Wie voedt zijn kind vegetarisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Wie voedt zijn kind vegetarisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 18:54

Ik heb een zoontje van bijna 6 maanden. Langzamerhad mag hij steeds meer gaan eten, dus ook vlees. Zelf ben ik al jaren vegetariër.
Voor mijn zoontje hebben we besloten dat hij zowel vlees als vleesvervangers gaat eten. Dan kan hij als hij oud genoeg is zelf de keuze maken voor wat hij liever eet.
In de potjes van Nutricia zag ik dat er vlees zat door de groente. Het stond me best tegen om dat te kopen en heb het dus ook niet gedaan. Dan maak ik het liever zelf klaar en pureer ik het.

Nou vroeg ik me af of iemand weleens een vleesvervanger aan zijn kindje heeft gegeven. Heb je die ook aan hele kleintjes gegeven en gepureerd? Welke zal ik dan nemen om mee te beginnen? De meesten hebben toch een gepandeerd of gekruid laagje.

odetteke

Re: Wie voedt zijn kind vegetarisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 19:03

Misschien kan je hier iets vinden Marloes! http://www.vegatopia.com/forum/index.ph ... ex;start=0 Ik heb al wel gelezen dat tofu en tahoe wel goed blijkt te gaan! (ben er alleen zelf geen fan van) en ik denk dat bijvoorbeeld het vegetarisch gehakt en de tivall gegrilde of gemarineerde filet qua structuur wel goed zullen gaan.

Ik ga trouwens zelf geen vlees aan de kleine voeden straks... vindt het te goor en gaat tegen mijn principes. Als mijn vriend er van overtuigd blijft dat de kleine vlees moet binnenkrijgen mag hij een paar keer per week zelf de voeding doen Knipoog

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 19:28

He Odet, dat wist ik helemaal niet!
Op zich vind ik het ook moeilijk, maar ik vind dat Fabio zelf moet kunnen kiezen. Straks bij vriendjes gaan ze met verjaardagen naar McDonalds of knakworstjes eten, en dan zou hij niet mee kunnen doen. En dat omdat zijn mama dat niet wil..Dan moet hij dat steeds gaan uitleggen.

Bedankt voor de link!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:33

Als ik een kind had. Dan had ik hem wel opgevoed met vlees eten. Het kind zal dan zelf op latere leeftijd kunnen kiezen wat die wil.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 20:37

Goh, daar heb ik echt wat aan.. Rolleyes

Als je goed had gelezen, had je gezien dat ik wil dat mijn kind beiden leert eten.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:40

Mijn dochtertje is ondertussen 5 jaar.
Ik heb haar altijd zowel vlees, alsook vleevervangers gegeven.
Ik eet gewoon vlees en mijn man is vegetariër. Wij willen haar ook gewoon de keus geven.
Tot nu toe eet ze beiden heel graag.
Van vlees vooral het makkelijk te kauwen vlees (gahaktballen, braadworstjes, knakworstjes, frikandellen, stooflapjes etc.) en qua vleesvervangers vind ze eigenlijk alles heel lekker.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:44

mijn ouders aten altijd vegetarisch, toen mijn oudste zus kwam, zijn ze daar mee gekapt omdat ze niet tegen peulvruchten kon en melk enzo, dat is toch wel belangrijk voor een vega.
zelf ben ik vegetarisch, maar niet op jonge leeftijd.
moet zeggen dat het voor bepaalde mensen toch wel moeilijk is met vlees te stoppen als je ouder bent.
dus tsjah, stel nou je wilt wel dat hij later vegetarisch is, dan is dit wel weer moeilijker.
en ach, zolang je voor biologisch vlees gaat, hoef je je toch al wat minder schuldig te voelen tegenover de diertjes.
tofu at ik trouwens wel al op jonge leeftijd Knipoog (weet alleen niet precies hoe jong.)
denk wel dat het toch beter is om ook vlees te geven, maar dat doe je al dus Knipoog
afwisseling is goed, als het kindje gewend raakt aan de smaak van het vegetarische spul zal het later ook zelf sneller vegetarisch willen zijn natuurlijk Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:49

De Valess-burgers zijn vaak niet-gepaneerd en ongekruid. Ook de groenteburgers van Vivera (en veel andere merken) zijn nog redelijk 'onbewerkt' (relatief gezien dan hè). Groenteballetjes van Albert Heijn, ook een optie.

Mijn nicht voedt haar kindjes ook deels vegetarisch en stampt de vervangers ook. De oudste is inmiddels zeven en evengoed erg groot geworden Haha!. Ik ben zelf op mijn tiende vegetarisch geworden, maar ik denk dat je er goed aan doet om je kind zelf te laten kiezen, zoals je nu doet. Dan wordt het geen kwestie van 'moeten' en weet hij ook hoe het is om vlees te eten.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 20:51

Winddancer,met welke vleesvervangers ben je begonnen? Ik ben bang dat erin de meeste vleesvervangers zout en kruiden zitten. En ik wil zeker het eerste jaar niet dat hij al zout krijgt.

Jaimyliefje, ik wil inderdaad de keuze bij hem laten. Daarom wil ik graag dat hij het allebei leert eten, dan moet hij straks maar kijken waar hij voor gaat Knipoog
Alleen zo jammer dat de meeste vegetarische producten al bewerkt zijn, terwijl vlees ook gewoon "puur" te koop is.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 20:53

Yinari, Valess is toch zuivel geloof ik? Kindjes mogen pas vanaf dat ze 1 jaar zijn, zuivel van koemelk enzo krijgen. Dus ik weet niet of Valess dan toch mag..

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:07

Ik heb in het begin voornamelijk (per week gezien) vlees gegeven met quorn en vis.
Zo afen toe kreeg ze een vegetarische hamburger, groenteburger, vegetarische worst (niet meer dan 1 keer per week).
Geleidelijk aan bouw je het daarna op.

En ik heb echt een kind dat zelden ziek is, actief en gezond uitziet. Kun je van veel andere kinderen van die leeftijd niet zeggen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:08

Valess is inderdaad een zuivelprodukt voor zover ik weet.
Mijn man vind het in ieder geval niet lekker.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:24

Mijn kinderen van 6 en 12 zijn beiden vanaf de geboorte vegetarier aangezien ik en mijn man zelf ook vegetarier zijn. Als regel heb ik altijd gesteld dat ze thuis alleen vleesvervangers krijgen, maar dat ze ergens anders mogen proeven en/of eten wat ze willen....dus idd op verjaardagen en bij oma en opa bijvoorbeeld (die denken dat de kids iets tekortkomen... Knipoog ....). Dat werkt op zich prima...Lachen

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:26

meart schreef:
Mijn kinderen van 6 en 12 zijn beiden vanaf de geboorte vegetarier aangezien ik en mijn man zelf ook vegetarier zijn. Als regel heb ik altijd gesteld dat ze thuis alleen vleesvervangers krijgen, maar dat ze ergens anders mogen proeven en/of eten wat ze willen....dus idd op verjaardagen en bij oma en opa bijvoorbeeld (die denken dat de kids iets tekortkomen... Knipoog ....). Dat werkt op zich prima...Lachen

*Even Offtopic* Oma's en opa's denken altijd dat hun kleinkinderen iets te kort komen Haha!

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 21:28

Dat is inderdaad een goede regel Meart!
Gaf jij ze met 6 maanden al een gepureere burger?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:31

mijn kinderen aten pas op latere leeftijd vlees, ze wilde het gewoon niet
knakworstjes en zo aten we zelf nooit en zowiezo eten we maar een paar keer per week vlees

ik verving het gewoon door een eitje, stuk kaas of kaas geraspt, nootjes of ook wel een plakje ham

ik zou zelf niet zo gauw aan de vleesvervangers gaan
vind het zelf ook smerig Bloos

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:32

Mijn ouders hebben mij en mijn broertje vegetarisch opgevoed, dus gelijk vanaf de geboorte. Tot een jaar of 4 hebben wij geen vleesvervangers op voor zover ik weet, en we zijn nooit wat te kort gekomen. Lachen
Kan het eens navragen aan mijn moeder wat ze mij en mijn broertje toen gaf.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:35

...als ik eerlijk moet zijn, weet ik dat niet meer precies...ik heb in het begin wel potjes gegeven, maar dan alleen de volwaardige maaltijden zonder vlees..dat was dan veel van hetzelfde...Knipoog...
maar het duurde niet lang en ik begon idd met verschillende soorten vleesvervangers gepureerd of geprakt....aangezien wij vleesvervangers zelf ook lekker vinden ( maar lang niet alle...)

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 21:36

Nicky, dat lijkt me leuk om te weten ja.
Alle tips wat ik mijn kleintje kan geven zijn welkom!

Spatter, je weet niet wat je mist Knipoog
Ik vind zelf vleesvervangers erg lekker.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:42

ik hou van gezonde voeding zo puur mogelijk en dus geen samengevoegde dingen waarvan ik niet precies weet wat er ingestopt is zoals gemanipuleerde soja enzo
fricandelen bestaan ook praktisch helemaal uit soja maar dat vind ik ook niets

heb mijn eigen eitjes, eet zoveel mogelijk biologisch en ook af en toe een stukje vlees
alles liefst vers

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:00

Zou de natuurwinkel geen vegapotjes hebben? Dan kan je wat inspiratie opdoen.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:07

Wat knap dat je dit doet, kan me voorstellen dat aardig tegen je gevoel in gaat.
Maar zal de Huisarts geen lijstje hebben, met wat wel en niet kan ten opzichte van vleesvervangers.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 12:36

...of vraag het ook nog even na op het consultatiebureau, dat heb ik toen ook gedaan....die hebben over het algemeen zelfs een dieetiste die je kunt raadplegen...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:54

Je hebt bij de Appie en bij de PLus heel wat vleesvervanges die niet op melkbasis zijn. Dan kan je ook meteen kijken hoeveel zout de producten bevatten. Misschien eerst een klein beetje uitproberen en steeds opvoeren?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:17

hier een behoorlijke leek, qua vegataries gebeuren Bloos

maar als je je kind geen vlees wil geven, waarom dan wel de vervangers. Kan je dan beter ook niet doen lijkt mij. Want wat in vlees zit qua voedingsmiddelen, kan je dan toch ook in andere dingen vinden. Je maakt je kind "lekker" met vlees en eigelijk wil je niet dat hij het eet

Blijf dit even volgen Knipoog