Koortslip?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 14:40

Ik werd gistere ochtend wakker met een buldje op me lip, nu is het een soort wondje geworden en doet echt onwijs pijn. kan dat een koortslip zijn? ik heb nog nooit eerder een koortslip gehad en zou ook niet weten waar ik het van kan hebben gekregen Koe

Heleen_B

Berichten: 3469
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Winterswijk

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:41

Ik heb ook heel vaak een koortslip en dan geen idee waar het van komt. Kan door vitaminetekort zijn (heeft de huisarts me al eens verteld). Of als je je handen niet goed hebt gewassen etc.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:42

Gezoend met een jongen met een koortslip??

Heleen_B

Berichten: 3469
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Winterswijk

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:50

Dat kan ook nog ja Haha!

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 15:02

Née.. wel op vakantie met een jonge gezoent das nu denk 6 dagen geleden, maar die had geen koorts lip dus da kan dan niet toch?>

Heleen_B

Berichten: 3469
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Winterswijk

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:03

Ik geloof niet dat dat dan kan nee. Of hij had een koortslip in opkomst dat je die nog niet kan zien. Wanneer ben je teruggekomen van vakantie?

Ik heb het ook vaak na vakantie, met hygiene ed.

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 15:04

ben zaterdag terug gekomen,

Marleen79
Berichten: 584
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:09

koortslip kun je gemakkelijk herkennen: zijn een paar (of een heleboel) hele kleine blaasjes bij elkaar.

je komt er het snelst vanaf door er niet aan te komen en speciale zalf op te smeren die je kunt kopen bij de drogist.

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 15:14

me moeder heeft net aciclovir koortslipcrème van de trekpleister gekocht, is dat goed? en kun je verder neits aan doen? het doet namelijk nogal pijn, brand heel erg

Marleen79
Berichten: 584
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:15

koortslipcreme is heel goed. Verder niets aan doen. Hoe meer je eraan komt, hoe erger het wordt. Met een week is het weer weg..

Heleen_B

Berichten: 3469
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Winterswijk

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:23

Idd gewoon smeren en verder niks, als je het kapot maakt dan kan het juist nog erger worden. (spreekt uit ervaring)

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 15:24

Een week? :|

Heleen_B

Berichten: 3469
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Winterswijk

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:25

Dan is het volledig weg Ja
Ik heb meestal na 4 dagen dat je het zo goed als niet meer ziet, maar nog wel voelt.

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 15:26

Oke, maar is het ook zo dat dat virus dan in je lijf blijft zitten en het nog vaker terug kan komen?

Heleen_B

Berichten: 3469
Geregistreerd: 19-12-05
Woonplaats: Winterswijk

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:29

Geen idee. Sommige mensen krijgen eht nooit en sommigen heel vaak. Maar heb geen idee hoe dat met virus etc zit. En of je er gewoon gevoelig voor bent of niet.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:43

Als je eenmaal koortslip hebt (hepatitis) heb je dat virus voor altijd in je lichaam, als je eenmaal minder weerstand hebt bijv komt het weer terug.

Echt heel erg vervelend.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:25

IK heb nu 2 koortslippen naast elkaar, je besmet jezelf erg snel!

Ik heb het als ik verkouden ben of gestresst. Voor de rest is dacht ik krentenbaard(maar kan ook een andere kinderziekte zijn) hetzelfde 'virus'als koorslip en aangezien ik vroeger erge krentenbaard heb gehad...

Je kan bij de natuurwinkel een stick kopen. Ik ga er ook maar een kopen, want hier word k ook gek van! De stick heet 'hotkiss'en geeft een bepaald soort straling /schokje af en zorgt ervor dat de koortslip niet verder opkomt.
Wel duur, 50 euro, maar je kan hem je hele leven gebruiken.

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:31

Ik heb ook eens per jaar (soms twee keer Boos! ) een koorstslip. Ik heb er geen pijn aan maar het is wel irritant :S Ik gebruik altijd zovirax dat werkt perfect....

hier is meer info te vinden: http://www.huidinfo.nl/koortslip.html

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 20:32

ik ben nu ook ziek, dus zal wel komen door me weerstand ofzo! vind echt poedersuiker ga zo niet op straat lopen hoor Tong uitsteken

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:40

Maar als je telang zovirax gebruikt helpt het ook niet meer. EN trouwens je moet goed je handen wassen na het smeren met zovirax..want anders smeer je het zo uit en krijg je bijv een koortsneus

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:50

roosje84 schreef:
Maar als je telang zovirax gebruikt helpt het ook niet meer. EN trouwens je moet goed je handen wassen na het smeren met zovirax..want anders smeer je het zo uit en krijg je bijv een koortsneus


ja helemaal waar. ik smeer het er ook maar een paar keer op. totdat het korstje droog is en dan geneest het vanzelf. En wat handen wassen betreft heb je ook helemaal gelijk, en je kan er niet alleen een koortsneus van krijgen maar echt overal op je lichaam waar je huid iets dunner is....

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:51

IK heb wel eens een koortneus gehad..en dat is echt niet fijn!

Soms heb ik ze heel groot, zoals nu, maar soms ook heel klein...
Maar mensen maken de meest domme opmerkingen over..Boos!

ursulaatje

Berichten: 364
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Grunn

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:54

je moet gewoon naar de dokter gaan, die schrijft een "wonder middel" voor.
en dat werkt echt heel erg goed, je bent van je koortslip af na 3 dagen!
Maar als je eenmaal een koortslip hebt gehad kom je er nooit meer vanaf!
Als je weerstand dan weer laag is, krijg je weer een koortslip... Knipoog

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 20:55

Ja dat wist ik al..helaas Knipoog
En een hotkiss stick werkt nog veel beter en is beter voor je lichaam Haha!

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Re: Koortslip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 23:06

MoonChloe schreef:
Als je eenmaal koortslip hebt (hepatitis) heb je dat virus voor altijd in je lichaam, als je eenmaal minder weerstand hebt bijv komt het weer terug.

Echt heel erg vervelend.


Een koortslip wordt niet veroorzaakt door hepatitis, maar door een herpes virus: Herpes labialis. Knipoog
Maar het klopt wel dat als je het eenmaal hebt opgelopen, het virus voor altijd in je lichaam blijft zitten en een koortslip uitbraak veroorzaakt als je weerstand wat minder is. Ja

Herpesvirussen gebruiken een voedingsstof, het aminozuur arginine om zich te vermenigvuldigen. Als je merkt dat je waarschijnlijk weer last gaat krijgen van een koortslip, dan is het verstandig om voedsel te eten dat weinig arginine bevat.
Voeding die rijk is aan arginine kun je dus beter zoveel mogelijk vermijden in die periode: noten en zaden, pinda’s, gelatine, chocolade, carob (een cacaovervanger), uien en champignons.

Een andere voedingsstof, het aminozuur lysine, lijkt veel op arginine en wordt ook door het herpesvirus als ‘voedsel’ gebruikt. Alleen deze stof kunnen ze niet gebruiken als voedingsbodem om zich te vermenigvuldigen.
Gebruik van lysine remt hierdoor het ontstaan en voortbestaan af van een herpesinfectie.
Het is dus raadzaam om een tijdje lysinerijke voeding te eten; het zit vooral in vlees, melk, kaas, vis, gierst (een graan) en avocado.
Je kunt L-lysine ook als voedingssupplement in de vorm van pillen kopen (reform of natuur winkel) en innemen.

Bij mij werkt het echt super! Ja

Zovirax smeren werkt eigenlijk alleen als je een blaasje voelt opkomen (en dan nog moet je veel en vaak smeren). Als je al blaasjes hebt werkt het al bijna niet meer.
Als je naar de huisarts gaat zal hij je waarschijnlijk een antiviraal middel meegeven dat de duur/hevigheid van de uitbraak iets vermindert.