Ook slachtoffer van een medische fout?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje77

Ook slachtoffer van een medische fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 11:43

Hoi Bokkers.

Ik ben heel erg benieuwd of er hier nog meer bokkers zijn die zelf het slachtoffer zijn geworden van een medische fout/ blooper.

Zelf heb ik drie keer de pech gehad om dat mee te maken en ik ben daardoor best een stukje ego kwijtgeraakt.

Beknopt zal ik het hier omschrijven.

De eerste keer was na een heftige tandpijn. Uiteindelijk na 4 dagen helse pijn te hebben gehad is de kies die volgens de tandarts de boosdoener was eruit geboord. Ik heb 3! uur in de stoel gelegen. De kies was afgeknapt en het heeft heel veel moeite gekost om de rest te verwijderen.
Ik heb toen nog 7 dagen met pijn rondgelopen, dacht dat het erbij hoorde, maar toen kon ik niet meer van de pijn.
Weer een andere opgebeld en bleek dat de kies ernaast een zenuw ontstoken had.
Dus de verkeerde tand behandelt.

De tweede keer was na het verbrijzelen van mijn enkel. Ze hebben na het ongeluk mijn enkel gefixeerd met pinnen en platen. Twee jaar daarna is alles tijdens een tweede operatie verwijderd. Ik bleef echter pijn houden en na 3 operaties werd er besloten om een 4e te doen en dan een kijkoperatie met ruggeprik, zodat ik aan kon geven waar de pijn zat.
Het begon al met de ruggeprik.
Er werd mij gevraagd om die uit te voeren door een leerling. Oké dacht ik , iedereen moet het leren.
Helaas werd ie mij verkeerd toegediend. Heb geloof ik het hele ziekenhuis bij elkaar geschreeuwd.
En daarna bijkomen was ook geen succes.
Ze hadden mij als proefkonijn om een nieuwe narcose uit te proberen en ik heb 6 uur geen gevoel gehad tot aan de nek.
Ik kan je vertellen dat dat voor mij echt een nachtmerrie was.
Ben dan ook heel erg bang geweest.
Na de operatie had ik ook vanaf de knie geen gevoel meer in mijn onderbeen.
Er is waarschijnlijk een zenuw geraakt tijdens de operatie.
Ik kan wel alles met mijn been, alleen is het gevoel weg, erg handig als mijn paard een keer bovenop mijn voet gaat staan, maar verder erg lastig.
De operende arts heeft mij voor gek verklaard. Het zat tussen de oren.

Het derde geval is twee jaar geleden gebeurd.
Ik heb twee weken met een trombosebeen rondgelopen.
Maar onderkent door de invallende HA.
Achteraf is deze bloedprop bij de masseur los gekneed en doorgeschoten naar de longen.
Resultaat: Maar de longembolien in beide longen.
gelukkig dat een arts via de huisartsenpost het niet vertrouwde en mij heeft laten opnemen in het ziekenhuis.
Tijdens mijn laatste gesprek met de longarts is mij verteld dat ik geen uur later in het ziekenhuis had moeten komen, dan was ik er niet meer geweest.

Ik kan alles nog wel veel uitgebreider vertellen, er zijn ook meerdere fouten gemaakt.
Maar ik ben er nog en dat is veel voornamer.
Ik ben sinds kort verandert van HA en dat is voor mij een stap in de goede richting geweest.

Wat is jouw ervaring?

Nanda

Re: Ook slachtoffer van een medische fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:04

kaatje77 schreef:
Er werd mij gevraagd om die uit te voeren door een leerling. Oké dacht ik , iedereen moet het leren.
Helaas werd ie mij verkeerd toegediend. Heb geloof ik het hele ziekenhuis bij elkaar geschreeuwd.
Ze hadden mij als proefkonijn om een nieuwe narcose uit te proberen en ik heb 6 uur geen gevoel gehad tot aan de nek.

Dit snap ik niet helemaal.
als je een ruggeprik krijgt, ga je toch niet onder narcose?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:19

Zulke dingen gebeuren bij mij ook altijd,en mijn dochter kreeg laatst een trommelvlies.Dat was gemaakt van eigen weefsel,na de operatie valt er een watje uit haar oor.Dus ik gelijk gevraagd aan zo,n bij kom zuster zeg maar.Oh dat was niet erg werd er gezegd,bleek later dat dat watje het trommelvlies op z,n plaats had moeten houden.Nu is de operatie dus niet gelukt.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 13:36

Nanda schreef:
kaatje77 schreef:

Dit snap ik niet helemaal.
als je een ruggeprik krijgt, ga je toch niet onder narcose?

Nee je hebt gelijk.
Maar wist niet hoe ik het anders moest omschrijven.
Ruggeprikvloeistof ofzo?
Het was iig de bedoeling dat ik vanaf mijn middel niks zou voelen, dat werd tot aan mijn nek en ik hoop echt dat je zoiets niet mee hoeft te maken.
Dit is echt verschrikkelijk. Huilen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 13:38

marleen_usar schreef:
Zulke dingen gebeuren bij mij ook altijd,en mijn dochter kreeg laatst een trommelvlies.Dat was gemaakt van eigen weefsel,na de operatie valt er een watje uit haar oor.Dus ik gelijk gevraagd aan zo,n bij kom zuster zeg maar.Oh dat was niet erg werd er gezegd,bleek later dat dat watje het trommelvlies op z,n plaats had moeten houden.Nu is de operatie dus niet gelukt.

Oh, wat erg.
En nu?
Moet ze weer geopereerd worden?
Wens haar maar heel veel sterkte. Bloos

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:48

De tandarts constateerde bij mij een zenuwonsteking.
Dit werd veroorzaakt door een verstandkies.
Afijn afspraak gemaakt in het ziekenhuis en toen ik eindelijk aan de beurt was naar binnen gegaan.
Tandarts had dus een fout begaan want het lag helemaal niet aan mijn verstandskies maar er zat een fikse onsteking onder een van mn kauw kiezen.
Ik moest terug gaan naar mn tandarts want ik had kans op kaakonsteking.

Ik terug naar de tandarts.
Okee mevrouw een wortelkarnaal behandeling.
Ik afspraak gemaakt word deze op de dag dat ik behandeld zou worden afgebeld.
Nu kan ik pas over twee weken terecht terwijl ik er al meer dan twee weken mee rondloop.
Ik uitgelegd dat ik bijna op vakantie ga maar dan moest ik maar antibiotica meenemen Gestoord

Tis hun fout en nu loop ik minstens nog twee weken rond met pijn in mn bakkes Bloos

En harder lopen voor je HO maar......
Erg fijn Slapen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:14

Ik heb vorig jaar augustus een ongeluk gehad, En naar de dokter geweest, maar volgens hem was er neits aan de hand, kwam darar met bloedneus en al en pijn in de nek. Zowiezo als je een ongeluk heb gehad al heb het niet altijd wat te betekenen, zou je wel uit kunnen gaan van een letsel in het hoofd Clown Anyway. Ik heb dus nogsteeds last mijn nek, zo erg dat ik af en toe me hoofd niet kan bewegen, mijn rechter arm valt uit of tinteld, kortom ontzettend pijn. Ik terug gegaan naar de dokter, dit keer kreeg ik een vervangend dokter die ineens enorm boos reageerde, Hij zei: Ik snap niet dat jou dokter jou niet naar het ziekenhuis heeft gestuurd want ik vermoet dat die val die je heb gemaakt je nekwervel heeft verschoven en er dus een zenuw klem zit. Je moet naar het ziekenhuis voor een MRI scan voor je nek, en dat had die eikel al veel eerder moeten laten doen (Dit zijn de letterlijke woorden van de andere arts over mijn eigen huisarts Koe ) Dus 24 september volgendeweek maandag dus, moet ik door de mri, Om te kijken of hij gelijk had en daadwerkelijk mijn wervel is verschoven, Als dat zo is, zit ik met het probleem dat het waarschijnlijk te laat is om dit recht te trekken omdat er weefsel tussen is gaan groeien en als ze nu dat weefsel en die zenuw gaan omlijden/weghalen/whatever dan heb ik kans dat ik verlamd kan raken aan mijn rechterkant. Leuk nieuws dus? nee.. Leuk he zulke dokters. Conclusie, rest van me leven aan de diazepam om in slaap te komen en helse pijn na het rijden van mijn paard

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:39

@Marieke. AUW!
En nu? Kun je niet ergens anders terecht?

@Pinkybubble.
Oh, wat een grove fout als dat daadwerkelijk zo is.
Heel veel sterkte, ik hoop dat je er na verloop van tijd minder last van hebt.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:41

kaatje77 schreef:
@Marieke. AUW!
En nu? Kun je niet ergens anders terecht?

@Pinkybubble.
Oh, wat een grove fout als dat daadwerkelijk zo is.
Heel veel sterkte, ik hoop dat je er na verloop van tijd minder last van hebt.

Dankejwel, ik hoop het ook , op een gegeve moment raak je gewent aan de pijn, endan ga je weer tevel hooi op de vork neme en dan sja, lig je weer een dag kreupel.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:46

Ja ken het.
Zal ook nooit meer alles kunnen na de longembolien.
Heel vreselijk, heb mij er maar bij neer gelegd.
Moet soms echt wel plannen als ik iets wil doen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:47

kaatje77 schreef:
Ja ken het.
Zal ook nooit meer alles kunnen na de longembolien.
Heel vreselijk, heb mij er maar bij neer gelegd.
Moet soms echt wel plannen als ik iets wil doen.

Ja en dat is het ergste ervan, dat wij onze levens aan moeten passen omdat een ander een fout heb gemaakt, nu is fouten maken menselijk, maari n de medishe wereld moet het niet kunnen, Er hangen gewoon echte leves vanaf, net als een dierenarts enzo.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:48

Pfff, als ik al deze verhalen van jullie lees komen bij mij de vervelende dingen ook allemaal weer boven.
Om het even kort samen te vatten is mijn vader overleden aan medische missers en fouten door zijn huisarts en het ziekenhuis.
Voor wie graag het hele verhaal wil lezen moet je mij even pben heb het op mijn site staan.
Is een te lang verhaal om hier op te zetten.

Groetjes Natasja

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:50

Ik ben ook naar huis gestuurd met een longembolie 'Waarschijnlijk een ontstoken borstspier, je krijgt ibuprofen voor de pijn'

Dagen erna ging het idd beter (ibu is ook bloedverdunnend) maar zodra ik stopte kwam er een pijn opzetten in mijn long aan de andere kant

naar de arts (een ander) en die vertrouwde het niet en stuurde me in voor een foto, en daar werd ik vervolgens naar huis gestuurd omdat ze dachten dat het een longonsteking was, maar ik kreeg medicijnen, en verder niks
Maar ik was nog niet thuis en ik kreeg telefoon dat het toch niet goed was en dat ze denken dat het een longembolie is.

5 uur op de SEH gelegen, en uiteindelijk opgenomen met een longembolie
Uiteindelijke gevolg: Stuk van mijn rechterlong is afgestorven omdat ik er niet op tijd bij was, maar als de arts die me de eerste keer behandelde me direct had ingestuurd voor een foto dan had dit wsl niet nodig geweest Nagelbijten / Gniffelen

Maarja het zijn ook mensen, maar blij ben ik er niet mee, heb er nog vaak echt ontzettend veel last van Scheve mond

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:52

Mijn moeder is overleden na een mislukte darmoperatie. Boos!
Om een heel lang verhaal kort te maken,ze hebben een stukje darm weggehaald.Toen ze klaar waren met de operatie moest mijn moeder drinken en later proberen te eten.Mijn moeder zei dat dat heel veel pijn in haar buik gaf,maar toch moest het van de artsen.Na 3 dagen zijn ze toch maar gaan kijken dmv een operatie en wat bleek?!Haar darmen lekt en zo is al het eten in haar buikholte terecht gekomen(10 liter zooi) Boos! Boos!

Dit hebben ze geprobeerd dicht te maken maar is niet meer gelukt.Uiteindelijk hebben ze haar 3 maanden in coma gehouden!
Na de vele operatie kregen ze haar buik niet meer dicht,het vlees ging afsterven.Ze heeft na de 3 maanden nog 6 maanden met een gat in haar buik gelegen,en constand "lekkages"gehad.

Ze is nooit meer het ziekenhuis uitgekomen,ze heeft er 9 maanden gelegen en uiteindelijk zijn haar organen bij de 11 !!! operatie er mee gestopt.

We hebben de betreffende arts voor het tuchtcollege gekregen en deze mag niet meer deze operatie's uitvoeren.
Verder is mijn oudste zus er nog steeds mee bezig.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:52

ik heb het niet bewust meegemaakt. maar gehoord van mijn moeder. ik was een aantal dagen oud, en ik kon mijn eten niet binnenhouden, alles wat erin ging, kwam er binnen 5 minuten weer uit. moeders met mij naar de huisarts, was niets aan de hand, kijk het de komende nacht nog maar aan. Mn moeder is naar huis gegaan, spullen gepakt en op naar het ziekenhuis. en daar werden mn ouders nog overhoop gescholden door de dienstdoende arts, want waarom waren zij niet eerder gekomen?! ik ben gelijk geopereerd, wat bleek, ik had een maagvernauwing, waren ze een klein uur later geweest dan had ik had niet meer geleefd...

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:56

Mijn moeder had het ook, ze klaagte sochtends over hoofdpijn, en is na het uitlaten van de hond inelkaar gezakt tege de deur, omdat ze een historie heb met erge migraine hebbe we haar naar bed gestuurd, Later op dag verergerde het en ging ze braken en klaagde over slapende arm enzo. (Ikz ou me god nie weten wat ik moest doen) Dus ik mijn huisarts gebelt, en werd er gezegt gewoon veel drinke en rusten, om 1 uur smiddags me vader gebeld dat ik niet verder dan de assistente kwam en ondertusse ging me moeder achteruit, bleef braken, misselijk hoofdpijn tintelingen etc. Mijn vader de huisarts zelf gebelt vanaf zijn werk, en toen pas zou hij langs komen. Om half 6 kwam hij pas aankakken en schreef mijn moeder af met voorholte ontsteken, dus antibiotica en zetpillen tegen de misselijkheid. om half 7 was ik bezig met eten maken voor de rest van het gezin (mijn vader zou werken tot 10 uur savonds) Toen mijn vriend en ik een klap hoorde boven en vreesde het ergste, ja, mijn moeder had geprobeert op te staan en was gevallen, in haar eigen braakse lag ze daar. Wij haar op bed getilt en meteen me vader gebelt in paniek wat ik moest doen (Ja weet ik veel) Me vader zou direct naar huis komen eni k moest de huisartsen post bellen, Binnen een kwartier was de huisartsenpost dokter er, en zag het al meteen. Ze had een beroerte en het was nogsteedds aan de gang, ambulance gebeld die er godzijdank binnne 10 minuutjes ofzo was. Gelijk naar het ziekenhuis.

Daar aangekomen en door de scans heengehaald, had mijn moeder een bloeding van 4 cm!!!! terwijl zij afgeschreven was met een voorholte ontsteking door onze "dokter" . Gelukkig heb ze het ternouwenood overleeft.. En huppelt nu weer zo goed als vrolijk rond, al heb ze wel een hersenbeschadiging opgelope en is ze niet meer hetzelfde als dat ze vroeger was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:01

jeetje Scheve mond wat me wel opvalt is dat vooral huisartsen fouten makkelijk afwimpelen Scheve mond

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:02

Mijn pa had last van zijn linkerknie, foto's gemaakt van beiden knieen, dus die dokter:
"Zozo, dat ziet er slecht uit die rechterknie! Artrose...Misschien moet u later wel een kunstknie!"
Mijn pa: "wat raar, ik heb last van mijn linker, maar u zegt dus dat het mijn rechterknie is Verward "
Andere arts erbij: jaja, hmm artrose inderdaad aan uw rechterknie.

Half jaar en allerlei behandelingen later (geen verbetering) gaat mijn pa naar een andere ziekenhuis:
"Maar meneer, de knie op deze foto is helemaal niet uw rechterknie! De foto's zijn omgewisseld, dit is uw linkerknie"
Gestoord

Het verhaal hierboven heeft mijn pa ook ongeveer zo meegemaakt, tintelingen in de arm, pijn in de borst, zegt de HA: neem maar een aspirientje.

Mijn pa naar het ziekenhuis is hij met spoed opgenomen wegens een bloedprop in de aorta Bloos! Hij had niet langer moeten wachten

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:03

ik heb ook ziets meegemaakt......
ik was zwanger (17 jaar) en had vanaf het begin al het idee dat het niet goed zat,
bij ons in de familie komt spina bifida voor (open ruggetje),
ik ben na de dokter geweest en mn zorg verteld.maar kreeg te horen dat ik me geen zorgen moest maken want er was een kans van 1 procent dat het mis zou zijn,
goed echo gemaakt : zag er goed uit zeiden ze..
maar mn gevoel bleef zeggen dat het niet goed was,
goed bloedonderzoek met 18 weken,:uitslag was goed..
ik was dus zwanger van een volmaakt mensje zonder afwijkingen,
goed 25 weken zwanger: weer echo gemaakt,
op het moment van de echo, gaat de apperatuur stuk (zei de gynacoloog), dus mn echo moest even in het andere ziekenhuis gemaakt worden,maar ik moest me vooral geen zorgen maken,want als er iets mis zou zijn,hadden zij hetw el gezien...
goed kom dus met 25 weken en 3 dagen zwanger in het andere ziekenhuis....helemaal alleen (hoefde me geen zorgen te maken),
ik kwam binnen en het eerste wat die man zei was: u komt een controle echo maken van uw ongeboren kind met spina bifida..
ik dacht dat het misschien een miscommunicatie was,dus ik zeg : nee ik kom gewoon voor controle...volgens meppel hoef ik me geen zorgen te maken....
goed echo gaat beginnen 3 kwartier later zegt die man....nou ik heb slecht nieuws, u had gelijk u bent idd zwanger van een kindje met spinabifida,tevens heeft u dochter klompvoeten en weet ik zeker dat het een rolstoelkindje wordt....
en daarbij is het wat vreemd dat meppel niks gezegt tegen u heeft want zoals u op paier kunt zien bent u doorgestuurd omdat er in meppel al is vastgesteld dat het niet goed zat....

ik had 3 dagen de tijd om te beslissen of ik mijn kind wou houden of alsnog wou aborteren,
voor mij voelde het niet als keus ,ik was al over de helft heen en het kindje schopte en draaide en ja het was er al echt...,
mn dochter is op 18 oktober geboren in zwolle...
na de bevalling heb ik samen met mijn gynocoloog een klacht ingedient ,op het moment dat het duidelijk was had het ziekenhuis mij op de hoogte moeten stellen...
daar sta je dan als 17 jarige ,alleen, met nieuws waar je wel door de grond van kan zakken

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:03

Shanna schreef:
jeetje Scheve mond wat me wel opvalt is dat vooral huisartsen fouten makkelijk afwimpelen Scheve mond

Klopt ja, ze willen zoveel mogelijk patienten op 1 dag verwerken verdienen ze msschien meer mee ofoz weet ik het, Ik vind het in ieder geval behoorlijk grove fouten die ze maken. En het blijkt tog mar dat ze niet genoeg weten van het menselijk lichaam om zulk soort fouten te maken. Mijn arts is er een dat als je met een verkoudheid komt hij bekant mededeelt dat je nog maar een week te leven heb, en als je met een egbroke pols komt zegt dat je overbelast bent.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:05

Jeetje Lique..
Dat is geen fout meer.. Scheve mond
Heb je het ziekenhuis aangeklaagt?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 15:07

Brrrrrrrrrr. Ik krijg nu van alle verhalen spontaan koude rillingen.
Wat erg.

Ik weet hoe erg het is geweest, vandaar dat ik dit topic heb gemaakt, maar die horrorverhalen van hierboven.

Mijn pa ligt nu in een revalidatiecentrum.
Ook een fout van de HA.

Hij had hele erge hoofdpijn en aangezien mijn vriend dit op 23 jarige leeftijd ook heeft gehad ( beroerte) wist ik direct dat het mis was. Er waren ook al functies uitgevallen.

De HA heeft dit afgewimpeld met zware migraine.

Een dag erna opgenomen op de stroke-unit van het ziekenhuis.
3 weken later krijgen we te horen dat hij een bloedprop in z'n hersenstam heeft gehad.

Wij gaan deze HA nu ook aanklagen.
Zijn het helemaal zat. Boos!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:08

nee dat heb ik niet gedaan....en op dat moment ook niet zozeer aan gedacht....ik kreeg zoveel informatie in een keer voor mn kiezen,achteraf gezien had ik het maar gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:08

@ lique, hoe is het nu met je dochtertje? is het inderdaad een rolstoelkindje geworden of kan ze wel zelfstandig lopen? wat enorm slecht dat ze in dat ene ziekenhuis jou niks hebben verteld zeg! echt ontzettend slecht is dat..

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 15:12

kaatje77 schreef:
Brrrrrrrrrr. Ik krijg nu van alle verhalen spontaan koude rillingen.
Wat erg.

Ik weet hoe erg het is geweest, vandaar dat ik dit topic heb gemaakt, maar die horrorverhalen van hierboven.

Mijn pa ligt nu in een revalidatiecentrum.
Ook een fout van de HA.

Hij had hele erge hoofdpijn en aangezien mijn vriend dit op 23 jarige leeftijd ook heeft gehad ( beroerte) wist ik direct dat het mis was. Er waren ook al functies uitgevallen.

De HA heeft dit afgewimpeld met zware migraine.

Een dag erna opgenomen op de stroke-unit van het ziekenhuis.
3 weken later krijgen we te horen dat hij een bloedprop in z'n hersenstam heeft gehad.

Wij gaan deze HA nu ook aanklagen.
Zijn het helemaal zat. Boos!

Inderdad ja, Wij zijn nu bekant inboedel bij de neuroloog, Mijn vriend heeft hydrocefalie(overmatig vocht in de hersenkamers), en er is tot nu toe nogsteeds niets aangedaan terwijl er allang een lumbaampunctie voor gedan had moeten worde, onze neuroloog had ons doorgestuurd naar erasmus mc, kregen we een studentje! die even snel door het boekje heeft gesnuffeld over Hydrocefalie en gezegt: Kom over 3 maanden maar terug kijken we wel of het erger word of niet, ondertussen gaat mijn vriend zijn motoriek achteruit, heeft ontzettende hoofdpijnen en druk in zin hersenen die opbouwt, ik naar de neuroloog gebelt kwaad natuurlijk en die scheen niets af te weten dat er nogsteeds niets aan gedaan was! nu moeten we nog een keer bellen ome en afspraak te maken voor een Lumbaanpunctie alsnog, om te kijke hoe hoog zijn druk eigelijk wel niet is, en dit grapje speelt al vanaf vorig jaar november toen hij bij de dokter kwam met een tia in zn hoofd op 20 jarige leeftijd!?