cyste in borst, blijft dit lang zitten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

cyste in borst, blijft dit lang zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 17:59

hoi mensen

een tijdje terug ben ik naar de dokter geweest omdat ik een bultje in mn borst voelde, gelukkig zei hij me dat het een cyste was. die kunnen onststaan en weggaan.

maar bij mij zit hij er nog steeds.. de vorm en plek veranderd wel eens maar het is wel ongeveer in dezelfde buurt.

is dit nou erg en wie heeft er nog meer cystes?

nico1982

Re: cyste in borst, blijft dit lang zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 21:11

volgensmij zijn er best veel mensen met cystes.... heb je al een beetje gegoogled op internet?
als het nou echt anders gaat aanvoelen zou ik persoonlijk toch nog even langs de huisarts gaan, voor de zekerheid!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 21:19

Dankje voor je reactie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:28

Heeft je HA roentgenogen dat hij kon constateren dat het een cyste is?
Ik zou nog een keer teruggaan en om een biopsie vragen. Borstkanker kan op hele jonge leeftijd de kop opsteken!

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:46

ga voor een deel met cassidy mee..
kijk uit meis!!
ga inderdaad terug naar de dokter en vraag om foto's en n echo! Wees met een biopsie niet te snel.. mijn god wat doet dat veel pijn!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 21:57

geen foto's of biopsie gehad, hij zei echt dat het om een cyste ging...

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 09:09

Dan zou ik toch eens teruggaan en je laten verwijzen naar het ziekenhuis.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:44

Als jij je echt zorgen maakt zou ik gewoon aandringen op een mammogram (? zo heette dat volgens mij..)
Daarop kunnen ze zien of het inderdaad een cyste betreft of dat ze iets misschien zorgwekkends zien.
Hoe oud ben je ook al weer? Volgens mij zit je op zich niet in de risico groep maar ik vin zekerheid voor alles!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 15:52

ik ben 21

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:56

Cassidy schreef:
Heeft je HA roentgenogen dat hij kon constateren dat het een cyste is?
Ik zou nog een keer teruggaan en om een biopsie vragen. Borstkanker kan op hele jonge leeftijd de kop opsteken!

Vaak, als het echt een cyste is, is dit inderdaad vaak gewoon te voelen. Mocht je je hierover onzeker voelen, kan je natuurlijk om een echo of mammogram vragen. Meestal zal de arts voore en echo kiezen, ivm je jonge leeftijd, de straling die je bij een mammogram krijgt is ook niet goed, en een echo volstaat, is vaak zelfs beter om een diagnose te stellen (cyste is hierop duidelijk te onderscheiden van evt tumorweefsel).

En biopsie zonder mammogram of echo is onzin, zullen ze ook niet zomaar doen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:14

Het verschil tussen een cyste en tumor kun je gewoon voelen hoor meestal dus daar hoef je je niet zo druk te maken (heb ik toevallig net allemaal moeten bestuderen Lachen )

Was ook maar meteen even gaan opzoeken hoe lang een cyste dan kan duren (moest voor maandag de andere zwellingen leren Lachen ) maar dat kan ik niet vinden..

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:03

Bij mij werd er in het begin ook geroepen dat het een cyste was..
ben toch blij dat ik door gezeurd heb

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:04

Mijn vriendin heeft dit ook al een jaar.
Zolang hij niet groeit/verandert kan ze hem gewoon laten zitten Lachen

xxx

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:05

Bij mij deden ze er preventief nog een mammo bij, dat doen ze hier altijd. Heb je ook vergelijkingsbeelden

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:50

Maar de vraag was hoe lang een cyste blijft zitten (of kan blijven zitten of blijft ie altijd zitten). Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 22:36

ja dat kan ik nergens vinden idd..

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:58

Ik kan het in mijn boeken dus ook niet vinden maar volgens mij is dat ook niet echt te zeggen...

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:13

Volgens mij verschilt dat van persoon tot persoon, weet in ieder geval dat het bij sommige mensen nooit weg gaat.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 15:47

Mijn moeder heeft dit ook. Ze heeft toen een onderzoek op borstkanker gehad, dit bleek gelukkig niet het geval, maar het is dus een cyste. Bij mijn moeder zit die er allanger dan een half jaar, mocht die volgend jaar niet weg zijn dan gaan ze haar opereren.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:58

dr loopt al een topic op bokt over cystes,je moet ff de zoekmachine gebruiken ,want er zijn zoveel meer mensen die dit hebben....,als je toch ongerust bent kun je idd een echo laten maken ,doorop is gelijk te zien wat het is....

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 21:13

ik kan dat topic niet vinden...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 00:10

Een cyste blijft meestal aanwezig, ik heb er een meer dan 15 jaar gehad. Bij mij veranderde hij echter niet van vorm of plaats, ik heb dat ook nog nooit gehoord. Dring aan op onderzoek in ziekenhuis, dus een echo of mammo, een bioptie hoeft niet vervelend te zijn (en doen ze alleen als de mammo iets verdachts laat zien) die wordt nl. netjes verdoofd, is eerder vervelend gevoel omdat ze nogal druk kunnen uitoefenen. Loop niet door met twijfel maar laat het gewoon goed checken. Ik spreek helaas uit ervaring (borstkanker sinds vorig jaar november, nu belangrijkste behandelingen voorbij, de cyste had daar trouwens niets mee te maken).

Trouwens vreemd dat je huisarts kan voelen dat het een cyste is, volgens mij is dat alleen op foto's te zien... is nl. vocht, geen weefsel, maar het verschil is volgens mij niet te voelen.

Een cyste kan opengaan en daardoor loopt het vocht eruit en wordt opgenomen door je lichaam, ofwel door bijv. een punctie opengaan en weggaan, maar volgens mij gebeurt dit niet zo vaak.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:18

stefje schreef:
Een cyste blijft meestal aanwezig, ik heb er een meer dan 15 jaar gehad. Bij mij veranderde hij echter niet van vorm of plaats, ik heb dat ook nog nooit gehoord. Dring aan op onderzoek in ziekenhuis, dus een echo of mammo, een bioptie hoeft niet vervelend te zijn (en doen ze alleen als de mammo iets verdachts laat zien) die wordt nl. netjes verdoofd, is eerder vervelend gevoel omdat ze nogal druk kunnen uitoefenen. Loop niet door met twijfel maar laat het gewoon goed checken. Ik spreek helaas uit ervaring (borstkanker sinds vorig jaar november, nu belangrijkste behandelingen voorbij, de cyste had daar trouwens niets mee te maken).

Trouwens vreemd dat je huisarts kan voelen dat het een cyste is, volgens mij is dat alleen op foto's te zien... is nl. vocht, geen weefsel, maar het verschil is volgens mij niet te voelen.

Een cyste kan opengaan en daardoor loopt het vocht eruit en wordt opgenomen door je lichaam, ofwel door bijv. een punctie opengaan en weggaan, maar volgens mij gebeurt dit niet zo vaak.

Het verschil is in de meeste gevallen wel degelijk duidelijk te voelen. Heeft te maken met of ie "los" of vast zit etc, is me ooit uitgelegd door een arts bij mij in het ziekenhuis, weet niet meer precies hoe het zit. Het is dus in ieder geval wel te voelen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-07 19:14

ja bij mij voelde hij het heel snel.

tootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:15

Het is inderdaad mij ook verteld dat het wel redelijk betrouwbaar is te voelen. Als het 'los' zit en dus wat te bewegen is schijnt het vrij zeker een kieste te zijn. ik heb het de 1e keer weg laten halen (zat er toen een dik half jaar) maar na 1,5 jaar zat er op precies dezelfde plaats weer een. Op dit moment heb ik er 3. Heb het door deskundigen laten onderzoeken die ook meteen zeiden dit zijn cystes, maak je dr maar niet te druk om, en ik moet binnenkort nog voor een echo, mammografie etc. Het kan er heel lang zitten, en al haal je het weg.. het kan ook weer terugkomen (in sommige gevallen, lees ook in mijn geval, krijg je er zelfs meerdere voor terug)
Houd het wel heel goed in de gaten. Bij verandering of pijn zeker terug gaan. En anders net als mij doen.. ook al zeggen ze dat het goedaardige cystes zijn.. ik wil het wel zeker op papier hebben. Dus verwijzing voor ziekenhuis vragen en je even goed laten checken. Heb net een topic gelezen over medische missers en daar wil ik niet een van zijn Haha!