osteopaat : liever niet paardrijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie_v

osteopaat : liever niet paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:32

(ik weet niet of het hier goed staat zo niet sorry hier voor)

hallo, ik ben net terug van de osteopaat (ivm. mijn rug)
bij mij zit mijn onderrug nog al vast. dus hij vroer wat voor sport ik deed dus... ik vertelde dat ik 6x per week paardrij..
hij vertelde dat dat helemaal niet goed is voor mijn rug en dat ik het liefst er mee moest stoppen Huilen
ik vertelde dat ik nu ook een pony veder aan het beleren ben en dat die ook veel aandacht nodig heeft (lees : longeren,rijden,horse-man-chip)
wat moet ik nu doen ?
groetjes nathalie

fjordjes

Re: osteopaat : liever niet paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:46

als jij gezond wil blijven zou ik het advies van hem opvolgen. wil je dat niet, dan ga je door waarmee je bezig was. kijk, longeren kan je nog steeds doen, horsemanship weet ik (heb daar geen verstand van) maar als je daar dingetjes kan doen waarbij je niet op je paard hoeft te zitten kan je het wel doen. misschien kan je grondwerk gaan doen en een verzorger zoeken die hem verder gaat beleren.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:54

nou ik ben die verzorgster Clown
maar ik zit heel erg te tweifelen (spelling?) of het daar door komt.... de osteopaat DENKT dat het daar door komt maar die wist het ook niet zeker....
en dat zou betekenen dat ik nooit meer zou kunnen rijden.....

smiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:59

ik ben ook bij een osteopaat geweest, ik heb een hernia dus is het logisch voor mij dat ik nu niet kan paardrijden.
Maar hij heeft nooit tegen mij gezegd dat het slecht voor mij is, hij zei dat ik na de operatie ook gerust weer kan rijden Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:01

Gewoon niet meer naar de osteopaat gaan. Haha!

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:02

Dacht dat paardrijden juist goed was voor je rug? Mits goeie houding natuurlijk...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:03

Mijn Osteopaat vertelde mij hetzelfde (ik ga daarheen sinds ongeluk met paard 2004, zwaar gekneusde rug, slecht geheeld) omdat ik last van mijn rug bleef houden, maar die heeft inmiddels prima door dat dat hem echt niet wordt hoor. Knipoog

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:05

gelukkig heb ik geen hernia ! Lachen
maar hij zij omdat bijv. draven dat je rug de schokken opvangt!
omdat mijn rug vast zit/zat is het daarvoor niet goed (hij verbaasde zich ook omdat ik 13 ben en nu al veel last heb van mijn rug....)

Charlotjuuh @ ja dat dacht ik ook.... maar ik krijg van hem te horen dat het net goed is......

shan @ nou dan hou ik last van mijn rug.... en komt hij nooit meer los ...

VIPPIKIPPIE @ ik snap je niet helemaal Clown

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:16

In 2004 ben ik van mijn paard gevallen waarbij ik mijn rug zwaar gekneusd heb. Omdat in eerste instantie werd gezegd dat er weinig aan de hand was werd er niks aan gedaan, waardoor het slecht/verkeerd geheeld is en ik dus nu heel veel last hb van me rug. Ik ben dus naar Osteopaat gegaan, en dat helpt heel veel, maar hij zei ook van het is beter als je stopt etc. rug dit rug dat.. Maar hij weet inmiddels dat dat echt niet gaat gebeuren. Ik bdoel maar, ik ben liever op mijn 60e zo krom als een banaan, dan dat ik nu mijn passie moet opgeven.. Lachen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:16

Ik bedoel dus hij kan dat wel zeggen, maar wát doe jij ermee, ik zou niet stoppen, offcourse, maar wie ben ik.. ?

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:17

Mij is geleerd dat je rug bij paardrijden dus de schokken opvangt waardoor je rug sterker en juist los wordt...

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:19

Mijn fysio zegt juist dat het helemaal niet slecht is..
Want als je goed rijd ga je mee met je heupen, waardoor de "schokken" dus met je bekken worden opgevangen. Dan zou je rug dus helemaal geen last er van moeten hebben.. Lachen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:20

Ja, maar in het geval van een heel slechte rug is het wellicht anders? Lachen Heb op het paard ook nergens last van, als ik ernaast sta des te meer.. Lachen

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:22

Hangt er vanaf wat er aan je rug is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:22

Dat zeg ik. Tong uitsteken

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:23

Ik liep ook bij een ostepaat, heb bij een manueel therapeut gelopen, mensedieck therapie gehad en gewone therapie, en loop nu bij een chiropractor, maar ze zeggen mij juist allemaal dat ik juist moet blijven paardrijden. Ik heb scoliose en daardoor ben ik ietwat scheef gegroeid, maar omdat ik nu (na 8 jaar verkeerd in het zadel gezeten te hebben) de juiste houding heb aangeleerd is het juist goed voor mijn rug. Mits je goed in het zadel zit kan paardrijden volgens mij geen kwaad, tenzij je misschien andere rugproblemen hebt zoals bijvoorbeeld een hernia.

Ik heb nu geleerd dat ik erg goed moet letten op het kantelen van mijn bekken, zodat je een andere positie van je onderrug krijgt als je in het zadel zit. Als ik dat niet doe krijg ik zelf ook bijna gelijk weer last van mijn onderrug en nek/schouders. Vraagje; wordt jouw rug ook 'gekraakt' bij de osteopaat? Ligt het aan de wervels dat je rug vast zit?

EDIT: Nog een vraag; heb je meer last van je rug na of tijdens het paardrijden? Als dat niet zo is lijkt het me sterk dat het er echt wat mee te maken heeft?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:26

Ik ga ook regelmatig naar de osteopaat vanwege rugklachten (ja ook omdat ik jaren geleden ervanaf gedondert ben en er nooit wat mee gedaan heb), en ik ben op zijn advies een half jaar gestopt met rijden (ook omdat het echt niet meer ging). Ik ben nu weer een tijdje aan het rijden (3-4 dagen per week) en hij zegt zolang ik het aankan, ik het gewoon moet blijven doen. Maar zodra ik merk dat ik door het rijden weer heel erg terugval ik gelijk weer moet stoppen. Gelukkig gaat het tot nu toe heel goed (ben sinds maart weer serieus bezig) dus ik denk er niet meer over om te stoppen!

Het is makkelijk om te zeggen, luister niet naar hem, maar als je nog zo jong bent en al zoveel last hebt van je rug, zou ik toch maar voorzichtig zijn. Wat bij mij heel erg geholpen heeft is speciale oefeningen te doen die mijn rugspieren sterker hebben gemaakt. Dat scheelt al een hele hoop!!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:30

Hmm.. Ik dacht ook dat paardrijden juist heel goed is voor je rug. Bij mij iig wel.. Ik had een hele 'scheve' rug maar dat is helemaal (lees: hélemaal) goed gekomen door therapie en grotendeels door paardrijden (dat zeiden de dokter en de schoolarts tenmiste). Volgens mij had ik ook iets van scoliose.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:32

scoliose komt nooit meer helemaal goed..

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:34

Bij mij wel? Is vastgesteld door schoolarts en dokter.. Heb ook geen rugklachten ed meer Lachen . Misschien had ik wel één of andere rare vorm van scoliose.. Dat snapte ik toen nog niet zo goed dus..

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:35

VIPPIEKIPPIE @ oke bedankt Lachen
ik ben nu 13 jaar (word de 24juli 14 Haha! ) en om nu al te stoppen dat vind ik zonden omdat ik wil beginnen met wedstrijden etc.
ik zal wel minder moeten gaan rijden ( min. 3x per week) maar ja.... ik kijk of het heeft geholpen (ik moet half augustus weer)

de osteopaat helpt inderdaat heel erg alleen jammer dat ik atijd de dag er na (of die avond zoals nu) veel last heb van mijn rug...

Linda_W @ mijn osteopaat zij het (ik weet niet of het waar is maar ik neem aan van wel).

Charlotjuuh @ de schokken worden dan opgevangen en als dat bij mij dan een uur lang (of half uur) zou duren en 1x per week zou dat niet goed zijn voor mijn rug...
ik rij nu 6x per dag een uur (minimaal) maar ondanks dat zit mijn rug toch vast......

MontyRulezz @ ik heb nu ook inderdaat oefeningen gehad voor mijn rug

Jodie_ @ ja mijn rug word ook wel eens gekraakt (niet altijd) het zit namelijk in mijn onderrug alle maal vast...... ik heb voor de rest geen hernia (niet dat ik weet)
ik heb meer last na het paardrijden (het lijkt dan net of ik gebroken ben)
ook fietsen (10km) gaat niet (dat doet behoorlijk veel pijn!)
ik krijg gelukkig 4x per week les Bloos Haha! en mijn instructrice zegt dat ik heel netjes zit Bloos Bloos

traan_beauty @ ik groei niet scheef (ben dit school jaar nog gecontroleert door de GGD (schoolarts) en die zij dat het allemaal goed zat (ze snapte niet waarom ik rugpijn had)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:36

VIPPIEKIPPIE schreef:
Ja, maar in het geval van een heel slechte rug is het wellicht anders? Lachen Heb op het paard ook nergens last van, als ik ernaast sta des te meer.. Lachen

Ik heb zelf ook een héle slechte rug. Heb dagen dat ik gewoon niet kan lopen van de pijn. Maar met het rijden heb ik (gelukkig) nergens last van. Lachen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:37

Nee, ik dus ook niet. Meer eromheen. Staat stom geformuleerd daar, het is dus NIET zo dat als ik van mijn knol kom ik wel pijn heb, maar gewoon in het algemeen heb ik eigenlijk constant pijn, op het paard heb ik juist nergens last van. Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:38

Mijn kini had ook liever dat ik stopte, toen hij door had dat ik dat absoluut niet van plan was was hij niet meer enthousiast om me te helpen. Kga binnen kort een osteopaat opzoeken om te kijken wat die zegt Lachen (en khoop dat die wel kan respecteren datk niet wil stoppen áls die al vind datk moet stoppen.Mijn rug voelt nl losser na het rijden.)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:39

oke, ik heb inderdaat piriodes (spelling?) dat het helemaal niet lekker gaat. tijdens het rijden gaat het bijna altijd goed (soms moet ik gewoon stoppen omdat het niet gaat)