Welke melatonine sterktes zijn er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Welke melatonine sterktes zijn er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-07 09:12

Aangezien ik nu al 2 weken amper slaap en ik nu toch onderhand echt oververmoeid ben en niet meer normaal kan functioneren op het werk wil ik op receptbasis melatoninetabletten bestellen.

Ik slik ze al uit de drogist maar die helpen voor geen meter.

De assistente van de arts zei dat ik de apotheek moest vragen welke sterkte ik nodig heb en de apotheek zegt weer dat ik bij de assistente moet zijn om te bepalen welke sterkte ik nodig heb...dus vandaar dat ik het nu maar hier vraag!

Welke sterktes zijn er en welke sterkte is het beste om uit mijn vicieuze cirkel te komen?

Alvast bedankt voor het advies.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Welke melatonine sterktes zijn er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 09:49

ik zou gewoon een afspraak maken met de huisarts zelf, je probleem voorleggen en afwachten wat er voorgeschreven word..

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:27

Ik ga er even vanuit dat je huisarts het er mee eens is dat je dit middel slikt.

In Amerika gaan melatonine pillen zonder problemen tot en met 2 mg over de toonbank. In Nederland zijn ze zonder recept tot en met 0,2 mg verkrijgbaar. Waarom dat is, dat weet ik niet.

Op advies van medici kan de dosering hiervan nog vele malen hoger zijn.

Mijn man heeft ze ook geslikt en hij is vrij fors. 0,2 mg haalde bij hem dan ook helemaal niets uit. Over het algemeen van de 2mg versie al aan de zware kant en slikte hij 1mg. Je zou dus zonder problemen enkele 0,2 mg pilletjes kunnen slikken om een iets hogere dosis te krijgen. Zelf zou ik dus een beetje gaan experimenteren, elke dag een 0,2 mg pilletje erbij. Persoonlijk zou mijn bovengrens met dit soort dingen, zonder verder overleg met mijn huisarts, toch wel 2mg zijn.

Overigens moet je het wel zien als iets tijdelijks. Het is dan wel geen verslavend middel, maar je lichaam moet toch op een gegeven moment z'n eigen ritme gaan regelen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 07:22

Melatonine is niet verslavend,het is een stof die wij zelf aanmaken en bij een tekort kunnen er slaap problemen optreden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:23

maar waarom kiezen voor melatonine als er toch ook andere opties zijn?
weet je de reden van jouw slaapproblemen ook?

l-tryptofaan is ook een goede "slaapregulator' Knipoog
verder kan ik toch uit eigen ervaring echt spirulina aanraden, geeft je in elk geval rust en energie in je hoofd zodat je helder tegen de dingen aankijkt en ermee kunt omgaan, en bevat dus ook de dingen die je helpen om beter te kunnen slapen.
als je er info over wilt dan kun je via google vrij veel informatie vinden..

heb een tijd ook slaap problemen gehad, inslapen was makkelijk maar doorslapen niet, heb via huisarts middelen als oxazepam gehad,maar vind dat je daar veel te wazig van word.
toen heb ik l-tryptofaan geprobeerd en werkte goed,maar mistte voor mezelf overdag toch wat geestelijke helderheid Knipoog
toen nog wat homeopatische dingen geprobeerd maar ben uiteindelijk uitgekomen bij spirulina waar ik echt tevreden over ben..
valt misschien te proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 08:28

Je kunt voor 2 weken lichte slaap tabletten vragen, tabletten die je helpen in te slapen en niet diegene die je laten doorslapen die zijn nl veel sterker en ben je de volgende dag een balletje.

Als je eenmaal een paar dagen goed geslapen hebt,dan ben je weer in je ritme en over je oververmoeidheid heen. Slaaptabletten werken ook maar ongeveer 2 weken, daarna gaat je lichaam het overnemen en wordt je verslaafd, heb je steeds sterker nodig.

Dus ik zou gewoon die slaaptabletjes gaan vragen bij de HA. Melatonine werkt niet op die manier, zeker niet als je al zo vermoeid bent. Je kunt er wel een paar nemen de volgende ochtend om van je jetlag af te komen als je niet geslapen hebt. Ik neem altijd een paracetamol in de ochtend als ik niet geslapen had, dat ontspant de spieren een beetje en neemt het verkrampte gevoel af.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 16:18

Bedankt voor de tips. Heb gister 5 mg meegekregen en het hielp helaas niet. Heb me uiteindelijk na 2 weken toch maar ziek gemeld en kon de hele ochtend slapen zonder pil!

Morgen ga ik ook eerst even bijslapen en daarna hoop ik weer aan het werk en dan ben ik denk ik niet meer zo oververmoeid en heb ik weer een normaal slaapritme...

Waar kan je spirulina halen? ik heb er nog nooit van gehoord...gaat dat via de arts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:38

Drogist , is vitamine. Vitamines nooit voor het slapen gaan innemen en een glas wijn is ook niet raadzaam, kan ook slapeloosheid geven de eerste uren, alcohol kan nl ook een tijdelijke oppepper zijn.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:19

Interessant topic. Ik slaap al weken slecht maar het begint nu toch wel echt erg te worden. Ik lig niet eerder dan half 6-6 uur te slapen... Met een beetje geluk lukt het soms nog rond een uurtje of half 5, maar eerder echt niet...
Als ik in slaap ben dan slaap ik wel gewoon goed door!
Kun je hiervoor ook wat slikken? Ik heb het normaal niet zo op slaappillen maar aangezien het al een hele tijd zo gaat begin ik er wel genoeg van te krijgen..
Overigens ben ik hier mee een week of 5 geleden mee naar de dokter gegaan en die zei dat ik echt overdreven oververmoeid was. In die tijd sliep ik zon 1,5 uurtje per nacht en werkte 117 uur per week.
Ben toen op aanraden van de dokter ook gestopt met het werk maar nu dus ongeveer 5 weken later, is het nog hetzelfde..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:33

Ik vind slaappillen geen aanrader. Ik heb zelf melatonine gebruikt en heb er wel goede ervaringen mee. Soms helpt het goed en soms niet, maar ik probeerde het sowieso zo min mogelijk te gebruiken en deed ook andere dingen om beter in te slapen. Ik had dus problemen met inslapen en niet met doorslapen. Ik kan uren wakker liggen, maar als ik eenmaal slaap, slaap ik diep over het algemeen.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:49

@nathalie: daar is melatonine nou net weer WEL prima voor, want je slaapt met melatonine alleen maar in - niet door.

Dus als het een kwestie is van inslapen, dan vooral geen (synthetische) slaapmiddelen gebruiken! Die zijn hyperverslavend en mijn (indirecte) ervaringen ermee zijn vooral negatief: onrustige slaap, nachtmerries en suffigheid de volgende dag(en). Even los van de beperkingen t.a.v. het besturen van gemotoriseerde voertuigen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:13

Ik slaap dus wel half, want hoor de kerkklok niet elk half uur en heel uur slaan maar ik ben toch bij bewustzijn. Dus ik heb geen dromen en ik ben niet echt 'weg'...Uiteindelijk ben ik zo oververmoeid dat mijn hele lichaam pijn doet (alsof je griep hebt), misselijk van de moeheid, maagpijn, sufheid etcetera.

@Nathalie: ben je weer aan het werk of zit je thuis? En hoe kwam het dat jij zo slecht slaapt? Ik zou aan je dokter vragen of je melatonine kan krijgen. Dit is niet verslavend en gewoon een stofje die je zelf aanmaakt als je gaat slapen. Als je stress hebt dan maak je meer adrenaline aan dan melatonine waardoor je niet in slaap komt...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:42

russel schreef:
Drogist , is vitamine. Vitamines nooit voor het slapen gaan innemen en een glas wijn is ook niet raadzaam, kan ook slapeloosheid geven de eerste uren, alcohol kan nl ook een tijdelijke oppepper zijn.

klopt,depsirulina kun je gewoon bij de drogist kopen, ik heb die van rohrer.
maar ik houd me niet aan de aanbevolen dagdosering hoor Knipoog
s'morgens 2 tabletten en meer neem ik niet. teveel lijkt me namelijk ook niet goed

maar zoals ik al zei, op internet staat zat info er over Haha!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:52

laetitia schreef:
@Nathalie: ben je weer aan het werk of zit je thuis? En hoe kwam het dat jij zo slecht slaapt? Ik zou aan je dokter vragen of je melatonine kan krijgen. Dit is niet verslavend en gewoon een stofje die je zelf aanmaakt als je gaat slapen. Als je stress hebt dan maak je meer adrenaline aan dan melatonine waardoor je niet in slaap komt...

Ik ben niet aan het werk idd.
Het is bij mij gewoon vanzelf gekomen. Ik ben begin april begonnen met werken en we werkten gemiddeld 117 uur per week en na 3,5e maand kon ik geen eten meer binnen houden. Heb toen in het ziekenhuis gelegen en daar kreeg ik ook te horen dat het kwam door teveel stress en te hard werken. Ben toen ongeveer de helft gaan werken maar dat was nog steeds te veel. Vlak na het eet-probleem kreeg ik dus het probleem dat ik niet meer kon slapen. Ik lag echt uren wakker voordat ik in slaap viel. Vriendlief lag lekker te snurken en ik lag maar een boekje te lezen en te draaien voordat ik eindelijk in slaap viel om vervolgens 1,5 uur later weer gewekt te worden door de wekker. Slapen
Nu lijkt het wel alsof ik daar in ben blijven hangen.
Ik ben nu in Nederland en werk dus niet. Ik heb al van alles geprobeert, in bad voor t slapen gaan, thee drinken etc etc.. Maar het helpt allemaal niet.
Ik voel me overdag moe maar zodra het avond is begin ik klaar wakker te worden.
Het is denk ik een ritme probleem aangezien ik met werken smiddags een paar uurtjes sliep en ik denk dat ik daar in ben blijven hangen. Nu slaap ik overdag natuurlijk niet meer, maar ik kom zo laat in slaap nu, dat is erg vervelend...

Langer verhaal geworden dan ik dacht. Bloos
Moet ik naar de dokter om melatonine te kunnne krijgen of kan ik dat zelf halen?
Heb namelijk weinig zin om er mee naar de dokter te gaan. Bloos

[edit] Sorry had dus niet goed gelezen.
Ik denk dat ik die van de drogist maar eens ga halen morgen. Weet iemand wat dat kost?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:03

Ga sowieso naar een HA en ga niet zelf lopen klunzen, je hebt geen medische opleiding gevolgd, dus moet je ook niet zelf gaan lopen klooien met dit soort dingen.

Wat heb je de afgelopen 2 weken gedaan dat je zo slecht slaapt, is er een duidelijk aanwijsbare reden voor, of is het zomaar? Ik zou trouwens niet te snel naar allerlei middeltjes grijpen, 2 weken slaaptekort is nog helemaal niet zo lang en is vaak prima op te lossen met een paar dagen even bijslapen. Zorg ervoor dat je niet te laat nog bezig bent met van alles en ga een tijdje op tijd naar bed.

Melatonine is op zich een fijn 'slaapmiddel' (eigenlijk is het een hormoon, wat het lichaam stimuleert om zelf melatonine aan te maken), het werkt niet verslavend en kan dus ook zonder problemen langere tijd gebruikt worden zonder schade aan te richten aan het lichaam, sterker nog, mensen die melatonine gebruiken blijken zelfs gezonder te zijn (is best logisch aangezien je beter slaapt).

Ga ook zeker niet voor een gewoon slaapmiddel, dat werkt wel verslavend en daar heb je op de langere termijn niet zoveel aan. Bovendien moeten je klachten dan wel wat langer aanhouden dan maar 2 weken.

De melatonine die in de drogist verkrijgbaar is, bevat maar een hele kleine dosis. Voor de meesten is het voldoende, maar als je echte slaapproblemen hebt, is het te weinig. Bij de apotheek heb je ze in ieder geval in doses van 5 mg en volgens mij ook in 10 mg.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 22:22

@hyppolyte: 2 weken is niet lang nee, maar als je elke dag wel gewoon moet werken en in het weekend ook niet bijslaapt omdat je niet kan slapen dan word je snel oververmoeid.

Daarbij heb ik al mijn hele leven lang last van periodes met slapeloosheid. Zodra ik last van onrust heb in mijn hoofd door mijn werk, door een vriendje, door veranderingen, slaap ik slecht.

Daarom zal ik ook nooit aan de echte slaappillen gaan want dan is bij mij het hek van de dam...omdat ik het dus chronisch heb en het steeds weer terugkomt.

@ Nathalie: Gewoon even de huisarts bellen en het uitleggen. Zorg wel dat je een strak ritme aanhoudt en dus niet elke dag tot 12 uur in je bed blijft liggen.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:59

@Nathalie
Het is inderdaad erg belangrijk om 's ochtends gewoon de wekker te zetten en op te staan, ook al heb je dan nog niet voldoende geslapen. Zet de wekker om een standaard tijdstip (9/10 uur ofzo vind ik altijd een fijne tijd) en sta dan ook echt op, ontbijt lekker en begin je dag. Houd jezelf de rest van de dag wakker ook al ben je moe, niet aan toegeven. Ga ook een standaard tijdstip naar bed en doe uiteraard iets totaal stressloos ervoor waarmee je je hoofd kan leegmaken. Sporten vind ik ook altijd goed helpen, jezelf fysiek uitputten en even aan niets denken behalve de sport. Ze zeggen altijd dat je niet moet sporten voor het slapen gaan, maar ik vind het zelf juist erg goed werken. Ik slaap beter als ik mezelf 's avonds fysiek uitput, dan nog even simpele amuserende tv kijken met een kop thee/warme melk/oid en dan naar bed.

De melatonine kan je prima helpen om in te slapen, ga hiervoor wel even naar de huisarts.
Ik heb trouwens 3mg.

117 uur per week werken trouwens, wat ontzettend ongezond, niet zo gek dat je nu problemen hebt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:26

Bedankt! Dat doe ik wel idd, ik kan namelijk mijn bed echt niet uit komen als ik de wekker zet ofzo... Ik ben dan gewoon echt kapot! Maar word zelf ook niet overdreven laat wakker. Meestal rond een uurtje of 10.
Het probleem is ook wel een beetje dat ik echt totaal niets doe de hele dag. Vooral veel internetten (en dan vaak ook nog eens in bed met laptop Bloos ) en films kijken... En zo'n 3 x per dag met de hond wandelen. Nagelbijten / Gniffelen
Verder heb ik ook niets te doen, dus ben echt niet actief nu...
Sporten geen idee wat ik zou kunnen doen.
Het probleem is dat ik nu tijdelijk in NL ben en iedereen hier werkt. Ben dus de hele dag alleen en heb niets te doen...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 03:08

Nu weer, ben echt klaar wakker.... Word er echt gek van!
Hele avond thee gedronken, afgelopen uren alleen maar rustgevende muziek geluisterd (water en vogeltjes enzo Knipoog ) maar zodra ik ga liggen en mijn ogen dicht doe, dan is alle 'rust' weg... Nagelbijten / Gniffelen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 06:59

hele avond thee gedronken?

.weet je wel dat in thee dezelfde stof zit als in koffie? dus caffeine?
als je perse thee wilt drinken dan kamille thee of avond mix Haha!

maar probeer morgen dat es niet te doen,geen thee, gewoon wat fris of melk

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:02

Daarom moet je ook juist voor regelmaat gaan zorgen, van de hele dag een beetje rondhangen wordt je juist moe. Dus zorg ervoor dat je een knap ritme krijgt, dus indd rond 9/10 uur opstaan en dan ook daadwerkelijk wat gaan doen, niet de hele dag in je bed zitten internetten, dan raakt je hele lichaam uit het ritme en dan krijg je dus situaties dat je ’s nachts niet kunt slapen en overdag doodmoe bent.

Citaat:
@hyppolyte: 2 weken is niet lang nee, maar als je elke dag wel gewoon moet werken en in het weekend ook niet bijslaapt omdat je niet kan slapen dan word je snel oververmoeid.
Daarbij heb ik al mijn hele leven lang last van periodes met slapeloosheid. Zodra ik last van onrust heb in mijn hoofd door mijn werk, door een vriendje, door veranderingen, slaap ik slecht.
Daarom zal ik ook nooit aan de echte slaappillen gaan want dan is bij mij het hek van de dam...omdat ik het dus chronisch heb en het steeds weer terugkomt.

Dat je zo nu en dan een tijdje wat slechter slaapt is op zich niet heel vreemd, maar is wel vaak een teken dat je teveel van je lichaam vraagt, dus dan moet je een stapje terug doen. En bovendien moet je dan zorgen dat je in de weekends dus wel uit kunt rusten. Zorg dat je zelf wat meer ritme in je leven aanbrengt als je merkt dat je slecht slaapt, voordat je oververmoeid raakt. Beter voorkomen dan genezen.

Chronische slaapproblemen zijn wel even wat anders dan eens in de zoveel tijd een periode slecht slapen. Het feit dat het een steeds terugkerend probleem is, houdt in dat je beter op je lichaam moet letten en het niet moet blijven overvragen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:19

Oh dat van thee wist ik niet eens. Bloos Nouja ik heb 3 koppen thee gedronken en daarna nog 1 glas limonade. Drink overigens Groene thee.
Heb vandaag een wat drukkere dag geplant dus hopelijk slaap ik ook wat makkelijker vanavond.
Het vroeg opstaan wordt moeilijk aangezien ik geen wekker heb hier, maar wordt soms wel wakker van de telefoon, dus kan iemand vragen om me wakker te bellen. Clown
Hopelijk kan ik er dan uit, soms laat ik iemand me wel wakker maken als er iemand thuis is, maar dan slaap ik zo weer verder. Nagelbijten / Gniffelen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:24

Dat moet je dus niet doen, ga indd wel meteen je bed uit als je wakker gemaakt wordt, anders werkt het natuurlijk nog niet.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:30

Mijn zoon heeft een hele tijd Melatonine geslikt omdat hij Ritalin kreeg.
(medicijn voor ADHD)
Door die Ritalin kon hij moeilijk in slaap komen,en met de Melatonine sliep ie zo in.
De sterkte weet ik niet meer,hij is er al een hele tijd vanaf,en slaapt nu zonder.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:31

Ja maar dan is de oorzaak weer heel anders, dit slaapgebrek komt niet door medicatie, dus dat is wel een heel verschil.