hij zien of hij op de juiste diepte in het kanaal is.
Antibiotica is ook geen optie tijdens de zwangerschap.
Wat Wendely zegt is ook waar, een wortelkanaalbehandeling is altijd in 2 en soms 3 keer. Het is juist beter voor de kies.
Helaas weet ik niets voor pijnbestrijding tijdens de zwangerschap.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:21

toverpaardje schreef:
Kan hij evt. de foto's niet overslaan? Hij weet toch welke kies het is?

Nee dat kan niet, dat is net wat gabbertje zegt. De foto moet worden gemaakt om te kijken hoe de wortels lopen en later voor de lengte van de kanalen. Hierop worden de vijltjes afgesteld om het kanaal schoon te vijlen. En later moet er nog een controlefoto worden gemaakt om te kijken of het kanaal echt helemaal goed is schoongemaakt. Dan nog een eindfoto om te kijken of het kanaal goed is afgevuld. Maar het maakt dus niets uit als je 2 maand met een half afgemaakte behandeling loopt dat is met deze behandeling juist beter Lachen

En wat gabbertje voor de rest zegt klopt ook, de digitale röntgen is tegenwoordig erg gering en kan weinig tot geen kwaad. En al helemaal niet als je een loodschort om hebt en een loodkraag rond je nek. En nogmaals kan het me goed van de tandarts voorstellen dat hij dat risico niet wil nemen en antibiotica is idd ook geen optie tijdens zwangerschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:24

Ik moet er niet aan denken.. 2 maanden ?! Mijn god toen ik een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan hield ik het niet meer van de pijn.. Bij mij hoefde geen foto gemaakt te worden trouwens. Ik zou idd wat andere tandartsen opbellen want als het echt zo'n pijn doet hou je dat geen 2 maanden vrolijk vol ben ik bang.. Nagelbijten / Gniffelen

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 18:53

het ergste is... ik loop er al meer dan een jaar mee en vorig jaar was het ook heel erg. Toen ik naar de TA ging, vond hij de ontsteking nog niet erg genoeg om er wat aan te doen. Gestoord
Ik kreeg antibiotica en zakjes ibru en daar moest ik het mee doen. Ik mocht pas terug komen als ik weer last kreeg.
Heb toen idd heel lang geen last meer gehad. In augustus was ik weer terug voor controle en zei dat het weer wat gevoelig begon te worden, maar tooen was ik 2,5 maand zwanger. Ik snap dus niet waarom hij me dan de 1e keer ermee liet lopen en me niet gelijk hielp. Ik moet zeggen dat het nu alweer een beetje afzakt, dus dat is ook raar eigenlijk.
Misschien toch eens tijd om een andere TA te gaan zoeken tzt. Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:05

Idd raar dat hij je de 1e keer er ook gewoon mee heb laten lopen.
Die van mij wilde het toen wel gelijk doen.Maar heb m uiteindelijk toch niet laten doen die behandeling Clown Heb m er gewoon helemaal uit laten halen.Kon tussen die 2 kiezen of wortelkanaalbehandelijk of trekken en hoefde ik niet nog een keer terug.Dus daarom toen dat gedaan.
Kan dat bij jou ook evt niet dan ?

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 19:09

het is mijn 1e kies naast mijn hoektand boven. Is niet echt een mooi gezicht dan he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:11

blackpegasus schreef:
het ergste is... ik loop er al meer dan een jaar mee en vorig jaar was het ook heel erg. Toen ik naar de TA ging, vond hij de ontsteking nog niet erg genoeg om er wat aan te doen. Gestoord
Ik kreeg antibiotica en zakjes ibru en daar moest ik het mee doen. Ik mocht pas terug komen als ik weer last kreeg.
Heb toen idd heel lang geen last meer gehad. In augustus was ik weer terug voor controle en zei dat het weer wat gevoelig begon te worden, maar tooen was ik 2,5 maand zwanger. Ik snap dus niet waarom hij me dan de 1e keer ermee liet lopen en me niet gelijk hielp. Ik moet zeggen dat het nu alweer een beetje afzakt, dus dat is ook raar eigenlijk.
Misschien toch eens tijd om een andere TA te gaan zoeken tzt. Knipoog

Bij mij zakte het ook soms even af, dus dat kan kloppen. Wat iig moet helpen is koelen met water. Dus een slok water nemen en tegen je kies houden. Dat verzacht de pijn een beetje. Sterkte ermee iig !

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:18

blackpegasus schreef:
het is mijn 1e kies naast mijn hoektand boven. Is niet echt een mooi gezicht dan he Knipoog

Hmzz dat is minder ja Clown
Bij mij zat ie verder naar achter dus zie je eigenlijk niet zo.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:22

Je kan voor het tandvlees wat kruidnagelolie gebruiken. Bij mij hielp de druk van een kussen tegen de wang en vaak tandenpoetsen. Heb er ook ooit een jaar meegelopen en wist niet wat het was. Mijn oude tandarts had het niet gezien, de sukkel.
Ik ben ooit bij een speciaal centrum geweest voor wortelkanaalbehandelingen (heb een beetje rare wortelkanalen). Misschien kan je hun bellen voor eventuele risico's e.d. mbt tot de zwangerschap. Je huisarts kan je ook naar hun verwijzen trouwens.
Centrum voor Endodontologie Amsterdam
Donarstr 10
1076CB Amsterdam (020)6763848
(020)6763892

Een ervan is een faxnummer, weet niet welke, sorry.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:23

O ja ze hebben wel wachttijden, maar als het echt spoed is wordt je bovenaan de lijst gezet.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:25

Oei dat is vervelend zeg.

Toen ik zwanger was heeft mijn tandarts gewoon een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd.
Deze deed dat zonder een foto te maken en kreeg een noodvulling.
Na de zwangerschap is het afgemaakt en heb er nooit last van gehad.

Ik vind het vreemd dat hij je gewoon hiermee door laat lopen.
Als hij geen wortelkanaalbehandeling wil doen zonder een foto te maken hoeft dat idd geen probleem te zijn.
Hij kan gewoon foto's maken terwijl jij jezelf en je kindje beschermt met een loodschort.

Als ik jou was zou ik er toch nog eens een keer op aandringen om toch over te gaan tot een behandeling.

Sterkte met je kiespijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:27

jeetje wat vervelend zeg.
je mag idd wel paracetamol als je zwanger bent. Ik hoop dat je toch nog geholpen kan worden, want de stress van de pijn is volgens mij ook niet echt goed voor je baby! sterkte!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:49

Ik heb gewoon een behandeling gehad toen ik zwanger was,kan gewoon hoor.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:55

beantsje schreef:
klinkt als een abces...kan je geen antibiotica krijgen?

Ik vind het toch raar. Je kunt met een foto toch een loodschort krijgen? Voor het zelfde geld breidt de ontsteking zich uit naar je kaak en dan ben je echt nog niet jarig!!

Precies, en dat is nu al aan het gebeuren, als er een bult onder je tandvlees zit. Ik heb dit ook gehad! Mijn vorige tandarts kon niet vinden welke tand het was, en ik kan het niet zeggen omdat ik al pijn had aan mijn hele gebit. Ben 3 keer bij hem terug geweest maar hij kon het niet vinden.
Tot ik op een zaterdag wakker word en vresselijke pijn heb. Kon mijn tanden niet op elkaar zetten, want dan ging ik door de plafon. Ben toen naar een Weekend tandarts geweest, en die heeft toen een foto gemaakt. En mijn er aan geholpen. Pff verdoving werkte niet meer, ivm de abces..

Heb de ontsteking moeten laten verwijderen door een "operatie"..
Dus als je kan voelen welke tand het is. Meteen laten doen, want het kan echt een probleem worden op den duur..