Baby komt slecht in slaap, wat doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Baby komt slecht in slaap, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:02

Mijn zoontje van 11 maanden komt de laatste tijd slecht in slaap, overdag is er geen probleem en valt hij rustig in slaap. S avonds is het een drama, hoe moe hij ook is, huilen huilen en nog eens huilen.

Flesje mee naar bed helpt zelfs niet meer, daarmee was hij eerder nog wel te paaien.

Welke moeders herkennen dit probleem en kunnen mij tips geven om hem makkelijker in slaap te laten vallen, ik vind het vooral erg vervelend voor hem zelf, hij is hardstikke moe maar kan niet slapen.

elisa_

Re: Baby komt slecht in slaap, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:15

ik denk dat dit meer bij mens en welzijn hoort?

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:28

Kijk is naar baby's wil is wet, rtl4 21.30 - 22.00 donderdagavond. Het klinkt allemaal misschien wel zweverig hoe hij het brengt maar het zijn wel handige en bruikbare dingen in mijn ogen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:32

Dat kijk ik af en toe wel, maar heb geen oplossing gezien voor mijn slaapprobleem.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:33

IK heb dit probleem ook gehad met mn zoontje hij is nu 9,5 maand en gaat nu sinds een week weer goed. voor dat de problemen begonnen , sliep hij super . Maar opeens begon het. Als ze pas geboren zijn hebben ze rust en regelmaat nodig. Maar dan worden ze minder moe en willen meer ondernemen. Dus gaat het oude ritme eruit. Hebben ze mij verteld overdag minder laten slapenalleen tussen de middag een klein uurtje en dan uit bedje halen. En dan savond op de normale tijd naar bed brengen, hij zal zeker protesteren maar laat hem effe liggen dat kan geen kwaad, hij weet dat je steeds weer komt om hem tte pakken, en dat moet je nu afbouwne. Dus niet meer uit bed halen maar af en toe effe bij kijken en gerustellen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:34

Kelly dat is precies wat ik doe, haal hem er zeker niet uit. Laat hem wel liggen en stel hem gerust.
Tussen de middag slaapt hij even, maar zoals ik al schreef hij is hardstikke moe, maar komt niet in slaap.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:39

Al geprobeert om de slaaptijden te verschuiven? Of vroeger naar bed doen tussen de middag en volledige tijd laten slapen, of misschien het middagdutje inkorten.
Het kan ook zijn dat hij nieuwe dingen opdoet, die hij allemaal moet verwerken. Als dit het geval is is het een kwestie van tijd voordat hij weer zijn normale slaapritme heeft.
Mijn zoontje bijvoorbeeld was toen hij 10 maanden was bezig met proberen te gaan lopen, hier was hij zo gefrusteerd over dat het hem niet lukte, dat hij niet ging slapen. Toen hij eenmaal kon lopen was het goed en sliep zo ongeveer een gat in de dag.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:41

Hoe zit het met de tandjes/kiesjes.
Ander even toch het CB vragen. Verder zou ik het ook niet weten. IK geef die van mij om 23 uur de laatste fles een papfles en om 20uur krijgt hij een gewone melk fles. Veel ouders doen dit ook niet meer , bij die zou ik zeggen dat het eraan ligt dat hij dat ritme mist. Als ik bij die van mij van etens tijd verander dan gaat het ook weer de mist in. Heb je misschien daarin veranderd. Of is er iets verandert in het dagelijks leven, ik weet niet of je werkt of wat dan ook.
verder zou ik het effe niet weten.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:42

Joyckuh schreef:
Al geprobeert om de slaaptijden te verschuiven? Of vroeger naar bed doen tussen de middag en volledige tijd laten slapen, of misschien het middagdutje inkorten.
Het kan ook zijn dat hij nieuwe dingen opdoet, die hij allemaal moet verwerken. Als dit het geval is is het een kwestie van tijd voordat hij weer zijn normale slaapritme heeft.
Mijn zoontje bijvoorbeeld was toen hij 10 maanden was bezig met proberen te gaan lopen, hier was hij zo gefrusteerd over dat het hem niet lukte, dat hij niet ging slapen. Toen hij eenmaal kon lopen was het goed en sliep zo ongeveer een gat in de dag.

Daar zit ook wat in ja

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:44

@Joyce, dat zou het probleem best eens kunnen zijn, hij stapt langs de tafel en stoelen en is alles aan het ontdekken.

Maar hoe los je zoiets op, of wat kan je doen om hem te helpen in slaap te vallen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:45

Lastig probleem, probeer heel eerlijk naar jezelf te kijken.
Je geeft aan hem niet uit bed te halen maar wel gerust te stellen misschien geeft hem dat toch nog teveel prikkels? Kijk eens goed of zijn kamertje wel donker en rustig is, sommige kinderen reageren daar heel sterk op. Verder wens ik je veel succes ik weet precies hoe het is...Maar ben er door schade en schande wel achtergekomen dat ikzelf ook een boel onrust veroorzaakte. Bloos

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:47

Zijn kamer is niet bepaald rustig als ik eerlijk moet zijn, het is nl. tevens de kamer van mij en mijn vriend (is op het moment niks aan te doen wonen bij mijn ouders in) en ik ben nogal een rommelkont hoewel het redelijk netjes is nu.

Als ik het licht uitdoe raakt hij een beetje in paniek, wij laten dus altijd het licht aan totdat hij slaapt, voor sinterklaas krijgt hij een nachtlampje dus dat zal wat meer rust brengen dan het kamerlicht aan.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:53

Mijn oudste sliep de eerste 4 maanden niet fatsoenlijk (een paar uur per nacht) Tot de kinderarts haar opnam in het ziekenhuis en ik tot rust kon komen..Ik lag alsnog de hele nacht wakker terwijl zij daar voor het eerst in haar leven heerlijk lag te slapen. Dat was wel confronterend. Na die opname ging het wel beter maar bij de tweede had ik echt zoiets van: als het weer een huilbaby is laat ik haar mooi liggen. Gelukkig was het een makkelijke baby die pas als kleuter slaapproblemen kreeg. Clown

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:55

Misschien een hele rare oplossing, maar mijn dochter heeft dit vroeger ook gehad toen ze die leeftijd had. Iemand vertelde mij toen dat kinderen heel veel opnemen als je tegen ze praat als ze slapen. Ga bij hem zitten als hij slaapt en praat met hem; vertel hem dat het moeilijk voor hem is dat het hem nog niet lukt om te lopen, vertel hem dat hij veilig is en dat hij de dag los mag laten, vertel hem dat je bij hem bent en dat het goed is als hij slaapt. Ik weet het: het klinkt erg wollig, maar toch heeft het bij mijn dochter heel goed gewerkt (en ik geloofde er zelf eerst niets van). Kinderen die druk zijn met het ontdekken van nieuwe dingen hebben moeite om de 'dag' lost te laten. Er gebeurt zoveel in hun hoofd dat ze zich niet zomaar over willen geven aan het slapen en dus gaan ze er tegen vechten. De wetenschap dat je dit begrijpt en dat het goed is en dat ze veilig zijn doet voor veel kinderen wonderen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:00

Pfff, is lang geleden dat hij 10 maanden was.... maar ik ben toen inderdaad ook met de slaaptijden gaan schuiven, middagdutje werd een uur of 2 naar voren geschoven, wilde hij dan niet slapen, jammer, maar dat komt dan 's avonds pas. (wel iets eerder dan normaal hoor Knipoog ) Wel hield ik de vaste slaaprituelen aan. Dit hielp iets, maar hij sliep pas echt weer goed toen het hem gelukt was om los te lopen...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:03

Ik weet niet of ik je raad kan geven want ik ben zelf geen moeder, maar misschien komt het door de seizoensverandering (eerder donker) en de lagere temperatuur? Misschien heeft hij meer moeite om zichzelf warm te houden dan eerst.

Het zoontje van mijn schoonzusje is nu ruim 6 maanden en van haar weet ik dat hij ook zo zijn fases heeft. De ene week ging het groentehapje er moeiteloos in, de andere week kwam alles er weer uit.
Ik denk bij jou ook dat het een fase is...even doorzetten. Veel succes ermee.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:14

Er zijn een heleboel oplossingen voor en helaas zul je zelf moeten ontdekken wat het beste bij jouw kindje past. Wij hebben 4 kinderen en daar zaten een paar tussen die niet makkelijk in slaap vielen. Ga niet elke avond iets anders proberen. Heb je een vaste routine voor het middagslaapje? Probeer dat dan 's avonds ook. Regelmaat en duidelijkheid is erg belangrijk op die leeftijd (op elke leeftijd eigenlijk). Doe op zijn slaapkamer het licht uit maar laat de deur v/d slaapkamer openstaan zodat hij licht van de gang heeft. Ook kun je gewoon 's avonds bij hem gaan zitten als hij moet gaan slapen, boek erbij en lekker lezen. Kom je zelf ook tot rust. Niet al teveel aandacht aan hem geven. Hij weet dan dat je er bent en voelt zich veilig. Hij mag best huilen, maar daar heb je even geen boodschap aan. Later kun je dit steeds verder uitbreiden. Bij de deur gaan zitten dan op de gang. Vaak gaat dit zo opeens ook weer beter. Veel succes ermee.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 02:20

[LZP] > [MW]

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 02:24

Mijn zoon (nu een slaapkop van inmiddels al weer ruim 13 jr. Clown ) was tegen de avond vaak erg gespannen en huilerig en kon dan ook niet in slaap vallen. Hij ontspande eigenlijk altijd wel als ik hem ´s avond vlak voor het naar bed gaan in een badje deed. Vaak viel hij dan al tijdens het badje in slaap!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 03:09

heeft in bakeren geen zin? het klink misschien heeel erg gemeen, maar het beste is toch je baby laten huilen en laten weten dat hij moet slapen door niet te komen en hem op te pakken dit zal hij wel een poosje volhouden maar uit eindelijk valt hij sneller inslaap omdat hij weet dat je toch niet komt.
mama's zijn snel bezorgt en willen graag dat het kindje stil is, waardoor ze een kindje snel verwennen om het kindje op te pakken zodra het kindje huilt.

* misschien is het een tip om het middag dutje te verminderen? dat je inplaats van 2 uur nu eens een uurtje doet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:35

Bach bloesem werkt erg goed,ik heb het ooit aan een kind van 2 gegeven die sliep vanaf de geboorte al slecht.Na 3 dagen sliep ze al door,ik kan eventueel via een foto wel wat samenstellen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 09:39

winia4ever schreef:
heeft in bakeren geen zin? het klink misschien heeel erg gemeen, maar het beste is toch je baby laten huilen en laten weten dat hij moet slapen door niet te komen en hem op te pakken dit zal hij wel een poosje volhouden maar uit eindelijk valt hij sneller inslaap omdat hij weet dat je toch niet komt.
mama's zijn snel bezorgt en willen graag dat het kindje stil is, waardoor ze een kindje snel verwennen om het kindje op te pakken zodra het kindje huilt.

* misschien is het een tip om het middag dutje te verminderen? dat je inplaats van 2 uur nu eens een uurtje doet?

Inbakeren? Hij is bijna een jaar Verward

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 09:39

marleen_usar schreef:
Bach bloesem werkt erg goed,ik heb het ooit aan een kind van 2 gegeven die sliep vanaf de geboorte al slecht.Na 3 dagen sliep ze al door,ik kan eventueel via een foto wel wat samenstellen.

Sorry Marleen in dat soort dingen geloof ik niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:40

dat is heel jammer voor je maar niks aan te doen.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:53

Denk zelf dat het een periode is.
Het wel genoemde sprongetje.
En tevens maakt hij nu dus ook al heel wat door overdag en daar kan hij ook erg druk van zijn nog in zijn hoofdje. Ik zou kijken waar hij rustig van word en in ieder geval proberen voor dat hij naar bed gaat wat rustiger te doen.