Agorafobie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laliz

Agorafobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 00:08

Allereerst, ik heb de zoekfunctie gebruikt en kon slechts één gerelateerd topic vinden, helaas uit 2006. Vork

Sindskort is er bij mij een lichte vorm (noem het maar licht! Duivel ) van agorafobie gediagnosti-dingest.
Zelf ben ik 19 en heb hier sinds een aantal maanden last van. Het begon met een moment van duizeligheid en bijna flauwvallen en escaleerde tot bang zijn voor allerlei onbekende situaties.

Ik ben nu eenmaal naar een cognitieve gedragstherapeut geweest en blijf dit uiteraard doen. Mijn 'opdracht' voor de volgende sessie is het opschrijven van enge situaties en deze op een schaal van 1 op 5 beoordelen op 'engheid'. Ik ben praktisch bang voor alles wat ik als benauwend kan ervaren. Een situatie waarbij ik opgesloten zit met onbekenden in een ruimte of situatie waar ik niet of moeilijk uit kan. Bijvoorbeeld een bioscoop (kan niet weg vanwege fatsoen, je stoort andere), openbaar vervoer (deuren dicht, kan niet direct uitstappen, omgeven door onbekenden), etc.

Ik vraag mij af wie er ervaring heeft met agorafobisten, of er zelf aan lijd?
En ik ben benieuwd naar andermans ervaringen én vooral oplossingen, tips en trucjes!

Phrono

Re: Agorafobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:36

Ik heb op 't moment ook dezelfde klachten en bij mij begon het op vakantie.. Ik ben nu 3 weken verder, bloed geprikt, aan de oxazepam.. Maar 't gaat steeds beter, vanochtend weer dokterbezoekje gehad.

Bij mij is dus nog niks geconstateerd o.i.d., maar na wat googlen kwam ik steeds agrofobie tegen. Ik ga dit topic iig even volgen! Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:45

Wat is het precies als ik dat vragen mag?? Bloos!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 12:15

@ Roelke_ : Haha het bloedprikken gaat volgens mij altijd vooraf aan een diagnose. Ik hoopte zo hard dat ik gewoon ijzertekort had toen ik steeds zo duizelig werd, maar helaas. Het was zelfs bovengemiddeld goed.

Heb jij daarbij ook last van paniekaanvallen of hyperventileren? En vermijd je bepaalde plekken?

@ PinkyBubble: Agorafobie betekent eigenlijk plein of straatvrees, al is dit vaak niet in de letterlijke betekenis. Hier staat het helemaal uitgelegd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agorafobie

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:29

Oke.. Dan is mensen vrees dus eigelijk een beetje hetzelfde? Bloos!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:36

Wat voor mij vooral de oplossing was...
... was mijzelf juist blootstellen aan beangstigende situaties.

Verder heb ik meer een paniekstoornis gehad, twee keer in mijn leven. Dat heb ik opgelost door de angstaanvallen voor te zijn.

Als je meer wil weten, pb maar Knipoog

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 13:13

PinkyBubble schreef:
Oke.. Dan is mensen vrees dus eigelijk een beetje hetzelfde? Bloos!

In mijn geval absoluut niet. En ik denk voor veel andere 'patiënten' ook niet. Het is meer vrees voor het verliezen van controle over jezelf of een situatie, bijvoorbeeld onwel worden.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:54

Lizzle schreef:
@ Roelke_ : Haha het bloedprikken gaat volgens mij altijd vooraf aan een diagnose. Ik hoopte zo hard dat ik gewoon ijzertekort had toen ik steeds zo duizelig werd, maar helaas. Het was zelfs bovengemiddeld goed.

Heb jij daarbij ook last van paniekaanvallen of hyperventileren? En vermijd je bepaalde plekken?

Het begon op vakantie, met hyperventileren. Helemaal in paniek. Laatste 3 dagen van m'n vakantie veel op bed gelegen. In het vliegtuig was een hel, we hadden ook nog vertraging, vreselijk. Eenmaal thuis ging 't beter, ik zag m'n paard weer, m'n vriend.. Maar al snel ging 't weer slechter.

Naar de dokter, waar ik niet alleen heen durfde, m'n moeder moest overal mee naartoe. Dokter schreef me 6 paracetamol per dag voor, onzin dus! Toen weze winkelen, heel de tijd zenuwachtig, en vorige week zondag wezen eten bij m'n schoonmoeder, weer zenuwachtig en bang dat ik onwel zou worden idd! Weer naar dokter, bloed prikken, uitslag was goed gelukkig.

Woensdag was 't feest in de stad, ik ben er geweest, in al die menigte waar ik soms geen kant op kon. Af en toe raakte ik dan even in paniek, zweethanden enzo.. Nagelbijten / Gniffelen

Vanochtend weer naar de dokter geweest, in m'n eentje, ging ontspannen en voelde me wel even goed toen! Nu ben ik alleen thuis en dan krijg ik weer zo'n beklemment gevoel. Ik heb nu vakantie en ga volgende week aan 't werk, zie er tegenop.. Zelfs als ik weer naar school moet eind augustus, in dat oude gebouw, zo hoog.. Brrr.

Ik heb idd paniekaanvallen, zelfs als ik gewoon thuis op de bank zit. Ik heb heel wat af gehuild de laatste weken. Dat luchtte voor mij erg op. Bloos

Oftwel, ik ben wel angstig voor bepaalde plaatsen, maar tot nu zoek ik ze op en dat gaat goed.. Ik hoop dat 't volgende week ook goed gaat..

Heb jij ook bepaalde medicatie o.i.d.? En leef jij ook in een soort roes, dat gevoel heb ik iig..

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 14:16

Allemaal heel herkenbaar! Vooral in situaties waarbij je met 'onbekenden' bent zijn voor mij extra eng. Puur omdat die mensen niet weten wat er met mij aan de hand is en ik voor mijn gevoel 'opgedirkt' moet zitten. Je moet voldoen aan bepaalde fatsoens-eisen.

Het zenuwachtig zijn van tevoren vind ik zelf echt het ergste, als ik er eenmaal ben gaat het doorgaans allemaal prima. Zeker na tien minuten denk ik vaak 'Was dit nou zo eng?' Maar de volgende keer heb ik het weer. Ik kan mezelf een week van tevoren opfokken, waar je lichaam dan ook echt op gaat reageren. 'Oh nu voel ik me écht niet goed, dit is anders dan de voorgaande keren'.

Pff, aan Paracetemol heb je ook lekker veel! Vork
Ik kan me voorstellen dat je het bij zo'n menigte krijgt, je ziet tenslotte nergens uitwegen, wat ik zelf heel erg belangrijk vind. Als ik maar weet dat ik snel weg kan en 'mag', dan is het al een stuk minder eng.

In eerste instantie was ik ook zenuwachtig voor het naar school gaan, maar op den duur sleet dat. Ik kon immers altijd het lokaal uit als ik dat wilde. Alleen examentoetsen vond ik wat enger.
Tegen dingen opzien vind ik eigenlijk het ergste van deze ziekte, het constante piekeren en nadenken voordat je je in een situatie begeeft. Onbewust zoek ik altijd direct een vluchtweg voor als ik 'beroerd' zou worden. Ik stippel de hele route in mijn hoofd uit.

Het opzoeken is inderdaad het beste wat je kunt doen! Vermijden maakt het alleen maar erger, op een gegeven moment durfde ik niet eens meer naar de supermarkt.
Toch moet ik zeggen dat ik nog steeds dingen vermijd, het kost zoveel energie vóórdat je je überhaupt in een enge situatie begeeft en dan moet je het nog zien vol te houden.

Met je moeder kan je er dus goed over praten? Dat is écht heel fijn. Lachen Zelf krijg ik ook veel steun van haar en daardoor kan ik trouwens ook makkelijker relativeren.

Ik gebruik absoluut geen medicatie, ik wil dat niet. Ik ben bang dat ik daar afhankelijk van zou worden en uiteindelijk lost het niets op.
Wel gebruik ik BachBloesem druppels voor een enge situatie, biedt me handvatten en maakt me ook écht wat rustiger. Ook valeriaan pilletjes helpen goed. Beiden homeopathisch, dus bij een hele enge situatie wil ik me wel eens volgooien. Vork

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:22

Ik heb vanaf mijn 15e (ben nu 23) agorafobie. Bijna niemand weet het, omdat ik erg goed ben in toneelspelen en smoesjes verzinnen. Ik heb bij een psycholoog gelopen, maar dat hielp me daarin niet heel erg veel verder. Ik heb mijn leven namelijk zo ingericht, dat ik er niet veel last van heb. (ik reis nooit met het openbaar vervoer, omdat ik een auto heb. Ik ga niet op vakantie, vanwege de paarden. Ik kom nergens liften tegen en neem de trap als ik die wel tegenkom, enz. enz.).
En als ik ergens naartoe ga wat ik spannend vind, neem ik kalmeringspillen in. Maar dat is niet zo heel erg vaak (ongeveer 3 keer per jaar).
Ik vind het alleen eng dat ik er wellicht op een dag wel ècht tegenaan ga lopen en de confrontatie aan moet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:25

Nou, openbaar vervoer, grote mensenmassa's bij concerten en een propvolle kroeg, daar doe je mij ook geen plezier mee hoor. Maar om dat meteen een fobie te noemen? En waar ligt de grens tussen claustrofobie en agorafobie?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 14:40

Cassidy schreef:
Nou, openbaar vervoer, grote mensenmassa's bij concerten en een propvolle kroeg, daar doe je mij ook geen plezier mee hoor. Maar om dat meteen een fobie te noemen? En waar ligt de grens tussen claustrofobie en agorafobie?

In mijn geval heeft het niets te maken met drukte of een dichte ruimte. Het gaat er bij mij meer om dat een situatie benauwd is, dat kan van alles zijn. En dat leidt tot paniekaanvallen en vluchtgedrag. Een voor een ander allerdaagse situatie is voor mij heel beangstigend.
Maandag moet ik een paard ophalen met de paardentaxi, maar no way dat ik in een vrachtwagen (of auto) met een onbekende ga zitten. Ik heb dan geen controle en moet me groot houden.

Dit stukje komt van wikipedia:

Als er sprake is van paniekaanvallen, kan agorafobie ook een ander beeld hebben. De stoornis wordt dan gezien als een anticipatieangst, een angst voor angst als het ware. Het zijn in dit geval niet zozeer de open ruimten of groepen mensen die de persoon angst inboezemen, maar de verwachting om een paniekaanval te krijgen. Deze angst leidt op zijn beurt weer tot het vermijden van situaties waarin de persoon denkt in paniek te zullen raken.

Agorafobie wordt vaak gezien als de tegenhanger van claustrofobie (angst voor afgesloten ruimten), maar dit is misschien wat te eenvoudig voorgesteld. In een trein kunnen agorafobie en claustrofobie bijvoorbeeld dezelfde onrust of angstsymptomen veroorzaken, althans in de waarneming van de omstanders. In het eerste geval bestaat echter de angst om de vertrouwde omgeving te verlaten, in het tweede geval de angst om in de trein opgesloten te raken.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 14:42

Vonnie84 schreef:
Ik heb vanaf mijn 15e (ben nu 23) agorafobie. Bijna niemand weet het, omdat ik erg goed ben in toneelspelen en smoesjes verzinnen. Ik heb bij een psycholoog gelopen, maar dat hielp me daarin niet heel erg veel verder. Ik heb mijn leven namelijk zo ingericht, dat ik er niet veel last van heb. (ik reis nooit met het openbaar vervoer, omdat ik een auto heb. Ik ga niet op vakantie, vanwege de paarden. Ik kom nergens liften tegen en neem de trap als ik die wel tegenkom, enz. enz.).
En als ik ergens naartoe ga wat ik spannend vind, neem ik kalmeringspillen in. Maar dat is niet zo heel erg vaak (ongeveer 3 keer per jaar).
Ik vind het alleen eng dat ik er wellicht op een dag wel ècht tegenaan ga lopen en de confrontatie aan moet.

Wat voor therapie heb je gehad als ik vragen mag? Of was het gewoon een klepuurtje?
Dan heb jij het waarschijnlijk in een aantal beperkte situaties, er zit logica in?
Die confrontatie zit er wel in, maar daar moet je je nu nog niet druk over maken. Clown (sorry, flauw)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:58

Lizzle schreef:
Het opzoeken is inderdaad het beste wat je kunt doen! Vermijden maakt het alleen maar erger, op een gegeven moment durfde ik niet eens meer naar de supermarkt.
Toch moet ik zeggen dat ik nog steeds dingen vermijd, het kost zoveel energie vóórdat je je überhaupt in een enge situatie begeeft en dan moet je het nog zien vol te houden.

Mijn huisarts hamerde er ook op, kom terug als je dingen gaat vermijden.. Vanochtend een fijn gesprek had, en ze vertelde me dat ik op het randje zat. Ze wilde me anti-depressivia voorschrijven, daar zit je dan gelijk een half jaar aan vast.. Dat wil ik eigenlijk ook helemaal niet, ik voel me niet depressief, maar heb af en toe wel momenten maar ik voel me verder wel goed!

Lizzle schreef:
Met je moeder kan je er dus goed over praten? Dat is écht heel fijn. Lachen Zelf krijg ik ook veel steun van haar en daardoor kan ik trouwens ook makkelijker relativeren.

M'n moeder, en vader ook trouwens zijn erg nuchter. "Het gaat wel weer over". Maar ondanks dat gaan ze wel mee en zijn ze wel bezorgd. M'n vader heeft vroeger ook veel angsten gehad. Zo zat hij bijvoorbeeld in de bioscoop altijd aan de zijkant, durfde niet te vliegen en was bang voor hoogtes. Hij is eroverheen gegroeid. Voor mij is het nu iig echt nieuw.

Lizzle schreef:
Ik gebruik absoluut geen medicatie, ik wil dat niet. Ik ben bang dat ik daar afhankelijk van zou worden en uiteindelijk lost het niets op.
Wel gebruik ik BachBloesem druppels voor een enge situatie, biedt me handvatten en maakt me ook écht wat rustiger. Ook valeriaan pilletjes helpen goed. Beiden homeopathisch, dus bij een hele enge situatie wil ik me wel eens volgooien. Vork

Ik wil liever ook geen medicatie. Vorige week voelde ik me echt heel ellendig en kon niet slapen, heb toen ook valeriaan gebruikt maakt dat hielp niet. Oxazepam maakte me echt wat rustiger. Heb 1,5 tablet daarvan gebruikt en nu ligt het weer in de kast. Vork

Ik weet niet, misschien gaat het weer over. Misschien is het de stress. Ik heb het afgelopen schooljaar ook erg druk gehad. Keihard gewerkt voor m'n studiepunten, vriend en dan nog de paarden. Het kan zijn dat het er tijdens mijn vakantie, nu ik rust heb, allemaal uit is uitgekomen..

Wel fijn om zo alles even op te schrijven, dat helpt écht! Hoop dat jij er ook wat aan hebt! Ach gut

Heb je er lang last van? En hoe heeft jouw huisarts de diagnose gesteld? Dat lijkt mij erg lastig..

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:16

Mijn moeder heeft claustrofobie(&tunnelvrees), mijn schoonma die heeft pleinvrees en mijn vriend wrs ook, maar die kan er redelijk mee omgaan. En de vriend van mijn schoonma die heeft stoplichtenvrees, die raakt in paniek als hij moet wachten. Zelf heb ik het niet zo op tunnels en soms dan kan ik ook niet echt tegen mensenmassas, maar krijg gelukkig geen paniekaanvallen. Wij gebruiken allemaal Bach Rescue Remedy spray, ik af en toe als ik het benauwd heb. De enige keren dat ik paniekaanvallen krijg is als ik me in de steek gelaten voel of als ik niet lekker in mijn vel zit of ruzie met mijn vriend heb.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 19:18

Maar het is wel belangrijk jezelf niet onder druk te zetten, zeker in het begin moest ik van mezelf enge dingen aangaan. Maar juist dan was ik extra bang voor een paniekaanval, want ja dan gaf ik op en zou het de volgende keer nóg moeilijker zijn.

Ik ken je situatie natuurlijk niet, maar het klinkt wel alsof je huisarts erg snel medicatie voorschrijft, of lijkt dat alleen zo? Anti-depressiva vlakt je emoties helemaal af, ik merk het bij mijn vader, af en toe net een zombie. Dus liever niet als het niet echt hoeft. Vork

Mijn ouders zijn ook erg nuchter, maar inderdaad door hun eigen ervaringen kunnen zij zich wel goed verplaatsen in mijn situatie. Volgens mij is het een soort van erfelijk.

Het geeft natuurlijk niets als je af en toe een pilletje neemt, vooral slaap is erg belangrijk! Wanneer je lichaam moe is zal je sneller een paniekaanval krijgen, ook je geest moet natuurlijk rusten. Door het gepieker de hele dag draait hij overuren. Knipoog

Ik wil je wel waarschuwen voor de 'misschien gaat het wel vanzelf over', het kan natuurlijk maar ik merkte bij mezelf dat ik dat mezelf voorhield maar het eigenlijk alleen erger werd. In de eerste paar maanden heb ik het dan ook tegen niemand gezegd, waardoor het me echt moeilijk af ging.

In november 2006 werd ik opeens, vanuit het niets, heel erg duizelig in de kroeg. Het werd zwart voor mijn ogen en ik viel bijna flauw. Ik strompelde naar buiten en toen ging het wel weer. Daar was ik heel erg van geschrokken. Vanaf toen dacht ik telkens "Dat gebeurde vanuit het niets, dus ik kan het ook daar en daar krijgen". Zodoende groeide het uit tot een fobie. Ik kreeg een aanval bij een concert ver van huis, dus ik ging niet meer naar concerten en ik ging niet meer uit.
Op een gegeven moment was ik een soort aan huis gekluisterd (paardrijden en andere ongedwongen dingen gingen overigens wel prima).
Op den duur ging ik voor mezelf weer meer situaties overwinnen, zoals naar school gaan, de supermarkt, schrijven bij de jury met een wedstrijd, etc.

Een paar weken terug ben ik naar de huisarts gegaan en ik vertelde mijn verhaal. Ik gaf ook aan dat het inmiddels wel beter ging en ik in staat was meer dingen zonder enige vorm van angst te doen.
Het eerste wat hij zei was: "Je denkt waarschijnlijk dat je een pilletje van me krijgt en het over is, maar ik moet je teleurstellen". Hij merkte op dat ik een fobisch patroon had ontwikkeld. Zodoende werd ik doorverwezen naar een cognitieve gedragstherapeut en hij stelde vast dat het een lichte vorm van agorafobie betreft. Ik heb pas één sessie gehad, dus ik weet niet of het effect heeft maar ik hoor er goede verhalen over. Misschien een tip voor jou? Het wordt overigens vergoed.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:34

Ik weet het niet.. Ik werd ook duizelig, zo begon het. Ik viel niet flauw, ook niet bijna, heb ik nog nooit gehad overigens.. Ik ben ook continu duizelig, naja duizelig, licht in m'n hoofd. Het gevoel alsof de grond onder me af en toe beweegt en ik wat in een roes leef.. Heel erg apart..

Vorige week was ik continu angstig. Ik ging voor het eerst alleen op de fiets naar m'n paard, 9 km fietsen, en ik wilde steeds omkeren.. Had steeds een beklemmend gevoel in m'n hals, alsof iemand me beet had.. Beetje angst om alleen te zijn ofzo.

Ja, mijn huisarts is nieuw, ze is nog erg jong en werkt er pas. Mijn 'vaste' huisarts is op vakantie.. Dus dat is wel even lastig.

Ik zal eens informeren naar zo'n therapeut, mocht het erger worden. Lachen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:35

Cognitieve gedragstherapie helpt, mits je zelf wil/kan mee werken Ja

Ik heb het dan wel niet bij een therapeut gedaan, ben meer van het doe-het-zelven Clown

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 19:43

Roelke_ schreef:
Ik weet het niet.. Ik werd ook duizelig, zo begon het. Ik viel niet flauw, ook niet bijna, heb ik nog nooit gehad overigens.. Ik ben ook continu duizelig, naja duizelig, licht in m'n hoofd. Het gevoel alsof de grond onder me af en toe beweegt en ik wat in een roes leef.. Heel erg apart..

Vorige week was ik continu angstig. Ik ging voor het eerst alleen op de fiets naar m'n paard, 9 km fietsen, en ik wilde steeds omkeren.. Had steeds een beklemmend gevoel in m'n hals, alsof iemand me beet had.. Beetje angst om alleen te zijn ofzo.

Ja, mijn huisarts is nieuw, ze is nog erg jong en werkt er pas. Mijn 'vaste' huisarts is op vakantie.. Dus dat is wel even lastig.

Ik zal eens informeren naar zo'n therapeut, mocht het erger worden. Lachen

Dat had ik ook in de eerste maanden, continue licht in mijn hoofd en alles ging langs me heen. Net voor een aanval lijkt het helemaal alsof ik het zelf niet meer ben.

Waarvoor ben jij precies angstig? Voor de angst die een aanval met zich mee brengt? Nekklachten zijn vaak een symptoom van spanning, wat niet zo gek is na een week stress. Knipoog

Mij hielp het ook om veel over agorafobie te lezen op internet, en trouwens ook over andere ziektenbeelden, zodat ik eigenlijk voor mijzelf al wist waar ik last van had voordat ik naar de huisarts ging.
Vind je het nu nog niet erg genoeg dan? Ach gut Het kan echt geen kwaad er om te vragen bij je huisarts, probeer een sessie en kijk of het bevalt!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 19:43

urselin schreef:
Cognitieve gedragstherapie helpt, mits je zelf wil/kan mee werken Ja

Ik heb het dan wel niet bij een therapeut gedaan, ben meer van het doe-het-zelven Clown

Dat denk ik ook! Al weet ik nu nog niet wat me allemaal te wachten staat. Vork

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:21

Lizzle schreef:
Dat had ik ook in de eerste maanden, continue licht in mijn hoofd en alles ging langs me heen. Net voor een aanval lijkt het helemaal alsof ik het zelf niet meer ben.

Waarvoor ben jij precies angstig? Voor de angst die een aanval met zich mee brengt? Nekklachten zijn vaak een symptoom van spanning, wat niet zo gek is na een week stress. Knipoog

Mij hielp het ook om veel over agorafobie te lezen op internet, en trouwens ook over andere ziektenbeelden, zodat ik eigenlijk voor mijzelf al wist waar ik last van had voordat ik naar de huisarts ging.
Vind je het nu nog niet erg genoeg dan? Ach gut Het kan echt geen kwaad er om te vragen bij je huisarts, probeer een sessie en kijk of het bevalt!

Dat is het rare, ik weet niet precies waar ik angstig voor ben.. Bang om erg duizelig te worden, of flauw te vallen..

Nekklachten zijn al over gelukkig. Veel massages ontvangen van m'n vriend, die me trouwens heel lief steunt. Haha!

Het gaat steeds beter, maar misschien moet ik idd toch es zo'n sessie proberen..

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 11:54

Ben je ook bang om een paniekaanval te krijgen? In ieder geval bang voor het enge gevoel wat je kunt krijgen ergens?
Veel mensen met agorafobie zijn bang om dood te gaan bijvoorbeeld, maar het is bij mij vooral de angst voor de angst. Omdat je je op zo'n moment totaal niet gemakkelijk voelt.

Dat is hartstikke fijn! Bij mij helpt het zonnige weer ook goed, word er optimistischer van. Lachen

Precies, het kan echt geen kwaad! Zoek dan naar een cognitieve gedragstherapeut die volgens een WA-contract werkt, dan wordt het vergoed. Wel moet je dan een verwijskaart van je huisarts hebben, maar dat lijkt me eigenlijk geen probleem als je dit zelf aangeeft bij hem.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:34

Beetje laat.. Druk aan het werk, eerste dag was weer 1 en al spanning maar vandaag ging alweer veel beter.

Angst.. Misschien kan ik het beter omschrijven als paniek.. Als ik aan het werk ben is er niks aan de hand, heb ik pauze, dan begint het.. Ik kan niet stil zitten, licht in m'n hoofd.. Erg vervelend.

Ik heb erg last van stemmingswisselingen. Ene moment voel ik me super, andere moment kan ik wel janken..

Ik ben idd bang om een paniekaanval te krijgen.. Niet voor de dood o.i.d.

Hoe ging dat bij jou dan, de eerste maanden? Hoe voelde je je? Ging je wel gewoon naar school/werk?

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:54

Klinkt allemaal erg bekend in de oren.
Bij komt het ook pas op als ik niks te doen heb en dus tijd heb om mij druk te maken. Het liefst ben ik druk bezig, heb ik de mogelijkheid heen en weer te lopen en hoef ik niet geforceerd in een houding te zitten.

De eerste maandan waren voor mij werkelijk verschrikkelijk, ik wist niet wat er met me gebeurde en raakte daardoor overal in paniek. Ik voelde me constant duizelig, had een opgeblazen gevoel en wel meer gekke symptonen waardoor ik nog ongeruster werd.

Ik liep toen stage, daar kreeg ik tijdens een vergadering een mega paniekaanval. Tijdens de lunch was ik ook in het begin niet op m'n gemak, maar verder was ik vrij zelfstandig aan het werk. Daarna was m'n stage afgelopen dus ik had (gelukkig) niet meer te maken met vergaderingen enzo.

Toen de eerste tijd op school voelde ik me ook erg ongemakkelijk, maar dat 'sleet' op den duur. Tenzij we een uitje van school hadden of iets anders waarbij ik niet wist wat ik moest verwachten en hoe de situatie er precies uit zou zien.

Het klinkt gek, maar bepaalde enge situaties wennen op den duur. Zodra het vertrouwd is, is het echt niet eng meer. Alleen is het een hele pittige opgave om met alle situaties vertrouwd te raken. Daarom volg ik nu therapie, zodat mijn denkwijze veranderd kan worden. Hoop ik in ieder geval.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:28

Pfff.. Wel heel herkenbaar allemaal ja...

Hoe gaat 't nu met je, met die therapie?

Idd, je raakt gewend aan situaties, dat ken ik. Op stal voel ik me al stuk beter, op 't werk nu ook. Vandaag weer een paniekaanval, de batterij van m'n telefoon was leeg, dan spookt gelijk het idee dat ik niemand kan bellen door m'n hoofd.. Paniek dus.

Baal er best wel van, hoopte stiekem dat het over zou gaan.. Volgende weer langs de huisarts, en dan zal ik het haar maar voorleggen.