De opvoeding van een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

De opvoeding van een kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 12:06

Nav dit topic viewtopic.php?f=136&t=835826&hilit=

Is dit misschien wel een "leuk" vervolg om hier een discussie te voeren over het opvoeden van kinderen. We zien tegenwoordig dat de kinderen een stuk vrijer opgevoed worden is dit nou juist goed of niet goed? Brand los zou ik zeggen Haha!

Miryamk

Re: De opvoeding van een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:14

Ik ben er juist zo blij mee dat de opvoeding weer wat strenger word. Tenminste dat veel ouders vinden dat ANDERE ouders hun kinderen strenger moeten opvoeden. Opvoeden is heel moeilijk, het zou leuk zijn als we in dit topic wat aan elkaars adviezen hebben Knipoog

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:19

ik ben zelf moeder van 3 kids
12,9 en 4 jaar,ik weet dat het soms heel moelijk is
dus tips zijn altijd welkom,en advies geef ik ook graag

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:19

De spartaanse opvoeding hoeft van mij niet maar ik vind het toch wel heel belangrijk dat er regels zijn waar de kinderen zich aan moeten houden en dat daar consequent mee omgegaan moet worden.
Nee is nee en al is 1 van de ouders het er niet mee eens, vader heeft nee gezegd en moeder is het daar mee eens. Bakkeleien kan onderling dan wel even.
Veel vrijheid vind ik toch wel leeftijdsgebonden en ook afhankelijk van het verantwoordingsgevoel van het kind.
Teveel vrijheden voor een jong kind vind ik persoonlijk helemaal niks. Ze hebben regels in huis en daar moeten ze zich aan houden, ze zijn niet extreem maar ik vind ze wel belangrijk.

Toen mijn kinderen nog ukkies waren was het een rage om de kinderen heel veel vrijheden te geven, wij hebben daar niet aan meegedaan en plukken daar nu de vruchten van. Ik heb 2 heerlijk knullen, eerlijk, verantwoordelijk en ik kan ze met een gerust hart de wereld in sturen.
Als we regels en eisen stellen leggen we ook uit waarom. Communicatie is zo belangrijk en ook met een kind, klein of groot.
Ik geloof ook wel dat de ouders tegenwoordig weer wat meer vasthouden aan regels en de vrijheden een beetje beperken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:21

wat ik geleerd heb,
is dat er momenteel een grote verandering is.
kinderen worden veel mondiger gemaakt op school bijvoorbeeld.
dat is nu ook wel nodig in deze maatschappij zegmaar.

probleem dat je als ouder tegenkomt is nu,
dat je zelf veel meer respect had voor je ouders.
als die zeiden "en nu is het genoeg" , dan hield je op.

kinderen van nu, blijven er tegenin gaan.
zoeken grenzen die je zelf nooit nodig hebt gehad.
en dan kom je voor de vraag te staan: hoe pak ik dat aan..
want je hebt dus niet een voorbeeld gekregen in je eigen opvoeding van hoe ouders het aanpakken als kinderen écht niet luisteren..

programma's als schatjes vind ik heel goed,
en geloof me, er zijn achter de schermen ook zát ouders die zonder camera's voor hetzelfde staan,
en een deel daarvan zoekt hulp en krijgt dan thuis ook zo'n soort coach.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:25

Opvoeding van een kind is gelijk aan de opvoeding van een paard Knipoog Met één verschil, kinderen praten en kunnen ouders daarmee op een dwaalspoor zetten. Nee heb ik niet gedaan, maar ondertussen Bloos

Net zoals dus met paarden:

Regels
Rust
en regelmaat

Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:26

pensionnetje, héb je een kind? Knipoog ... Tong uitsteken

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:27

..mn meisjes zijn nu bijna een jaartje oud...dus het opvoeden moet nog gaan beginnen..maar wat ik heb begrepen, willen juist de opvoeders weer terug naar het 'ouderwetse'...zelf ben ik daar wel voor..al wordt er natuurlijk niet gemept!!!...maar er mag best wel weer eens U gezegd worden tegen vreemden...Maar ik hoop dus gewoon op hoopjes tips en hopelijk een goed moedergevoel!...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 12:29

Jasmijn76 schreef:
..mn meisjes zijn nu bijna een jaartje oud...dus het opvoeden moet nog gaan beginnen..maar wat ik heb begrepen, willen juist de opvoeders weer terug naar het 'ouderwetse'...zelf ben ik daar wel voor..al wordt er natuurlijk niet gemept!!!...maar er mag best wel weer eens U gezegd worden tegen vreemden...Maar ik hoop dus gewoon op hoopjes tips en hopelijk een goed moedergevoel!...

Wacht maar tot ze 2.5 zijn, dan kun je je lol nog op Duivel Dat mag ik nu ervaren Vork

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:31

Marigold schreef:
pensionnetje, héb je een kind? Knipoog ... Tong uitsteken

2 heerlijke pupers en heb geen centje pijn met ze.
Ze kennen de regels en weten dat grenzen pas verlegt worden als ze aan toonbaar kunnen maken dat ze er verantwoordelijk mee om kunnen springen.

Opvoeden is echt niet moeilijk. Je moet wel de tijd nemen, het kind in zn waarde laten en zelf als OUDER optreden. Vrienden hebben ze genoeg. Kinderen willen net zoals paarden aandacht genegenheid, veiligheid en duidelijkheid.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:33

nou ik heb ook een puber en word echt helemaal gek van hem
zoekt echt nu al foute vrienden op.
gelukkig gaat het op school wel goed en weet hij tot hoe ver hij kan gaan.
zo niet dan ben ik heel ouder wets hoor(huisarrest).
maar o hij kan me echt tot waanzin drijven

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 12:33

De pubertijd dat is een tijd waar ik eigenlijk best wel tegenop zie Haha!
als ik soms zie hoe vervelend, onopgevoed die pubers zijn Nagelbijten / Gniffelen

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:34

Hier een dochter van 1,5...dus ook nog niet in de peuterpuberteit of andere puberteit. Maar hier zijn wel regels en daar moet ze zich aan houden.
Ik hoop dat ik een strenge maar rechtvaardige mama zal worden. Eigenlijk zoals mijn ouders zijn geweest, we mochten best veel, maar we hadden (en hebben) respect voor hen en moeders wil is wet.

Grappig dat Pensionnetje kinderen vergelijkt met paarden. Als ik mijn dochter roep en klak ik wel eens met mijn tong. Ze weet dat ze dan moet komen, want we doen het ook naar de paarden (naar alle dieren trouwens) en ze roept de dieren nu zelf ook zo (als ze het maar niet naar papa en mama gaat doen Knipoog )

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:34

Ik denk dat het karakter van het kind ook een groot verschil maakt, de oudste ben ik 'kwijt' terwijl ik met de jongste alle kanten op kan. Had ik 2 makkelijke kinderen was ik dus niet ineens 'een goede opvoeder'!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:37

Miryamk schreef:
Ik denk dat het karakter van het kind ook een groot verschil maakt, de oudste ben ik 'kwijt' terwijl ik met de jongste alle kanten op kan. Had ik 2 makkelijke kinderen was ik dus niet ineens 'een goede opvoeder'!

ben ik het helemaal mee eens
mijn oudste heeft echt een heel moeilijk karakter,terwijl de andere weer heel makkelijk zijn
die kunnen ook alles missen en delen ,maar de oudste is alleen ik en ik en ik .
daar word je af en toe wel heel erg moe van

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:38

oke pensionnetje
ik vroeg het voor de zekerheid even..

het heeft ook wel iets met overwicht te maken denk ik..

paarden lopen makkelijk over me heen, helaas
en tja, dochter kan er ook wat van.
heb (en ik ben even heel eerlijk nu) dus zelf hulp ingeroepen van een coach Ja
en ik vind het echt heel fijn dat ik haar heb!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:39

MISTRAL94 schreef:
als ik soms zie hoe vervelend, onopgevoed die pubers zijn Nagelbijten / Gniffelen

Ik mag me gelukkig prijzen, maar heb er dan ook veel energie in gestoken. De mijne zijn totaal verschillend van elkaar en hebben dus ook een verschillende aanpak nodig.
Brutaal? Echt niet! Maar houd er rekening mee dat kinderen alles afkijken van hun omgeving dus ook van hun ouders. Soms kijk je dus in een spiegel en moet je ook zo fair zijn in te zien waar je eigen blunders liggen Clown Vork

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 12:39

Nou iedereen zegt dat mijn dochter sprekend op mij lijkt. Niet alleen qua uiterlijk ook qua gedrag. Ik heb werkelijkwaar mijn handen vol aan haar (nu begrijp ik wat mijn moeder door gemaakt heeft Clown )
Als ze niet wil luisteren en ik zeg tegen haar (als we bijvoorbeeld in een winkel zijn) nou dan gaat mama naar huis en blijf jij alleen achter. Zegt ze ja en blijft ze zitten Haha! Sta je met je goeie gedrag niet meer weten wat je moet doen. Weglopen heeft geen zin, ze weet toch wel dat je terug komt Vork

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 12:40

Pensionnetje schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ik mag me gelukkig prijzen, maar heb er dan ook veel energie in gestoken. De mijne zijn totaal verschillend van elkaar en hebben dus ook een verschillende aanpak nodig.
Brutaal? Echt niet! Maar houd er rekening mee dat kinderen alles afkijken van hun omgeving dus ook van hun ouders. Soms kijk je dus in een spiegel en moet je ook zo fair zijn in te zien waar je eigen blunders liggen Clown Vork

Die eigen blunders ervaar ik nu al Vork met uitspraken die er soms uitschieten waar dat kleine potje met grote oren bij staat Tong uitsteken

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:42

Dát bedoel ik!!! Cool

Miryamk

Ik heb ondanks veel bezoekjes aan hulpverleners nooit goede begeleiding gekregen met mijn oudste. Ik ben blij dat er tegenwoordig (door al die programma's) meer ouders geholpen kunnen worden op een manier die heel duidelijk en praktisch is. Helaas voor mij en mijn dochter valt er niet veel meer te verbeteren aan onze relatie.

gaapje

ik ken dat ja
mijn middelste kan je gewoon nergens mee straffen
hij vind alles best.
kan heel makkelijk uuren op zijn kamer zitten met niks.
gaat hij lekker denken ,of slapen.
en dan toch niet buiten spelen blijf ik lekker binnen wat maakt mij het uit.
dat is soms wel heel moeilijk hoor

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:43

Whahahaaaa, Mistral, ik heb er ook eentje van 2,5.... Pittig soms, ja, inderdaad. Niet zo makkelijk als het lijkt, dat is het zeker.

Wij zijn zelf hier thuis heel vrij en makkelijk. Muzikantengezin, he Knipoog . Maar er zijn wel degelijk regels. Dus consequent zijn we absoluut. Maar er word niet geslagen en we zijn ook niet autoritair ofzo. We zijn wel voor een dagelijks ritme, maar we zijn niet strak van de klok. En we hebben ook altijd gekeken naar de behoeften van onze dochter, ondanks het gemiep van het consultatiebureau. Onze dochter was een erg onrustige baby, die erg lang baat heeft gehad met inbakeren en bij ons slapen. Om de een of andere reden had zij meer behoefte aan die geborgenheid dan vele andere kinderen en daar hebben wij aan toegegeven, ondanks wat het CB riep. En gelukkig maar, want nu hebben we een makkelijk kindje vol zelfvertrouwen. Niks geen schema's voor het afbouwen van het inbakeren. Ze gaf op een goede dag zelf aan, dat ze niet meer ingebakerd wilde worden.

De maatschappij is veranderd en voor mijn kind vind ik het het beste om mee te gaan met je tijd. Kinderen hebben duidelijke regels nodig, anders raken ze verward. Maar ze hebben ook ruimte nodig om zich te ontwikkelen, zelf beslissingen te leren nemen. Onze maatschappij vereist een hoop zelfstandigheid van de mens. Zoveel keuzes te maken, het leven is in bepaalde opzichten gecompliceerder en jachtiger geworden, stelt meer eisen aan de mens. Je moet al vrij snel zelfstandig zijn.

Wij beginnen pas net met het opvoeden en ik vind het erg leuk, maar ook wel erg zwaar soms. Zo'n peuterpubertje in huis is best pittig af en toe, hahaha..... Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:44

gaapje schreef:
ik ken dat ja
mijn middelste kan je gewoon nergens mee straffen
hij vind alles best.
kan heel makkelijk uuren op zijn kamer zitten met niks.
gaat hij lekker denken ,of slapen.
en dan toch niet buiten spelen blijf ik lekker binnen wat maakt mij het uit.
dat is soms wel heel moeilijk hoor

Ok.dan zet je hem juist aan het werk! Net zoals met .......paarden! Haha!
Geef hem een klusje waar hij echt van baalt Vork

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 12:45

haha ja vind hij ook niet erg
hij is echt zo en vind alles best
ik ga snel de kids naar school brengen