Hernia en paardrijden, wat zou jij doen? (lang)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rijden ja of nee?

ja
11 (33%)
nee
15 (45%)
anders, nl. zie topic
7 (21%)

Totaal aantal stemmen: 33

Urielle

Hernia en paardrijden, wat zou jij doen? (lang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 17:34

Ik zit ontzettend in dubio en krijg graag advies van Bokkers erover.

Medische geschiedenis:
Ik ben tijdens mijn zwangerschap gestopt met rijden, afgezien van een paar weken mijn paard in te rijden. Na de bevalling ben ik na 2 weken weer begonnen. Dat ging op zich wel, alleen merkte ik dat ik wat naar voren zat. In eerste instantie weet ik dat aan balansverlies omdat die dikke buik eraf was maar na een paar maanden maar naar de osteopaat geweest.

De osteopaat zei dat de baby mijn heiligbeen/staartbeen uit het lood had gedrukt en dat mijn bekken nog heel week en instabiel was. Die heeft dat rechtgezet en verder de spieren regelmatig wat losgemaakt. Ik mocht gewoon blijven rijden.

Ik bleef echter een stijve rug houden en naar voren zitten (zie foto's onderschrift). Dus naar de kinesist (fysiotherapeut). Die zei dat de aanhechting tussen bekkenvleugels en heiligbeen ontstoken was. Ik moest stoppen met rijden om dat te laten genezen. Dus ik braaf gestopt.

Sinds ik stopte ging het verder bergafwaarts. Ik begon met een stijve rug met hier en daar een pijnsteek, inmiddels loop ik krom van de pijn. Ik kan mijn baby niet meer optillen. Gisteren 3 uur lesgegeven en dan kan ik dus niet meer lopen.

Dus volgende stap: ziekenhuis voor foto's en CT-scan. Wat blijkt nu? Ik heb op niveau L3-L4 een protrusie die op de duraalzak en L3-wortel drukt, ik heb op niveau L4-L5 en L5-S1 een protrusie die op de duraalzak drukt. Problemen dus op 3 niveaus en helemaal geen bekkenprobleem, waar ik al die tijd voor behandeld ben!

Ik las op internet verschillende verhalen van mensen die juist aangeraden kregen om te blijven rijden om de buik- en rugspieren sterk te houden. Mijn kinesist zegt dat dit pas geldt voor NA een hernia maar dat ik met die protrusies op 3 niveaus kan tekenen voor verschillende discushernia's als ik weer op mijn paard stap.

Zelf zou ik natuurlijk ontzettend graag weer rijden. Ik heb zo'n fijn paard staan en nu kan ik er niks mee. Mijn doel was dit jaar naar het L2 komen en nu moest ik na 3 wedstrijden stoppen met rijden! En het ging slechter toen ik stopte... Maar aan de andere kant: het is wel je rug, daar moet je zuinig op zijn...

Rijden ja of nee?

smiek

Re: Hernia en paardrijden, wat zou jij doen? (lang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:14

nou ik heb ook een hernia, maar voor mij zit rijden er gewoonweg niet in, veel te veel pijn.
Als je met het rijden geen last heb, zou ik denken waarom niet?

Ik kan dus geen antwoord op de vraag geven.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:18

Ik zou het met je dokter overleggen; wat is zijn advies?
Ik zou iig niet op eigen houtje gaan zitten modderen, dadelijk wordt het alleen maar erger omdat je hebt gereden (of niet).
Overleggen met je dokter/arts dus, die weet vast wel wat het beste voor je is!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:15

Ik heb ook een hernia(3e in 4 jaar) en kan ook niet rijden.

De 'klappen' die het paardrijden veroorzaken worden opgevangen door je wervelkolom.
Nu is die al niet goed en ga je hem nog meer belasten.

Er zijn ook andere (veiligere) manieren om je rug en buikspieren weer te trainen.(fitness)

Ik heb het de laatste weken ook een paar keer geprobeerd maar ben dan gewoon 3 dagen de pisang. Ik vind het ook verschrikkelijk want het gene wat ik het liefste doe is paardrijden.
Een rondje zonder zadel stappen lukt me dan nog wel..maar dat is het.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:25

Mijn hele verhaal staat hier: klik (bovenste)

ik heb op de laatste weken voor de operatie na altijd gewoon gereden, maar die laatste weken ging het niet meer ivm de pijn. Ik mocht ook gewoon blijven rijden, mede omdat dit zorgde voor sterke spieren.
Echter, als je nog geen hernia het maar het wordt aangegeven dat deze door paardrijden wel zal komen, dan zou ik stoppen. hoef ik geen seconde over na te denken. hernia's doen VERSCHRIKKELIJK veel pijn.

heel veel sterkte en succes met je beslissing

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 12:16

Ik heb van paardrijden idd geen pijn, daar voel ik niks van. Pijn komt bij mij vooral van langdurig lopen (zoals bij het lesgeven) of als ik lang in dezelfde houding zit.
Mijn kinesist (fysio) is bang dat mijn paard bokt oid en dat ik dan een klap in mijn rug krijg, paardrijden zelf is geen probleem (omdat ik een ervaren ruiter ben, voordat ik allerlei mensen die dit later lezen aanmoedig om op het paard te stappen).
Ik zit zelf een beetje met het item dat sinds ik gestopt ben het dus heel erg slecht gaat. Tot nu toe gaat de stemming gelijk op Clown Mijn gevoel neigt behoorlijk naar ja, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik zo graag wil Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:40

in goed overleg met de arts, (al is het verwarrend als de meningen verschilen...)
zou ik als ik jou was beginnen met het paard uitstappen elke dag, (als je er een andere ruiter op hebt nu, daar ga ik even vanuit).
voel je je er beter door, of in elk geval, krijg je écht geen last, dan kan je het langzaam aan uitbreiden, naar steeds ietsje meer zelf rijden.
bij het uitstappen heb je ook minder kans dat het paard een rare beweging maakt, omdat hij dan zijn energie wel kwijt is.

merk je dat het toch te veel is, dan maar stoppen...
je moet ook aan je dochter denken, en aan de toekomst, en daarom risico vermijden.
heel veel beterschap en sterkte gewenst!
en het komt goed hoor!
over het algemeen is alles tijdelijk..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 12:42

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 13:22

Marigold schreef:
(als je er een andere ruiter op hebt nu, daar ga ik even vanuit).

Nee, hij wordt niet gereden. Als hij nog heel veel langer stil moet blijven staan gaat hij ook terug de verkoop in Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:25

Heike heeft toch ook verschillende hernia's gehad?
misschien kun je even contact met haar opnemen...
verder zitten er verschillende Fysio(studenten) op Bokt, misschien dat zij wel reageren... ik hoop het voor je!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:16

Hoe wordt je nu behandeld (neuroloog/neurochirurg)?
Krijg je pijnstilling of zijn er andere plannen?

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:21

Ik loop nog steeds bij een manuele arts en de fysio....
ik mag nu weer rijden maar met beleid...de ene dag kan ik wel een galop doen en de andere dag niet,,doorzitten is voor mij funest... maar volgens de artsen zou het over een tijd wel weer gaan..van de hernia ben ik "af" ,maar het is de na sleep die ik heb

Ik rij dan ook maar 2 x per week......

sterkte is wat ik je toe wens

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:40

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk niets van af weet maar als mijn kinesist nee zou zeggen, dan zou ik het risico niet lopen. Je paard moet maar 1 verkeerde beweging maken.... Zijn er geen veiligere oefeningen die je kan doen om je rug te sterken? Moet haast toch wel?
Het is nu even niet leuk maar beter dat dan dat je dadelijk helemaal niets meer kan.
Veel sterkte

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 18:14

superlotje schreef:
Hoe wordt je nu behandeld (neuroloog/neurochirurg)?
Krijg je pijnstilling of zijn er andere plannen?

Ik ga alleen naar de fysiotherapeut (kinesist) die door middel van rekkingen/tractie de hele handel weer op zijn plaats zou moeten trekken. Verder is er geen behandeling of medicatie.

Ik heb zojuist nog eens geprobeerd met mijn paard hoe het ging. Geen enkele pijn gehad, ik heb gestapt en gedraaft, lichtrijden en doorzitten en daar heb ik geen last van gehad, zelfs geen pijnsteken. Ook nu achteraf niet. De rug is iets stijf nu maar dat is hij altijd op het eind van de dag, dus dat is niet bijzonder. Ik denk dat ik gewoon rustig aan wat ga opbouwen en zodra ik last krijg stop ik ermee. Heb ik een dag al last voor het rijden dan stap ik er niet op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 18:15

vlekkie1 schreef:
sterkte is wat ik je toe wens

Dank je wel, jij ook Lachen
Een vriendin van me sprak ik gisteren aan de telefoon. Die heeft tig jaar geleden een hernia gehad en kan nog steeds op bepaalde dagen helemaal niks.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:31

sjaantje heeft een dubbele (?) hernia gehad, misschien heeft zij tips.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:08

Voor mij is een hernia de reden geweest om te stoppen met het actief rijden.
Rijden zelf ging altijd wel, maar daarna.....heb menig keer me af gevraagd of ik ooit nog van dat paard af zou kunnen komen Haha! . Vervolgens beide benen niet meer kunnen gebruiken en toch maar modderend met de auto naar huis, thuis kruipen over het tuinpad, op de bank en daarna nog geen kopje meer kunnen optillen, om over toiletbezoeken e.d. maar te zwijgen Tong uitsteken .
Uiteraard heb ik me daarna nog vele malen laten verleiden om weer te paard te gaan, maar altijd met alle vervelende gevolgen van dien daarna.
Beetje stappen in het bos zou nog een optie zijn, maar dat is mijn aard niet.
T is dus fokken en groomen geworden Haha! .

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:39

TeeGee schreef:
sjaantje heeft een dubbele (?) hernia gehad, misschien heeft zij tips.

t zijn dr 3 Haha!

Citaat:
Ik las op internet verschillende verhalen van mensen die juist aangeraden kregen om te blijven rijden om de buik- en rugspieren sterk te houden.

Dat is exact mijn advies. Helpt bij mij goed en ik heb hernia's op precies dezelfde plekken als jij. Ik lees ook dat je GEEN pijn hebt met rijden. Echt, álsjeblieft BLIJF dan rijden!!! Mij zeiden ze dat als ik rust zou nemen en een tijdje niet meer zou gaan rijden, ik nooit meer op een paard zou kunnen komen. Ik had ook geen pijn met rijden en nog steeds niet, dus waarom dan in godsnaam niet doen? Het lijkt misschien alsof je 'zuinig' op je rug bent als je níet meer rijdt, maar ik ben van mening dat vaak het tegendeel waar is!

Ben ook meerdere keren bij de manueel therapeut geweest, die 'ruimte' wilde creëren tussen mijn wervels, maar dat hielp totaal niet. Ik ben al druk een wasbordje aan het maken (met een vetlaagje eroverheen Tong uitsteken ).

Sterkte!!!
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 16-06-07 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:42

Jeetje Urielle dat is niet mis
Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar ik geloof dat ik zo eigenwijs zo zijn om toch te rijden.
Als het echt niet gaat zoals LDRD zegt, dan denk ik ook dat je kueze in niet rijden sneller gemaakt is.
Maar zolang het kan....

Iig sterkte ermee Ja

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 10:36

Citaat:
Voor mij is een hernia de reden geweest om te stoppen met het actief rijden.
Rijden zelf ging altijd wel, maar daarna...

Uit nieuwsgierigheid:

Heb je wel eens een gangenpaard geprobeerd? Ijslander ofzo?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:55

Ik heb door een ongeluk een whiplash en door een later ongeluk 3 hernia's gekregen onder in de lendenwervels. Heb al die tijd geprobeerd door te rijden wat erg goed ging. Doordat ik me vertild hadt op een gegeven moment werdt het erger en raade de arts aan dringend te stoppen met rijden. Wat ik heb gedaan. Dat was de stomste beslissing die ik ooit heb genomen. na een paar weken rust kon ik amper nog 500 meter lopen. Werdt steeds slapper enz. Kreeg toen een second opinion en die arts zei ook. je hadt nooit moeten stoppen. Door het rijden worden je buik en rugspieren sterker waardoor je rug veel meer aankan. Ben toen weer begonnen maar is niet echt meer gelukt. Rijdt nog af en toe maar kan het niet meer opbouwen. Het rijden doet erg zeer. Kan niet meer rechtop zitten enz. Terwijl ik voordat ik stopte 4 a 5 paarden per dag reedt!!. Ook niet pijnloos maar was goed te doen. Dus ik heb vreselijk spijt ooit te zijn gestopt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:22

Het ligt per persoon hoeveel last je ervan hebt denk ik..

Mijn moeder lag met dr hernia 12 dagen plat in het ziekenhuis, weken daarna kon ze nogsteeds niks..

In ieder geval sterkte ermee.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:32

Ik heb dan geen hernia, maar andere rugproblemen. O.a. een vergroeiing/afwijking in mn ruggenwervel op 2 plaatsen, maar ik heb ook problemen met spieren/gewrichten in mn heupen en rug. Ik bleek mn hele kop/kom gewricht in zowel mn schouders als heupen helemaal niet te gebruiken en dat ging ten koste van mn spieren en bovendien was mn spiergebruik dus verkeerd, ik deed alles met mn spieren. Ving er veel te veel mee op. Dit in combi met de rugproblemen, zorgde voor veel last. Huisarts heeft me aan de pijnstillers gezet en ik krijg nu therapie. Losmaken (het zit dus allemaal muurvast), langer (mn spieren zijn door het verkeerd gebruik heel kort geworden) maken van mn spieren en ze opnieuw leren gebruiken, om de last van de afwijking in rug daarmee opvangen.. Van degene waar ik therapie heb, mag ik blijven rijden. Maar niet meer dan 1x per week en als ik last heb, rustig aandoen. Eigenlijk heeft ze het liever niet, maar ze zei: "Het is de aard van het beestje, verbieden van rijden zou jou ook niet blijmaken" Dus ik rij heel voorzichtig en rustig 1x per week, soms rijd ik maar 10 min. ander keer houd ik het een uurtje vol. Ik zit voorlopig ook nog wel in de molen voor mn rug en het zou kunnen dat ik altijd last blijf houden, maar zolang ik mn eigen grenzen weet, mag ik het 1x p. week proberen.

Hele andere situatie, maar toch.. In ieder geval sterkte ermee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 21:33

Bedankt allemaal. Ik heb vandaag nog eens gereden en echt getraind. Geen centje pijn Haha!
Het verhaal van Wilawander herken ik goed met mijn gevoel sinds ik ben gestopt. En het verhaal van Sjaantje had ik idd op MW gelezen en was een van degenen waardoor ik me af ging vragen of ik op de goede weg was door het stoppen.
Ik liep vandaag al een stuk rechter en losser dan gisteren en hoop het zo vol te kunnen houden.
Uiteraard ben ik wel voorzichtig. Als ik echt pijn krijg is het toch even einde verhaal maar deze twee dagen zijn goed gegaan en ik ben in elk geval psychisch al een stuk opgeknapt want tjee, wat werd ik chagrijnig nu ik mijn energie niet kwijt kon Clown

Ik lees heel verschillende verhalen en zie toch vooral dat je lijf het ook aangeeft als het niet goed gaat, want dan doet het gewoon godsgruwelijk zeer om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 21:34

Als jij naar je gevoel en je lichaam luitert en daardoor ook minder stress hebt, lijkt het me ook niet slecht.