vegatarier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

vegatarier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:16

hey,
ik weet het nu zeker, ik stop met vlees eten Lachen
maar mijn ouders vinden het maar niks.
ze zeggen dat het slecht is, en dat je vlees nodig hebt.
daarom wou ik jullie vragen, wat kan ik als vervanger gebruiken???

alvast heel erg bedankt!

Denise

Re: vegatarier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:16

Vales, sojaproducten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:18

Vegetarisch eten is niet slecht, dat is onzin. Als vervanger kun je gewoon van die ''vegetarische vleesdingen'' van de AH ofzo kopen, die zijn nog lekker ook Ja

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:20

Alles wat met soya te maken heeft is goed voor een vegetariër en zorg ervoor dat je voldoende B vitamines binnen krijgt. Die vleesvervangers van Valess voorzien in de extra behoefte aan B12 en die heb je echt nodig.

Eet al 20 jaar geen vlees en leef nog steeds. Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 18:22

Ik at ook bijna geen vlees, maar ik heb steeds een ernstig tekort aan eiwitten.Ik gebruik wel eiwit poeder maar ik moet het erg in de gaten houden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:26

ok heel erg bedankt Lachen
ik zal ze dit ook laten lezen Haha!
ze zeiden dat als ik uit huis ging, ik vagatarier mog worden.
maar ik ben nu 12 en het mag dus na heel lang zeuren Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:10

zolang je gevarieerd eet en voldoende peulvruchten eet hoef je niet eens veel te vervangen.
maar je kunt kiezen voor e verschillende kant en klaar burgers uit de supermarkt (helaas vind ik ze eingelijk allemaal verschrikkelijk smerig Tong uitsteken ) behalve de southern style burger van quorn, die is nog wel okay zo hel heel af en toe

in roerbakjes gebruik ik of paddestoelen, panir of soyabrokken(droge die je moet koken voor gebruik van de natuurwinkel) of gekruide soja reepjes
tofu als in die witte blokken rubber gebruik ik nooit, ind ik echt extreem ranzig Nagelbijten / Gniffelen

en ipv gehakt in pasta ofzo gebruik ik of paddestoelen, of tofu kruimels ....

verder zorg ik dat ik voldoende verschillende groente en peulvruchten eet , fruit etc etc en granen

ipv melk gebruik ik soya producten en appelmoes als ik iets bak zoals cake of koekjes etc waar om melk en of boter word
gevraagd

vlees is idd niet noodzakelijk in je eetpatroon , mensen kunnen prima gezond leven zonder vlees , dit vermoeden had ik altijd al
en is bevestigd door een oud leeraar van me toen ik verpleegkunde studeerde die regulier arts en homeopatisch arts is

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:11

Al 13 jaar vegetarier en ik leef nog Knipoog
Eet veel Quorn als vleesvervanger (rul "gehakt" vooral), maar probeer alles wel, Valess met een krokant korsje is ook lekker.
Tofu bereid ik zelf nooit, dat moet je echt goed op smaak kunnen brengen en bakken enzo.
Eet/drink wel zuivel en eieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:15

Dat het per definitie slecht is, is natuurlijk onzin.
Daar zijn zat mensen het bewijs van Knipoog Ik heb de eerste 9 jaar van mijn leven als vegatarier geleefd (en met wat kleine tussenpauze's omdat ik niet zoveel nadacht over de dieren zelf, nu alweer zo'n 3 jaar).. en ik zie er echt niet wit, weggetrokken, magertjes en ongezond uit hoor Knipoog Ik laat mijn waardes als ik me langer erg moe voel direct checken bij de huisarts, maar die zijn altijd echt prima (niet goed; maar prima) in orde. (meestal stress ik gewoon teveel en moet ik mijzelf meer rust gunnen, maar m'n eetgewoontes zijn niet slecht ondanks dat ik geen vlees en kip en vis eet Knipoog ) Dus je kan prima zonder vlees..

Wel moet je er rekening mee houden dat niet iedereen zonder vlees kan.. runningkawa van bokt kan dat geloof ik ook niet. Maar dat is meer uitzondering dan regel, dus proberen kan altijd.

Goede vleesvervangers kan je overal vinden. Quorn, soja, tofu, valess.. verzin 't maar en ze hebben het gelukkig wel. Verder is het belangrijk om af en toe een handje noten meer te nemen dan je ander misschien gedaan zou hebben, en om nog genoeg ijzer binnen te krijgen kan je extra groene groentes (zit veel ijzer in) eten Ja

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 08:58

Nog even een opmerking. Ik begrijp dat je nog thuis woont en je ouders koken voor je??
Dan snap ik wel dat ze het gevoel hebben door jou gedwongen te worden zich aan te passen en extra tijd en moeite in het eten te stoppen.
Koop een leuk vegetarisch kookboek (blader eerst door om te kijken of het niet te ingewikkeld is).
Op de site van de albert heijn kan je ook veel vegetarische recepten vinden (www.ah.nl en dan links onder "zoeken uit meer dan...recepten").

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 02:14

eum,
het is erg moeilijk hoor dus je moet er echt 100% zeker van zijn.
als je honger hebt, moet je altijd kijken wat je mag eten.
(ingredienten)
bij andere mensen moet je gaan uitleggen wrm je dat bent en ze moeten zorgen dat je geen vlees voorgeschoteld krijgt Tong uitsteken

oke kheb er eigelijk nog geen spijt van , en kben het al 2jaar.
ik eet heel veel groenten, en gewone vegetarier producten.

kmaak gwn alles zonder vlees als ik iets kook Knipoog

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 02:16

Ik eet wel eens valles en ik ben geen vegatarier haha valles is super lekker

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 02:17

ja men vriendje vindt het ook lekker Haha!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 02:20

Vegetarier worden heeft wel degelijk invloed op je gezondheid, maar zoals al gezegd hierboven, dit zijn vervangers van vlees, en je zult je zink, eiwitten, ijzer, B, B12 enz. goed in de gaten moeten houden. Ook je calcium/magnesium. Ik zou je aanraden er extra vitaminen bij te nemen als je merkt dat je toch vaker verkouden wordt. Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 07:21

12 jaar vegetarisch en ik voel me nog altijd goed Lachen. Ik eet er zelf veel nootjes bij (geen pinda's maar cashwew en walnoten (ongezouten)). Daarnaast natuurlijk de vegetarische burgers en tofu, eitje op zijn tijd. vooral de rookworsten vind ik echt superlekker!!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:09

Lise81 schreef:
Nog even een opmerking. Ik begrijp dat je nog thuis woont en je ouders koken voor je??
Dan snap ik wel dat ze het gevoel hebben door jou gedwongen te worden zich aan te passen en extra tijd en moeite in het eten te stoppen.

Tja, ook dat valt wel mee. Ik ben ook vegetariër geworden toen ik nog bij m'n ouders woonde (alweer een jaar of 12 terug, de tijd vliegt...). In plaats van een slavink, kocht mijn moeder vega-burgers. Was wel een extra pannatje op het fornuis, maar meer ook niet. Aardappels en groente at ik gewoon met de pot mee.

Het is voor ouders even wennen en ze willen ook dat je 'het beste' binnenkrijgt. Als ze er eenmaal aan gewend zijn, valt het echt mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 12:17

@ TS: Mag ik vragen hoe je zo ineens tot de beslissing bent gekomen om geen vlees te eten?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 19:31

ja dat mag Lachen
ik heb het nooit gewild, maar het moest.
ik wil geen vlees eten omdat: ik het zielig vind en vlees nergens naar smaakt dus vind ik het niet nodig om vlees te blijven eten Lachen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:37

ik moet er trouwens ook eerlijk bij zeggen dat ik ook alweer een jaartje of... wauw, 6 alweer, vegetarier ben (zelfde reden) en dat ik verder echt prima in orde zit. Toevallig vandaag uitslag gekregen van een bloedtest, en de dokter was jaloers Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:49

In de consumentengids van vorige maand (of was t de maand daarvoor) staat een groot artikel over vegetarisch eten. Daar wordt gezegd dat het echt niet ongezond is, en dat je eigenlijk helemaal geen vleesvervangers nodig hebt als je gevariëerd genoeg eet en genoeg groente, fruit, eieren en kaas eet.
Ik ben zelf nu zo'n 10 jaar vegetariër, ook vanaf toen ik 12 was. Ik ga meestal naar de Albert Heyn voor de vega boodschappen. Daar heb je heel erg veel. Maar sinds kort ga ik ook wel langs de C1000 of de Konmar, daar hebben ze kroketten en bitterballen, je proeft bijna geen verschil met de echte, maar ze zijn toch echt vegetarisch, heerlijk Haha!

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 19:54

Ik was vegatarier, en ga binnekort weer bveginnen. Maar ik eet vaak van de albert heijn volgens mij, een kaas burger/nep vlees burger. Dat is gewoon vleesvervanger met kaas. Erg lekker Haha! Vind eigenlijk iedereen. Ik vin d vales eerlijk gezegt niet echt ergens naar smaken, heb gehakt al helemaal niet xd

Maar probeer je ouders uit te leggen dat ze niet apart hoeven te koken, alleen maar een extra pannetje. En dat het soms wel gezonder kan zijn om vegatarier te zijn. Ook zou ik als ik jou was uitleggen dat champignons goed zijn, en pinda's. En ik zou als ik jou was voor de zekerheid vitaminen erbij nemen. Je hebt speciale voor vegatriers. Daar zit alles in wat vegatariers nog nodig hebben.

Succes Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:01

Dat valess en het gehakt enzo moet je zelf een beetje op smaak brengen, ik vind het ook niet zo lekker als het gewoon in de pan is gebakken. Maar ik maak vaak een pannetje jus en daar leg ik de valess dan in. Dan trekt die zoute, hartige smaak van de jus naar de burger in, en dan is het al veel lekkerder. Of gewoon met wat kruiden erop, of citroensap.. beetje peper en zout. En dan op t einde een plakje cheddarkaas er overheen, dat smelt er dan lekker overheen Haha!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-07 20:09

alle winkels waar jullie het halen, zitten niet in wezep Clown
we hebben hier alleen een plus, boni, super de boer, en aldi

mystictinker: klinkt lkkr Kwijl

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:10

Ik ben al 9 jaar vegatarier een leef ook nog Knipoog! Ik eet haast elke dag een vleesvervanger... en veel kaas en noten en dat soort dingen eten, daar zitten ook veel voedingsstoffen in die je nodig hebt... Ik heb nog nooit ergens een tekort aan gehad, het bevalt me wel erg goed zo Tong uitsteken

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 20:13

Mijn familie is al sinds 1930 vegetarisch en we leven nog steeds <LOL>
Opa is er mee begonnen en zodoende is onze hele familie vegetarisch.