weigeren bloedprikker in opleiding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

weigeren bloedprikker in opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 22:56

hi allemaal!

Ik moest vandaag bloedprikken en gelukkig heb ik hier geen moeite mee (ondanks 12 buisjes... Ziek ).
Nou was degene die mij prikte iemand in opleiding.
Hij had nogal wat begeleiding nodig betreffende waar te prikken en hoe.
Nou kan ik me voorstellen dat iemand die zenuwachtig is of het gewoon onprettig vind om bloed te laten prikken, het niet zou kunnen waarderen om door een leerling geprikt te worden.
Mag je dit weigeren en om een meer ervaren iemand vragen?
Zo ja, waar ligt dan eens grens, tot aan het weigeren van bloedafname (waar je dan waarschijnlijk alleen jezelf mee hebt) toe?

Doei, doei

khirshanta

Re: weigeren bloedprikker in opleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:01

Ik persoonlijk vind dat je, als er op doktersadvies gezegd wordt 'zoveel buisjes', je dat niet zou mogen weigeren.

Een leerling, dat kan ik me wel voorstellen. Zo iemand heeft een infuus bij me aan moeten leggen toen ik een ongeluk heb gehad, en ze was zo zenuwachtig met al dat bloed, ik halfnaakt en overal blauw, open en dik, dat ze maarliefst 6 keer aan de ene kant, en 4 keer aan de andere kant moest proberen. Maar toen zat hij er wel redelijk in, alleen viel 'ie er weer uit, toen hebben ze zelf iemand anders gegeven. Ik zit daar niet zo mee, maar mensen die er niet tegen kunnen, mogen dat weigeren vind ik.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:03

ik vind dat je dit gewoon mag weigeren kan best zijn dat ze het moeten leren maar als ij je er niet prettig bij voeld. ik zou het ook niet toestaan. heb zelf leren prikken op namaakpoot(is dna wel voor dieren en was wel erg nep)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:04

Ja je mag het weigeren, maar als iedereen dat deed dan zouden er geen nieuwe ervaren bloedprikkers meer bestaan. En feitelijk kan er bijna niks mis gaan met bloedprikken en zeker niet wanneer er een ervaren iemand bij is om alles in de gaten te houden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:05

ik zou er niet zo mee zitten.. (ik mankeer dan ook niets op dit
moment, maar je weet maar nooit...)

Maar vind wel dat je het zou mogen moeten kunnen weigeren..
Kan me voorstellen dat als je al vaak geprikt bent, of moeilijk
prikbaar, of erg ziek... Dat je er niet op zit te wachten dat
iemand je als proefkonijn gebruikt..

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 23:07

ff voor de duidelijkheid: ik heb er geen moeite mee, ook al had ie misgeprikt.
En het aantal buisjes doen er eigenlijk niet toe. Was eigenlijk een beetje zieligdoenerij van mij.. Nagelbijten / Gniffelen

Meer het feit of je (vind dat je) het mag weigeren of niet.
En mag het ziekenhuis dan bijvoorbeeld zeggen: je word hier en nu door de leerling geprikt, en anders niet..?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:08

Simpel; je mag dit altijd weigeren. Sterker nog, je moet altijd vooraf toestemming gevraagd worden om door een leerling/stagiaire behandeld te worden. Dit lijkt in jouw geval niet te zijn gebeurd (anders had je neem ik aan de vraag niet gesteld), en dat is behoorlijk onbeschoft van de betreffende instantie.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:09

Ik hou niet van bloedprikken (wie wel Knipoog ) ik moest vroeger als kind eens bloedprikken en toen moest het in totaal een stuk of 7 keer gedaan worden voordat er bloed uitkwam. No-way dat ik een student mij laat prikken nu!Vind het al eng genoeg...
Bij de huisarts zou een student best wat dingen mogen doen en bij de tandarts ook wel de simpele dingen zolang het niets ingrijpends is en er voldoende toezicht is. Ze mogen ook gerust mn haar knippen Lachen

Ik denk dat het zo is dat je mag wijgeren. Ze zijn immers geen echt personeel zeg maar. Zou niet best zijn als je niet mocht weigeren in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:10

Ja hoor geen probleem, ik had er laatst ook zo eentje, die vroeg het keurig of ze bij mij mocht prikken. Geen probleem vond ik Lachen

Anoniem

Als het netjes gebeurd wordt er vooraf gevraagd of je er problemen mee hebt , toch? En wanneer je zo'n vraag krijgt kan je die met ja of nee beantwoorden. Ik vind wel dat die keus er moet zijn want ik kan me voorstellen dat niet iedereen het okee vindt om als "oefenpersoon" te dienen.

anniee

Fielychi schreef:
En mag het ziekenhuis dan bijvoorbeeld zeggen: je word hier en nu door de leerling geprikt, en anders niet..?

Nee natuurlijk niet, het is toch zeker jouw lichaam? Net als dat je om een mannelijke / vrouwelijke arts kunt vragen lijkt me dat hier ook het geval. Weet overigens niet of ze het moeten vermelden; hoe zit dat dan met CO-schappen in ziekenhuizen, wordt dat daar wel bij vermeld?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:11

Je zou in principe gewoon mogen weigeren. Dat is je goed recht.
Maar het is echt neit zo dat deze mensen niet kunnen prikken. Ze hebben tegenwoordig poppenarmen waar ze bloedvaten in hebben en dan prik je limonada :p
Je hoeft je dus geen speldenkussen te voelen, ze hebben al vaak genoeg geoefend.

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:12

bij mij is het dus wel een keer mis gegaan met bloedbrikken.
hoe ze het voor elkaar hebben gekregen, maar mijn hele arm was blauw en er was een zenuw geraakt waardoor ik weken lang met tintelent gevoel, en trillende arm heb gelopen. huisarts keek erg ook heel erg van op, en vertelde dat ze een zenuw hebben geraakt. deed ook extremer pijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:13

anniee schreef:
[
Net als dat je om een mannelijke / vrouwelijke arts kunt vragen lijkt me dat hier ook het geval.

Dat kun je best vragen, maar dat heeft niet altijd zin natuurlijk. Soms is er geen vrouwelijke arts als je dat graag wil.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:14

Je mag ALTIJD weigeren!! Het is jouw lijf en alleen jij beslist daarover!! Ik ben zelf klinisch chemisch analiste in een ziekenhuis en heb in 1993 stage gelopen. Bij ons in het ziekenhuis is vastgelegd dat een stagiaire eerst meekijkt en dan op de poli bij de wat makkelijker te prikken mensen 1 maal mag prikken (uiteraard in overleg met de patient). Nadat ze wat ervaring op de poli op gedaan hebben mogen ze steeds wat meer patienten prikken. Als dat goed gaat gaan ze mee de kliniek in. Toch zal het nog wel eens voor komen dat t prikken niet lukt..........zelfs na 14 jaar gaat t bij mij ook wel eens mis hoor! Het blijft natuurlijk wel mensenwerk! Geef trouwens altijd aan dat je bijvoorbeeld slecht tegen bloed kan. Je schrikt je als prikker soms een ongeluk als iemand in de stoel flauw valt met de naald erin........... zo iemand kun je met geen mogelijkheid opvangen.... Heel veel sterkte bij de volgende prik!!! Groetjes, Tessa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 23:15

anniee schreef:
hoe zit dat dan met CO-schappen in ziekenhuizen, wordt dat daar wel bij vermeld?
Als een arts zich voorstelt zegt hij/zij ook altijd of hij co-assitent, arts in opleiding of weet ik veel wat is tenminste dat is wat vlgs mij de normale gang van zaken is.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 23:17

in mijn geval was hij personeel, zijnde arts-assistent.
Geen leerling hierin.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:49

Brr zeg, dat lijkt me echt niks zo'n persoon. Volgens mij mag je dit best weigeren.

Ik heb laatst ook bloed geprikt, voor het eerst. Bloos Ik hoefde het niet eens te vragen, het meisje in opleiding ging al weg en een ervaren iemand ging mij prikken, ik was nogal een aansteller. Nagelbijten / Gniffelen

Dus volgens mij kan het zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:52

Fielychi schreef:
ff voor de duidelijkheid: ik heb er geen moeite mee, ook al had ie misgeprikt.
En het aantal buisjes doen er eigenlijk niet toe. Was eigenlijk een beetje zieligdoenerij van mij.. Nagelbijten / Gniffelen

Meer het feit of je (vind dat je) het mag weigeren of niet.

Mijn moeder weigert zeker weten zulk persoon.
Zelfs een ervaren persoon heeft bij haar nog moeite om raak te prikken. Ze heeft namelijk aders die opzij springen. In de meeste gevallen heeft zelfs een ervaren persoon niet in 1x raak.
Dus dat is niet erg leuk.

Zelf zou ik er geen moeite mee hebben.
Mijn ader komt er giga ver op te liggen en is zo makkelijk te prikken Lachen
Heb dan ook nooit angst voor bloed prikken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:55

kan zeker, maar ik zou t nietd oen, heb nogal moeilijke aderen en moest eerst maandne lang om de 2 weken laten bloedprikken
kreeg de beste bloedprikker eruit volgens het afdelingshoofd, en zelf hij moest meerdere keren prikken elke 2 weken. en als eindelijk de naald erin zat, stopte het bloeden na paar seconden en moesten ze steeds met de naald heen en weer bewegen om er weer wat uit te krijgen
mooi niet dus dat ik een "beginner"dat laat doen, ben al blauw geprikt als ik door ervaren iemand laat doen

edit, beetje zelfde als moeder van RK dus

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:55

Ik ben als de dood voor bloedprikken daarom vraag ik voor het prikken een ervaren iemand zo dat ik er snel vanaf ben. Ook omdat ik bijna altijd knock-out ga na het prikken, als er dan een leerling bij mij aan het oefenen is nou dan wordt ik al helemaal benauwd. Dus ik vraag altijd netjes van te voren zodat ze er rekeing mee kunnen houden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:57

Toen ik overgeplaatst werd van ziekenhuis, had ik ook op de spoed een co in opleiding, heb hem de kans gegeven, maar na drie minuten was hij nog aan het prikken, en met de naald aan het wiggelen. Dan heb ik gevraagd om iemand anders te krijgen,

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 09:59

Bij mij is het ook vrijwel onmogelijk in één keer raak te prikken, zeker door een onervaren iemand. De laatste keer in het ziekenhuis heb ik het diegene wel laten proberen, maar erbij gezegd dat het niet mee zal vallen. Ze prikte niet goed en in plaats van te gaan rondroeren met de naald was ze zo verstandig om een ervaren iemand erbij te roepen! Ik was daar wel heel blij mee......

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:00

Natuurlijk mag je weigeren! Het is jouw lijf! Veel mensen laten zich gewoon overdonderen.
Aan mijn lijf geen polonaise Knipoog Schijt toch al in mn broek voor die spuiten..... Bloos

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 10:01

ik laat me nooit prikken door een leerling,maargoed ook niet zomaar door een zuster als ik eerlijk ben,ik ben ook heel vaak fout geprikt...