Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 15:24

Ik heb eigenlijk al jaren last van mijn gehoor, met name de laatste 3 jaar. Nu ben ik eindelijk maar eens wijs geweest, naar de HA gegaan, die me weer doorverwees naar de KNO arts. Die constateerde op het eerste gezicht dat er teveel onderdruk in mijn binnenoor was, en een slappe trommelvlies. Conclusie: buisje in.

Deze is vorige week geplaatst. Maar is het beter geworden? Nee. Sterker nog, ik heb alleen maar een doffer gehoor gekregen. Vandaag dus teruggegaan naar deze arts en die stelde voor om dan operatief te bekijken of ze wat bij mijn gehoordbeentjes konden vinden Nagelbijten / Gniffelen Ieks dus. Bovendien, mochten ze wat vinden en willen vervangen, dan kan hij geen garantie geven dat ik hierdoor niet permanent doof kan worden, het risico bestaat altijd.

Nou, die keuze viel bij mij dus af, en ik vroeg om een hoortoestel. Hij kon zich voorstellen dat dit een prima oplossing voor me was, mede omdat ik nog niet stokdoof ben. En eigenlijk ben ik wel opgelucht Lachen Eindelijk eens een oplossing voor dat vervelende dove gevoel.

Maar nu blijk dat je, voor een wettelijke vergoeding, beste oor minder dan 35 db moet kunnen horen, wil je voor deze vergoeding in aanmerking komen. Is dit krom of niet??

Het is bij mij alleen mijn rechteroor. En ik snap het niet: als je niet goed kunt zien met 1 oog, dan krijg je toch ook een vergoeding voor een bril?

Wie weet hier meer over en heeft tips voor me? En wie heeft er eigenlijk een hoortoestel, wat zijn je ervaringen hiermee?

Ik ben benieuwd Lachen

_Saida_

Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:33

Ik zou je graag willen aanraden om eerst eens naar een audiologisch centrum te gaan.
Die kunnen eerst diverse tests met je doen voordat ze uiteindelijk operatief iets kunnen betekenen.
Met een CAT-scan kunnen ze ook zien of alles aanwezig is, dus wat dat betreft is zo'n kijk-operatie misschien niet eens nodig.
Hoe het zit met de vergoedingen weet ik niet precies, dat kan bij elke verzekeraar weer iets verschillen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 15:36

Hmm, wordt dit ook vergoed? Ik ga eens kijken of er iets in Rotterdam zit. Scheelt idd een hoop vragen en gesnij!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:38

Een bril wordt vaak ook alleen maar vergoed als je aanvullend verzekerd bent. Ik kan me voorstellen dat dit bij hoortoestellen ook zo is. Als ik jou was, zou ik je verzekering bellen. Het is per maatschappij nogal verschillend welke zaken er onder vallen en zij kunnen het je zo vertellen.

_Saida_

Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:40

Tyrza schreef:
Hmm, wordt dit ook vergoed? Ik ga eens kijken of er iets in Rotterdam zit. Scheelt idd een hoop vragen en gesnij!


Als je het via je huisarts doet dan wordt het vergoed.

Hahaatje

Berichten: 1500
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 15:51

Het audiologisch centrum in Rotterdam is een van de betere. Ze heten de Ammanstichting en zitten op het Oostplein. Ik loop hier zelf al jaren.

Wat betreft de vergoeding voor een hoortoestel. Ik ben aan beide oren slechthorend. Links een verlies van 30db, recht maar liefst 70. Ik heb voor mij rechtoor een hoortoestel, maar deze niet vergoed gekregen. Reden, mijn "betere" oor was nog goed genoeg... Ik had de keuze tussen een hoortoestel of een operatie. Had ik de operatie gekozen, was deze wel vergoed door mijn verzekering maar met een operatie loop ik het risico helemaal doof te worden. Ik ben namelijk al een keer aan mijn oor geopereerd en die operatie heeft niet geholpen. Omdat ik het gehoor wat ik nog heb wil behouden, heb ik dus voor een gehoorapparaat gekozen en deze dus maar zelf betaald. Nouja mijn ouders... (ik kon die 1100 eurootjes namelijk niet missen Bloos )

Aangezien ik al jaren met gehoorproblemen loop en dus zowel een operatie als een hoortoestel heb gehad ben ik inmiddels aardig op de hoogte, dus als je nog iets wilt weten, vraag maar raak! (mag ook via pb).

Hahaatje

Berichten: 1500
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:03

Oja, de onderzoeken bij de Ammanstichting worden gewoon vergoed. Je moet wel een verwijskaart van je huisarts hebben.

Wat betreft de ervaringen met een hoorapparaat. Ik heb er zowel positieve als negatieve ervaringen mee. Het is fijn dat ik gesprekken van mens tot mens weer normaal kan volgen maar vooral op straat had ik in het begin erg veel last. Je hoort ineens alles! Ik werd er gewoon een beetje paranoia van Bloos Ik kon op het treinstation ineens gesprekken volgen van de mensen aan de andere kant van het perron... Het is in het begin heel erg wennen. Daar moet je echt even doorheen, af en toe heb je echt zin om dat ding in de prullenbak te gooien. Maar als dat eenmaal voorbij is en je bent er aan gewend, dan zijn er eigenlijk alleen maar voordelen.
Ik moet wel zeggen dat ik dat ding bijvoorbeeld niet draag als ik uitga. Dan is er gewoon teveel omgevingslawaai, dan versta je zelfs de gesprekken niet meer...
Ook loont het om verschillende apparaten uit te testen. Ik heb er 4 getest voordat ik besloot welke ik wilde hebben. Er zit veel verschil, niet alleen in prijs, maar ook in kwaliteit. Laat je daarin goed informeren. Je kunt altijd een apparaat op proef nemen en later alsnog besluiten dat het niks is, hoef je ook niks te betalen.

Hahaatje

Berichten: 1500
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:17

_Saida_ schreef:
Tyrza schreef:
Hmm, wordt dit ook vergoed? Ik ga eens kijken of er iets in Rotterdam zit. Scheelt idd een hoop vragen en gesnij!


Als je het via je huisarts doet dan wordt het vergoed.


Dit is dus niet waar. In mijn geval, links verlies van 30db, rechts 70(!). Mijn apparaat wordt niet vergoed omdat mijn linkeroor nog voldoende hoort (volgens de verzekering). Een apparaat van 1100 euro vergoeden ze dus niet. Als ik kies voor een operatie (kosten 50.000 euro + risico dat ik blijvend doof wordt), wordt deze wel vergoed. Hoe bedoel je krom...?!?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 16:20

Heerlijk lijkt me dat! Je niet meer zo hoeven inspannen om te luisteren en ontcijferen wat de mensen nu eigenlijk zeggen Lachen

Ik kan eigenlijk niet wachten. Tis wel peperduur, maar goed, dan heb je ook wat....

Hahaatje

Berichten: 1500
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 16:38

Tyrza schreef:
Heerlijk lijkt me dat! Je niet meer zo hoeven inspannen om te luisteren en ontcijferen wat de mensen nu eigenlijk zeggen Lachen

Ik kan eigenlijk niet wachten. Tis wel peperduur, maar goed, dan heb je ook wat....

Prijzen variëren van ongeveer 400 tot 3000 euro, dus je kan alle kanten op! Ik heb zowel de goedkoopste als de duurste geprobeerd en was uiteindelijk tevreden met een tussenmoot Haha!

Wat ik vooral fijn vond, was dat ik mijn instructrice weer kon horen als ze aan de andere kant van de bak stond, zij praat toch al niet zo hard Knipoog

Ik kreeg ook vaak van mensen te horen dat ik kapsones had omdat ik niks terug zei als ze bijvoorbeeld gedag zeiden, had ik gewoon niets gehoord...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 18:18

Mja, dat heb ik dus ook vaak gehad, en daarbij kwam nog dat ik ontzettend slecht ben in gezichten herkennen, dus tja.... dan word je al gauw onbedoeld arrogant Haha!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:28

Ik weet niet hoeveel dB verlies ik heb maar iig heeel veel. Mijn gehoorapparaten zijn allemaal vergoed.
Maar ik weet niet hoe het precies zit, je kan iig het beste een doorverwijzing vragen bij je HA.

_Saida_

Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 18:54

Hahaatje schreef:
_Saida_ schreef:
Als je het via je huisarts doet dan wordt het vergoed.


Dit is dus niet waar. In mijn geval, links verlies van 30db, rechts 70(!). Mijn apparaat wordt niet vergoed omdat mijn linkeroor nog voldoende hoort (volgens de verzekering). Een apparaat van 1100 euro vergoeden ze dus niet. Als ik kies voor een operatie (kosten 50.000 euro + risico dat ik blijvend doof wordt), wordt deze wel vergoed. Hoe bedoel je krom...?!?


Ik bedoelde ook de onderzoeken bij een audiologisch centrum, niet het apparaat. Haha!

Hahaatje

Berichten: 1500
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 08:22

_Saida_ schreef:
Ik bedoelde ook de onderzoeken bij een audiologisch centrum, niet het apparaat. Haha!

Oh, sorry, ja in dat geval heb je helemaal gelijk Haha!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 12:12

mijn vader heeft zelfde probleem
aan 1 oor voor 90% doof
dus 1 hoorstuk, maar krijgt geen vergoeding omdat je die pas krijgt bij twee stukken

"gelukkig" voor hem is het bij een bedrijfsongeval gebeurt en vergoed zijn baas alle kosten die hij maakt

maar vind het wel flauw van de verzekering

zelfde voorbeeld: steunzolen, worden niet vergoed
maar alle therapieen voor de klachten die je voor de zooltjes had krijg je eindeloos vergoed
terwijl het met 130 euro is opgelost

erg krom

_Saida_

Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 13:30

Tyrza schreef:
Heerlijk lijkt me dat! Je niet meer zo hoeven inspannen om te luisteren en ontcijferen wat de mensen nu eigenlijk zeggen Lachen

Ik kan eigenlijk niet wachten. Tis wel peperduur, maar goed, dan heb je ook wat....


Tegenwoordig zijn er ook computergestuurde hoortoestellen die beter kunnen filteren dan de oudere hoortoestellen.
Ook zijn ze vaak zo klein dat ze in het oor geplaatst kunnen worden en je dus geen toestelletje achter je oor hebt hangen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 13:49

EN... Ik heb gezien dat ze ook met bluetooth verkrijgbaar zijn. Handig, handsfree bellen Haha!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 16:23

_Saida_ schreef:
Tyrza schreef:
Heerlijk lijkt me dat! Je niet meer zo hoeven inspannen om te luisteren en ontcijferen wat de mensen nu eigenlijk zeggen Lachen

Ik kan eigenlijk niet wachten. Tis wel peperduur, maar goed, dan heb je ook wat....


Tegenwoordig zijn er ook computergestuurde hoortoestellen die beter kunnen filteren dan de oudere hoortoestellen.
Ook zijn ze vaak zo klein dat ze in het oor geplaatst kunnen worden en je dus geen toestelletje achter je oor hebt hangen.


Dat laatste is afhankelijk van de ruimte in je oor Knipoog
Informeer anders eens bij een audicien, meestal kun je daar ook toestellen proberen. Je moet dan wel het oorstukje betalen omdat dat op maat gemaakt moet worden.

Soms is het zo dat als je oor getraind wordt door beter te horen (dmv een hoortoestel) het gehoorverlies minder snel terug loopt. Het is dus wel de moeite waard om daar eens over te informeren, het gaat tenslotte over je gehoor!

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:50

Ik heb ook een gehoorapparaat voor mijn linkeroor (verlies tussen de 20/35 (wisselt) tot 100dB), aan de rechterkant ben ik bijna volledig doof (verlies van +110dB), mijn toestel werd destijds (gedeeltelijk) vergoed. Gedeeltelijk want ik heb een in-het-oor-apparaat en die zijn duurder dan de standaardgehoorapparaten. Ik heb een vrij kleine gehoorgang en mijn toestel was destijds eigenlijk het enigste merk dat geschikt was voor zo'n kleine gehoorgang icm het verloop van mijn gehoorverlies. Mijn gehoorapparaat is nu ruim 5 jaar oud, ik mag een nieuwe maar aangezien mijn gehoor de laatste maanden nogal fluctueert is dat niet echt handig . Ik ben me wel een beetje aan het oriënteren want ik zou er nu graag 1 hebben die de achtergrond geluiden eruit filtert zodat ik gesprekken beter kan gaan volgen.

_Saida_

Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:51

@ Ziolette: kom jij niet in aanmerking voor een C.I.?
Of is daar je linkeroor nog te goed voor?

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:23

_Saida_ schreef:
@ Ziolette: kom jij niet in aanmerking voor een C.I.?
Of is daar je linkeroor nog te goed voor?


Daar is mijn linkeroor idd nog te goed voor. Volgens de KNO-arts gaat dat niet goed samen met een C.I. aan de rechterkant. Als mijn gehoor links echt veel slechter zou worden (het fluctueert de laatste tijd helaas wel door mijn auto-immuunziekte), dan is een C.I. idd wel een optie.

Polivy

Berichten: 11541
Geregistreerd: 10-10-03

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:32

Hoi allemaal.
Ik hoor gelukkig nog goed genoeg, maar wilde jullie even een hart onder de riem steken.
Mijn opa is zeer slechthorend en aangezien ik hem bij bijna alles begeleid zie ik ook regelmatig de audicien of het audiologisch centrum ivm gehoor(apparaten).

Ik vind het ook echt belachelijk hoe krom die regels zijn. Hier in het topic kom je al zoveel voorbeelden tegen... Ik snap wel dat ze ergens een grens moeten trekken, maar deze is er één met vele bochten en kuilen, om maar te zorgen dat ze zo min mogelijk moeten uitkeren. Belachelijk!

_Saida_

Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 12:47

Ziolette schreef:
Daar is mijn linkeroor idd nog te goed voor. Volgens de KNO-arts gaat dat niet goed samen met een C.I. aan de rechterkant. Als mijn gehoor links echt veel slechter zou worden (het fluctueert de laatste tijd helaas wel door mijn auto-immuunziekte), dan is een C.I. idd wel een optie.



Dan hoop ik voor je dat dit niet gebeurt en je nog lang gebruik kan maken van een gewoon gehoorapparaat.
Met een C.I. moet je weer helemaal opnieuw leren horen.

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:02

_Saida_ schreef:
Dan hoop ik voor je dat dit niet gebeurt en je nog lang gebruik kan maken van een gewoon gehoorapparaat.
Met een C.I. moet je weer helemaal opnieuw leren horen.


Dat hoop ik ook, volgens de KNO-arts was ik zo met mijn eigen gehoor veel beter af dan met een C.I.. Ik vind het echter wel prettig om te weten dat mocht het ooit nodig zijn er nog een mogelijkheid is om weer wat te horen Lachen.

_Saida_

Berichten: 1774
Geregistreerd: 03-08-07
Woonplaats: Grootebroek

Re: Wie heeft een hoortoestel? Wettelijke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 13:46

Ziolette schreef:
Dat hoop ik ook, volgens de KNO-arts was ik zo met mijn eigen gehoor veel beter af dan met een C.I.. Ik vind het echter wel prettig om te weten dat mocht het ooit nodig zijn er nog een mogelijkheid is om weer wat te horen Lachen.


En het gekke is dat alles wat met de plaatsing van een C.I. te maken heeft (vooronderzoeken, operatie en ziekenhuisopname, het apparaat zelf, revalidatie, na-onderzoeken, onderhoud en controles) allemaal wordt vergoed......
Begrijp jij het nog?