Relaties met adhd'ers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Relaties met adhd'ers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:40

Sinds kort heb ik een jongen leren kennen...
Met wie het verschrikkelijk goed klikt.
Het enige wat ik moeilijk vind,is dat hij heftige adhd heeft....op zich wil ik graag een relatie met hem aangaan,maar ik merk gewoon,dat het best pittig zal worden.
En ook dat geeft niets,ik wil alleen graag ervaringen van mensen hebben,die zelf adhd hebben,of een relatie hebben met een adhd'er.
Misschien open ik dit topic en wordt het uiteindelijk niks,maar toch...
Merk gewoon bepaald gedrag waarvan ik weet dat het absoluut door de adhd komt,ik zou alleen zo graag weten hoe hier het beste mee om te gaan...
De drukte,de stemmingswisselingen....opeens een negatief zelfbeeld,mij weg willen jagen(volgens mij uit een soort van zelfbehoud en onzekerheid,ofzo?),maar ook ontzettend lief en behulpzaam en attent...

Dus,ik zou er graag meer van willen weten.
En tsja,mocht het toch niks worden..dan hebben anderen er misschien wat aan? Haha!

Sjapaz

Re: Relaties met adhd'ers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:47

Ik heb een broer en een zusje met adhd. Het duurt heel lang voor je hier goed mee om leert gaan... en ze blijven altijd onvoorspelbaar in dingen. Mijn broer is ontzettend chaotisch en egoistisch, en ze kunnen beiden absoluut neit tegen commentaar, dan scheeuwen ze over alles heen, en ze moeten en zullen altijd het laatste woord hebben. Ik vind het soms heel moeilijk met ze om te gaan, en kan me helemaal rot ergeren aan ze, en gek van ze worden. maar soms valt het allemaal ook reuze mee.. Ik denk dat je het gewoon meot proberen, en dan vanzelf ziet hoe dit gaat. Je leert pas goed op zijn gedrag reageren als je hem beter kent...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:49

ja,hij probeerde me nu al "weg te jagen"door zichzelf compleet naar beneden te halen.
Dat herken ik wel en heb ik geprobeerd te ontkrachten..en daarna word ik dus helemaal geadoreerd...ik weet dat dat adhd gedrag is...maar inderdaad je moet iemand goed leren kennen om dat te leren begrijpen en inschatten denk ik...

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:55

Vriendin van mij heeft ook Adhd... Haar ex heeft het een aantal weken geleden uitgemaakt met de dood simpele reden dat ze gewoon té druk was! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:58

maar die drukte is niet alles....dat vind ik niet storend,ben zelf ook behoorlijk druk.
het zijn meer de wisselingen en zo...
haha.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:00

Nee, ik snap je wel! Ik ben wat in een melige bui, en dit floepte er even uit! Tong uitsteken

Ik heb hier verder geen evraringen mee! Dus ik kan je niet verder helpen. Ik denk dat je er van zelf achter komt als je een tijdje met 'm bent... Iedereen ervaart zulek dingen anders.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:39

Ik heb een relatie gehad met een "adhd'er", weliswaar wel geen langdurende Lachen. Het heeft een maand of 4/5 geduurd, maar hij is nu wel nog één van mijn beste vrienden.

Ik herken wel veel van wat je naar voren brengt in je verhaal. Ik vond het ook soms heel erg moeilijk om er mee om te gaan.

De jongen waar ik mee samen ben geweest had zo bij ons in de buurt de naam van iemand heel zelfingenomen te zijn, dikke nek, matcho. Niks was echter minder waar. Dat was inderdaad het beeld dat hij optrok tegenover veel mensen, maar als we dan alleen waren was hij plots zooo onzelfzeker (zowel over innerlijk als over uiterlijk. Iets wat, geloof mij, absoluuut niet nodig was). Hij zat ook met bepaalde dingen, zoals een tante die zwaar ziek was en een opa die net gestorven was, waar hij in een groep mensen altijd heel licht over ging. Maar als we dan alleen waren, dan brak hij. Als een klein kind (hij is trouwens 1.95m) heeft hij in mijn armen geweend.
Ook kon hij ook gewoon heel erg boos worden op mij, zomaar, zonder duidelijke reden. Mij negeren, boos vertrekken,... Een uur later kwam hij dan terug met enorm veel spijt. Sommige kleine dingen werden enorm uitvergroot. Zowel negatieve als positieve gevoelens kwamen er in een uitvergroote versie uit.
Wat hij soms ook had, en wat ik enorm vervelend vond, was het hyperfocussen. Als hij bv achter de pc zat, of een spelletje aan het spelen was. Gigantisch gefocust zijn, zo erg dat je ervoor kan staan springen.. Hij zag het gewoon niet. Niet af te leiden, met niets.

Naast al die moeilijke dingen, is hij wel tothiertoe het vriendje geweest waar ik mezelf het meest mee geamuzeert heb. Gewoon met ons tweetjes op stap gaan, en de héééle avond dansen. Thuis niet in de zetel blijven zitten, maar rondjes rond het huis gaan lopen. Smorgens wakker gemaakt worden door een op en neer springende gek. Om ter meeste moppen maken en daar score van bijhouden. Samen gaan hardlopen, waarna ik na 10minuten al uitgeput was, en hij mij de rest van de weg naar huis toch maar (hardlopend) op zijn rug gedragen heeft.

Maargoed. Je moet er mee kunnen omgaan, je moet instaat zijn er open over te communiceren (er kunnen zoveel dingen in zijn hoofd spelen, waar jij gewoon geen flauw idee van hebt. Het is een wereld die je zelf niet kent).

Ik vind 'mijn' adhd'ertje nog altijd wel een super gast. Eén uit de duizend!

Als je meer wilt weten Lachen. Laat maar horen

Succes allesinds!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:36

Niemand verder??????

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:51

Jeps ik heb ook een relatie met iemand die zware adhd heeft. Alweer 5 jaar in december. Wel met vallen en opstaan en je moet ook zelf vooral erg stevig in je schoenen staan. Daarbij is mijn vriend volledig afgekeurd. Hij werkt al meer als 10 jaar niet meer. Niet omdat hij het niet wil maar omdat hij het psychisch niet aankan. Daarom is hij ook bij zijn herkeuring 100% afgekeurd.

Vaak komt er veel terecht op mijn schouders, ben hoofdkostwinner van ons 2en, een wajong is nou eenmaal niet veel helaas. Maar ookal komt er veel op mij terecht, ik geniet van de vele mooie momenten, zeker nu hij zelf wat meer rust heeft gekregen (al zal het in de winter altijd moeilijker zijn dan in de zomer) en het huishouden en de dagelijkse dingen zo z'n ritme hebben gekregen. Ookal doen we bijvoorbeeld de grote boodschappen e.d. altijd samen.

Daarnaast herken ik wel dingen in jouw verhaal. Maar ik denk dat diegene waar je mee gaat, en voor mij mijn vriend, nou eenmaal zo is. Op de momenten dat hij het zwaarder heeft trek ik hem eruit. Daarnaast, als ik het zwaar heb kan mijn vriend mij ook opbeuren. Al heb je wel eens momenten dat het je soms ff veel wordt. Maar dan heb ik twee super schoonouders, die hem ook door en door kennen en zoveel met hem hebben meegemaakt, dat ze mij ook begrijpen en kunnen steunen, die volle 100%. Jammer dat de buitenwereld niet altijd snapt hoe ik toch bij diegene kan blijven. Maar daarbij vind ik wel dat het erom gaat dat IK weet hoe het zit en niet iemand anders Lachen

Mag ik vragen hoe oud je bent?

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 21:06

Owh oeps je bent 26 zag ik in je profiel, sorrie Lachen nou ja je bent oud en wijs genoeg om te weten of je zo'n relatie aankan of niet Haha! je leert het ook te zijner tijd en als je wat wil weten oid of je verhaal kwijt moet mag je me altijd mailen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 21:46

ik heb zelf ook AHDH en ik ben (bijna) 30, en geloof mij, wij weten zelf dat het heel moeilijk is om met ons te leven, maar dat vinden wij over onzelf ook.
Ik vind het verschrikkelijk dat ik zo ben, maar toch kunnen wij soms over onzelf niet baas zijn, dan draait zo'n knopje om en dan weten wij niet meer wat wij doen...
maar als je tips wil......

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:46

Hoe gaat het nu, susan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:57

Ik stuur je even een pb Miss_Blimm.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:00

Alleen ervaring met een zeer lichte adhd.
't Is dat hij het vertelde want ik merkte er (bijna) nooit wat van.
Hij slikte wel dagelijks pillen en mocht bijna geen alcohol.
Toen hij wel wat alcohol ophad kon je het wel merken.
Ik denk niet dat ik je veel kan helpen.
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 19-11-07 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:02

Velen van m'n vrienden zijn ADHD'ers. Dan wel in een lichtere vorm. Volgens mij kan je gerust je vriend vragen wat of hoe je het best reageert volgens hem, of hoe hij wil dat jij reageert. Daar ben je iig. een stap mee vooruit. Wat volgens mij wel belangerijk is in een relatie (vooral met een persoon die adhd heeft) is dat je alles met een hap zout neemt. Knipoog Vele dingen floepen ze er gewoon uit, waar van ze later spijt hebben. Neem niet alles persoonlijk en bedenk dat het vaak is omdat ze moeite hebben met zichzelf, en niet met jou. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 22:06

Ik zou er tegen hebben gekund,als hij me niet bedonderd en belogen had...
maar toch heel erg bedankt voor de tips en pbtjes.
Ik blijf toch wel vrienden vermoedelijk,dus kan het altijd nog gebruiken..

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:45

Anoniem schreef:
Ik zou er tegen hebben gekund,als hij me niet bedonderd en belogen had...

En ook dat hoort bij de ADHD... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:49

Ja,dat weet ik,maar ik wil het niet zover omdraaien dat ik dit aan de adhd verwijt..want er zijn ook adhd'ers die niet zoveel liegen en bedonderen.
Wil niemand verwijten,maar,je hebt wel gelijk.
Het is een kenmerk..en eentje waar ik niets mee kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:58

Ik heb nu al bijna 3 jaar een relatie met een jongen met heftige adhd...
Hij kan zo vreselijk snel van stemming wisselen, snel doorslaan, niet luisteren, aggressief worden, vergeetachtig zijn, chagerijnig, snel afgeleid. Het heeft heel lang geduurd voordat ik uberhaupt ergens spontaan met hem heen kon. Vaak genoeg flipte hij in de binnenstad... Hij is stil en verlegen in een vreemde omgeving en dan kun je ook niet met hem praten.
Maar zijn drukte heeft zijn charme Lachen en als hij zijn medicatie goed slikt is het een vrij normale jongen Lachen
Ik heb er onwijs veel energie ingestoken om hem zover te krijgen als hij nu is. Hij is onwijs gegroeid door mij (zijn ouders beschermden hem teveel tegen drukte) en ik heb veel geleerd van hem. Ik ben met hem meegegaan naar zijn psychiater en heb hem op therapie gestuurd (met mij). Het kost veel energie en heeeeel veel geduld met een adhd-er als vriend...

Je wordt echt helemaal gek ervan... hij maakt je helemaal gek (voor hem is het natuurlijk ook heeel vervelend). Soms wou ik dat ik hem nooit had ontmoet en dat ik een normale vriend zou hebben... maar ja je kan niet alles hebben in dit leven Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:01

Moeilijk hoor Welshcobfan,maar zo te lezen sta je sterk in je schoenen.
Ik had get ook graag gewild maar als hij me direct al besodemietert en voorliegt en me weer afstoot,krijg ik geen eens een kans.
Helaas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:05

Mijn vriend heeft nooit gelogen en zal ook niet snel liegen gelukkig, door zijn adhd is hij juist enorm eerlijk en flapt hij alles eruit wat hij denkt (zonder dus een leugen te kunnen bedenken). Dat is het enige voordeel, al hoor je natuurlijk ook wel eens dingen die je liever niet hoort hahaha

Maar als hij me zou bedonderen dan is het direct exit.

Adhd-ers hebben grenzen nodig, hij weet mijn grens heel goed (mbt tot drukte van hem, aggressiviteit etc) en ik moet zeggen: hij gaat er zelden overheen en als hij er overheen gaat weet hij het direct en voelt hij zich onwijs schuldig (incl tranen Ach gut ). Ik sta inderdaad sterk in mijn schoenen Lachen ik laat hem absoluut niet over mij heen lopen en ik mag mij ook niet beperken in mijn eigen ontwikkeling. Ik ben duidelijk tegen hem en ik verwacht dat hij duidelijk is tegen mij. Hij is nu zo ver dat hij kan aangeven dat ik hem even alleen moet laten of dat ik heel rustig ben. Dat is voor iemand die zijn gevoel niet kent en die van anderen eigenlijk ook niet, heel wat Lachen

Ik ben erg trots op hem, maar het is natuurlijk niet de meest makkelijke relatie Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:22

toch knap welscobfan,fijn dat het zo goed gaat tussen jullie,ookal zal het soms moeilijk zijn.
Ik kan veel hebben,sta wat dat betreft sterk in mijn schoenen en heb enorm veel begrip en alles voor een ander,kan me prima inleven..maar als iemand een web van leugens maakt,en schijnbaar meerdere relaties tegelijk wil aangaan en weer afbreken..dan is mijn begrip ver te vinden...

edit:heb ook een tijd met adhd'ers gewerkt,en dat ging eigenlijk altijd wel goed,Maarja dat is toch anders dan er een relatie mee hebben natuurlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:35

hahah ja dat vond ik ook Tong uitsteken Want als je er mee werkt heb je toch een andere band en je weet dat als je thuis komt je rust hebt. Ik vond onze eerste vakantie samen wel een hele beproeving! in een vreemde omgeving, een week lang 24/7 bij elkaar op de lip in een klein huisje... Dan leer je elkaar pas goed kennen Nagelbijten / Gniffelen (en dan weet je ook gelijk de wat kleinere mindere kanten van elkaar, van die kleine ergenissen Clown)

Een web van leugens kan ik ook niet begrijpen, beter nog: ik zou dat nooit willen begrijpen van mijn vriend. Dan is hij inderdaad al lang en breed de deur uit!
Sja en toch is het voor veel adhd-ers de waarheid, dat impulsieve. Er zijn veel die geen relatie in stand kunnen houden omdat ze van de ene naar de andere hoppen...

(ik ben blij met mijn toch iet wat verlegen vriend, hij is ook nergens aan verslaafd gelukkig! dat heb je ook wel snel door die impulsiviteit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:40

ja,ik wist wel dat impulsiviteit een kenmerk was,ben zelf ook enorm druk en impulsief,dus dat belemmerde me niet zo.
Maar dit is gewoon besluiteloosheid,ik kan het ergens allemaal perfect begrijpen,uitleggen,enzo,maar qua relatie...nee,dat schiet toch niet op?
Vreemdgaan bij het leven enzo...erg bizar.
(ja ook verslaving,hij drinkt/dronk erg veel en hij slikt volgens mij zijn medicatie ook geeneens....vragen om problemen dus).
Toch fijn te lezen dat het ook absoluut goed kan gaan,hahahaha

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:46

bedrog en liegen is geen echt adhd-probleem,
ik krijg dan eerder het idee dat ie zijn adhd als smoes daarvoor gebruikt !

stemmingswisselingen, fobieen en angsten zijn wel echte kenmerken.

zichzelf naar beneden halen klinkt mij in de oren als gewoon vissen naar complimentjes, en dat is echt iets waar ik een grote hekel aan heb, je krijgt complimenten als je ze verdient, ken ook een meid die altijd bij de jongens zit te vissen..
*oh ik zie er echt niet uit* en jawel die domme mannen reageren erop hoe knap ze wel niet is Misselijk

ik gun je met alle liefde een leuke vriend, maar als ik dit zo hoor denk ik dat hij jou te ver naar beneden haalt zo...

als je wil kan ik in ons topic vanavond wel een kaartje leggen?