Wie heeft brief gehad voor vaccinatie tegen baarmoederhalska

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askim

Wie heeft brief gehad voor vaccinatie tegen baarmoederhalska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 14:38

Ik heb vandaag een brief gehad dat ik me kan inlaten enten voor baarmoederhalskanker en ik wil het ook laten doen!
Meer mensen deze brief gehad?
en wie laten het nog meer doen?

none

Re: Wie heeft brief gehad voor vaccinatie tegen baarmoederhalska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:26

Laten inenten voor baarmoederhalskanker?!
Kan elke vrouw zich daarvoor in laten enten?
Ik heb hier eigenlijk nog helemaal nooit van gehoord moet ik zeggen Bloos

Zullen er ook nadelen aan zitten dan? Want als het dus gewoon kan, zou ik er niet eens over nadenken.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:32

...van welke instantie komt die brief ?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:33

Inenten tegen kanker? Verward
Nog niets van gehoord.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:35

meart schreef:

ben ik ook wel eens benieuwd naar?
Kan je je hiervoor inenten idd???

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:35

Heb tijdje geleden er wel wat over gehoord ja. Geloof dat je je dan ent tegen een bepaalde virus/bacterie die baarmoedehalskanker kan veroorzaken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:36

bedoel je niet preventief laten testen? (uitstrijkje)

dat aanbod krijg je vanaf je 30e

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:38

Men is idd begonnen met de vaccinaties. Altijd doen! Voor mij komen ze 2 jaar te laat. Ik heb het gehad (kanker dus) en daar wordt je echt niet beter van. Als je met een zo'n prikje een deel van het risico dramatisch kan verkleinen moet je daar niet over nadenken!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:39

Er is een vaccin wat helpt tegen het virus dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Ik geloof dat het alleen maar kan helpen als je nog niet eerder gemeenschap hebt gehad, dus dat jonge meiden hier voor in aanmerking kunnen komen.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:42

RiandeV schreef:
Er is een vaccin wat helpt tegen het virus dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Ik geloof dat het alleen maar kan helpen als je nog niet eerder gemeenschap hebt gehad, dus dat jonge meiden hier voor in aanmerking kunnen komen.

Dit is dus ook zoals ik gehoord heb, dus ik denk dat ik al buiten het leeftijdsgebied val met mijn 22 jaar.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:45

RiandeV schreef:

Inderdaad. En als ik het goed heb helpt het niet tegen àlle vormen die baarmoederhalskanker veroorzaken, maar wel de meest voorkomende.

Als ze je oproepen, ik zou het zeker doen. Beter voorkomen dan genezen. Hoewel ik niet zo bekend ben met het vaccinatie, misschien toch even nagaan als er bepaalde risico's aan vastgebonden zijn?

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:45

Ik heb een presentatie over baarmoederhalskanker gehouden, hier het stuk over vaccinatie.. Ik heb de belangrijkste dingen dikgedrukt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Doordat baarmoederhalskanker een van de weinige kankersoorten is die door een virus wordt veroorzaakt, kan baarmoederhalskanker bestreden kan worden met een vaccin.

Er zijn twee soorten vaccins in ontwikkeling, namelijk het therapeutische vaccin en het preventieve vaccin. Het therapeutische vaccin helpt de ziekte te genezen, en het preventieve vaccin voorkomt de ziekte.

Het preventieve vaccin bevat een verzwakte vorm van het Humaan pappilomavirus. Het lichaam maakt na toediening van dit vaccin afweerstoffen tegen het virus aan. Het preventieve vaccin is ook het vaccin wat nu al beschikbaar is en er zijn ook al mensen mee ingeënt.

Dit vaccin moet toegediend worden voordat mensen seksueel actief zijn omdat ze anders al besmet zouden kunnen zijn met het virus.

Daarnaast is het vaccin niet helemaal veilig. Het beschermt alleen tegen HPV type 6, type 11, type 16 en type 18, terwijl er 12 types zijn.
Type 16 en type 18 zijn verantwoordelijk voor ongeveer 75% van alle gevallen van baarmoederhalskanker.

Er wordt verwacht dat wanneer er nu veel mensen met het preventieve vaccin worden ingeënt, er pas in 2050 een afname van het aantal baarmoederhalskankerpatiënten te zien is. Dit komt omdat het grootste deel van de seksueel actieve vrouwen al besmet is met het virus zonder dit te weten en dus zal er een generatie over heen moeten gaan voordat afname zichtbaar is.

Het therapeutische vaccin is nog in ontwikkeling en wordt nog niet toegediend bij mensen. Het is de bedoeling van dit vaccin het afweersysteem te helpen wanneer iemand al besmet is. Er zijn momenteel 2 therapeutische prototypes in ontwikkeling. Deze vaccins richten zich op de eiwitten van het Humaan pappilomavirus die er voor zorgen dat een gezonde cel verandert in een kankercel. Er is alleen nog niet genoeg onderzoek gedaan naar bijwerkingen van dit vaccin en daarom is het nog niet verkrijgbaar.

Met de prototypes zijn wel dierproeven gedaan. Bij onderzoek met besmette muizen bleek dat beide prototypes in staat waren de aanmaak van afweercellen op gang te brengen en de kankercellen te kunnen herkennen en te vernietigen. De afweerreactie was in sommige gevallen zelfs zo sterk dat de bestaande tumoren verdwenen.

De uitvinding van het preventieve vaccin is een belangrijke stap voor kankerbestrijding. Toch zitten er nadelen aan. Het vaccin beschermt niet tegen alle soorten van het virus. Ook is niet bekend hoe lang het vaccin beschermt, alleen dat het minimaal 5 jaar werkt. Vrouwen moeten ook naar het bevolkingsonderzoek blijven komen en ze kunnen ook niet wachten met klachten om naar de huisarts te gaan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Dus, nadat ik deze presentatie heb gehouden ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat ik me nooit zou laten inenten.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:46

En hier ook even een stukje over het ontstaan van baarmoederhalskanker zodat het bovenstaande stuk mischien beter begrepen kan worden:

------------------------------------------------------------------------------------------
De cellen in de baarmoederhals delen zich voortdurend. Er bestaat een evenwicht tussen de afbraak en opbouw van het slijmvlies in de baarmoederhals. Bij ontregeling van de deling van deze cellen kunnen er afwijkende cellen ontstaan. Dit houd nog niet in dat je kanker hebt.
Meestal verdwijnen deze afwijkende cellen vanzelf. Alleen als er steeds meer afwijkende cellen ontstaan spreek je van een kleine afwijking van een voorstadium van baarmoederhalskanker. Als er dan nog meer afwijkende cellen ontstaan, ontstaat er een overmatige groei en kan baarmoederhalskanker ontstaan. Dit proces kan wel 10 tot 15 jaar duren.

In 99% van alle gevallen van baarmoederhalskanker is de oorzaak het Humaan Pappilomavirus. Het virus zorgt ervoor dat de productie van afwijkende cellen toeneemt en versnelt wordt. Een risicofactor voor het krijgen van baarmoederhalskanker is roken. Wanneer je rookt is je weerstand verminderd en daardoor kan het virus extra goed toeslaan en zal de kanker ook eerder verschijnen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Ik had trouwens een 9 voor de presentatie dus het is geen onzin wat hier staat *LOL*

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 16:13

meart schreef:

van mijn huisarts

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:07

ik ben 16 jaar en ben er laatst samen met mijn moeder voor naar de huisarts geweest. Het moet idd voordat je gemeenschap hebt. Onze huisarts raadde het heel erg af, het is erg duur en er is niet veel onderzoek naar geweest dus de precieze werking is nog niet helemaal duidelijk.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:10

Ik heb er ook al wat over gehoord...
Maar nog geen brief ofzo ontvangen

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:11

Mijn moeder gaat binnenkort ff navragen bij de huisarts wat die vind. In duitsland wordt er nu ook reclame voor gemaakt. Ik ben ontzettend bang voor naalden/bloed en soortgenoten maar mocht worden aangeraden me in te laten enten doe ik het direct. Nu kan het tenminste nog Clown (zo zie je maar weer dat maatschappelijk gezien achterlopen niet altijd nadelen heeft *LOL* )

M'n moeder weet het zo net nog niet omdat Nederland wel altijd ene vooruitstrevend land is met entingen en deze niet verplicht/massaal is. Dus dan maar ff met de huisarts overleggen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:13

De nadelen zijn nog niet eens grondig getest het is te snel op de markt gekomen. Veel dokters zijn er tegen en raden het in ieder geval af Lachen

De studies die de werkzaamheid van het vaccin hebben onderzocht, volstaan niet om met zekerheid te voorspellen wat het effect in de praktijk zal zijn. Misschien zal het vaccin veel minder efficiënt zijn dan men hoopt. Er moet een serieus systeem worden voorzien dat erop gericht is op een wetenschappelijk correcte wijze na te gaan of het vaccin in de praktijk inderdaad leidt tot een vermindering van de sterfte en in welke
mate.

• Ook moet er een degelijke opvolging op lange termijn worden opgezet, gericht op het opsporen van eventuele bijwerkingen. In sommige delen van het publiek bestaat er een zekere argwaan tegenover bepaalde vaccins. Correct antwoorden op de bezorgdheid van sommigen, veronderstelt dat men over objectieve gegevens beschikt.
Dus dat men bereid is mogelijke bijwerkingen actief op te sporen.

Dat is wat de raad van dokters eist van de makers van het medicijn, en dat is tevers ook de tekortkoming van het vaccin. Als er in mij dingen worden gespoten heb ik liever dat ze weten wat de nadelen ervan zijn op lange termijn. Daarom is het ook zo duur Lachen

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:44

-> MW

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:10

Punt bij alle virussen is ook dat ze snel muteren, dus je hebt kans dat als je nu een hele generatie gaat inenten, er over 50 jaar vanwege de mutaties waartegen de enting niet werkt, geen enkel verschil te zien is.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 17:14

Yessy schreef:
Punt bij alle virussen is ook dat ze snel muteren, dus je hebt kans dat als je nu een hele generatie gaat inenten, er over 50 jaar vanwege de mutaties waartegen de enting niet werkt, geen enkel verschil te zien is.

Er staat ook bij dat ze pas vanaf 2050 iedereen ervoor inkunnen laten enten zodat niemand het meer kan krijgen!

Maar het kost wel 175 euro per spuit en je moet je drie nemen Clown

Bij sommige verzekeraars word het vergoed maar niet bij allemaal.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:17

Maar over 50 jaar geldt toch precies hetzelfde Knipoog

Overigens ben ik niet zo voor dat massale enten zonder de gevolgen te kunnen overzien. Het is geen pokken waar hele bevolkingsgroepen aan dood gaan, iedereen enten zou 8 doden per jaar schelen ofzo. Natuurlijk geweldig voor die 8 mensen, maar als er in ruil daarvoor duizenden eerder sterven vanwege bijwerkingen over 20 jaar..

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 17:23

Yessy schreef:
Maar over 50 jaar geldt toch precies hetzelfde Knipoog

Overigens ben ik niet zo voor dat massale enten zonder de gevolgen te kunnen overzien. Het is geen pokken waar hele bevolkingsgroepen aan dood gaan, iedereen enten zou 8 doden per jaar schelen ofzo. Natuurlijk geweldig voor die 8 mensen, maar als er in ruil daarvoor duizenden eerder sterven vanwege bijwerkingen over 20 jaar..

*pakt brief erbij*
Er sterven jaarlijks in nederland 200 a 250 mensen dus 200 a 250 te veel!
en 600 a 700 mensen krijgen het!

Kijk het inenten ervoor is nieuw dus ook wel eng omdat je niet weet wat het vervolg er van is maar zo is het altijd gegaan met nieuwe vaccinatie tegen ziektes je weet nooit wat het op langere termijn doet Knipoog

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:39

ik weet een simpele ouderwetse oplossing Haha! die niet iedereen kan warderen en dat is heel simpel geen sex voor het huwelijk dan heb je ook minder kans op wisselende contakten.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 17:42

marimba schreef:
ik weet een simpele ouderwetse oplossing Haha! die niet iedereen kan warderen en dat is heel simpel geen sex voor het huwelijk dan heb je ook minder kans op wisselende contakten.

haha ja dat kan ook maar ja je wil ook weten wat voor vlees je in de kuip heb Bloos