14 jaar en een burn-out, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

14 jaar en een burn-out, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 21:51

Hallo,

Het is vastgesteld dat ik een burn-out heb, door psychologen, op 14-jarige leeftijd.
Ik draag een zogenaamd masker, van buiten lach ik maar van binnen huil ik.
Het begon januari, 2006.
Mijn moeder scheen een burn-out te hebben dus werd opgenomen in het ziekenhuis.
In het ziekenhuis verslechterde haar situatie en moest ze langer blijven.
Inmiddels lag ze er al 6 weken, ze zou de week daarop naar huis mogen! Jippie!!
Iedereen helemaal blij. Die week daarop had ze een zelfmoord-poging gedaan doormiddel van een overdosis pillen. Dus ze moest wéer in het ziekenhuis blijven.
Uiteindelijk heeft ze er 14 weken gelegen..
Wij 14 weken lang, elke avond op de fiets naar het ziekenhuis. Dit moest op de fiets omdat, op een avond toen we met de auto van het ziekenhuis afkwamen hield de politie ons aan. Vroeg naar de papieren etc. maar toen bleek de auto helemaal niet verzekerd te zijn! Dus werd de auto in beslag genomen..
Finacieel hebben wij het ook nog eens heel moeilijk, toen mijn moeder in het ziekenhuis lag zijn we ook nog een keer van de stroom afgeweest...
Toen mijn moeder weer thuis was, kwam er een keer vreselijke ruzie thuis.
Toen is mijn moeder weggelopen omdat, ik het niet vertrouwde ben ik haar achteraan gegaan maar, ik kan totaal niet tegen ruzie en loop dan ook altijd weg, dus ik was ook mega overstuur.
Ik vond haar in het parkje achter ons huis. Ze wou naar huis en ik moest mee. Het regende en was 11 uur s'avonds. Maar ik wou niet mee want, er was immers ruzie!
Er werd nu trouwens niet meer gesproken van een burn-out maar van depressie.
Maargoed. ik wou niet mee met mijn moeder naar huis, dus ik zei dat ik niet wou!
Mijn moeder begon tegen me te schreeuwen dat als ik nu niet mee kwam dat ze naar de snelweg zou gaan en zich voor een auto zou gooien.
Toen flipte ik, ik heb toen gegilt hoe ík me voel, hoe ik tegen het leven aankijk. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat ik ongelukkig ben op deze manier en dat ik niet weet hoe ik ermee moet omgaan.
Het leek wel of er een knop bij mijn moeder werdt omgedraait ofzo, maar sinds die tijd vraagt ze me altijd of ik wel goed in mijn vel zit.
Toen heeft ze nog een keer 10 dagen in het ziekenhuis gelegen maar dat was ter opservatie.
Daarna kregen we het slechte nieuw te horen dat de nieren van mijn oma, mijn moeders moeder, nog maar voor 16% werkten en elk moment kunnen uitvallen.
Een maand later werkten ze nog maar voor 10% en mijn moeder zakte steeds dieper in de put.
En nu zijn we nog steeds hier. Zodra mijn oma komt te overlijden weet ik vrijwel bijna zeker dat mijn moeder er niet goed vanaf gaat komen. En als mijn moeder gaat, wil ik met haar mee! Maar dat kan ik niet, ik wil niet egoïstisch overkomen want, zo ben ik totaal niet. Maar toch weet ik niet wat ik ga doen als zij het doet. Nu, op dit moment ligt ze extreem veel op bed en maakt zichzelf helemaal lichamelijk kapot. Overal open wonden etc.
Ik weet niet hoe ik ermee moet omgaan en heb raad nodig.
Maar er is één ding wat ik niet wil! En wat de psychologen me trouwens afraden, opgenomen worden in het ziekenhuis.
Het word me afgeraden omdat, ze bang zijn dat het ook mijn situatie zou verslechteren, de psychologen hebben een grote fout gemaakt bij mijn moeder, door haar verleden omhoog te halen. Maar ik ben 14 en heb nog een heel leven voor me.
Ik weet niet of het hier hoort, maar ik wou het gewoon even van me af-typen.
Sorry als het hier verkeerd staat..

Liefs aardbeitje_

DL_

Re: 14 jaar en een burn-out, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 21:55

Jee, wat heftig allemaal.. Heel veel sterkte. En ooit komt het goed. écht waar.. Ach gut

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 21:57

Bedankt hé Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:00

Vreselijk zeg. Ik snap hoe je je voelt ookal is het bij mij nooit zo erg geweest als bij jou. Je wilt wat doen, maar weet gewoon niet wat. Overal loop je tegen een soort van muur aan en kom je niet verder. Maar geloof me, het komt goed. Vertrouw erop. Kan jou moeder niet nog meer hulp krijgen als ze nu krijgt trouwens ? Als ze zich zelf lichamelijk kapot maakt lijkt me dat wel noodzakelijk eigenlijk. Sterkte ! Als je iets kwijt wil staat m'n PB box altijd voor je open Lachen

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:02

heel veel sterkte.
ik kijk zo tegenover psychologen: ze maken je niet vrolijker maar juist meer depressief. ze graven nl zo diep naar je verleden dat ze je helemaal kapot maken (voor veeeeeeeeeel geld per uur ook nog eens)
sterkte in deze moeilijke tijd

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:02

Zo sjeempie!
Vreselijk zeg!

Echt heel veel sterkte Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:03

Heel veel sterkte, dit is niet niets
Heb je niemand die je in vertrouwen kunt nemen?
Iemand waar je heen kunt als het ff teveel is.

Je geloofd het nu vast niet, maar later als je ouder bent zijn er zeker lichtpuntjes.
Ik herken helaas veel in je verhaal, maar ooh wat ben ik blij dat ik er nog ben.
Hoe sh*t het toen ook was.
Het is zwaar, het is kl*te, maar vecht je er maar doorheen...je kunt het wel Ja

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:04

Je komt er bovenop, geloof me Lachen Een vriendin van mij heeft het ook gehad en vertelt er wel eens over. Het is me beste vriendin, en om zoiets te horen doet egt veel pijn. Maar ze is er vanaf, zit nog wel vaker in de put maar komt echt toch aaaltijd weer uit. Ik ben gwn zo trots op haar dat het haar lukt. En ik weet zeker dat het jou ook lukt! Je kan het, maar je moet zelf willen!

Als je eens wil praten over de dingen kan je altijd PB sturen Lachen

Alvast zoo veel sterkte meis! Je komt er wel! Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:04

Vicky_88 schreef:
heel veel sterkte.
ik kijk zo tegenover psychologen: ze maken je niet vrolijker maar juist meer depressief. ze graven nl zo diep naar je verleden dat ze je helemaal kapot maken (voor veeeeeeeeeel geld per uur ook nog eens)

Zo denk ik er ook over. Al hebben ze m'n moeder geholpen. Ze was overspannen en is ook bij een psycholoog terecht gekomen, nadat het er eerst slechter door ging met haar is het uiteinderlijk goed gekomen. Ze kúnnen dus wel mensen helpen, maar lang niet iedereen. Het ligt aan de persoon wat het beste helpt, en dat hoeft idd lang niet altijd een psycholoog te zijn. Bij mij werkte het namelijk totaal niet. Ik werd er alleen maar slechter en slechter door..

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 22:05

Bedankt allemaal, en inderdaad die psychologen gaan veel te diep joh! Boos!
En runningkawa, ik ging op school altijd naar een vertrouwenspersoon maar op een gegeven moment mocht ik daar niet meer heen omdat, ze dachten dat ik spijbelde! En nu in de zomervakantie heb ik vrijwel niemand..

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:05

Wat een moeilijke situatie zo voor jou thuis. Probeer het positieve uit jezelf te halen en blijf in jezelf geloven! Dan komt het allemaal goed! Good luck Ach gut !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:06

Ook geen familielid?
Een tante een oudere nicht
je buurvrouw?
Het kan zo fijn zijn iemand te hebben waar je even je hart kunt luchten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:07

aardbeitje_ schreef:
Bedankt allemaal, en inderdaad die psychologen gaan veel te diep joh! Boos!
En runningkawa, ik ging op school altijd naar een vertrouwenspersoon maar op een gegeven moment mocht ik daar niet meer heen omdat, ze dachten dat ik spijbelde! En nu in de zomervakantie heb ik vrijwel niemand..

Praat er alsjeblieft over met mensen. Het is ook heel goed dat je dit op Bokt zet. Praten is belangrijk, alleen je er doorheen vechten is moeilijk. Maar met mensen die naar je luisteren móet het lukken Lachen

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 22:11

Ik kan het bij mijn allerbeste vriendin kwijt, maar ze kan me niet begrijpen en dat vind ik zo moeilijk...
Ze doen wel alsof ze het begrijpen, maar dat doen ze niet! Ik stel het heel erg op prijs dat ze naar me luisteren, dat ze me proberen te helpen met het zoeken naar een oplossing, maar wat ik voel/meemaak beseffen ze niet echt, althans zo voel ik het! Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:13

Is ook bijna niet te begrijpen als je soort gelijk niet hebt mee gemaakt.
Maar wel heel lief dat ze er wel voor je is Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:14

aardbeitje_ schreef:
Ik kan het bij mijn allerbeste vriendin kwijt, maar ze kan me niet begrijpen en dat vind ik zo moeilijk...
Ze doen wel alsof ze het begrijpen, maar dat doen ze niet! Ik stel het heel erg op prijs dat ze naar me luisteren, dat ze me proberen te helpen met het zoeken naar een oplossing, maar wat ik voel/meemaak beseffen ze niet echt, althans zo voel ik het! Verdrietig

Dat had ik ook. Medeleven tonen doen ze wel, maar ze snappen het gewoon niet, en dat is ook logisch. Kijk eens op dit forum > http://www.pratenonline.nl daar heb ik toendertijd ook veel aan gehad. Zitten veel mensen met verschillende problemen en daar kun je gewoon je verhaal kwijt en praten met mensen die hetzelfde meemaken als jou ( anoniem ).

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:16

Het is ook moeilijk voor je vriendin om het te begrijpen omdat ze zelf misschien niets doortgelijks heeft meegemaakt. Maar als je alleen al praat met haar erover is het wel fijn dat ze met je mee leeft. Het is ook fijn om even afleiding te zoeken bij vriendinnen en lekker aan iets anders te denken. Dat je weer een beetje leuke dingen kan gaan doen, om jezelf op te vrolijken.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:38

Anoniem schreef:
Vicky_88 schreef:
heel veel sterkte.

Zo denk ik er ook over. Al hebben ze m'n moeder geholpen. Ze was overspannen en is ook bij een psycholoog terecht gekomen, nadat het er eerst slechter door ging met haar is het uiteinderlijk goed gekomen. Ze kúnnen dus wel mensen helpen, maar lang niet iedereen. Het ligt aan de persoon wat het beste helpt, en dat hoeft idd lang niet altijd een psycholoog te zijn. Bij mij werkte het namelijk totaal niet. Ik werd er alleen maar slechter en slechter door..

bij mij werd het er alleen maar slechter op. (ik ben vanwege mijn moeilijke jeugd bij zoon man terechtgekomen) en ben uiteindelijk in een depressie terechtgekomen. voelde me niet lekker, was somber, had een bedroefde gezichtsuitdrukking en sliep slecht 2,5 uur per nacht, 2 maanden lang.
uiteindelijk ben ik er zelf (op eigen kracht, met wat hulp van mijn lieve vader) uitgekomen.

meid als er iets is, schrijf het indd van je af, en mijn PBbox staat voor je open, wagewijd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:40

Ik ben er uiteinderlijk ook op eigen kracht uitgekomen. Ik ben nog steeds niet wie ik was voor dat alles, maar het gaat goed met me. Het kán dus wel degelijk dat je er zelf uit komt ( met hulp uit je omgeving ) maar je moet er wel voor 100% voor gaan.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:45

Anoniem schreef:
Ik ben er uiteinderlijk ook op eigen kracht uitgekomen. Ik ben nog steeds niet wie ik was voor dat alles, maar het gaat goed met me. Het kán dus wel degelijk dat je er zelf uit komt ( met hulp uit je omgeving ) maar je moet er wel voor 100% voor gaan.

Ja

helaas kan dit niet altijd en is hetgewoon heel erg moeilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-07 22:54

Dat is waar.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 00:46

Hoi Arbeitje
Ik vind het knap dat je verhaal hier hebt neergezet. Ook al begrijp ik dat je moeder wanhopig is ik vind niet dat ze recht heeft jouw in haar ellende mee te trekken. Je bent nog heel jong en kwetsbaar,maar om te zorgen dat je moeder je niet meetrekt moet je proberen je af te sluiten voor haar. Dus ik bedoel niet radicaal niet meer naar haar om te kijken , maar als ze b.v in een wanhopige bui is gewoon luisteren maar niet gaan meelijden en meevoelen. Ze trekt je meedat heeft ze waarschijnklijk niet in de gaten.
Ze heeft meer aan je als je sterk bent en volgens mij ben je dat ook. Geef nooit de hoop op en stop niet met leven er zijn nog heel mooie dingen die je moet gaan ervaren. En die zijn er echt wel.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-07 11:29

heel erg bedankt voor alle lieve reacties en tips, ik geloof ook sterk dat ik er best uit kan komen!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-07 11:31

aardbeitje_ schreef:
heel erg bedankt voor alle lieve reacties en tips, ik geloof ook sterk dat ik er best uit kan komen!

Goed zo! Lachen het gaat echt beter worden meid, zet m op Lachen

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-07 14:56

Heel goed dat je het van je afgetypt hebt Lachen
Mensen kunnen je pas begrijpen als ze iets vergelijkbaars mee hebben gemaakt..
Ik heb een tijdje terug ook in een hele zware depressie gezeten..
Maar ik ben er bovenop! en ik ben er veel sterker uitgekomen..
En ik ben ook heel blij met mijn leven nu.. ik had er echt een eind aan willen maken toen.. maar ik ben zooo blij dat ik dat niet heb gedaan!
Ik had het gevoel dat ik het met niemand kon delen.. Ze wouden er wel voor mij zijn.. maar ze begrepen me toch niet..
Ik heb hele teksten naar gewoon niemand geschreven..
En daarna alles verbrand.. dan komt er nooit iemand achter wat je er allemaal opschrijft..
Heel veel sterkte de komende tijd..

En mijn pm-box staat ook wageweid voor je open!