Waarom betalen we uberhaupt ziektekosten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Waarom betalen we uberhaupt ziektekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 15:22

Ongelovelijk.

Waarom betalen we uberhaupt in de maand meer dan €100,- aan ziektenkosten als je toch niets vergoed krijgt? Ben nooit ziek, heb nooit wat nodig, nu ga ik een keer naar de apotheek voor een zalfje dat de dokter heeft voorgeschreven is het doodleuk;

"Sorry, dit is niet vergoed door de verzekering, dus dat wordt dan €8,-"

Het gaat me niet om die 8 euro, maar wat is dit voor onzin? Waar betaal ik anders 104 euro in de maand voor? Kan het gewoon even niet hebben nu Boos! *LOL*

juval

Re: Waarom betalen we uberhaupt ziektekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:23

heel frustrerend zeg.
de volgende keer misschien toch je dokter vragen of hij een middel voor kan schrijven dat wél wordt vergoed.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:27

Ja dat had ik ook.
Afgelopen zomer heb ik een ongelukje gehad met Silence en moest daarvoor naar het ziekenhuis.
Komen er doodleuk twee rekeningen binnen van bijna €150 bij elkaar.
Dus wij gebeld naar de verzekering.
Nee sorry, valt niet onder de No claim Boos!

Uhm, waarvoor zijn we dan verzekerd.
Je hebt helemaal gelijk.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:29

Inderdaad, en dat weet de apotheker soms ook al. Mijn apotheker zegt dan, dat het niet vergoed wordt, spreekt even de huisarts ( als dat al nodig is ), en dan krijg ik een medicijn dat wel vergoed wordt.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik ergens voor moest betalen ( ja een gedeelte, maar dat staat dan al in je polis, bijv. worden maar 80% van de kosten van de osteopaat vergoed ).

@Silence: wat heeft dat met no-claim te maken? Ik snap het antwoord van je verzekering niet echt?
Bedoelen ze niet eigen risico? Hiervoor kan je zelf kiezen als je een verzekering afsluit.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:43

Ik snap je beredenering wel. Maar straks komt er misschien een tijd dat je wel aanspraak maakt op je ziektekosten vergoeding vanwege een spoedopname, operatie of weet ik wat..

Grotendeels heb je inderdaad toch wel zelf in de hand welke kosten wel onder je polis vallen en welke niet (100% dekking brengt alleen weer een meerprijs mee en als je ervoor kiest om die niet te willen betalen, heeft dat zo zijn consequenties helaas..)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:41

Ik ben er inmiddels achter waarom ik die verzekering elke maand dik betaal: een aantal tandoperaties die bij elkaar ongeveer 4500 euries kosten- en volledig vergoed worden door mijn verzekering Lovers Haha!

Maar je hoort idd vaker dat iets níet vergoed wordt dan wel, heel frustrerend soms Ach gut

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 16:43

Tuurlijk, ik snap het ook wel, maar toch is het afentoe een beetje frustrerend Knipoog

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 16:44

klopt
betaal per maand 120 euro
had steunzooltjes nodig a la 130 euro
werden niet vergoed

maar alle therapieen die ik nodig had voor de klachten die de zooltjes opgelost hebben vergoedden ze wel, beeeeeeeetje krom

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:34

Ik kreeg gister ook doodleuk te horen dat een fotootje van 70 euro door de tandarts gemaakt niet vergoed word. Betaal je dan lekker 120 euro in de maand voor!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:36

... ik heb dan weer het 'voordeel' dat mijn operaties wel vergoed worden, 2 jr terug openhartoperatie...dat had me een bom duiten gekost als ik het helemaal zelf had moeten betalen.

Aan de andere kant, dan krijg je iig nog je no claim terug aan het eind van het rijtje Knipoog

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:38

Ik ken het jammer genoeg...

Zit er stevig over te denken om m'n verzekering maar op te zeggen. Er bestaat tenslotte een noodfonds voor nietverzekerden.

Als iedereen dat nou zou doen, dan zouden dit systeem zo in elkaar storten *LOL*

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:16

Ik heb een operatie gehad, kaakoperatie...
Ik draag nu al anderhalf jaar een plaatjes beugel, en ALLES wordt vergoed Haha!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:17

Ja ik vind het ook stom hoor... je betaalt je de pleuris voor die verzekering 108 in de maand interpolis en je ziet dr eigenlijk niks van terug lijkt het... best vervelend.

Ik zou dus ook kaakoperatie hebben heb anderhalf jaar met verzekering gevochten maar word niet vergoed alleen me beugel.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 19:47

ik wacht nu op een operatie, ik ben nu 2 keer geopereerd aan een gezwel onder mn oksel.

Ik ben slordig geopereerd (te grof gesneden en te weinig hechtingen) waardoor ik 4 maanden (dus tot de 2e operatie) mn arm niet heb kunnen gebruiken (uitval in mn rechter arm, zenuw was (zwaar) beschadigd.
2e operatie was dus een "herstel" operatie van het 1e pruts werkje.

Deze 2 operaties zijn wel vergoed, nu moet ik nog een 3e,omdat ze bij de 2e niet alles hebben kunnen doen (ivm litteken weefsel en aangroeien van zenuwen en allerlei complicaties)

Deze 3e operatie wwordt voor 20% (!!!) vergoed. Het is niet nodig volgens de verzekering, omdat ik mijn arm weer voor ongeveer 70-75% kan gebruiken.

Er wordt geen rekening gehouden met het feit dta ik geen tshirts aan kan die strakker om de armen sluiten. Doet gruwelijk veel pijn, ik kangeen hempjes aan, die drukken op mn litteken (was echt superveel pijn doet) allemaal ongemakken, die met een 2e herstel operatie grotendeels worden verholpen.

Maar ach, ondanks dat ik verzekerd ben mag ik dat lekker zelf betalen! (wat een flink bedrag is aangezien het volledige narcose en 1 of 2 nachten ziekenhuis wordt....)

Lekker dan, was ik nu maar gewoon ziekenfonds verzekerd, dan zat het er tenminste bij!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 20:42

Dat idee had ik ook weleens.

Totdat ik een trap kreeg van een paard, mijn knieschijf gebroken had en dankzij een ambulance, opname in het ziekenhuis, operatie, een zooi medijnen en (nu nog) fysiotherapie een hoop kosten gemaakt.
Nadat ik de nota van de ambulance had gekregen van 500 euro voor een ritje van 3 minuten, was ik toch bijzonder blij dat ik verzekerd ben! Lachen
De nota van het ziekenhuis gaat gelukkig rechtstreeks naar de verzekeraar. Haha!

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je verzekerd bent, hoeveel je vergoed krijgt.
Mijn zus is chronisch ziek en heeft een hoop (dure!) medicijnen nodig. Die zouden we anders nóóit zouden kunnen betalen. Zo wordt iedereen van de best mogelijk zorg voorzien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 21:34

't Is frustrerend, maar denk maar aan alle goede zorgen die bv Romana krijgt, zorg die hier gelukkig toch voor een groot deel vergoed wordt.

Ik snap je frustratie hoor Ja Maar het relativeert toch weer wat als je beseft dat we dan voor kleine dingen wel een boel te klagen hebben (en ik ben het ook zeker niet eens met een aantal dingen), maar dat het in Nederland meestal niet zo erg is dat je huis hoeft te verkopen om bepaalde behandelingen of medicijnen te kunnen betalen. Ja

(Waarbij ik weet dat ziekzijn vrijwel altijd een flink gat slaat in de begroting, en dat wil ik ook niet onderschatten hoor.)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 22:43

Door mijn val van het paard dik 2.5 jaar geleden wat mij 2 weken ziekenhuis opgeleverd heeft en vervolgens nog een operatie heb ik mijn ziektekosten voor de komende jaren er wel uit Clown

Overigens kreeg ik een tandarts rekening van 400 euro, de rekening was ingediend bij de verzekering en er werd 30 euro vergoed door de verzekering en de rest was eigen bijdrage nou ik ben in staat om mijn tandartsverzekering op te zeggen, als ik toch zulke bedragen zelf moet betalen kan ik die 30 euro ook nog wel betalen en heb ik ook niet zo'n hoge premie elke maand Boos!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 03:45

Lezen jullie dan nooit de polis door voordat je een verzekering afsluit? De kleine dingen worden bijna nooit vergoed, tenzij het preventief is. Dat je verzekerd bent betekent niet dat je zelf niets meer hoeft te betalen.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 05:18

Je bent voornamelijk verzekerd voor de grote kosten ziekenhuis opname e.d.
Geloof me dat wil en kan je echt niet zelf betalen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 06:09

In amerika is het volgens mij niet verplicht, maar kijk eens hoe veel mensen daar schulden hebben doordat ze opeens iets overkomt!
Mensen die kanker hebben, en chemo moeten. Of je krijgt een ongeluk, en moet naar het ziekenhuis! (honderden euro's PER DAG)
Het gaat niet om dat zalfje oid van acht euro

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:56

Tja, ik hb mijn ziektenkostenverzekering er al uit, al betaal ik tot mijn dood het dubbele wat ik nu betaal. Naast drie openhartoperaties, enkele weken ic, en nog wat zaken, kom ik nu weer elke paar weken in het academisch, extra echo's etc, etc. Dus ik kijk er wel anders tegenaan. Ik denk dat ik al voor enkele tonnen aan ziektenkosten heb gemaakt, dus als ik een keer iets moet betalen, dan zie ik dat natuurlijk in andere verhoudingen. Als mensen klagen dat ze zoveel moeten betalen, roep ik altijd dat iedereen voor mij betaald Bloos Leve de solidariteit!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:58

bromfiets schreef:
Ik ken het jammer genoeg...

Zit er stevig over te denken om m'n verzekering maar op te zeggen. Er bestaat tenslotte een noodfonds voor nietverzekerden.

Als iedereen dat nou zou doen, dan zouden dit systeem zo in elkaar storten *LOL*

Dat keert alleen uit, als je zelf geen enkele mogelijkheid hebt om een betalingsregeling te treffen, of als het ziekenhuis je identiteit niet kan vaststellen ( illegalen bijv. ) . Zolang je werkt of een uitkering hebt, kunnen ze anders gewoon beslag leggen op je inkomsten. Dus gewoon maar premie blijven betalen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:02

Guinevere schreef:
Lezen jullie dan nooit de polis door voordat je een verzekering afsluit? De kleine dingen worden bijna nooit vergoed, tenzij het preventief is. Dat je verzekerd bent betekent niet dat je zelf niets meer hoeft te betalen.

Er zijn bij mij gaatjes geboord, weet niet hoor maar dat vind ik geen kleine dingen. Ik vind dat dat op z'n minst in het pakket mag zitten. Kijk als je een verdoving krijgt tijdens het boren kan ik me indenken dat dit niet vergoed wordt. Maar gaatjes vullen dat dat niet in het pakket zit vind ik diep triest. En het dan vreemd vinden dat steeds meer nederlanders een slecht gebit hebben Vork

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:04

Splash_ schreef:
Waarom betalen we uberhaupt in de maand meer dan €100,- aan ziektenkosten als je toch niets vergoed krijgt? Ben nooit ziek, heb nooit wat nodig, nu ga ik een keer naar de apotheek voor een zalfje dat de dokter heeft voorgeschreven is het doodleuk;...

Ehm.. je betaalt je verzekering bijvoorbeeld om dat consult van de dokter te bekostigen? Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:06

Ja, inderdaad zonder verzekering ga je nog schrikken wat de dokter kost. Of een doodgewoon dagje in het ziekenhuis haal je er snel uit