Groente 'leren' eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Groente 'leren' eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 22:48

Ja, het klinkt voor jullie misschien raar deze titel, maar voor mij is het een dagelijks dilemma.

Het lúkt me gewoon niet om groente te eten, ik eet al zo'n 8 jaar ongeveer geen groente meer, ik heb het in het begin gewoon gewijgerd, daarna geprobeerd maar kotste het elke keer uit. Niet dat ik me vinger in me keel stak, maar me buik (maag?) accepteerde het gewoon niet. Nu heb ik het al heel lang niet meer geprobeerd, omdat ik het niet durf. Maar omdat ik zo ongeveer het halve (school)jaar ziek thuis zit, en dan ook echt ziek, moet ik er toch ook een keer aan gaan geloven.
Ik heb zelf het gevoel dat ik mezelf overgeef als ik groente ga eten, aan mijn ouders, aan mijn vriend. Aan iedereen die het van mij verlangt. Dus ik wil het het liefst gaan proberen als ik in September 3 weken alleen thuis ben, zodat ik niet in eén keer in het diepe word gegooid.
Mijn vraag is dus:
Hoe kan ik in vredesnaam weer groente gaan eten? Ik wil het rustig op gaan bouwen, ik ben sindskort begonnen met fruit eten, aardbeitjes met suiker, best lekker. Maar voor mij was het een grote stap.

Het klinkt allemaal heel aanstellerig, maar ik heb het geprobeerd, maar het wil niet lukken. Ik heb echt de wil om het te proberen, maar niet waar me ouders en vriend bij zijn Bloos
Als jullie lekkere makkelijke gerechtjes voor mij hebben, waar groente inzit maar niet de overhand neemt, is dat zeer zeker welkom!

ambertJ

Re: Groente 'leren' eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:48

Ik heb het zelfde probleem, ik hou dit even in de gaten Knipoog

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 22:49

Fieuw.. ik ben niet de enige. Ik was echt even bang dat heel bokt mij op mijn nummertje zou gaan zetten omdat het heel dom klinkt ofzo.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:51

Sausje eroverheen kwakken? Haha!

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:52

OF wokken met een lekkere saus, dan proef je de groenten stukken minder en het is erg gezond!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 22:53

Ik ben niet zo'n sausjesfreak, maar hoe krijg ik mezelf zo ver om het in eerste instantie te gaan maken/kopen. Tips, motivatie en alles is echt zó welkom.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:54

Jep ga wokken[of ga lekker uit eten] Ik ben zelf ook niet kapot van groenten[lus het wel hoor] maar wokken, Jummie dat is zo lekker Vingers aflikken

Maken/kopen lijkt me niet zo moeilijk; en anders gebruik als motivatie dat je niet het halve jaar ziek thuis op de bank wil liggen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 22:55

Micha, ligt er aan in wat voor 'n bui ik ben, ik ben bang dat als ik eenmaal in de winkel sta ik denk van :"Dan maar ziek op de bank" Bloos maar dat wil ik echt niet. Maar denk dat als puntje bij paaltje komt, ik toch weg blijf rennen voor mijn angst. En dat is iets wat ik niet wil doen, ik wil sterk zijn.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:56

Hmm, heb je geen vriendin die je het kan laten kopen? dan heb je het in iedergeval in huis. Omdat je zegt dat je het zonder je ouders en vriend wil doen.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 22:58

Zucht, ik ben echt een mietje, ik wil niet dat iemand het in mijn omgeving weet, mijn vriend niet, vriendinnen niet, ouders niet, familie niet. Pas als ik over mijn angst heen ben mogen ze weten dat ik er mee bezig ben. Als het dan niet lukt kan ik altijd nog terugkrabbelen Bloos

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:58

Beginnen met "lekkere" groenten zoals champignons, paprika, courgette enz. dat lekker wokken Haha! met een sausje echt een aanrader of door pasta heen. Ik ben een echte groentefreak alleen wel met sausje of lekker gewokt of wat dan ook.. niet zo alleen gekookt Vork

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:59

Ga naar de groenteboer en zeg dat je geen groente lust maar vandaag het weer een keer wilt proberen. Hij weet het meeste van groente af, en kan je groente aanbieden die neutraal zijn en niet direct van die penetrante groente (zoals zuurkool bijvoorbeeld) Hij kan je adviseren in groente, want er zijn genoeg kleine kinderen bijvoorbeeld die ook niks van groente moeten weten, en daar weet hij ook raad mee. Ik lustte voor 1 jaar terug ook niet veel, en ben het gewoon gaan doen. Verstand op 0, en happen maar! Begin met kleine beetjes!

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:00

Vriendinnen vragen lijkt me niet de oplossing. Zélf groenten kopen omdat je het zélf MOET eten.

Ik zal vast niet hoeven te vertellen over vitamines en blabla, maar meis je hebt het écht zo hard nodig. Denk met je gezonde verstand volgende keer in de supermarkt en dwing jezelf des noods.

Ik snap het heel goed dat je bang bent om groenten te eten als je ervan overgeeft. Heb je dit met alle groenten?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 23:02

Vende schreef:
Vriendinnen vragen lijkt me niet de oplossing. Zélf groenten kopen omdat je het zélf MOET eten.

Ik zal vast niet hoeven te vertellen over vitamines en blabla, maar meis je hebt het écht zo hard nodig. Denk met je gezonde verstand volgende keer in de supermarkt en dwing jezelf des noods.

Ik snap het heel goed dat je bang bent om groenten te eten als je ervan overgeeft. Heb je dit met alle groenten?

Toen ik het nog at wel ja Bloos maar dat is zolang geleden. Ik weet dat ik het nodig heb, daarom wil ik er ook aan beginnen, en daarom ben ik ook zovaak ziek (dit is nu al het 3e schooljaar dat ik door ziek zijn niet haal, onee 4e). Groenteboer vragen is inderdaad een hele goede oplossing, ken daar niemand, denk ook niet dat ik daar snel een vriend(in) tegen zal komen Haha!
Maar het moet nu toch echt een keer gebeuren Verdrietig

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:06

Als je niet naar de winkel durft kun je ook bestellen bij een diepvriesbedrijf, die komen aan huis wanneer het jou uit komt Knipoog .
Hoe je het verder binnen houdt zou ik ook echt niet weten Bloos .
Succes ermee Knipoog .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:07

Dat je maag iets niet accepteerd wat je gewoonlijk niet eet is niet raar.
Begin in elk geval met een klein beetje, voor jouw lichaam is het nl nieuw voedsel en dat kan je lichaam niet meteen aan in grote hoeveelheden.
Gerechtjes :
Ik weet niet wat je nu wel eet, maar bv paar plakjes komkommer op een broodje kaas, ananas/kaas/ham tosti, fruit door de yoghurt met muesli.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 23:11

tamary schreef:
Dat je maag iets niet accepteerd wat je gewoonlijk niet eet is niet raar.
Begin in elk geval met een klein beetje, voor jouw lichaam is het nl nieuw voedsel en dat kan je lichaam niet meteen aan in grote hoeveelheden.
Gerechtjes :
Ik weet niet wat je nu wel eet, maar bv paar plakjes komkommer op een broodje kaas, ananas/kaas/ham tosti, fruit door de yoghurt met muesli.

Ieeekkk, ananas kaas ham tosti haha. Ik ben nu net begonnen met aardbeien te eten. Maar verder komkommer worteltjes en dat soort zooi eet ik ook nooit.

Ik weet iig dat wokken lekker schijnt te zijn (welke groenten, en hoe moet je in hemelsnaam wokken Haha! ) en dat ik met kleine beetjes moet beginnen.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:13

Als je echt goed gewokte groente wilt moet je naar een wokrestaurant, maar om daar nou voor die paar hapjes voor gaan te betalen Nagelbijten / Gniffelen

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:13

Tja zelf kan ik niet wokken, maar wij gaan altijd naar de chinees dan gooi ik gewoon van alle groente wat op m'n bord met vlees er bij[maar ben jij vega?] en dan gewoon een lekker saus[zoutzuur ofzo] proef je de groente al niet meer.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 23:14

Ik ben niet vega, maar met vlees, ooh daar ben ik ook heel erg kieskeurig in, kip van de appie vind ik bijvoorbeeld niet te eten, maar die van de (dure Nagelbijten / Gniffelen ) slager, heerlijk. Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:15

Vraagje; waarom heb je angst voor groenten? Ik probeer het te snappen, maar dat is niet makkelijk. Clown
Ik ben namelijk een enorme groenten- en fruiteter, ik zou juist niet zonder kunnen.......

Misschien als je inzicht krijgt in het waarom van je angst, kun je daar iets aan doen en het dan opbouwen.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:17

Waarom zou je zelf niet kunnen wokken?

Je neemt een wokpak, zonnenbloemolie/wokolie, je ingredienten.
Vuur hoooog, pan goed heet, eerst je vlees/vis en alsmaar blijven omscheppen en dan je groenten erbij tot het beetgaar is.

Kloaaar Vork

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 23:20

Nadya schreef:
Vraagje; waarom heb je angst voor groenten? Ik probeer het te snappen, maar dat is niet makkelijk. Clown
Ik ben namelijk een enorme groenten- en fruiteter, ik zou juist niet zonder kunnen.......

Misschien als je inzicht krijgt in het waarom van je angst, kun je daar iets aan doen en het dan opbouwen.

Jeetje, daar vraag je me toch echt een hele moeilijke vraag. Het is niet dat ik bang ben dat sla of spinazie me gaat vermoorden ofzo (hihi het is al laat voor mijn doen). Maar meer psychische angst, het is echt diep geworteld. Ik durf het niet, en waarom niet? Ik heb ten eerste het gevoel dat ik me overgeef, en daar heb ik zo'n hekel aan, dat zit mij echt goed dwars. Ik heb vroeger zo hard geknokt om geen groente te eten (meneertje spinazie zat onderaan mijn bord vast geplakt hihi). Ik heb zo ongeveer wekelijks tot 11 uur aan tafel gezeten met een bord met groente voor me, echt gewoon jankend omdat ik het niet wou. Aan de ene kant moet ik van mezelf groente gaan eten (om niet op mijn 30e dood neer te vallen) en aan de andere kant mag ik het niet van mezelf, omdat ik me overgeef. Ik ben echt een vechter, als ik ergens achter sta, sta ik er ook echt goed achter. Slechte eigenschap. Ik weet eigenlijk niet waar die echte angst vandaan komt.

edit: als ik tot 11 uur aan tafel zat hadden mijn ouders uiteindelijk opgegeven omdat ik na 5 uur aan tafel zitten toch echt naar bed moest. Huilen van het lachen

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 23:22

Maar waarom is het dan zo erg om je over te geven? Het is in dit geval alleen maar goed voor je om toe te geven, omdat het beter is voor je gezondheid en er inderdaad voor zorgt dat je niet binnen nu en een paar jaar omvalt.

Ik zou juíst je omgeving het laten weten, zodat ze je kunnen steunen en je kunnen motiveren.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 23:23

Ik wil niet dat ze het weten, omdat ze dan weten dat zij het hebben gewonnen (uiteindelijk 8 jaar verder Bloos ). Mijn vriend doet er alleen maar sarcastisch om. Mijn moeder lacht me keihard uit, en mijn vader die zegt waarschijnlijk "o". En mijn vriendinnen, ach Huilen van het lachen die zullen er waarschijnlijk niet zoveel boeiends aan vinden.