rijden met rugpijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RustyK

rijden met rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 12:00

Hoi, sinds zaterdag heb ik last van mijn onderrug. Niet supererg maar net effe bij bepaalde bewegingen, nu heb ik dus al die tijd niet gereden maar wilde donderdag toch wel weer gaan. Wat zouden jullie doen? Paard kan soms wel gek doen dus daar zit ik een beetje mee. Van de andere kant kan er hooguit afvallen en dan hou ik er wat blauwe plekken aan over toch Bloos

Lame

Re: rijden met rugpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:01

Ik heb altijd last van mijn rug.. en rijd wel gewoon.. Mijn rug wordt sterker door het wel rijden..

Succes!

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:03

Ik heb ook heel vaak last van me rug, rij wel gewoon altijd.
Meestal als ik aan het rijden ben voel ik niet, maar als ik dan afstap.. Bloos
Paardrijden schijnt goed te zijn voor rugpijn zei onze dokter.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 14:59

Heel fijn, ga het gewoon proberen. Zou jammer zijn om nog langer te moeten wachten.
Bedankt!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:23

Hetzelfde probleem speelt bij mij...

Ik heb afgelopen maandag met opzet niet gereden zodat ik niet meteen weer wat forseer...
Ik heb er nu amper tot geen last meer van, en dat wil ik graag zo houden. En heb er daarom voor gekozen om mijn rug nog even te laten rusten..

Als ik jou was zou ik nog 1 week wachten, en dan weer gaan rijden...

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:25

Ik had 2 weken terug óntzettende rugpijn, kon alleen krom lopen, dan voelde ik als ik geluk had niets. Ben toch gaan paardrijden, en we gingen een bosrit maken. Tijdens het stappen wiebelde het, dus dat deed me pijn. Maar daarna vergat ik het helemaal en had kreeg pas weer last toen we klaar waren, was het gewoon even vergeten. Het was er wel wat erger door geworden, die avond. Volgende dag geen last gehad.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:26

ligt eraan hoe erg het is.
een beetjke doobijten is goed voor je maar
als je vertrokken van de pijn op je paard zit is ook niet de bedoeling en niet bevordelijk voor het rijden ook.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:30

Jotee schreef:
Hetzelfde probleem speelt bij mij...

Ik heb afgelopen maandag met opzet niet gereden zodat ik niet meteen weer wat forseer...
Ik heb er nu amper tot geen last meer van, en dat wil ik graag zo houden. En heb er daarom voor gekozen om mijn rug nog even te laten rusten..

Als ik jou was zou ik nog 1 week wachten, en dan weer gaan rijden...

Ik weet trouwens niet hoeveel last jij er van hebt, maar ik kon amper lopen, fietsen & zitten...
Ben daarom @ dokter geweest, en bleek dat het in m'n wervel & rondom die spieren zat!

Maargoed, ik weet dus niet hoeveel last je hebt etc.... Maar ik zou even wachten met rijden voordat je er nog meer of weer last van krijgt!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:33

ik heb ook al tijden/maanden last van mijn rug.....

zit gewoon helemaal vast in mijn rug, schouders en nek, als ik massage of fysio heb gehad(dat het een los is gemaakt) kan ik er weer even tegen aan, maar dan komt het na aan tijdje ook wel weer.....

laaste tijd is het behoorlijk erg, maar rijd wel gewoon door... zolag paard geen onverwachte dingen doet wil het wel aardig....
zoals laast ook, was aan galloperen, even middengalop, en met dat ik been geef springt ie over(overkruist), dat was even een dikke klap in mijn rug en voelde niet echt lekker aan Bloos
maar verder heb ik dus met rijden weinig last van *gelukkig* zolang het paard gewoon fijn loopt....

En mocht je nog wel lang last blijven houden, even langs de HA, waarschijnlijk stuurt ie je dan wel door naar de fysio, was mij iig wel het geval... sterkte ermee Lachen

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:38

Heb ook het zelfde probleem,
vooral als ik de hoeven heb gedaan heb ik daarna heel erg last,
loop ik krom en inhet ergste geval kan ik daarna niet meer rijden,
Ik hou gewoon veel rust, omdat myn pony beweging moet hebben, en ik niemand anders heb die kan rijden omdat ze nogal vervelend is.
Volgende week moet ik naar de fysio en dan gaan ze het los maseren

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:40

Rugpijn moet je niet onderschatten, wellicht is het verstandig om naar de HA te gaan die kan je vertellen of je met jou rugpijn wel of niet mag paardrijden! Zelf ben ik rugpatient en mag helemaal niet rijden vanwege mijn rug, terwijl andere mensen juist moeten rijden met hun rugklachten. Succes ermee, rugpijn is erg vervelend!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:45

De fisio van mijn stiefma zegt dat je absoluut niet mag paardrijden met rugklachten
Ik heb 2 jaar last van mijn rug gehad (nog steeds wel hoor) en al die tijd lekker doorgereden ook op wat minder brave paarden en het rijden zorgde ervoor dat ik minder last had.
Nu was ik afgelopen zomer bijna helemaal van de pijn af tot ik op een bokkende pony stap waar ik regelmatig op reed. Ik kon het gebok altijd goed uitzitten, maar eens moest het ervan komen dat ik er af zou vallen. Dat gebeurde en toen heb ik 3 weken met hevige pijn 'gelopen'.
De pijn zal niet meer weggaan en ik moet nu uitkijken met bokkende pony's beter kan ik er ook niet opstappen als hij bokt.

Ik denk dat je als je gaat rijden, voor jezelf goed moet beslissen of de pony/ paard geschikt is . Want met rugpijn vallen raad ik je niet echt aan.. Als het een paard is waar je op blijft zitten en hij maakt je pijn niet erger zou ik er lekker wel op stappen hoor!

-xXx-

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:47

miep1979 schreef:
Rugpijn moet je niet onderschatten, wellicht is het verstandig om naar de HA te gaan die kan je vertellen of je met jou rugpijn wel of niet mag paardrijden! Zelf ben ik rugpatient en mag helemaal niet rijden vanwege mijn rug, terwijl andere mensen juist moeten rijden met hun rugklachten. Succes ermee, rugpijn is erg vervelend!

Ben het met je eens!

In mijn geval was/ is het ook beter om een tijdje niet te rijden...
En tadaa, heb nu weinig tot geen last... Dus van het weekend maar weer kijken hoe het rijden gaat! Lachen

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:50

Ja hier nog zo een met een rug Lachen
Ik rijd vaak wel gewoon, niet altijd. Ik had eerst een verschoven wervel, die heeft de manuele therapeut goed gezet en kan weer rijden, heb er de laatste tijd weer erg veel last van, denk dat ik weer even langs ga, alles is altijd soepel als ik bij hem wegga, heerlijk is dat.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:51

Jotee schreef:
miep1979 schreef:

Ben het met je eens!

En tadaa, heb nu weinig tot geen last... Dus van het weekend maar weer kijken hoe het rijden gaat! Lachen

Inderdaad is het beter om te kijken wat je HA zegt. En luister ook echt naar het advies van je arts want je hele leven met rugpijn rondlopen wil niemand.
@Jotee: succes, ik hoop voor je dat de pijn wegblijft Haha!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:55

Jotee schreef:
Ben het met je eens!

Ik heb eerst zo'n 4 maanden helemaal niet gereden, kon niet eens lopen, laat staan paardrijden, vervolgens 1 x per week en de rest van week boeten voor dat ene ritje. Na veel gevecht met artsen etc lukt het me nu om bijna continu 2 paarden te rijden en daarnaast elke dag een uur les te geven. Ik heb wel ongeveer 2 jaar lang als ik een poging deed om te rijden (tja ik was Z ruiter en toen een stuntelende B ruiter die niet eens kon zitten) een rugcorset gedrag om schokken op te vangen, mezelf te beschermen bij mogelijke valpartij en mijn wervels lichtelijk een beetje te ontzien.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:57

miep1979 schreef:
Ik heb eerst zo'n 4 maanden helemaal niet gereden, kon niet eens lopen, laat staan paardrijden, vervolgens 1 x per week en de rest van week boeten voor dat ene ritje. Na veel gevecht met artsen etc lukt het me nu om bijna continu 2 paarden te rijden en daarnaast elke dag een uur les te geven. Ik heb wel ongeveer 2 jaar lang als ik een poging deed om te rijden (tja ik was Z ruiter en toen een stuntelende B ruiter die niet eens kon zitten) een rugcorset gedrag om schokken op te vangen, mezelf te beschermen bij mogelijke valpartij en mijn wervels lichtelijk een beetje te ontzien.

Heb je het met doorrijden niet verergert dan voor jezelf?
Bij mij liepen mensen en dan met name mijn vader en zijn vrouw heel de tijd te zeuren dat ik beter moest stoppen omdat ik het anders voor mezelf zou verpesten.
Ik ben alleen nooit gestopt Bloos

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:59

Als ik rugpijn heb rij ik gewoon door

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:03

Maantjj schreef:
miep1979 schreef:

Heb je het met doorrijden niet verergert dan voor jezelf?
Bij mij liepen mensen en dan met name mijn vader en zijn vrouw heel de tijd te zeuren dat ik beter moest stoppen omdat ik het anders voor mezelf zou verpesten.
Ik ben alleen nooit gestopt Bloos

Ik heb toendertijd helemaal niet gereden, maar aangezien paardrijden mijn lust en mijn leven is, heb ik besloten om te vechten om te kunnen rijden. Ook al mag het van doktoren absoluut niet, ik heb dit gevecht gevoerd en gewonnen en geniet met vole teugen, desondanks besef ik heel goed dat het ook een keer voor mij op zal houden, vandaar dat ik bijvoorbeeld ook jurylid geworden ben, ben ik op andere manier bij sport betrokken.

Elke dag staat bij mij in het teken van gezond blijven, letten op voedig, goed spieren trainen, goed luisteren naar wat mijn lichaam zegt en ja soms dan ga ik wel eens tever en moet ik er flink voor boeten, maar heb dan vaak wel van dat moment genoten!

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:08

miep1979 schreef:
Jotee schreef:
Ben het met je eens!

4 maanden? Damn, dat is ontzettend lang!

Ik heb nu 2 weken lang niet gereden, en m'n rug doet dus nog weinig of niet zeer.
En wil dus van het weekend weer proberen te rijden, met als doel om maandag weer de clublessen in te gaan! Lachen

Zodra ik last krijg met rijden, ben ik ook zeker van plan om meteen te stoppen. Ik wil dus echt niks forseren, dan kan ik nog langer niet rijden!

@ Maantjj; Dankje! Ik hoop het ook! Lachen

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:14

miep1979 schreef:
Ik heb toendertijd helemaal niet gereden, maar aangezien paardrijden mijn lust en mijn leven is, heb ik besloten om te vechten om te kunnen rijden. Ook al mag het van doktoren absoluut niet, ik heb dit gevecht gevoerd en gewonnen en geniet met vole teugen, desondanks besef ik heel goed dat het ook een keer voor mij op zal houden, vandaar dat ik bijvoorbeeld ook jurylid geworden ben, ben ik op andere manier bij sport betrokken.

Elke dag staat bij mij in het teken van gezond blijven, letten op voedig, goed spieren trainen, goed luisteren naar wat mijn lichaam zegt en ja soms dan ga ik wel eens tever en moet ik er flink voor boeten, maar heb dan vaak wel van dat moment genoten!

Echte liefhebbers vinden altijd wel een manier om met paarden bezig te zijn Knipoog
Maar ik heb zelf heel slechte beslissingen genomen door toch op die ene pony te klimmen, spijt heb ik er aan de ene kant wel van, aan de andere kant ook weer niet. Het is fijn dat het bij jou overgaat na een paar dagen rust, maar wel met flinke pijn dan. Bij mij zal het alleen maar erger worden als ik nu nog een keer over mijn grens ga en dat besef ik na die val wel Lachen
Zo zie je toch maar weer dat het per persoon verschilt en dat is ook wat belangrijk is voor de TS want haar rugpijn is niet de onze en je zal zelf moeten kijken wat je ermee doet; ga je door tot je niet meer kan of stop je op tijd?
HA is denk toch nog belangrijkste tip, en vraag door als hij er niks aan doet. bij mij duurde het drie bezoeken en de GGd controle van school zorgde er uiteindelijk voor dat het probleem naar voren kwam. Dokters kijken niet altijd verder dan hun neus lang is en rugklachten zijn echt belangrijk om op te lossen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:17

Mijn fysio zei altijd dat paardrijden goed voor je rug is. Maar als het zeer gaat doen moet je niet verder gaan

Ga bijv de eerste keer alleen een rondje stappen ofzo, (als je paard dat wilt Clown)

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:46

Volgens mij ligt het ook erg aan op wat voor een paard je zit.
Mijn mams had vroeger weleens last van d'r onderrug en als ze op een Fjord reed, was het na de les over!
Maar er zijn ook paarden waarvan je juíst last van je rug van krijgt.
Ik zou zeggen: schat het zelf in.

Ikzelf heb ook weleens iets last van mijn onderrug, maar rijdt door op een paard dat makkelijk zijn rug loslaat.
Omdat ik weet dat het tijdelijk is (1 keer in de maand een dagje last) en na een stevige massage er weer uit is.
Als je er vaker, flink of veel last van hebt, is een bezoekje aan de huisarts niet verkeerd denk ik.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 00:03

miep1979 schreef:

Precies! ik kreeg door het paardrijden alleen maar meer last ervan. Ik voel het nu ook weer aankomen binnenkort maar mn fisio snel terugbellen!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 02:14

_Marjolein schreef:
Paardrijden schijnt goed te zijn voor rugpijn zei onze dokter.

Dat hangt helemaal van de oorzaak van je rugpijn af! Voor sommige mensen is paardrijden een goede oefening, voor andere is het funest. Zolang de oorzaak niet bekend is doe je er beter aan even niet rijden ... je kan je rug anders echt heel erg verpesten.

Inderdaad tijd voor een bezoekje aan de HA!