Overspannen...wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Overspannen...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 21:13

Ik weet echt niet meer wat ik nu moet doen, ben ten einde raad en compleet uitgeput:

Ik slaap al vanaf eind augustus niet meer normaal, ben compleet uitgeput. Zelfs in het weekend kan ik niet slapen. Heb Temazepam en ik val wel in slaap maar ik ben zo druk in mijn hoofd dat ik zelfs in mijn slaap niet tot rust kom (geestelijk). Ik neem zo'n pilletje in (soms 2), slaap 7 uur (lees: bewusteloos) en word na 7 uur met een ruk wakker, helemaal gestressed en gespannen. Heb meteen allerlei liedjes in mijn hoofd, dingen aan mijn hoofd. Continu.
Al bijna 3 maanden heb ik niet meer echt kunnen slapen en nu kan ik niet eens meer ontspannen.

Ik ben continu gespannen, mijn lichaam kan niet meer ontspannen, heb hiervoor Xenax retard maar dat helpt maar een beetje. Ik heb de hele dag liedjes in mijn kop, dingen aan mijn hoofd. Mijn lichaam is 1 harde plank, ik hyperventileer de hele dag door.

Ik werk nog gewoon door, ook omdat de huisarts en de psychiater waar ik net bij ben begonnen, me hebben geadviseerd wel te blijven werken.

Ik werk in ieder geval tot eind van de maand op 80% basis (sinds vandaag). maar mijn manager begon vandaag al meteen een traject van telkens meer werken uit te werken omdat hij me vanaf half januarie weer helemaal nodig heeft (dan begint de echte drukte pas echt, en dat terwijl ik het nu zo druk heb dat ik het liefst niet slaap of eet of naar de wc ga om maar door te werken en door te werken om alles af te krijgen).

Ik kan geen rust vinden, zelfs niet bij mijn paard (die ik toch voor de ontspanning heb) want alles moet snel snel snel.
Ik was vandaag zo gestressed dat ik dit zelfs op mijn paard afgereageerd heb, en hij is zo gevoelig en onzeker...Ik moest toen keihard janken...

Hij heeft een blessure aan zijn schouder en staat sinds vorige week weer overdag in de paddock en 's nachts op stal. Hij is tijdens de periode op het land (6 maanden) enorm vooruit gegaan in zijn herstel en nu wil ik al het mogelijke doen om dit herstel te behouden en ervoor te zorgen dat hij de komende maanden niet achteruit gaat (hij moet zoveel mogelijk bewegen om zijn bespiering in zijn schouder op te bouwen), anders zijn we weer terug bij af.

Ik lig als een plank in bed, zo gespannen ben ik. Er is geeneen spiertje meer dat kan ontspannen in mijn lichaam...Ik ben oververmoeid, uitgeput en ten einde raad.

Ik heb met de arbo arts afgesproken tot januari 80% te werken, maar mijn manager is het daar dus niet mee eens. We hebben over 2 weken nog een gesprek dus dan zie ik het wel, maar als de manager mij geen tijd gunt om tot rust te komen dan zit ik over 2 weken echt thuis. Want ik moet elke avond janken van de oververmoeidheid en de stress en ik kan niet slapen.

Maar ik wil ook zo graag goed presteren op het werk, mijzelf bewijzen en het goed doen.

Ik heb het idee dat ik echt overspannen ben, maar ik krijg het gevoel dat ik niet serieus genomen word. Niet door de psychiater, niet door de huisarts en zeker niet door mijn manager die (zoals het hem dunkt) het bedrijfsbelang voorop stelt en mij het liefste morgen weer 100% aan het werk wilt.

Daarbij heb ik het dus superdruk, ik moet van de arboarts 80% werken en de manager staat er ook op dat ik mij daaraan houd. Maar mijn werk word niet overgenomen. Ik heb een eigen ''pakket'' en daar ben ik verantwoordelijk voor.
Dit betekent dat ik in die 80% wel het werk moet doen van 100% (of meer ivm de werkdruk). Dit is toch ook geen normale gang van zaken?

Daarnaast ben ik een controlfreak en raak ik in de stress als ik geen overzicht meer heb...

Ik wil erg loyaal zijn aan mijn werkgever, want ik heb het er enorm naar mijn zin en ze houden rekening met mij.

Ik weet het niet meer hoe nu verder, ben al vanaf augustus oververmoeid en het stapelt zich alleen maar op. Het word gewoon niet minder, alleen maar erger. Zelfs in het weekend. Ik plan geen afspraken meer, verwaarloos mijn sociale contacten omdat ik geen overzicht meer heb over wat ik in het weekend moet doen.

Soms denk ik dat 40 uur en een paard erbij en ook nog eens alles alleen moeten doen qua huishouden niet gezond is, echter de slapeloosheid is begonnen in augustus. Ik had toen vakantie notabene en mijn paard stond op het land. Ik hoefde toen niets te doen op stal, alleen maar heerlijke wandelingen maken...

Wat moet ik doen?

Ik heb 29 november weer een gesprek met de arbo arts, mijn manager heeft daarvoor een gesprek met hem.

Het is begonnen met psychische klachten in een vrij rustige periode op het werk, maar door de slapeloosheid en oververmoeidheid ben ik in een vicieuze cirkel terecht gekomen waarin ik steeds minder aankon en dingen mij steeds meer energie kosten, waardoor ik nu geen een moment op de dag meer kan ontspannen.

Het enige wat zal helpen is mij plat spuiten met narcotica Ach gut .

Vanacht wilde ik het liefste gewoon naar kantoor rijden om te gaan werken, wetende hoeveel ik vandaag moest doen....

xxsweet

Re: Overspannen...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:19

Pas maar op, dalijks heb je een burn-out en dan ben je ook echt ver van huis.
Je wil teveel voor je manager-baas klaar staan. Denk aan jezelf, anders heb je niks meer aan jezelf.
Ik begin zelf ook in zo'n cirkel te raken en hoop er weer uit te komen met een psychiater/psycholoog want ik heb ook redelijk veel klachten.
Wat ik in jouw geval zou doen is goed naar het advies van je psychiater luisteren en flink je hart uit te storten,
Maar denk erom, je lichaam kan er zo ineens mee ophouden hoor Ach gut

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 01:19

Je staat al onder behandeling van huisarts en psychiater en mbt je werk dien je het advies van je arbo arts te volgen en daar zal de werkgever zich aan moeten houden.

Ik kan je dus niet adviseren wat je NU specifiek moet doen behalve: weten dat het tijd kost en er op vertrouwen dat je op de goede weg zit nu je net hulp van een psychiater hebt gekregen. Als het goed is zal hij/zij je problemen met je bespreken en werken aan ontspanning etc.

Er zijn ontzettend veel boeken te vinden met concrete tips, maar het allerbelangrijkste is stoppen met denken dat je NU een oplossing moet hebben, dat je je NU beter moet voelen en dat je NU moet slapen..... daarmee krijg je alleen maar meer stress.

Op dit moment zit je op een zo hoog stress niveau dat dat niet in een paar dagen weer terug op normaal is. Dus neem met minder genoegen, realiseer je dat je nog wel een tijdje slecht zult blijven slapen en het moeilijk zult hebben maar dat het met kleine stapjes gaat (en soms 3 stappen vooruit en weer 2 terug) en wees in de tussentijd een beetje lief voor jezelf.

Als je teveel hooi op je vork hebt, zul je af en toe keuzes moeten maken en de conditie van je paard lijkt me op dit moment van minder belang dan je eigen conditie. Dus doe wat moet en geef je paard beweging (of vraag af en toe iemand anders het te doen) maar stel je eisen bij..... en voel je niet schuldig als niet alles kan (poetsen of uitmesten of tuig schoonmaken of tutten kun je best eens overslaan, zeker als je paard overdag al buiten staat..........)

En; laat je niet bang maken dat je ook nog een burn out krijgt en je lichaam het niet aankan..... een lichaam kan veel aan en je bent denk ik al hard aan het werk op de weg terug....

Enne succes.......(been there.... en geloof me........ er komen weer betere tijden.........)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 01:36

laat de tranen in elk geval komen, ga er niet voor vluchten,
sta jezelf toe om bijvoorbeeld je paard in de bak te gooien ipv te rijden,
zoek iemand met wie je écht kan praten en bij wie je helemaal jezelf kan zijn,
zorg ervoor dat je goed gezond en genoeg eet,
waai af en toe bewust eens uit op de wei of in het bos
zoek iemand die je wil helpen je huis op orde te houden,
zorg dat de degelijkste dingen zo op orde zijn dat het je geen onnodige energie kost,
misschien weet ik morgen nog wel meer te schrijven
ik ken je gevoel, zit er zelf ook soms tegenaan....
en heb erg veel aan bovenstaande dingen.
en dan heb ik het niet eens zo druk practisch gezien, maar vertel dat maar eens tegen je hoofd en je eeuwige gedachten...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 01:41

Heel herkenbaar, maar bedenk één ding: je werk is gewoon maar je werk en niet je léven !! Het is een manier om je brood te verdienen, niet meer en niet minder. En als jij je werk niet afkrijgt dan doet je manager maar wat meer (die zijn érg goed in het doorschuiven van al het werk en zelf de eer opstrijken).

Ik ben - na allerlei nare toestanden in mijn privéleven - ook bijna 9 maanden overspannen geweest. Wat bij mij de boel weer tot rust heeft gekregen is de haptonoom. Die leert je weer in je eigen 'ruimte' te gaan zitten en zelf te bepalen wie en wat je daarin toelaat: ik kan je vertellen dat geeft een heleboel rust. Dat lukt natuurlijk niet na één sessie maar wel leer je daar ook weer te ontspannen en met kleine stapjes gewoon weer op je eigen benen te gaan staan. Ik kan het je aanraden !!

Overigens denk ik dat je het dus wél moet gaan zoeken in - tijdelijk - stoppen met werken en zeker niét in slaappillen en andere medicijnen: die werken erg verslavend en het is moeilijk om dan nog te kunnen constateren of het weer beter met je gaat. Juist door te stoppen kun je vanuit een soort nulpunt weer langzaam grip krijgen op je leven, met kleine stapjes te gelijk. Iemand zei eens tegen mij: kijk eens naar de blaadjes aan de bomen: die groeien ook niet harder omdat jij het zo graag wilt. En zo is het: alles heeft z'n tijd nodig en dit ook.

Veel sterkte !

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 02:05

Oh wat komen sommige dingen in jouw verhaal me bekend voor! Met name die liedjes, dit heb ik ook heel erg, sommige dagen sta ik ermee op en val ik er mee in slaap. Concentreer ik me echt op iets anders dan gaat het even goed, zodra de concentratie verslapt spookt het liedje weer door mijn hoofd. Dacht altijd dat ik de enige was met zulke langdurig hardnekkige liedjes in het hoofd Nagelbijten / Gniffelen

80% werken en 100% werk moeten doen lijkt me verre van reeel. Kaart dit dus aan bij je leidinggevende. Zo heeft het namelijk nog geen zin. Verder kan hij hoog en laag springen als de arboarts zegt 80% tot januari, dan is dat 80% tot januari en niks anders

Verder ga ik er vanuit dat je alle logische adviesen al gehad en geprobeerd hebt, maar toch nog even:
- voor het slapen gaan geen pc/tv hier wordt je druk van in je hoofd.
- een stukje lezen voor je gaat slapen wil nog wel eens helpen.
- schrijf dingen van je af, dit topic op bokt is al een aardig begin Knipoog Maak verder lijsten van dingen die je moet doen/regelen, zodra het op papier staat hoef je het iig niet meer te onthouden.

En als laatste mijn levensmotto:
Kan ik er NU wat aan doen? Ja? Dan meteen doen.
Nee? Dan stoppen met je druk over te maken, het is zinloos.

Volgens mij vriendin heb ik makkelijk praten Nagelbijten / Gniffelen Maar ook zij begint dit motto langzamerhand wat door te krijgen Haha!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 10:14

Bedankt voor jullie adviezen!
Ik moet zo naar mijn werk, maar heb vanacht weer niet goed kunnen slapen en ben zo druk en gestressed. Ik moet nu weer keihard janken.

Ik zie er niet uit, enorme wallen en dikke ogen en bleke huid...hoe moet ik deze dag in godsnaam doorkomen? Het huilen houdt niet op...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:21

Ik ben ook overspannen geweest voornamelijk door persoonlijke omstandigheden. Ik heb 2 weken niet gewerkt en school op een laag pitje gezet (wel gaan en wat leren maar niet zo veel) en heb vooral veel gehuild die tijd. Geef jezelf tijd en zucht een paar keer diep en janken mag! Zoek iemand in je omgeving waarmee je kan praten en die jou begrijpt zodat je daar je hart kunt luchten. Neem eventueel iemand erbij die af en toe je paard kan overnemen en als jij dan gaat heb je alle rust even.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:53

Je bent de enige die je grenzen kan aangeven......... Als het echt niet gaat kun je dus niet werken (in ieder geval geen 80%), zo simpel is dat (al weet ik dat het vreselijk is om dat toe te geven en te beslissen). Het kan echter geen kwaad als je baas ziet dat je er slecht aan toe bent (aan de ene kant is dat niet tof, aan de andere kant ziet hij dan echt hoe je eruit ziet en dat het dus niet gaat).

Maar als het niet gaat houdt het op......

Ik weet niet of je elke dag slaappillen slikt en al langere tijd, maar als dat wel zo is, zou ik toch overleggen met je behandelaars of het wel normaal is dat je op die basis dan toch 80% moet werken.

Ik zou me niet moeten bemoeien met je medicijn gebruik (en ben geen arts) maar naar mijn informatie kunnen slaappillen een uitkomst zijn als je kort en/of incidenteel gebruikt. Voor langduriger problemen wordt eerder (als dat nodig is) anti depressiva voorgeschreven. Maar dat is iets dat je met je artsen moet bespreken..... al weet ik dat anti depressiva je een eind de goede weg op kunnen brengen, mocht het met een 'normale behandeling' (werken aan ontspanning etc) niet meer lukken....

Sterkte......... je komt er echt wel weer uit..... maar je lichaam en geest geven heel duidelijk aan dat er iets is waar je aandacht aan moet geven en dat je jezelf niet langer voorbij kunt lopen.......

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:58

kun je niet paar dagen lekke rhelemaal op uit gaan? even op adem komen?
ik heb ook tijd temazepan geslikt, en ook oxezapan, en idd, je word met een schok wakker en bent heel onrustig erna
ik had toen altijd mn radio aanstaan, werkte iets ontspannends
sterkte

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:10

Meid meid...denk eens aan jezelf!!Straks ben jij idd een burn out nabij,en denk je dat dan het bedrijf waar je werkt falliet gaat??
Ik weet maar al te goed hoe jij je voelt,zit in dezelfde situatie. Verdrietig
Maar nu ben ik wel op het punt,dat ik voor mijn gezondheid kies.
Met grote geestelijke problemen,gaat geheid je lichaam ook storingen vertonen...en dan ben je nog verder van huis.
Je werkt om te leven, en NIET leven voor je werk!!
Ga nog eens een goed gesprek aan met je huisarts,in de door jou uitgelegde situatie zijn er genoeg andere medcijnen. Ja
Ze kunnen nooit je problemen oplossen,maar geven je wel tijdelijk een steuntje die je nu héél goed kan gebruiken!!
Lieve meid,het is héél moeilijk en zwaar...maar denk maar zo dat jij sterker uit deze strijd gaat komen. Pling
Ik wens je héél veel sterkte en beterschap.. Ach gut Vriendjes zijn?

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:11

Meid meid...denk eens aan jezelf!!Straks ben jij idd een burn out nabij,en denk je dat dan het bedrijf waar je werkt falliet gaat??
Ik weet maar al te goed hoe jij je voelt,zit in dezelfde situatie. Verdrietig
Maar nu ben ik wel op het punt,dat ik voor mijn gezondheid kies.
Met grote geestelijke problemen,gaat geheid je lichaam ook storingen vertonen...en dan ben je nog verder van huis.
Je werkt om te leven, en NIET leven voor je werk!!
Ga nog eens een goed gesprek aan met je huisarts,in de door jou uitgelegde situatie zijn er genoeg andere medcijnen. Ja
Ze kunnen nooit je problemen oplossen,maar geven je wel tijdelijk een steuntje die je nu héél goed kan gebruiken!!
Lieve meid,het is héél moeilijk en zwaar...maar denk maar zo dat jij sterker uit deze strijd gaat komen. Pling
Ik wens je héél veel sterkte en beterschap.. Ach gut Vriendjes zijn?

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 11:13

Hé...dubbel geplaatst??? (ontopic)
Bokt...wat doen jullie nu??
Afijn dat moet mij dan weer gebeuren,sorry al is dit niet mijn schuld. Bloos

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 21:18

Hoi Bandos,

Ik durf mezelf niet echt 'ziek' te melden, ik werk in een klein bedrijf waarin we allemaal hard nodig zijn. Daarbij wil ik het zo graag goed doen, als ik mezelf ziek meld heb ik gefaald en zullen ze me waarloos vinden. En ik kost alleen maar geld.

Ik heb vandaag op het werk een paar keer op de wc gezeten om te huilen, 1 x moest ik iets aan een collega vragen maar ik begon toen te huilen. Gelukkig was hij zo lief om mij steeds te vragen welke mappen ik nodig had zodat ik alleen maar ja of nee hoefte te knikken.

Sinds vorige week staat mijn paardje weer 's nachts op stal. We moeten op onze pensionstalling alles zelf regelen...Dus naast je eigen stal mesten en voer klaarzetten ook de andere paarden in of uit de paddock doen, voeren, vegen etcetera.

Vandaag kwam ik uit het werk en ik ben de enige die 40 uur werkt en er altijd als laatste is. Meestal zorgen mensen wel dat hun paard alvast op stal staat of we helpen elkaar met het binnen zetten en voeren aan het einde van de dag.

Vandaag was echter iedereen al geweest toen ik om half 6 kwam. Ik heb toen de paarden binnen moeten halen, voeren en vegen en ook nog eigen stal doen enzo.

Ik was zo gestressed dat ik tegen paarden heb lopen schreeuwen als ze 'niet meewerkten' (niet meewerken vind ik zelf eigenlijk belachelijk, het heeft gewoon echt aan mezelf gelegen. Ik wilde 2 paarden tegelijk meenemen om tijd te winnen (moest er 6 binnen halen, uit 3 paddocks, ze staan 2 aan 2) maar de paarden liepen steeds hun eigen stal weer uit naar een stal van een ander paard etcetera. Ik merkte zelfs dat ik vergeten was van sommige paarden de halsters af te doen nadat ik ze op stal gezet had!)).

De paarden hadden door mijn gedrag en mijn houding de oren naar achter en ze waren nukkig. Normaal gesproken zijn ze lekker vrolijk. Maar ik was zo gestressed en zo moe en zo boos...

Wat moet mijn paardje mij nu een kwijf vinden zeg, hij is zo enorm eerlijk en gevoelig en onzeker...

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:02

Meis wat klinkt dit herkenbaar - en oppassen dat je niet in een burnout raakt - het klinkt mij eerder dat je er eigenlijk al in zit - en dat is geen schande.
Ik had veel aan de gedachte qua werk: als ik morgen neerval - gaat het allemaal gewoon door, helaas niemand is 'onmisbaar'. Even hard, maar het maakte het voor mij toen makkelijker om te accepteren en eerst maar eens aan mijzelf te gaan werken. Niemand heeft er wat aan als jij echt niet meer kunt, jij zelf al helemaal niet. Kies voor jezelf, niet voor je werk, en ik weet hoe moeilijk dat is, want ik ben ook zo'n perfectionist en controlefreak.
Hoe afschuwelijk ik het toen ook vond, hoe blij ben ik er nu om dat ik toch een tijd echt niet heb gewerkt (ik KON gewoon niet meer), ik heb goed hulp gehad - weer regelmaat in mijn eten, slapen en dingen, veel water drinken om mijn lichaam van binnen uit te helpen etc.
Kies voor jezelf!
Heel veel sterkte en je komt er echt wel weer uit, maar zo door gaan sloopt je volledig.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:20

Je moet nu strepen trekken!!!
Niemand houdt rekening met je, dat moet je dus zelf doen!!
Doe ja dat niet, ga je er letterlijk aan onderdoor..

Je kan zo niet werken, je staat aan een afgrond.
Je baas en de arbo hoeven je alleen nog dat ene zetje te geven en je stort naar beneden..

Zorg dat je hier uit komt... hoe...?? aktie ondernemen..
Je moet nu voor jezelf gaan zorgen.. jij bent verantwoordelijk voor jezelf, niemand anders neemt dat van je over.
Zak desnoods in elkaar voor de baas zijn neus.. (beetje overdrijven is in dit geval niet verkeerd, moeten ze je maar serieus nemen..)

Ik heb het ook gehad.. en weet ook precies wat je door maakt.
Het enige wat de druk van de ketel haalt is weg van je werk..
..doordat je altijd je stinkende best doet loop je je zelf voorbij..
..en je baas denkt echt niet aan jouw gezondheid alleen aan zijn centen..

Dit is even lastig, maar doe het en je gaat je langzaam beter voelen met wat meer rust in je lijf!!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:57

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 23:33

Laetitia,

Ik lees in je verhaal een groot schuldgevoel.....en ook gedachten die niet reeel zijn (wat een kenmerk is van overspannen zijn.........)

Je voelt je schuldig naar je werk: een klein bedrijf en het is al zo druk en je kost alleen maar geld en daarom durf je je niet ziek te melden want je bent bang dat ze je waardeloos vinden en dan heb je gefaald....

Maar vraag je zelf af of dat echt reeel is......en kun je het niet van een andere kant bekijken? Elke werkgever loopt het risico dat een werknemer ziek wordt en daar kunnen ze zich tegen verzekeren en het is gewoon een bekend ondernemersrisico. Je kunt je ook afvragen of ze echt wat aan je hebben als jij daar ziek en overspannen en huilend rondloopt of dat ze er meer aan hebben dat jij een tijdje thuis blijft en goed opknapt zodat je straks tenminste weer echt goed kunt werken..... Een werkgever is er ook echt niet mee gebaat dat de werknemers huilend hun werk doen.......

En denk je echt dat ze dan vinden dat je gefaald hebt en waardeloos bent (of vind je dat misschien stiekem van je zelf???)

Kan het niet zo zijn dat ze het vervelend vinden als je ziek bent en niet komt werken omdat dat natuurlijk lastig is, maar dat ze het vooral ook heel vervelend vinden voor jou omdat ze je een leuke meid en een goede werknemer vinden en dat ze daarom hopen dat je er weer goed bovenkomt?

Ik vermoed dat je diep in je hart zelf vindt dat je faalt en waardeloos bent en dat je het jezelf kwalijk neemt dat je de controle kwijt raakt, jezelf niet bent en uitvalt tegen de paarden ( je vraagt je zelfs af wat de paarden van je denken en voelt je schuldig als zij nukkig zijn............)

En ik vermoed ook dat je allerlei rampscenarios in je hoofd hebt en eindeloos loopt te malen en te piekeren (straks vinden ze me waardeloos op mijn werk, misschien raak ik mijn baan wel kwijt en hoe moet het dan met mijn paard en misschien dat mijn paard nu wel niet goed herstelt van zijn blessure doordat ik er geen 100% energie in kan stoppen en misschien komt het ook wel nooit meer goed en als ik zo slecht blijf slapen en gespannen blijf wordt het alleen maar veel erger en dat mag niet gebeuren want ik moet in januari beter zijn want dan heeft mijn baas mij nodig en wordt het pas echt druk terwijl ik vind dat het nu al zo druk is etc etc......)

Heb ik gelijk?

Een belangrijk onderdeel van een hele effectieve vorm van therapie is dat je eens heel goed gaat letten op dit soort (ziekmakende) gedachten......Vraag je therapeut om je dat uit te leggen....... Als je aan het malen en aan het piekeren bent kun je exact opschrijven wat je allemaal denkt..... je staat verbaast hoe ver die gedachten gaan.......

Vervolgens moet je je afvragen of die gedachten wel waar zijn.......

Bijvoorbeeld:
Is het reeel dat mensen mij waardeloos vinden als ik overspannen bent? Is iemand die overspannen is echt waardeloos? Wat zou ik zelf vinden van een meisje die het zelfde meemaakt als ik nu? Zou ik diegene waardeloos vinden? En zelfs als er mensen zijn die overspannen zijn 'zwak' vinden, zijn dat dan mensen die het zelf hebben meegemaakt of roepen ze maar wat, zijn dat leuke mensen, of kan hun mening mij misschien wel niet schelen. Ik weet toch zelf best dat ik mij niet aanstel maar juist alleen maar loop te vechten om het vol te houden??? Eigenlijk ben ik dus helemaal niet waardeloos en heb ik niet gefaald maar ben ik ook maar een mens en doe ik juist ontzettend mijn best en loop ik nu heel hard te knokken.... dus zou ik lief en aardig tegen mij zelf moeten zijn en juist trots op wat ik allemaal nog doe terwijl ik zo slecht voel.

Op die manier leer je je eigen gedachten onder controle te krijgen en verval je steeds minder in van die gekmakende pieker en maalstromen. Vervolgens neemt daardoor ook langzaam je spanning af en kun je uit de vicieuze circel komen......

Als je hier iets aan hebt, heb ik nog wel wat tips voor je die echt kunnen helpen (maar eigenlijk moet je therapeut die ook met je bespreken)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 15:50

Ik heb me uiteindelijk weer ziek gemeld, ditmaal via mijn beste collega.

Ik heb vanacht een vreselijke nacht gehad, zat continu tussen wakker zijn en weg zijn in, heb op een gegeven moment een waanvoorstelling gehad die zo angstig was

(ik was half wakker en ik hoorde mijn telefoon gaan die op de grond lag, de telefoon zei 3 x "chauffeur, f+ck you, chauffeur f+ck you, chauffeur f+ck you". Ik was zo bang, toen begon ik te hyperventileren en zei een stem in mezelf heel erg hard "wie heeft er een hekel aan jou?" JIJ!".
Ik was helemaal over mijn toeren, heb mij omgedraaid (bij bewustzijn) en durfde niet naar mijn telefoon te kijken...

Vanochtend kon ik toen ik in de spiegel keek alleen maar heel hard huilen, zo slecht zie ik eruit.

Ik kan nu niets meer, alleen maar zitten of liggen. Heb niets in huis, alleen koekjes om te eten.

En ik moet huilen, huilen huilen.

Ik heb morgen een afspraak bij de huisarts, het is echter niet mijn eigen arts maar iemand die coschappen loopt.
Hoe maak ik hem duidelijk dat ik niet meer kan? Hoe zorg ik dat ik serieus genomen wordt hierover?

Vandaag neemt iemand van stal de zorg over mijn paardje over, gelukkig.

Maar vanacht heb ik alleen maar lopen malen over zijn gezondheid, ik zie hem weer achteruit gaan nu hij niet meer in het land staat. Ik wil hem niet op stal, opgesloten in een hok.
Ik wil hem kunnen laten bewegen, de hele dag door...

Maar om hem nu weer te gaan verhuizen, naar een plek die hij niet kent en ik ook niet en zonder zijn beste maatje...
Soms denk ik dat ik hem beter kan verkopen als gezelschapspaardje, hij is 9 jaar en waarom zou ik hem er toe dwingen volledig te herstellen van zijn schouder alleen maar omdat ik hem zo graag wil inrijden? En waar haal ik de tijd vandaan om hem uberhaupt in te rijden? Hij heeft minstens nog weer een jaar nodig om volledig herstelt te zijn, maar nu hij zo weinig beweegt zal het alleen maar achteruit gaan...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:24

Laetitia, vraag je eens af hoe het komt dat je niet voor jezelf opkomt, dat je geen nee en stop zegt tegen iedereen om je heen.
Er zijn werkgevers die misbruiken van zulke dieseltjes zoals jij, zelfs nu, nu je zo beroerd en overspannen bent, loopt hij nog van alles te regelen met de arboarts en jij laat dat zelf gebeuren. Wanneer stamp je eens met je voeten en roep je eens heel hard : Stop en wordt je weer de baas over je eigen lijf.
Je bent uitgeput, oververmoeid, paniekaanvallen, waanvoorstellingen, huilbuien, slapeloosheid enzo. Dat gaat niet goed en ik heb echt met je te doen.
Belangrijkste voor nu is dat je je rust krijgt en ze je ook voorlopig even met rust laten. Jij moet slapen, ontspannen en weer tot rust kunnen komen.
Kijk hoe je dat vroeger deed, wat werkte toen bij jou, dat gaat je nu ook wel weer lukken al ben je het even kwijt.

Ga lekker veel buiten wandelen met je paard en laat iedereen het maar even een tijd uitzoeken en houdt ook voet bij stuk bij de arboarts, als jij echt niet werken wil vanuit jouw situatie kan hij dat echt niet weigeren. Heel veel sterkte meid.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:41

Ook voor mij een heel herkenbaar verhaal! Ik heb maar één advies: denk voorlopig even alleen maar aan jezelf ( en je paardje!). Je kan wel met een enorm schuldgevoel gaan rondlopen, maar daar heeft niemand wat aan. Onthoud: niemand is onmisbaar! Als je morgen onder de bus terecht komt, vergaat de wereld ook niet, en wordt het werk ook wel weer geregeld!

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten, maar ik heb het 'geluk' dat ik zwanger ben. Daardoor werd ik uiteindelijk wel serieus genomen! Ik heb me één week opgesloten in huis, alleen maar gehuild, niet geslapen niks en toen besloten dat alles anders moest, wat iedereen er ook van vond. Ik vond het supermoeilijk zaken los te laten, maar het moest. Simpele dingen kunnen je al een eind op weg helpen. Zo wordt mijn paard tegenwoordig binnen en buiten gezet, gevoerd etc. Dat scheelt me misschien maar een kwartier per dag, maar het is echt een opluchting geweest. Probeer in kleine stapjes zulke dingen te regelen. Dat is soms lastig, zowel voor jezelf als vanwege de reacties van anderen. Maar iedereen, ook je baas, heeft er meer aan als je weer opknapt!
Is het geen mogelijkheid bijvoorbeeld je paard ergens te zetten waar ze meer verzorging op zich nemen? Dan hoef jij er echt alleen nog maar voor je ontspanning heen. Luister goed naar de arboarts, en zorg dat je baas dat ook doet! En meld je anders maar helemaal ziek, ze kunnen je jezelf niet kapot laten werken!
Er heeft een paar weken een groot artikel in de Volkskrant gestaan over dat er zoveel vrouwen met dit soort klachten rondlopen, vooral omdat we onszelf een enorm schuldgevoel aanpraten als we niet alles kunnen wat we willen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 17:14

hiltje1973 schreef:
Laetitia,

Ik lees in je verhaal een groot schuldgevoel.....en ook gedachten die niet reeel zijn (wat een kenmerk is van overspannen zijn.........)

Je voelt je schuldig naar je werk: een klein bedrijf en het is al zo druk en je kost alleen maar geld en daarom durf je je niet ziek te melden want je bent bang dat ze je waardeloos vinden en dan heb je gefaald....

Maar vraag je zelf af of dat echt reeel is......en kun je het niet van een andere kant bekijken? Elke werkgever loopt het risico dat een werknemer ziek wordt en daar kunnen ze zich tegen verzekeren en het is gewoon een bekend ondernemersrisico. Je kunt je ook afvragen of ze echt wat aan je hebben als jij daar ziek en overspannen en huilend rondloopt of dat ze er meer aan hebben dat jij een tijdje thuis blijft en goed opknapt zodat je straks tenminste weer echt goed kunt werken..... Een werkgever is er ook echt niet mee gebaat dat de werknemers huilend hun werk doen.......

En denk je echt dat ze dan vinden dat je gefaald hebt en waardeloos bent (of vind je dat misschien stiekem van je zelf???)

Kan het niet zo zijn dat ze het vervelend vinden als je ziek bent en niet komt werken omdat dat natuurlijk lastig is, maar dat ze het vooral ook heel vervelend vinden voor jou omdat ze je een leuke meid en een goede werknemer vinden en dat ze daarom hopen dat je er weer goed bovenkomt?

Ik vermoed dat je diep in je hart zelf vindt dat je faalt en waardeloos bent en dat je het jezelf kwalijk neemt dat je de controle kwijt raakt, jezelf niet bent en uitvalt tegen de paarden ( je vraagt je zelfs af wat de paarden van je denken en voelt je schuldig als zij nukkig zijn............)

En ik vermoed ook dat je allerlei rampscenarios in je hoofd hebt en eindeloos loopt te malen en te piekeren (straks vinden ze me waardeloos op mijn werk, misschien raak ik mijn baan wel kwijt en hoe moet het dan met mijn paard en misschien dat mijn paard nu wel niet goed herstelt van zijn blessure doordat ik er geen 100% energie in kan stoppen en misschien komt het ook wel nooit meer goed en als ik zo slecht blijf slapen en gespannen blijf wordt het alleen maar veel erger en dat mag niet gebeuren want ik moet in januari beter zijn want dan heeft mijn baas mij nodig en wordt het pas echt druk terwijl ik vind dat het nu al zo druk is etc etc......)

Heb ik gelijk?

Een belangrijk onderdeel van een hele effectieve vorm van therapie is dat je eens heel goed gaat letten op dit soort (ziekmakende) gedachten......Vraag je therapeut om je dat uit te leggen....... Als je aan het malen en aan het piekeren bent kun je exact opschrijven wat je allemaal denkt..... je staat verbaast hoe ver die gedachten gaan.......

Vervolgens moet je je afvragen of die gedachten wel waar zijn.......

Bijvoorbeeld:
Is het reeel dat mensen mij waardeloos vinden als ik overspannen bent? Is iemand die overspannen is echt waardeloos? Wat zou ik zelf vinden van een meisje die het zelfde meemaakt als ik nu? Zou ik diegene waardeloos vinden? En zelfs als er mensen zijn die overspannen zijn 'zwak' vinden, zijn dat dan mensen die het zelf hebben meegemaakt of roepen ze maar wat, zijn dat leuke mensen, of kan hun mening mij misschien wel niet schelen. Ik weet toch zelf best dat ik mij niet aanstel maar juist alleen maar loop te vechten om het vol te houden??? Eigenlijk ben ik dus helemaal niet waardeloos en heb ik niet gefaald maar ben ik ook maar een mens en doe ik juist ontzettend mijn best en loop ik nu heel hard te knokken.... dus zou ik lief en aardig tegen mij zelf moeten zijn en juist trots op wat ik allemaal nog doe terwijl ik zo slecht voel.

Op die manier leer je je eigen gedachten onder controle te krijgen en verval je steeds minder in van die gekmakende pieker en maalstromen. Vervolgens neemt daardoor ook langzaam je spanning af en kun je uit de vicieuze circel komen......

Als je hier iets aan hebt, heb ik nog wel wat tips voor je die echt kunnen helpen (maar eigenlijk moet je therapeut die ook met je bespreken)

@hiltje: Hele goede omschrijving...
Ik heb inderdaad gevochten en gestreden om te kunnen blijven functioneren, maar het is niet gelukt. Dat bedoel ik met "ik heb gefaald'. Een sterker iemand had het roer voor zichzelf wel kunnen omdraaien en weer op orde kunnen komen...
Mijn beste collega heeft notabene afgelopen jaar in scheiding gelegen, het was vreselijk. De hele procedure, haar ex die niet mee wilde werken en haar bedreigde en stalkte.
Maar ze zat er weer elke dag! Zonder moeite...

Zij moet nu mijn werk overnemen, zij wordt nu gezien als de harde werker die er altijd is, no matter what. En ik word gezien als een onzeker en labiel en gevoelig persoon (dat idee heb ik tenminste).

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:35

Laetitia,

Je hebt niet gefaald, maar gewonnen.

Je hebt namelijk voor het eerst voor jezelf gekozen.Bravo!

Je bent dus niet zwak, maar hartstikke sterk omdat je de moed hebt opgebracht om de streep te trekken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:06

Firedancer schreef:
Laetitia,

Je hebt niet gefaald, maar gewonnen.

Je hebt namelijk voor het eerst voor jezelf gekozen.Bravo!

Je bent dus niet zwak, maar hartstikke sterk omdat je de moed hebt opgebracht om de streep te trekken.

Mooi gezegd ! Helemaal mee eens.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:21

Laetitia:

Het heeft geen enkele zin jezelf te vergelijken met je collega die tijdens haar scheiding heeft doorgewerkt........ maar het is wel heel herkenbaar voor de fase waar jij nu inzit (vechten tegen je overspannenheid, je schuldig en zwak voelen en je zelf vergelijken met mensen die het wel kunnen...)

Luister: als jij nu een hernia had zou iedereen het heel normaal vinden dat je volledige rust nam. Je zou ook rust nemen en niet gaan lopen. Het zou wel een tijdje pijn doen maar je zou naast rust wellicht fysiothearpie nemen en medicijnen slikken en langzaam maar zeker zou die pijn minder worden en je rug genezen. En hoewel je rug wellicht altijd een zwakke plek zou blijven zou je weer volledig normaal kunnen functioneren.

Je hebt alleen geen hernia maar je hebt (figuurlijk) je hersens gekneust (en daar kun je niets aan doen, je hebt net als iemand met een hernia gewoon pech Ach gut ) en daardoor heb je geen rugpijn maar gaan je gedachten compleet met je op de loop, vind je geen rust en krijg je paniekaanvallen en zelfs een waanbeeld (dat is gewoon een storinkje in je hersens omdat ze nu zo op tilt zijn) en raak je ook lichamelijk uitgeput.

De behandeling is bijna hetzelfde; je neemt rust (gecombineerd met een programma met lichte activiteiten, sport, goed eten en een goed dag-nachtritme), volgt therapie en neemt wellicht ook medicijnen. Ook dan blijft het nog een tijd pijn doen maar gaat het langzaam beter en zal je weer genezen......

Tegen de arts morgen zou ik volkomen eerlijk zijn en vooral al je symptomen beschrijven (ook die paniekaanval met waanbeeld 's nachts....). ik kan me voorstellen dat hij over anti depressiva begint (er zijn soorten die niet alleen tegen depressie werken maar juist heel goed tegen de angstklachten die jij omschrijft) en ik zou dat serieus overwegen als ik jou was.....

Maar het belangrijkste lijkt me dat je een goede psycholoog/psychiater krijgt die je door de komende weken heen kan slepen. Ik heb op een gegeven moment een therapeut gehad die mij als een soort persoonlijke coach een heel schema heeft voorgeschreven om de vicieuze circel te doorbreken en dat hielp erg goed. Mijn ervaring is dat als je hersens nog zo op tilt zijn, het nog niet veel nut heeft om erbij stil te staan hoe het zo is gekomen en welke karaktertrekken of gebeurtenissen uit het verleden daarvoor hebben gezorgd. Daar kun je altijd later nog aan toe komen......

Eerst rust in de tent.......

Door je vandaag ziek te melden en iemand voor je paard te regelen heb je de eerste stap gezet.... en dat is inderdaad juist heel dapper (je hebt zelf gemerkt hoe ontzettend veel moeite dat kostte, dus: bravo...... als je echt zwak was, had het je namelijk geen enkele moeite gekost.... dan had je gewoon je schouders opgehaald)

En als laatste: geen beslissingen nemen over je paard nu (beslissingen pas nemen als je rust hebt): de situatie van je paard is niet accuut en het herstel van je paard duurt sowieso nog een tijd. Onderdeel van jou eigen herstel programma zou nu moeten zijn dat je elke dag iets onderneemt wat je leuk vindt en waar je afleiding bij hebt, waarbij je zelf lekker bezig bent en het liefst ook nog in de buitenlucht. Dus als je de komende weken niet werkt zou je als onderdeel van je therapie heel goed je paard beweging kunnen geven..................

Sterkte (je mag me ook pb-en als je wilt).