Blaasontsteking, hoe kom je daar aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chihiro

Blaasontsteking, hoe kom je daar aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 12:44

Ja hoor, al een paar dagen was mijn urine anders dan anders, verder niks bij gedacht.
Vanochtend om 5 uur werd ik wakker, en ik moest gewoon echt naar de wc, ik kon het niet op houden.
Maar toen ik zat, lukte het maar een klein beetje en deed het heel zeer, er kwam ook bloed bij.

Later maar even urine langs gebracht bij de HA, en ja hoor, blaasontsteking!
Lekker dan.

Nu is mijn vraag, hoe kom je daar eigenlijk aan?
Mijn moeder zei dat we nog wel even gingen babbelen over hoe ik het kon krijgen.
(was van het weekend bij mijn vriend wezen slapen Clown , ik denk, dat zei denkt, dat het daardoor heb Bloos )
Kan je blaasontsteking krijgen door ''het''?
Moet zeggen dat ik niet zon hele goede afweer heb.
Zit ook sinds kort aan de vitamines enzo.

En ik heb nu antibiotica, hoe zit dat met de pil?
Kan ik die gewoon doorslikken?
(word niks over uitgelegd in de bijsluiter)

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantworden, vind het toch wat om dat aan mijn ouders te vragen.

lovely82

Re: Blaasontsteking, hoe kom je daar aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:46

ja je kan door het vrijen blaasonsteking krijgen. Volgens mij als je blaasonteking heb en je krijgt een antibiotica kuur dan werkt de pil niet.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:53

Ja dat kan Ja.
Volgens mij kan je de pil gewoon doorslikken met antibiotica?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:56

Let wel écht op met de pil, gaan veel verhalen de ronde dat door antibiotica de pil niet meer goed werkt. Zou ik in de bijsluiter moeten staan volgens mij.

Marije_1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:59

Hmm blaasontsteking....erg vervelend. Heb het zelf al veel te vaak gehad dus kan er aardig over meepraten.
Blaasontsteking onstaat door het opstijgen van bacteriën in je urinebuis, sommige zijn daar helaas gevoeliger voor dan anderen. En door sex krijg je nogal veel bacteriën dicht bij je urinebuis die daardoor dus ook makkelijk naar binnen kunnen. Dus ja, je kan blaasontsteking krijgen door "het".
Nog belangrijker, wat kan je er tegen doen om het zoveel mogelijk te voorkomen. Sowieso altijd naar het toilet (plassen) als je sex hebt gehad, zo plas je alle slechte bacteriën uit en is de kans dat je het krijgt al stukken kleiner. Het is idd heel erg vervelend als je `s nachts lekker met je vriend onder de warme dekens ligt na te genieten en jij moet weer naar het toilet, maar echt het is voor je eigen bestwil.
Verder slik ik elke ochtend een 2000mg vitamine C capsule, je lichaam kan deze hoeveelheid vitamine C nooit opnemen waardoor je het allemaal uitplast en je urine daardoor verzuurd. Dit helpt weer tegen de 'slechte' bacteriën. Ipv vitamine C kan je ook cranberry tabletten slikken maar deze zijn veel duurder en vit C werkt ook. Cranberry is wel voor een betere blaasfunctie dus daar kan je wel even op googelen.
Wat betreft je vraag over de pil, daar moet je naar zoeken in je bijsluiter van de pil, maar je kan er wel vanuit gaan dat die niet veilig meer is. Anders even de dokter(s assistente) bellen om het haar te vragen.

Sterkte met de antobiotica en hopelijk voel je je snel weer de oude.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:02

Ik wilde al een verhaal gaan typen, maar de uitleg van marije is al hartstikke goed.

Alleen een kleine toevoeging: dat je weerstand niet zo best is, kan er inderdaad mee te maken hebben dat je blaasontsteking hebt gekregen. De bacterieen komen immers makkelijker je blaas binnen als je weerstand niet goed is.

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 13:05

ik zat toevallig vorige week zo, en je hebt kans dat de werking van de pil verminderd. wij doen het dus nu extra save totdat ik weer met de volgende strip begin. dit werd mij ook aangeraden bij de dokter. anders vraag je zelf even na bij de arts of apotheker. en ja het kan door ''het'' komen. mijn vriend voelde zich al helemaal schuldig Clown

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 13:10

Oke, héél erg bedankt allemaal!
Geweldig zulke snelle reacties Haha!

Marije_1982: Bedankt voor de tips, en naar die vitamine c of cranberry zal ik ook eens informeren.

Ik slik de pil ook om mijn menstruatie te regelen, dus het zal fijn zijn als ik die door kan slikken.
En vriendlief moet dan maar weer inkopen gaan doen. Knipoog
Zal later wel even voor de zekerheid naar de dokter bellen!

Nogmaals bedankt!

Edit:
Op de bijsluiter van de pil staat dat hij inderdaad onbetrouwbaar kan worden en er doorbraak bloedingen kunnen komen. Zelfs nog enkele weken na de antibiotica kuur.
Grrrr Hamer

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:48

Antibiotica en de pil werken idd niet goed met elkaar. Iig als voorbehoedsmiddel moet je oppassen.. dat werd mij verteld toen ik antibiotica nodig had. Knipoog Je kan wel de pil gewoon doorslikken als het goed is.

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:22

Nou lekker dan, dat hebben ze mij helemaal niet verteld (en zelf ook niet aangedacht eigenlijk).. Ben je straks door zoiets zwanger... bekruipt mij nu een ongerust gevoel..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:30

Het ligt er ook aan welke antibiotica je hebt.
Bij nitrofurantoine (krijg ik meestal bij blaasontsteking en wordt volgensmij vaak voorgeschreven) is het geen probleem in combinatie met de pil, althans dat zeiden ze bij mijn apotheek en dat staat in bijsluiters die op internet te vinden zijn.
Bij amoxicilline kan je pil wel minder betrouwbaar worden. Als je een antibiotica hebt die niet kan in combinatie met de pil horen je huisarts/apotheek je dat ook te vertellen!
Maar dan nog zou ik even uitkijken, je kan van antibiotica namelijk wat last krijgen van je darmen en dan kan de pil weer minder goed werken Knipoog

sidneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:49

Oow, pfieuw. Schrok echt even zeg! Maar mijn huisarts zelf heeft niks gezegd. En die weet wel waarvoor ik de pil heb. Zal dan wel die eerste die jij opnoemt. Uit mijn hoofd zou ik het niet meer weten namelijk. Kun je dat opvragen bij je HA of apotheek?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:53

Als je het doosje van de antibiotica niet meer hebt kun je denk ik je apotheek wel bellen om te vragen welke je gehad hebt en of dat kan in combinatie met je pil.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:55

Blaasontsteking krijg je van bacterieen en dat kan idd ook komen van 'het'... Knipoog
De Pil en antibiotica = oppassen geblazen de rest van de maand Haha! ik zou geen risico nemen!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:56

hoe kom je er aan ???
Hoe kom je er van af Tong uitsteken

Marielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:42

Ik heb op jonge leeftijd altijd erg veel last gehad van blaasonsteking. Dat is niet op 2 handen te tellen. Knipoog Bij mij kwam het doordat ik altijd veel te weinig dronk. Vergat gewoon altijd te drinken, tot het moment dat ik te horen kreeg dat ik geopereerd moest worden als ik nog eens blaasonsteking zou krijgen (was toen een jaar of 11). Sindsdien drink ik per dag minstens 2 liter en vooral veel water. Dus ik weet niet of je altijd voldoende drinkt op een dag? Lachen Dat zou dus nog een andere reden (behalve 'het') kunnen zijn voor je blaasontsteking.

In ieder geval veel succes er mee, ik weet hoe pijnlijk het kan zijn! Knipoog

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:48

Kayuna schreef:
Edit:
Op de bijsluiter van de pil staat dat hij inderdaad onbetrouwbaar kan worden en er doorbraak bloedingen kunnen komen. Zelfs nog enkele weken na de antibiotica kuur.
Grrrr Hamer

ik heb eens een antibiotica kuur van 3 dagen gehad en toen werkte mn pil 2 weken erna niet meer (goed).

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:50

Het kan wel idd. Maar het hoeft niet, ik heb ook twee keer blaasontsteking gehad en dat kwam echt niet daardoor.

Ik heb altijd een potje cranberrypillen staan die ik slik als ik het idee heb dat het mis gaat. Overigens denk ik dat ik momenteel ook al op een lichte blaasontsteking zit. Maar ik heb er nog geen last van, dus krijg dan ook niks mee bij de HA. Benieuwd hoe lang het duurt voor het doorbreekt.

Sterkte iig; ik lig echt krom van de pijn bij blaasontsteking Ach gut

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:35

sidneey schreef:
Nou lekker dan, dat hebben ze mij helemaal niet verteld (en zelf ook niet aangedacht eigenlijk).. Ben je straks door zoiets zwanger... bekruipt mij nu een ongerust gevoel..

Raar zeg, ik kreeg een hele voorlichting (op mijn 15e Haha!) toen ik die antibiotica bij de apotheek ophaalde. Maar misschien hangt het idd van de soort antibiotica af?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:40

neem het zekere voor het onzekere Bloos welke soort je ook hebt. Enne... heel veel drinken en wat extra vitamine C!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:43

blaasontsteking kan komen door niet plassen na de sex maar ook door je blaas niet goed leeg te plassen enz. als je op google zoekt kan je alle oorzaken vinden heb een paar weken geleden een blaasontsteking gehad.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:17

ik heb er ook vaak last van,nu weer,maar de urine is steeds goed en krijg geen antibiotica mee,het brand ook ontzettend steeds ook als ik op de stoel zit steeds het moeten plassen,hoe los ik dit nou weer op

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:59

proberen heel veel te drinken en goed na te 'druppelen' zodat je de hele blaas leegplast.

Cranberrytabletten slikken en veel water/kruidenthee.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:18

Emaartje schreef:
ik heb er ook vaak last van,nu weer,maar de urine is steeds goed en krijg geen antibiotica mee,het brand ook ontzettend steeds ook als ik op de stoel zit steeds het moeten plassen,hoe los ik dit nou weer op

ben vandaag toch maar even naar de huisarts gegaan,en urine meegenomen,en nou zater er wel bacterieen in de urine dus wel blaasonsteking,heb een antibioticakuur meegekregen hopelijk wordt het gauw minder,een super naar gevoel,zo zie je maar eerst zien ze niks in de urine en dat al maanden lang en nou wel vreemd

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 11:37

Pfff de pijn is gelukkig weg.
Word wel naar van die antibiotica.
Wat een elende zeg, zon blaasontsteking.

Meer drinken ga ik ook doen!
Ik dronk eigenlijk helemaal niet veel..
Heb nu ook Cranberry sap, best lekker eigenlijk. Haha!