Auw, mijn rug!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Auw, mijn rug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 13:47

Denk je dat je alles gehad hebt....

Een paar weken geleden ben ik geopereerd aan mijn galblaas, daar ben ik gelukkig helemaal van opgeknapt. Maar nu....

Het is echt compleet in mijn rug geschoten! Ik kan mijn armen nog net een klein stukje naar voren doen, verder gaat niet. Help! Het is tussen mijn schouderbladen, vooral rechts, en het is echt tot huilens toe, zo erg, als ik bv mijn jas aandoe.

Wie heeft er tips? Ik heb nl. ook nog twee kleine meiden in huis....

Debsey

Re: Auw, mijn rug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:52

de telefoon pakken..even oppas regelen en plat op bed gaan liggen

de dokter bellen zou ook even geen verkeerd idee zijn Knipoog

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:53

Ellen!!
Wat vervelend! Ik zou ook oppas regelen en dan ff naar de dokter gaan want dit kan echt niet goed zijn!
Succes! Lachen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:54

Ik denk dat je spieren vastzitten, even langs de masseur/fysio gaan dus. Ja

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:00

Wat je het beste even kan doen is naar een fysiotherapeut gaan die tevens manueel therapeut is. Die kan bekijken of het probleem bij de spieren of de wervels wegkomt, en je weer op weg helpen. Het kan alleen zo zijn dat die je adviseert 2 weken te wachten, tot de acute fase over is.

Wat je verder kan doen: Goede pijnstillers. En dan heb ik het dus niet over een simpel paracetamolletje, maar echt wat sterkers. Ibuprofen is bijvoorbeeld gewoon bij de drogist vegrijkgbaar. Die van 400 mg mag je (zo even uit mijn hoofd) 3 keer per dag (controleer het even in de bijsluiter, ik vergelijk het nu namelijk even met die van mij, maar die zijn 600 mg). Is dat niet voldoende, mag je daarnaast ook nog 4 keer per dag 1 gram (das dus 2 tabletten) paracetamol nemen. Dan begint het qua pijnstilling ergens op te lijken, maar ik zou even rustig aanbeginnen. Met hoe minder je het af kan, hoe beter het is. Slik in elk geval niet meer dan deze doseringen (tenizj blijtk dat de bijsluiter dus wat anders zegt...), want dan heb je alleen meer problemen, met name wat betreft de paracetamol.

Verder zorgen voor veel warmte. Een lekkere hittepit of kruik op je rug kan wonderen verrichten.
Daarnaast zorgen dat je in beweging blijft, en ook dat pijnlijke stuk in beweging houdt. Als je het stil gaat houden en gaat verkrampen, word het nog veel erger (ja, ik weet het, lekker makkelijk gezegd als je zelf geen pijn hebt..... maar het helpt echt!!). Niet overbelasten natuurlijk, gewoon rustig zonder belasting (dus niet te veel tillen....) bewegen. Plat op bed gaan liggen zoals hierboven aanbevolen word werkt meestal alleen maar averechts!

Mocht dit allemaal niet helpen, kan je de huisarts vragen om een spierverslapper. Als je die krijgt, begin er dan 's avonds mee, dat helpt het beste.

Voor de duidelijkheid: Bovenstaande adviezen gelden alleen als dit niet door een klap of val is ontstaan. In dat geval moet je gewoon naar een arts, om uit te sluiten dat er niks stuk is. Maar veruit de meeste gevallen van acute rugpijn wordt veroorzaakt door de spieren.
Mocht je om wat voor reden dan ook twijfelen, je huisarts bellen.

Heel veel sterkte en beterschap! Hoop dat je snel een beetje opknapt!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 15:17

Thnx! Nee, ik ben niet gevallen of zo, het was er gewoon vanmorgen ineens, als een soort kramp.

Ik heb jullie adviezen opgevolgd en de dokter gebeld: de assistente zei dat ik maar diclofenac moest nemen (die had ik nog van de galtoestanden) en inderdaad, onder een warme douche moest gaan staan.

Mijn zus is masseuse en zij zei al dat ze er morgen wel even naar kon kijken; hopelijk kan zij wat doen. Anders wordt het inderdaad toch weer een afspraak met de manueel therapeut...

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:32

En is het nu al een beetje minder, of niet?
Handig dat je zus masseuse is Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 17:13

Minder? Neuj.... tenminste die indruk heb ik niet! Ja, handig zo'n zus, morgen mag ik langskomen...

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:14

Oeh dat is minder..
Hoop dat het snel minder is Tong uitsteken (duhh Tong uitsteken )

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:30

Nagelbijten / Gniffelen Niet zo vreemd dat haar advies aardig overeenkomt met dat van mij. Ik ben namelijk doktersassistente en voor dit soort dingen zijn richtlijnen Knipoog

Nog een laatste tip: ga voor de nacht even goed warm douchen (hittepit mee in je bed om in je rug te leggen) en neem voor de nacht even goede pijnstilling. Dan is de kans wat groter dat je morgen ietsje beter je bed uit komt. Voor de diclofenac geld trouwens hetzelfde als voor de ibuprofen: je mag er nog gewoon paracetamol naast slikken als de pijn te erg word.

succes en beterschap!!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:18

En Ellen, hoe is het nu met je? Al iets beter?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 14:22

Ha, Lalidan, dat verklaart een hoop dan Haha!

Thnx Mandy! Ja, het gaat wel iets beter vandaag, het is nu meer een soort continue hevige spierpijn in mijn schouderblad en mijn schouder geworden, maar das beter te harden dan die kramp die ik gisteren bij iedere beweging had!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 14:52

Hopen dat het dan morgen nog minder pijn doet Lachen
Wat heb je er nou aan gedaan?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 15:06

Zoals Lalidan adviseerde - douche, pijnstillers en een beetje beweging - ik ben met de kinders voor de collecte van de NSGK gaan lopen. Maaike droeg de bus en lopen doe je immers niet met je schouderblad Knipoog

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:08

Nee dat klopt Tong uitsteken
Nah in ieder geval fijn dat het al een stuk minder is! Lachen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:22

Fijn dat het minder is!! Hopen dat het de komende dagen helemaal over gaat. Ben je nog bij je zus geweest???

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 18:18

Jep, daar ben ik geweest. In eerste instantie werd het daar juist wat erger van, maar ze zei dat dat normaal is. Ondertussen wordt het weer juist wat beter!
Met een beetje mazzel ben ik er inderdaad snel vanaf.... Ja

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 23:07

Nou laten we dat hopen dan! Lachen
Ga je vrijdag wel gewoon rijden? Of weet je dat nog niet? Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 14:22

Nee, vrijdag kon ik sowieso niet.... helaas! Nu zou ik wat betreft mijn rug wel weer kunnen, dat gaat een stuk beter. Nu heb ik twee van die ontstoken ogen (heb ik nog noooit gehad, maar nu heb ik het overgenomen van de kinderen).... gaat lekker hier deze week!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 14:53

Nou t zit je ook allemaal niet mee he! Bloos!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 15:05

Ach.... it's one of those weeks.... over een paar dagen is er weer een nieuwe kans Knipoog

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:06

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:09

Elysha schreef:
Ach.... it's one of those weeks.... over een paar dagen is er weer een nieuwe kans Knipoog

Komt goed! Lachen (F)

Stess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 00:45

@ Elysha:

Hoe gaat het nu? Ik herken de rugpijn (rechts op de ribben/schouderblad) wel van toen ik galstenen en een galblaasontsteking had. Dit word stralingspijn genoemd. Ik weet niet of je het weet, maar als je galblaas eruit is gehaald, kan je nog wel degelijk last hebben van galpijn en/of galstenen. Ik zelf heb tot tweemaal toe zgn. reststenen moeten laten verwijderen nadat mijn galblaas er al uit was. Dit omdat mijn lever mijn gal niet vloeibaar, maar dik stroperig aanmaakt en zodoende (na indikking) nog steeds galstenen produceert.
Als je nou pijn blijft hebben, vraag dan aan je huisarts of er geen mogelijkheid bestaat dat je nog reststenen hebt. Dit kan gemakkelijk bepaald worden dmv een bloedonderzoek naar je gamma-gt en crp, en een echo van de bovenbuik, minimaal 2 maanden na je operatie.
Ik hoop van harte dat je inmiddels al hersteld bent, maar indien dit niet het geval is; vraag het voor de zekerheid even aan je huisarts.

Beterschap en succes

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 10:22

Hoi Stess,

Het gaat gelukkig intussen beter! Ohhh, ik zou goed balen als het nu nog steeds galstenen zouden zijn.... maar het lijkt nu beter te gaan. Wel hebben we hier allemaal intussen flink een buikgriep gehad/nu te pakken (die van mij is inmiddels gelukkig bijna over) dus misschien heeft het daar ook wel wat mee van doen gehad.

Bedankt in ieder geval!

Groet, Ellen