Reuma en paardrijden??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JufMarja

Reuma en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 19:19

Haaj,

Ik heb sinds een jaar of anderhalf te horen gekregen dat ik reuma heb.
Het paardrijden gaat steeds moeilijker en ik baal hier ontzettend van.
Ik weet ook niet hoe mijn toekomst eruit zal gaan zien maar ik hoop dat ik gewoon kan blijven rijden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft er iemand tips?

Groetjes en alvast bedankt,

Marja

Barmat

Re: Reuma en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:23

Hoi Marja,

Ten eerste heel erg naar voor je dat je dit te horen hebt gekregen Ach gut

Mijn vriendin heeft reuma, in een zeer vergevorderd stadium. Ze is al meerdere malen in reumaklinieken opgenomen geweest en slikt heel veel medicijnen. Maar ze rijdt nog iedere dag paard! Voor reuma geldt ook: rust roest, dus geniet van je paarden en probeer, samen met je behandelende artsen, een goede basismedicatie te vinden, die je de dag doorhelpt en ook het process een beetje vertraagt.

Mijn vriendin is overigens 54 en zij kreeg reuma op haar 37e. Dus het kan heel goed "goed"

Sterkte!

JufMarja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 19:27

Hoi,

Leuk dat je reageert. Bij mij is het ook al redelijk gevorderd. Ik kan nog wel redelijk rijden alleen kan ik met mijn rug moeilijk naar achter gaan zitten en ook het opstijgen is niet zo makkelijk.
Ik ben helaas nog maar 21, maar ik ga ervoor....ik vind het zo fijn om te doen. Ik moet wel zeggen dat ik me af en toe toch wel afvraag of ik niet tekort schiet aan mijn paardjes en aan de eigenaar voor wie ik haar paard rij. Maar gelukkig heeft iedereen op stal daar begrip voor! Ze helpen me altijd graag...maarja de toekomst is wel even lastig. Ik hoop dat ik snel een goed medicijn kan krijgen.
Sommige zeggen ook overstappen op western maar ik vind dressuur zo leuk om te doen..

Groetjes Marja

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:33

Hoi hoi!!!

Een stalgenootje van mij heeft reuma. Ik weet niet exact hoe oud ze is, wel ergens in de 40 gok ik zo...

Ze kan niet veel (meer) met rijden maar is nooit ambitieus geweest. Ze heeft een hele brave Fjord aangeschaft die ze in de manegelessen mee laat lopen (en hij vindt het écht heel erg leuk met de kleintjes). Hij is bomproof en wanneer ze kán gaat ze rijden. Verder staat ze heel vaak met hem te knuffelen, gaat ze aan de hand wandelen als ze een slechte dag heeft en lekker poetsen en tuttelen.
De pony heeft het onwijs naar zijn zijn, zit echt lekker in zijn vel, dat kun je zien en zij heeft gewoon echt ontzettend veel plezier en steun aan de pony.

Ze rijdt recreatief Engels.

Hoe jij het zelf moet aanpakken zou ik je op medisch gebied echt niet kunnen adviseren, ik heb er niet genoeg kaas van gegeten. Wél zie ik aan mijn stalgenootje hoeveel steun ze eruit put en dat maakt haar optimistisch.
Probeer voor jezelf de lol in iets te vinden, ook al zou je misschien op den duur niet meer kunnen doen zoals je het nu doet of voorheen deed. Ik zou zeggen: stel je doelen dan bij maar haal het meest optimale uit de dingen!

Meis, ik wil je wel ontzéttend veel sterkte wensen met alles! Ach gut

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:39

Ik ken ook iemand die het heeft, misschien is mennen een idee om later te doen, dat is denk ik minder vermoeiend en belastend?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:44

JufMarja schreef:
Hoi,

Leuk dat je reageert. Bij mij is het ook al redelijk gevorderd. Ik kan nog wel redelijk rijden alleen kan ik met mijn rug moeilijk naar achter gaan zitten en ook het opstijgen is niet zo makkelijk.
Ik ben helaas nog maar 21, maar ik ga ervoor....ik vind het zo fijn om te doen. Ik moet wel zeggen dat ik me af en toe toch wel afvraag of ik niet tekort schiet aan mijn paardjes en aan de eigenaar voor wie ik haar paard rij. Maar gelukkig heeft iedereen op stal daar begrip voor! Ze helpen me altijd graag...maarja de toekomst is wel even lastig. Ik hoop dat ik snel een goed medicijn kan krijgen.
Sommige zeggen ook overstappen op western maar ik vind dressuur zo leuk om te doen..

Groetjes Marja

Stijg op met een krukje, en doe wat je kan, wat je nog leuk vind en vooral, zolang het nog kan!

Als jij dresuur nu leuk vind, gewoon doen! Je kunt altijd nog overstappen op western of recreatief rijden.

Ik duim voor je dat je snel wat verbetering zult zien!

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:10

hallo

ik ben zelf ook rheuma patient en heb zeer ernstig rheuma, 37 jaar maar mijn lichaam is als een 80jarige heb ik voor 2 maanden geleden te horen gekregen. vanaf mijn geboorte heb ik al rheuma en vanaf mn 8e rijdt ik al alleen sinds kort ben ik weer intensief gaan rijden, en ja ik rijd western en ik kan me geen betere vorm van rijden bedenken. geen getrek aan de teugels maar lekker losjes, op been en stem rijden maar dan moet je natuurlijk wel een paardje of een pony hebben die dat kan of snel oppikt. Nu heb ik sinds kort een appaloosa van 11 jaar en ik heb bij een pony rekening gehouden met de hoogte (ze is 1.43 en ik 1.60) het karakter, mag wel wat inzitten maar moet ook wel wat knopjes bezitten.
mennen is geen optie als rheuma patient omdat je dan ontzettend veel met je handen moet doen

ik kan nog wel een heel verhaal gaan vertellen maar mss dat je me dan beter ff een pm kan sturen zodat we mss kunnen msn-en dat gaat wat sneller

ik heb al een hele reeks medicijnen achter de rug en operaties dus als je vragen hebt dan kan ik mss wel ergens mee helpen

greetings

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:31

wat voor soort reuma heb je?
Uit het fibromyalgie topic begreep ik dat er veel mensen baat hebben bij verschillende zadels. Dat kan dus ook heel veel verschil maken. Voor de een is het ook veel fijner als een paard hoger opgooit, de ander vindt de gangen van een ijslander bijvoorbeeld weer comfortabeler. Zo zweert de ene bij een vast dressuurzadel ( ik dus) en de ander heeft zn voorkeur voor boomloos.
Ik zelf rij paard, en best fanatiek ( z2). Ik stap ook op met een krukje. En je moet je grenzen leren kennen. Als je al voelt dat het niks wordt, doe dan ook niks. Of ga bijvoorbeeld lekker buiten rijden en niet dressuurrijden. Paardrijden is er voor je ontspanning. Probeer daar voor jezelf een zo makkelijke weg in te maken. Ik merk eigenlijk geen verschil met wel of niet rijden. Toen ik niet reed was ik zelfs stijver. Ook de ontspanning overheerst Knipoog

JufMarja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 10:42

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie lieve reacties!
Het was best een schol toen ik het hoorde, vooral omdat ik ook voor de klas sta, een kleuterklas notabene. Ik heb reuma in een vergevorderd stadium. Dus zowel ontstekingen, slijtage en ontstekingen in mijn ruggengraat. In mijn knieen, heupen en rug, dus ja niet zulke fijne plekken voor het paardrijden. Ik doe nu al rustiger aan maar ik vind het zo leuk om te doen!
Ik rijd momenteel alleen nog maar op een fjord. Hij loopt super en gooit niet echt heel hoog op, hij zit echt als een huis. Hij is erg braaf alleen probeert hij mij nog wel eens uit. Het topic 'mijn paard gaat enorm hangen' is ook van mij. Ik rijd hem dressuurmatig met een dressuurzadel met boom. Het zadel zit in principe erg fijn alleen wordt ik wel een beetje in een onprettige houding gedrukt ivm met mijn rug. De fjord wordt ook western gereden dus dat kan hij wel maar ik weet niet of dat wel iets voor mij is. En ja inderdaad knuffelen of wandelen doe ik ook wel eens als het echt niet gaat. Hij geniet ook echt van al die aandacht. Het is zo'n knuffelkont. Ik zal een proberen om er een foto bij te voegen...

Afbeelding

Dat ben ik met Billy! Schatje he!

Ik wil jullie nogmaals bedanken voor jullie lieve berichtjes! Pling Dat doet me goed. Dank je wel.

Groetjes Marja

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:07

Wat een leuke Fjord Ja jullie zijn een leuke combinatie hoor.

Doe gewoon idd wat je fijn vind, hoe je je voelt e.d. Als hij ook western gereden is - gewoon eens mee spelen, kijken hoe het je bevalt, misschien zit een westernzadel ook wel fijner voor je, of boomloos.

Maar een schatje om te zien hoor Ja

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:37

Hallo Marja

ik ben Mandy, 24 jaar en heb ook reuma.
In eerste instantie dachten ze dat ik 'alleen' fibromyalgie had, maar volgens de artsen heb ik ook onderliggend gewone reuma die zich later zal gaan uiten.
Wat de artsen tegen mij hebben gezegd: paardrijden en zwemmen zijn de twee beste sporten die je kan beoefenen als je reuma hebt. Paardrijden zorgt ervoor dat je een goede houding aanneemt en je rug sterker maakt. En zwemmen is goed voor alle spiergroepen.
Ik heb er zelf ook behoorlijk last van, ben patiënt sinds m'n 14e en weet het nu anderhalf jaar. T is inderdaad een enorme klap, je leven staat als het ware op z'n kop, want 'je moet het gewoon accepteren'. Mooi gezegd, maar zoals jij ook zal weten: dat gaat zomaar niet!
Ik heb altijd een paard willen hebben, maar het is er nooit van gekomen. Totdat ik het vorig jaar te horen kreeg, toen heb ik de knoop voor mezelf doorgehakt!
Ik heb me een paardje gekocht waar ik met volle teugen van geniet. En als ik met Niño bezig ben, kan ik de reuma even ' van me af zetten'. Natuurlijk heb ik last, natuurlijk voel ik de pijn, maar dan ben ik er gewoon even niet mee bezig.
Dus wat ik je wil meegeven: geniet gewoon fijn van wat je nu nog kan. Wat er in de toekomst gebeurt kan je toch niet voorspellen, het kan zo blijven als het nu is, het kan ook erger worden. Misschien vinden ze volgend jaar wel HET medicijn uit.. je weet het nooit! En daarom moet je genieten van wat je nu hebt! En met een paardje weet je gewoon dat je geniet Haha!

Veel sterkte ermee!

(ik had hier nog geen profiel, maar ik wilde je gewoon een hart onder de riem steken toen ik je verhaal las, dus ik heb me daarvoor aangemeld. Dus sorry voor mensen die me hier voor het eerst tegen komen!)

Liefs
Mandy

JufMarja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 16:07

Hoi,

Lief dat je me een hart onder de riem wilde steken!
Ik geniet er echt ook heel erg van. Ik ben wel heel blij om te horen dat de artsen bij jou hebben gezegd dat paardrijden erg goed is. Dat is echt wel een hele verlichting voor mij. Ik wist dat niet en was bang dat het alleen maar meer schade aan zou richten. Pling Mijn dag kan niet meer stuk!
Hoe doe jij dat eigenlijk als je op moet stappen en je hebt er erg veel last van?
Ik hoop een berichtje terug te krijgen!!

En ik zal het zeker eens gaan proberen op een westernzadel! Misschien dat ik het af kan wisselen ofzo. Of eventueel als ik er veel last van heb, dat ik dan western rijd...dat is toch een stuk ontspannener rijden. Haha of hoe je dat ook schrijft. Als ik dat gedaan heb dan laat ik het zeker even weten!!

Thnx voor je berichtjes weer Pling

Groetjes Marja en een knuffeltje van Billy

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:32

Mijn moeder heeft een soort reuma in haar rug. Zolang ze niet van haar paard valt is het geen probleem. Ze kan alleen niet op alle paarden rijden, want ze krijgt wel snel last van haar rug als paarden hoog opgooien of een aparte gang hebben.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:13

Het ligt natuurlijk ook aan de vorm die je hebt. De ene vorm geeft weer heel andere klachten dan een andere vorm.

Ik heb zelf ook reuma (Sjögren), ik heb medicijnen die goed hun werk doen en ik heb nog heel veel plezier in het rijden. Met bepaalde dingen en bewegingen moet ik voorzichtig zijn, maar daar wen je snel aan.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:45

Ten eerste veel sterkte met je reuma.
Ik heb zelf ook reuma en dan wel Fibromyalgie en dat al 7 jaar en ieder jaar gaat het slechter, paardrijden is bij mij bijna verleden tijd, opstappen moet ik met een krukje, borstelen gaat bijna niet enz.
Misschien is het topic op mensenwelzijn iets voor jou het gaat over Fibromyalgie, het is wel niet de reuma die jij hebt maar de mensen daar zitten in hetzelfde schuitje, en je word misschien iets wijzer hoe een ander bepaalde dingen doet met zijn paard.
Niet alle westernzadels zitten lekker misschien is een boomlooszadel iets, ikzelf ben westernruiter en heb zowel een westernzadel als een boomlooszadel, maar de boomloze vind ik lekkerder zitten.

Madje_Rocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:14

Marja, wat vervelend van die reuma Huilen Maar ze zeggen dat lustiano' goed zijn voor de rug van mensen die daar last van hebben! Want wij hebben lusitano's op de manege staan. Misschien een idee, weet niet of het werkt Geld, geld!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:21

Hoi, Wat heeft de arts gezegt over het feit dat je paardrijd, En waar heb je allemaal prescies je reuma.
Met reuma valt best te paardrijden, is het niet op manege les, eigen paard dan is het wel een gehandicapte op een paard.

Ik heb sinds mijn 4e jaar reuma (althans, toen is het ontdekt) Mijn leven is er niet door verandert, Je bent wel beperkt in wat je doet, Maar je leert en kan er goed mee leven. Je weet zelf ook hoehoog je pijngrens is en dus hoever je kan gaan.

Ik mag eigenlijk geen paard meer rijden, Omdat het toch mijn lust in mijn leven is ben ik gaan mennen, en heb ik sinds mei 2007 een haflinger gekocht, En rij er mee buiten. Ik rij zo'n 1 keer per week een klein buitenritje. Soms minder soms meer, hangt volledig van je lichaam af. Hij staat ook voor de kar. Als je niet een heethoofd heb, die elke dag moet lopen, is dit best te doen.

Het probleem met opstijgen ken ik, Daar heb ik een oplossing voor gevonden, Ik ga altijd op een krukje staan, of doe mijn beugel wat langer, en kort hem weer in als ik erop zit.
Ook heb ik expres een niet te grote pony gekocht.

Overal is wel een oplossing voor, Rij desnoods niet te lang, of maak een rustig stapritje.
Ik ben nu inmiddels 17 en vele dingen zouden niet meer kunnen, Toch doe ik heel veel wel, Omdat ik weet hoe ver ik kan gaan, en wanneer ik echt moet stoppen. Je zult dit vast ook leren.

JufMarja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 15:47

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties! Ik vind het echt fijn dat jullie hier iets neerzetten!
Ik ga het nu ook rustig aan doen. Opstappen met een krukje is inderdaad een stuk prettiger
alleen soms gaat het dan nog maar net. Ik hoop dat de toekomst mij een goed medicijn geeft.

Mag je niet meer paardrijden door je reuma van de arts of ben je er zelf mee gestopt.
Zij hij dat het niet goed was ofzo? Ik heb 30 nov. weer een afspraak en ga het er zeker eens over hebben met hem...

Ik moet helaas stoppen met mijn mailtje omdat ik net bezoek krijg! Binnenkort een langere mail!

Groetjes Marja

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:53

Ik heb bechterew en mijn arts heeft me gezegd dat rijden juist goed is omdat het een gelijkmatige beweging is (als het paard niet al te gek doet). Ik moet ook zeggen dat in mijn geval de pijn ook weg gaat als ik beweeg. Het is vaak wel ff doorbijten maar toch...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:56

JufMarja schreef:
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties! Ik vind het echt fijn dat jullie hier iets neerzetten!
Ik ga het nu ook rustig aan doen. Opstappen met een krukje is inderdaad een stuk prettiger
alleen soms gaat het dan nog maar net. Ik hoop dat de toekomst mij een goed medicijn geeft.

Mag je niet meer paardrijden door je reuma van de arts of ben je er zelf mee gestopt.
Zij hij dat het niet goed was ofzo? Ik heb 30 nov. weer een afspraak en ga het er zeker eens over hebben met hem...

Ik moet helaas stoppen met mijn mailtje omdat ik net bezoek krijg! Binnenkort een langere mail!

Groetjes Marja

Heb je dit nu tegen mij ?
Ik moest stoppen met paardrijden van de arts,
Zelf was ik echter nooit gestopt. Ik ben zo af en toe trouwens ook nog wel een een buitenritje gaan maken 1 keer per 2 weken.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:08

Mijn zus heeft sinds ong. dit jaar een vorm van reuma (bechterev). Ze rijd geen paard maar wel heeft ze alternatieve geneeswijze ingestapt omdat ze het niet onder controlle konden krijgen.

Ze zit bij de acupunctuur en die adviseerde een voedingstest te doen. Omdat volgens de alternatieve je het ook het lekke darm syndroom. Zo had ze tarwe wat ze niet kon 'verdragen'. Ze is nu op streng dieet en er zijn al lange tijd geen nieuwe ontstekkingen meer bij, ze is minder moe.

En ze moet bewegen. Dus ik zet der af en toe wel opme vz paard want ze is liever lui dan moe Tong uitsteken

murphysha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:25

Ik heb een soort van reuma.

Ook een fjordje onder mijn kont (1,40m Bloos ) dus opstappen is geen probleem, als ze maar stilstaat. Ik heb een boomloos zadel (Barefoot Cheyenne) en die zit heerlijk.
Op goede dagen rijden we stevig door, maar op een slechte dag blijft het enkel bij stap. Gelukkig is mijn meisje goed te vertrouwen dus dat heeft geen problemen opgeleverd.
Heb vrij snel pijn, vooral na het rijden. Maar op zich kom ik er nog goed mee weg..

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:49

Ik heb enkele weken gelden gehoord dat ik reuma heb. Het begon met last van mijn voetzolen. Kon vooral sóchtends bijna niet lopen. Ik ben toen maar overgegaan van hakschoenen naar wandelschoenen, anders trok ik het echt niet. Daarna kreeg ik ook nog eens last van mijn enkels. Toch maar naar de dokter. Dokter was erg ongerust en zei dat het best reuma zou kunen zijn. Dus bloedprikken. Ja, hoor de reumafactor. Oh, wat was en is dit nog steeds een schok.

Ik heb zoveel tegenslagen gehad de laatste twee jaar (ruzie met ouders en bloedarmoede), waar ik depressief van werd. Was ik er eindelijk een beetje bovenop en weer begonnen met voorzichtig en rustig paardrijden. Hoor ik dit!

Het ergste is nog dat ik nu veel meer pijn heb. Pijn in mijn vingers, polsen, schouders, rug en knieeen. Ik zie het nu echt niet meer zitten. Ik ben hierdoor ook mijn baan kwijtgeraakt. "Ik mag wel weer terugkomen als ik mijn ziekte onder controle heb", zeiden ze. Maar krijg ik het ooit onder controle en zal ik weer kunnen rijden. Het is nog allemaal afwachten. 26 November ga ik naar de reumatoloog en dan eerst bekijken welke vorm ik van reuma heb...

Liefs,

Leonie

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 04:02

Hier ook erge reumatische klachten, wat het precies is is nog altijd niet bekend maar ze houden het op een zeldzame vorm van reuma.

Vroeger wilde ik altijd springruiter worden, geweldig vond ik het, maar verder danvafvenvtoe een hindernisje is het nooit kunnen komen ivm pijnlijke knieën.
Op mijn 14e kon ik de dressuur niet meer aan, de druk op mijn ellebogen was teveel en de kracht in mijn handen nam af. Rijden ging steeds minder goed en op mijn 16e kwam er nog een andere ziekte bij en moest ik de paarden opgeven.

Eens een paardenmeisje altijd een paardenmeisje dus ik ging toen het weer beter ging opzoek naar een verzorgpaard. Deze vond ik 4 jaar geleden en ben toen weer rustig aan gaan rijden. Engels zadel ingeruilt voor een westernzadel en al een stuk minder pijn aan rug en knieën. Westernrijden een beetje opgepakt en dat ging gelukkig wel goed zonder al teveel pijn. Maar na 2 jaar kreeg ik ook met dat zadel pijn en heb een boomloos zadel gekocht. Dat zat heerlijk, maar swinters bleef het bij recreatief hobbelen en enkel in de zomer met warm weer had ik minder last en wat oefeningen doen.

Omdat het dus zo achteruit ging heb ik vorig jaar met oog op de toekomst een pony gekocht om later mee te mennen. Kort daarna viel ik van een ander paard en mede doordat mijn gewrichten zo slecht zijn is mijn rug nu blijvend beschadigd en mag helemaal niet meer rijden. Sindsdien nog 1 geprobeerd te rijden maar na de eerste drafpas ging het al niet meer.
Sport is geen optie meer, hopelijk wat rustige buitenritjes in de toekomst wel maar voorlopig ziet het er niet naar uit.
Ben dan ook dubbel zo blij met mijn kleine knuffel pony.

Lekker lang verhaal (terwijl typen door de reuma ook erg moeizaam gaat Clown ) maar goed, het komt er dus op neer dat je met de juiste aanpassingen gewoon kunt rijden zoals veel hierboven ookal hebben geschreven, western vind ik ook echt een aanrader.
Ook een bodyprotector zou ik iedereen aanraden, want had ik die wel gedragen zou ik nu nog gewoon kunnen rijden. Ookal denk je dat je niet zult vallen, ik weet dus uit ervaring dat het zo gebeurd is. Jarenlang zonder vallen maar je hoeft maar 1 verkeerde val te maken en het is over, en als je al een zwak lichaam hebt is de kans daarop des te groter.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 08:25

hoi allemaal
ik heb ook alweer 11 jaar reuma
ik heb vaak onstekingen in me polsen of enkels
ik heb dit jaar bij elkaar 9 maanden in het gips gezeten
eerst me polsen en toen me enkel
me linker enkel moet nu nog waar ik erg tegen op zie omdat ik net 9 maanden gips heb gehad
ik moet in het gips omdat me pezen korter worden en met gips rekken ze dat op best pijnlijk
ik heb door me reuma wel me paard moeten verkopen.
omdat ik een jong paard had.ik wilde niet helemaal stoppen met paardrijden dus hebben we een andere paard gekocht.toen ik hem ging halen liep ik met krukken. hij vond dat maar al te leuk die stokken. als ik nu met krukken kom dat weet hij heel goed dat het weer slechter met me gaat en is hij heel rustig. als ik in me rolstoel zit loopt hij zo met me mee. hij is dat zo rustig kan dan ook alles met hem doen. maar als ik weer zonder krukken kom dan denkt hij joepieeeeeee ze is weer beter dus we kunnen weer gaan klote Lachen mijn artsen zeggen zo lang jij nog kan rijden gewoon doen Lachen en dat doe ik dan ook . maar ja niet iedereen kan nog rijden met reuma. je heb wel 250 soorten reuma.maar ja ik wens iedereen sterkte Lachen