Ziekte van Raynaud.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riss

Ziekte van Raynaud.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 21:29

Hallo Doei!

Ik en mijn zus hebben 'de ziekte van Raynaud' .
Dat betekend dat je in handen en voeten (ook op andere plekken) geen goede doorbloeding hebt. (correct me if I'm wrong Vork )
Zo heb ik vaak dat als ik buiten ben, ik blauwe nagels krijg, als het koud is.
En als het echt heel erg koud is, krijg ik witte handen en als het weer warmer wordt, allemaal rode vlekken op mn handen.
(klinkt eng, is niet zo eng als het klinkt Tong uitsteken )

Ik was benieuwd of er meer mensen zijn die dit ook hebben,
of die dit hebben maar niet wisten dat het een ziekte was (dat wist ik dus ook niet Tong uitsteken )

Groetties Doei!

Hermelijn

Re: Ziekte van Raynaud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:54

Een vriend van mij heeft dat ook. Hij heeft verder ook nog een (veel) lagere bloeddruk dan normaal is, maar ik weet niet of dat bij de ziekte hoort. Zijn handen zien er inderdaad vaak 'raar' uit, alsof hij het heel koud heeft terwijl hij het zelf gewoon warm heeft.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 22:33

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:38

Ik heb ook de ziekte van Raynaud en lage bloeddruk. Ik ben er inmiddels al helemaal aangewend en de mensen om me heen ook. Zit op het moment ook met een dekentje Knipoog Ik heb er alleen in de winter met paardrijden heel veel last van, omdat ik op een gegeven moment mn vingers niet echt meer kan bewegen en dus de teugels niet meer kan loslaten. Doet dan ook echt zeer als mn vingers weer tot leven komen zeg maar.
Mijn oom heeft dezelfde ziekte, maar dat is bij hem op latere leeftijd weggetrokken. Ik heb wel gehoord dat het meestal minder wordt of zelfs weggaat naarmate je ouder wordt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:04

Ik heb ook het fenomeen Raynaud.
Ze hebben een onderzoek bij me gedaan met een bak water en sensors op mijn vingers. Na zoveel minuten werd het water weer een aantal graden kouder. Mijn pink en duim sloegen al dicht met een temperatuur van in de 30 graden.
De anderen ergens tussen de 15 en 20.
Ik heb het in beide handen in alle vingers en in beide voeten. Ik vind het erg vervelend. Vooral straks in de echte winter. Dan gaan mijn handen op een gegeven moment zo opzwellen, rood worden en tintelen.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:06

Hey, ik krijg ook vaak blauwe nagels! Heb nooit geweten wat het was en bloedtest wees niks uit... Verder heb ik eigenlijk nergens last van. Verward Misschien een zeer lichte vorm ofzo?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:08

Raynaud kun je naar ik weet niet aantonen met een bloedtest.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:10

Mmm... Ze hadden ook verwcht bloedarmoede bij mij te vinden, maar dat was het dus niet. Lachen Aangezien ik er verder geen last van heb, hebben ze niks meer gezocht. Maar mijn nagels worden dus soms gewoon blauw-/paarsachtig. Clown

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:33

Ik heb het ook en mn moeder ook. Ik krijg heel snel echt van die hele paarze/blauwige handen als het koud is.. Ziet er best vies uit Tong uitsteken In de winter worden ze ook bijna niet meer warm..

_Denies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:35

Bij mij zeiden ze dat ik het, verder nooit diagnose gesteld. Heb idd last van vingers en tenen die dik en blauw/rood worden, tevens nog wel meer klachten met andere gewrichten. Wat ik nou heb, ich habe keine Ahnung...

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:58

Dat heb ik ook. Hoort bij mn ziekte, krijg er bloedverdunners voor. Helpt alleen vrij weinig.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:19

ankem schreef:
Raynaud kun je naar ik weet niet aantonen met een bloedtest.

Dat klopt het heeft te maken met een slechte doorbloeding of het samenknijpen van het zenustelsel waardoor je dus de klachten krijgt. Dit is niet terug te vinden in het bloed
Knipoog

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:03

Ik weet niet of ik dit heb, maar ik heb wel een lage bloeddruk en bijna altijd koude handen. Ze worden ook soms helemaal paars als het koud is, en als het warm is heb ik aan de binnenkant soms rode vlekken. Is dit hetzelfde?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:14

Ik heb het ook en het begon bij mij rond mijn 15e ongeveer. Bij mij zijn het alleen mijn vingers en die worden dan gewoon compleet lijk kleur. Duurt een eeuwigheid voor er dan weer kleur op komt. Ze worden dan knal paars en het is vrij pijnlijk. Ik heb er het meeste last van in de herfst en juist niet zo vaak als het echt koud is.

Inmiddels ben ik 32 en is het wel veel minder geworden. Als het gebeurt is het nog steeds even erg, maar het komt aanzienlijk minder vaak voor dan vroeger. Wel heb ik eigenlijk altijd koude handen en voeten, maar daar heb ik mee leren leven. Mijn bloeddruk is altijd aan de lage kant. Al jaren 110/70.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:48

bij mij is het ook zo rond mn 14/15 begonnen. Ik ben nu bijna 23, heb wel het idee dat het minder extreem is als in het begin. Ik heb het eigenlijk ook bijna altijd koud, kan zelf in de zon zitten en het nog koud hebben. Ik ben er inmiddels aangewend en zit gewoon regelmatig met mn een deken om (zoals nu). Ik vind alleen de reacties van mensen af en toe erg vervelend, ik krijg meestal te horen dat ik me aanstel en niet zo moet zeuren.
Ik heb het regelmatig gehad dat mn handen er mee ophielden (vooral tijdens het paardrijden) en als ze eenmaal weer tot 'leven' komen voelt het alsof mn hand gewoon te klein is om het bloed door te laten zeg maar, mn hand begint dan te kloppen alsof het bloed naar binnen wil maar niet past. Ik moet zeggen dat ik dit echt pijnlijk vind en het duurt ook een eeuwigheid voordat ze enigzins opwarmen.
Ik vind het wel fijn om te horen dat meer mensen hier last van hebben en dat het toch wel minder wordt naarmate je ouder wordt.
Laatst bijgewerkt door Ramiro op 18-09-07 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 18:50

Dat opzwellen en kloppen had ik dus vanmiddag. Vingers helemaal stijf. Voel het nog steeds, 2,5 uur later.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:23

Hmm misschien heb ik dit ook wel. Ik heb vaak koude handen en voeten..en s winters is het nog erger. En ik maar denken dat ik winterhanden /voeten heb Gaaaap

S winters voel ik de koud helemaal in mijn botten en spieren..doet zo'n pijn!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:33

WOW ik wist geeneens dat het een ziekte is! Ik heb altijd in de winter dat ik zulke koude handen en voeten heb dat het pijn doet ook als ik handschoenen aan heb enzo, me handen en nagels worden blauw paars achtig, nagels heel donker en het doet gigantisch pijn dan...

Ik moest 5 jaar geleden tijdens stage op een stal met -5 bevroren hooi van buiten halen, zonder handschoenen en had toen geen gevoel meer nadat het giga pijn deed! Dus na huisarts en die zei dat het zou koud was geworden dat de uiteinden van sommige bloedvaatjes niet goed meer waren en slechte doorbloeding en ik heb extreem lage bloeddruk moet dus veel zout eten, eten, anders word ik heel duizelig.

Heb altijd direct ijskoude handen enzo, nu ook, mijn handen en voeten zijn altijd zelfs in de zomer steenkoud, in de zomer heb ik er geen last van dat ze zo koud zijn maar in de winter is het wel irritand.

Ik had het vroeger eigenlijk nooit echt koud liep in de winter nog met een t-shirtje, en laatste tijden heb ik het zelfs in de zomer nog koud echt altijd, dan denk ik naja ik stel me gewoon aan zo koud is het vast niet maarja ik heb het zeker het afgelopen en dit jaar constant ijskoud.. Heel raar...

O, lees net dat het ook kan komen door blootstelling aan ernstige kou naja dan zal ik het ook wel hebben alle verschijnselen kloppen precies. Zullen wel veel meer mensen last van hebebn maar net als ik nog nooit ervan gehoord.

Heeft het dan ook zin om na de huisarts te gaan? Kunnen ze medicijnen ervoor geven, zoja werkt het?

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-07 20:42

ankem schreef:
Ze hebben een onderzoek bij me gedaan met een bak water en sensors op mijn vingers. Na zoveel minuten werd het water weer een aantal graden kouder. Mijn pink en duim sloegen al dicht met een temperatuur van in de 30 graden.
Ik heb het in beide handen in alle vingers en in beide voeten. Ik vind het erg vervelend. Vooral straks in de echte winter. Dan gaan mijn handen op een gegeven moment zo opzwellen, rood worden en tintelen.

Ik heb juist als ik het koud heb, worden mn handen helemaal wit,
en als ze daarna opwarmen zwelt het op, en krijg ik rode vlekken enzo.

En het is ook best wel apart vind ik, dat er nog zoveel andere mensen last van hebben,
want als ik op school loop, en ik krijg blauwe nagels vind iedereen dat maar raar en eng, terwijl ik niet anders weet Clown

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:53

Ik heb nu zit op me kamer, 21 graden, en mijn handen en voeten zijn echt ijskoud en helemaal wit, zo is het eigenlijk altijd, nu heb ik er geen last van het voelt alleen een beetje kil, maar in de winter ben ik 1 minuut buiten en mijn handen en voeten gaan steken pijn doen, worden helemaal wit, nagels blauw, en daarna als ik dan in school ben word het langzaam rood met allemaal kleine witte vlekjes en dan doet het zo'nnnn pijn! En dan worden ze helemaal rood en dik.

Mijn vriend heeft het juist altijd heel warm en dan vooral zn voeten dus dan ga ik altijd met me ijskoude voeten tegen de zijne aan en dat vind die dan lekker hahaha. Hij slaapt ook altijd met zijn voeten buiten de dekens Tong uitsteken

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 20:56

@Sony, dat heb ik dus ook..zit nu ook met ijskoude voeten en handen....Boos! Mijn vriend heeft het dan vaak warm en ik lig met dikke pyjama aan in bed als ik slaap...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 06:22

Riss schreef:
ankem schreef:

Ik heb juist als ik het koud heb, worden mn handen helemaal wit,
en als ze daarna opwarmen zwelt het op, en krijg ik rode vlekken enzo.

En het is ook best wel apart vind ik, dat er nog zoveel andere mensen last van hebben,
want als ik op school loop, en ik krijg blauwe nagels vind iedereen dat maar raar en eng, terwijl ik niet anders weet Clown

Die van mij worden meestal ook bleek. Maar ik heb niet altijd dat ze daarna rood worden. Alleen wanneer de kou heel heftig is. Maar gistermiddag was het al zo ver.
Trouwens ik heb nooit echt begrepen dat Raynaud een ziekte is. Het wordt altijd Raynaud fenomeen genoemd.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 18:20

Ja mn zus is naar de dokter geweest,
en die noemde het de ziekte van Raynaud, dus vandaar Tong uitsteken

Ik heb ook dan wel vaak koude handen, maar bij mij is het altijd aan de onderkant, dan is het ijskoud, maar aan de bovenkant niet Verward

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:22

Officieel is het geen ziekte maar een fenomeen. Kep er ook een info boekje over. Krijgen jullie erg niks voor?

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-07 18:27

Ja je kunt bloedverdunners nemen maar dat helpt niet altijd,
en niet iedereen heeft het inde zelfde mate.