Wel of Geen Kijkoperatie ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Wel of Geen Kijkoperatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 11:16

Dat is nu de vraag. Ik heb al jaren ontzettende last van mijn knieen. In groep acht begon het te spelen, en in het 1e jaar kwam het steeds meer. Vaak na een goede paardrijles had ik er erg last van. Ondertussen ben ik alweer bijna 18, en dus alweer zo'n 6 jaar last van. En ook echt last, zeker de laatste 2 jaren.. met werken en paardrijden. Soms zo erg dat ik gewoon de trap niet af kan of niet kan knielen (vakkenvuller).

Ik heb al verschillende fysiotherapeuten, dokters gehad.. maar niks mocht helpen. De ene keer was het dat het Groeipijnen waren, toen was het te weinig gewrichtsvocht en vorig jaar was het ruwheid van mijn kraakbeen. Ik ben in Februari weer begonnen met fysio, maar weer waren de oefeningen precies hetzelfde als 4 jaar terug. Hamer En hij maar zeggen dat het binnen 3 maanden over was.

Daarom toch maar naar de Orthopeet gegaan, en die hebben we over kunnen halen tot Foto's en MRI Scan. Die vorige week is gemaakt. Vandaag afspraak en het bleek dat mijn kraakbeen onder in mijn knie dunner en 'rommeliger' was dan boven. Het enige wat hij eventueel kon doen is een Kijkoperatie. Maar hij zou pas zeker kunnen zijn als hij het echt ziet, en dan nog is het enige wat hij kan doen een beetje Polijsten zodat het wat gelijker wordt. Alleen dat is absoluut nog geen garantie dat het beter wordt.

Mijn vader heeft (al jaren terug) ook een Kijkoperatie gehad, en die heeft er maanden last van gehad. Nu is dat al lange tijd terug, maar die slechte knieen heb ik toch van hem Ja. Vriend van mij heeft het vorig jaar gehad en die is 3 maanden bezig geweest... Is dit het waard ? Bedoel, het is absoluut niet zeker dat het over gaat, of beter wordt. Ik zit met mijn nieuwe opleiding eind augustus, en dan mijn werk én de paarden. Ik kan half Juli terecht. Maar wil ik met deze pijn blijven lopen, er is natuurlijk kans dat het opeens over is.. Al verwachten wij dat niet omdat mijn vader hetzelfde heeft (en die is al 45). Ik kan echt niet iedere dag rijden, dan mag je mij overal naar toe dragen.

Maar, baadt het niet.. dan schaadt het niet. Toch maar wel proberen ? *zucht*
Ik had gewoon graag een Definitief antwoord gehad.

Iemand zijn mening hierover ? Lachen

Amber_

Re: Wel of Geen Kijkoperatie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 17:34

Helemaal niemand die mij hiermee kan helpen ?! Verdrietig

sannee1992x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:52

Ik heb ook problemen met mij knie, maar dat komt door een soort van ongeluk.
Ik moet maandag naar de othopeet, dus misschien moet ik ook wel een kijkoperatie. Ik denk dat ik het wel zou doen als ik jou was.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:14

Ik heb ook niet al te beste knieen. M'n rechterknie gaat nog wel, die doet af en toe wel pijn, maar die kan nog wel alles zegmaar.
M'n linkerbeen kan alleen nog maar naar voren en naar achteren bewegen, ik kan hem niet draaien. Met zwemmen is dat best lastig, met m'n rechterbeen kan ik wel gewoon zwemmen, maar de linker doet altijd een beetje voor spek en bonen mee. Die kan simpelweg die beweging niet meer maken, niet omdat het dan pijn doet, maar hij kan het gewoon niet.

Als ik m'n knieen zwaar belast heb (met wedstrijden bijvoorbeeld) zijn ze de dagen erna bont en blauw en stijf.

Ben er al eens mee naar de dokter geweest (alleen voor m'n rechter knie) Kwam door de groei volgens hem (ben 19) Na wat aandringen zijn er foto's gemaakt en moest ik naar de fysio.
Die kon er ook niet echt wat mee. Uiteindelijk was de diagnose dat er voor een groot gedeelte kraakbeen mist in m'n knie ofzo, daar moest ik het maar mee doen.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:26

hoi hoi,
ik heb jaren geleden een ongeluk gehad met de scooter waardoor ik mijn knie ernstig heb bezeerd.
ik had er wel veel last van maar heb er een tijdje mee gelopen wel naar gewone ha geweest en die zei met rust komt het helemaal goed!
na 2 jaar pijn en ellende want mijn knie begon op slot te slaan en dat ging gepaard met ontzettende pijnen geloof me zo'n pijn heb ik nog nooit gehad!en ik piep absoluut niet snel! Knipoog
toen op een gegevens moment kreeg ik mijn knie bijna niet meer van het slot af zeg maar en ben ik door alle pijn in het ziekenhuis beland.
daar hebben ze veel onderzoeken gedaan en wat bleek maar miniscus was gerafeld.
dat gerafelde stuk schoot elke keer in mijn knieschijf!dat deed zo'n pijn! Huilen
toen raden de arts mij dus ook een kijkoperatie aan maar ik net examens van het kappersvak etc wou dit eerst niet pas toen hij mij garandeerde dat het wel voor 90 % over zou zijn heb ik het gedaan.
IK BEN ONTZETTEND BLIJ DAT IK HET HEB GEDAAN!
uiteindelijk wel ik was met een week of 2 helemaal bijna de oude weer hoor wel voorzichtig blijven natuurlijk!
maar dezelfde dag van de kijkoperatie liep ik de gang bij t ziekenhuis weer uit!
maar klachten zijn helemaal voor de volle 1000% weg! heerlijk hoor nooit meer bang van hij gaat weer op slot want ik was er echt naar gaan lopen!
als ik het je aan mag raden doe het wel je bent nog maar 18 ik toen 17 je hebt je hele leven nog je hebt ze wel nodig met of zonder pijn daar was ik toen ook achter!
bij mij is het nu trouwens een jaar geleden!
en als je het wel doet een goede raad GEEN RUGGEPRIK!
bah wat een naar gebeuren.
ik was benieuwd naar hoe dat nou ging en wou meekijken totdat er 7 keer geprikt was en nog niet raak hoor!
mijn hele rug was bont en blauw toen heb ik gezged dat ik onder narcose wou!
dat was stukken beter!
gewoon een licht roesje.
wel was ik van de narcose een beetje ziek naderhand.
maar ach het maakte mij niet uit,ik had geen pijn meer.
Haha!
ik ben vrij snel naar een goede fysio heen gegaan en heb heel veel getraind ook thuis!
om alles weer sterk te krijgen daar moet je wel veel voor doen.
maar als je daty goed doet ben je er met een kleine 4 weken helemaal vanaf!
maar het is wel een heel lang verhaal geworden maar succes en sterkte met je keus en ik hoor het wel groetjes Haha!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 22:00

Bedankt voor jullie verhalen Ja ! Ik ga er nog is goed over nadenken, het is fijn om meerdere meningen te weten over Knie Operaties. Ik heb nog tot 10 juli om te beslissen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:19

Mijn man heeft ruim anderhalf jaar geleden een kijkoperatie gehad voor een vergelijkbaar probleem. Hij heeft een ruggeprik gehad zonder vervelende bijwerkingen en na een paar weken fysiotherapie was hij weer zo goed als nieuw.
Aanstaande woensdag moet hij weer voor een kijkoperatie aan zijn knie. Hij is vorig jaar december met schaatsen gigahard onderuit gegaan. Nu blijkt er een scheurtje in zijn binnenmeniscus te zitten. Verwachting is dat hij na de zomer weer kan gaan mountainbiken, wielrennen, skeeleren en in het najaar weer schaatsen.
Gewoon doen, in het slechtste geval blijf je dezelfde problemen als nu hebben dus ga je er ook niet op achteruit. In het beste geval ben je van je problemen af. Succes met je beslissing.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:26

heb ook een kijkoperatie gehad voor mijn knie (ik was gevallen met sporten).
Kijkoperatie + verwijderen miniscus + kruisband daar was ik vrij snel van genezen (ik was toen 18)
een jaar later hebben ze mijn Kruisband hersteld, dit was een grote operatie waardoor ik een litteken heb van 15cm op mijn knie.
Hierna zeiden ze dat ik een half jaar tot een jaar niet mocht paardrijden en sporten.
Na 2mnd revalidatie zat ik weer op mijn paard.
Maar bij twijfel zal ik zeker kiezen voor een kijkoperatie, ze maken dan maar enkele kleine snipjes in je knie en je bent er zo weer van genezen.
succes met je keuze

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 11:19

Zo als ik de verhalen nu hoor, valt een KijkOperatie wel mee en is het echt aan te raden. Het is zo, dat ze misschien niks kunnen doen als ze eenmaal bezig zijn. Ja. Dan zou ik er veel sneller boven op zijn.. misschien vinden ze wel wat en ben ik stukken verbetert !

Littekens van een KijkOperatie.. Zijn die storend ? Of erg klein?

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:22

hoi je litttekens zijn heel klein je krijgt er ongeveer 3 ligt eraan waar ze bij moeten maar ze zijn niet groter als een kleine cm!
en nu is het bij mij een jaar geleden en zie je ze bijna niet meer!
succes
heb even een foto voor je gemaakt haha let niet op mn knie maar je ziet er maar heel iets van:
het is dat streepje over dwars
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pascale op 09-06-07 11:28, in het totaal 2 keer bewerkt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:24

Maar is er al naar je heupen en je rug en voeten gekeken? De problemen kunnen daar hun oorsprong hebben, waardoor je je knieen verkeerd gebruikt en dus overbelast...

Overigens heb ik ook wel eens last van mijn knieen als ik ga paardrijden met maar iets te korte beugels? Zou het helpen om een gaatje langer te rijden?

Littekens zijn op zich niet groot. Achterkant van een potlood ongeveer.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 12:06

Je foto doet het niet Pascale, maar zo te horen valt het reuze mee !

Mijn stand van mijn voeten enzo alles is goed, daar kan het niet aanliggen (Jammer genoeg). Ik rijd niet zo vaak, maar als ik rijd.. Spring ik altijd, waardoor ik toch kort moet zitten. Al rij ik wel wat langer Ja, maar vooral ook met draven heb ik moeite.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:28

ik heb aan beide kanten een kijkoperatie gehad,geen centje pijn,met 2 weken waren mijn knietjes alweer te paard.

het valt echt hartstikke mee,zeker als je nog jong bent.
de littekens vervagen,de eerste knie is nu voor mijn ongeveer 5 jaar terug en daar zie je de littekentjes haast niet meer van,valt echt weinig op

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 23:36

Help Nagelbijten / Gniffelen

Ik moet 26 juni naar de orthopeed voor rontgen en een afspraak. Mijn knieen zijn ook een ramp, de fysio kon mij iig niet meer helpen. Mijn kniestand is verkeerd.

Maar ik zou zeker een kijkoperatie doen als ik jou was! Net wat snoevie zegt: je bent nog jong! Het herstelt zich nu sneller dan dat je het veel later laat doen (want uiteindelijk moet er toch iets aan gebeuren).
Je staat snel weer op je benen hoor Haha! het is niet zo heel ingrijpend wat er gedaan word Lachen Mensen met een nieuwe heup staan ook al binnen 3 dagen Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 07:49

idd Welshcobfan,ik heb die beide dagen dat ik geopereerd ben zelfs geen pijnstillers tussendoor genomen,zo erg viel het mee.

ik had alleen in de avond zo'n trek thuis dat ik 3 borden chinees wegat,haha want je moet nl nuchter zijn voor je geopereerd word.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 13:57

Misschien heb je 3 maanden last van de kijkoperatie, maar wat heb je liever: nog veel meer jaren last van je knieen of gewoon even 3 maanden doorbijten? Lachen

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 15:28

Jullie hebben ook wel gelijk Ja. Ik heb besloten het de 11de toch te doen !

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:29

Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel last je erna hebt of dat ze wat vinden wat ze direct verhelpen kunnen natuurlijk Lachen maar het lijkt me inderdaad wel verstandig het te laten doen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:12

goedzo,TS

je zal zien dat het hartstikke meevalt.
maar de 11e,ik neem aan toch niet al morgen?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 19:06

Nee 11 Juli ! Morgen zou wel heel snel zijn.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:17

pascale schreef:
en als je het wel doet een goede raad GEEN RUGGEPRIK!
bah wat een naar gebeuren.
ik was benieuwd naar hoe dat nou ging en wou meekijken totdat er 7 keer geprikt was en nog niet raak hoor!
mijn hele rug was bont en blauw toen heb ik gezged dat ik onder narcose wou!
dat was stukken beter!
gewoon een licht roesje.
wel was ik van de narcose een beetje ziek naderhand.
maar ach het maakte mij niet uit,ik had geen pijn meer.

Het is wel jammer dat je dit zegt, want alleen omdat het bij jou niet wou lukken, wil het nog niet zeggen dat dat bij andere mensen net zo is. Ik heb zelf een spinaal gehad op mn 15e en dat is mij erg goed bevallen. Ik heb trouwens ook nog nooit een anesthesist gezien die zo lang blijft proberen, dus ik denk dat jij gewoon erg veel pech hebt gehad.

Voor TS; succes met je operatie en ik hoop voor je dat er zo wat aan je pijnklachten gedaan kan worden!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 11:15

een ruggenprik is helemaal niks mis mee,een narcose kan ook verkeerd uitpakken.

zelf heb ik wel voor narcose gekozen omdat ik het idee van een ruggenprik gewoon eng vond,maar ik vind dat je de TS nu wel een beetje aan het bang maken bent Pascale,want narcoses pakken vaker minder goed uit dan een ruggenprik.

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:23

Snoevie schreef:
een ruggenprik is helemaal niks mis mee,een narcose kan ook verkeerd uitpakken.

zelf heb ik wel voor narcose gekozen omdat ik het idee van een ruggenprik gewoon eng vond,maar ik vind dat je de TS nu wel een beetje aan het bang maken bent Pascale,want narcoses pakken vaker minder goed uit dan een ruggenprik.

hoi, nou ja ik maak toch niemand bang ??dat vind ik raar dat dit gezegd word maar oke ,ik vertel gewoon mijn ervaring en heb er verschillende keren ingezet dat ik het wel zou doen en dat de pijn etc meevalt en dat je dr zo weer bovenop bent!!!dus ik probeer dr juist gerust te stellen maar jah er zijn altijd mensen die het wederom anders opvatten zo is bokt nu een keer erg jammer weer ..........
ik heb pech gehad hoeft jij niet te hebben maar narcoses gaan ook 90 %wel GOED HOOR!
een ruggenprik kan ook anders uitpakken!
maar oke ts sterkte en we horen wel hoe het verder gaat!
groetjes

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:32

hoi t.s en hoe is het gegaan?
was vandaag toch?
heb je veel pijn of valt het mee heel veel sterkte groetjes pascale

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 00:38

Wat leuk dat je er aan denkt Haha!!

Nou ik moet eerlijk zijn, het gaat super ! Ik was ook binnen 5 uur weer thuis, vooral eenmaal na de operatie was ik gelijk klaar wakker. En ik heb ook zowat geen pijn. Alleen erg stijf nog.

Het is wel goed geweest operatie, bleek (wat ze op MRI niet zagen) dat mijn kraakbeen vol barsten zat en allemaal losse stukjes kraakbeen zweefde Ja. Dat is nu allemaal weg gehaald en geslepen dus ze verwachten zeker verbetering ! Haha!