"..." Voelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WildChild

"..." Voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 21:43

Een goede vriend van mij heeft vaak een negatieve of depressieve MSN-naam. Hij heeft eigenlijk niets in zijn leven waar hij zich druk om zou kunnen maken, alles gaat zijn gangetje. Als ik vraag waarom hij zulke zware teksten in zijn naam heeft staan, is zijn antwoord vaak dat "Hij zich poedersuiker voelt". Nu vraag ik me af, hoe moet ik hierop reageren? Moet ik dat nu serieus nemen? Ik probeer hem vaak uit te leggen dat je je niet "poedersuiker" kunt voelen zonder reden, maar hij gaat er dan fel tegenin. Wat vinden jullie hiervan?

Topoverkonte

Re: "..." Voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:34

Ik vind het niet zo goed om te stellen dat hij geen reden heeft. Zelfs al zegt hij dat hij het niet weet, er is altijd wel iets. Daar zal hij moeten achter komen. Vooral als je zegt dat hij er fel tegenin gaat als je commentaar levert. Ik vermoed dat er toch iets achter zit.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:36

Ik denk niet dat jij kunt oordelen of hij zich poedersuiker voelt op niet. Het is wat hij voelt, misschien kijkt hij wel heel anders tegen de dingen aan dan jij.
Ik zou hem niet proberen te laten inzien dat hij volgens jou niets heeft om zich druk over te maken, maar probeer hem te helpen door met hem te praten en hem te steunen. Daar heeft hij vast meer aan. Lachen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:40

Gevoel is ook subjectief... Niemand kan oordelen over andermans gevoel. Het kan dus wel degelijk dat hij zich depri voelt zonder aanwijsbare reden... Of hij heeft wel een reden, een die hij liever niet deelt, of een waar jij heel anders tegenaan kijkt.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:41

sluit me hier ook bij aan. Als hij zich poedersuiker voelt, laat hem dan, wanneer je er niet teveel op ingaat en zonder oordeel blijft, hoor je vast nog eens waarom hij zich poedersuiker voelt.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:05

Misschien is er wel iets wat hij je niet wil vertellen. Misschien komt hij nog wel een keer ervooruit,wat er met hem is e.d.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:16

Het kan heel goed hoor. Ik ben ook een hele tijd enigszins depri geweest en zelfs als ik lag te huilen, dan dacht ik soms: 'Waarom voel ik me eigenlijk zo?' En het antwoord was mij toen niet duidelijk..

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 00:00

spoekie schreef:
Het kan heel goed hoor. Ik ben ook een hele tijd enigszins depri geweest en zelfs als ik lag te huilen, dan dacht ik soms: 'Waarom voel ik me eigenlijk zo?' En het antwoord was mij toen niet duidelijk..

dat had ik dus ook, voel me soms ook K*T terwijl ik niet eens weet waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 00:07

Ja, vind je het heel raar dat hij er fel tegen in gaat als jij zegt dat je je niet poedersuiker kunt voelen zonder reden? Geloof me, je kunt je best poedersuiker voelen zonder reden. Of nauwelijks zonder reden.

En zonder reden die voor een buitenstaander zoals jij duidelijk aanwijsbaar is je poedersuiker voelen, is helemaal simpel. Alsof jij kunt weten of er al dan niet een reden is voor zijn gevoel.

Mijn tip? Hem laten weten dat je er voor hem bent en hem verder niet te veel pushen en/of lastig vallen. En als je voor jezelf al weet dat je er niet voor hem kunt zijn, probeer dit dan ook niet en ga ook niet lopen roepen dat 'ie zich niet aan moet stellen ofzo.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 00:18

Denk dat je daar pas iets van kan zeggen als je zelf ooit depressief oid bent geweest. Je kan je WEL poedersuiker voelen zonder reden.

Stemmingswisselingen dan? Van het een op het andere moment vrolijk, 2 min later ineens alles weg, alles zwart en zie je het niet meer zitten. Kan ook weer zo over zijn, maar dat gevoel kan ook aanhouden. Hoeft echt geen aanleiding voor te zijn.

En ja, ik heb er ervaring mee, waar ik verder niet dieper op in ga.
Als hij er over wil praten doet ie dat wel, belangrijk is wel om te zorgen dat je hem de kans geeft.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 01:59

WildChild schreef:
Hij heeft eigenlijk niets in zijn leven waar hij zich druk om zou kunnen maken, alles gaat zijn gangetje.

Ik denk niet dat je dat voor een ander kunt beoordelen.

Veel mensen dragen een masker he, vergeet dat niet Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 02:00

ik vind het pure aanstellerij, sorry
hij wil ermee alleen maar aandacht trekken.
ik zou juist grapjes gaan maken over zijn naam

of bijvoorbeeld wat onweerwolkjes sturen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 02:01

Juist, en een depressie is ook vaak zonder ogenschijnlijke reden!

Geloof me, je kan je om een hoop wat er niet toe lijkt te doen, toch echt ontzettend K*T voelen!

Nogal kortzichtig dat je voor hem bepaald dat ie daar geen reden toe heeft!

En aanstellerij: Zo dacht ik er vroeger ook over, maar in alles wat iemand zegt zit tenminste een kern van waarheid!
Dit is een schreeuw om hulp imo, en wordt hoe later hoe erger!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 02:04

ik ben zelf erg depressief geweest, dus ik weet wat het is,
iemand die depressief is, schreeuwt in stilte om hulp, niet via internet via je msn naam, want dan wil je dat iedereen je aanspreekt daarover.
ben je echt depressief, dan wil je juist niet met iemand erover praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 02:07

Dat verschilt imo toch echt per persoon, en ik ben toch echt gediagnostiseerd als Manisch Depressief Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 02:07

crossmonster schreef:

TS zegt zelf dat je je niet poedersuiker kunt voelen zonder reden, dus de persoon in kwestie zal er ook niet over uitwijden wáárom hij zich poedersuiker voelt, dus trekt op die manier ook geen aandacht.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 02:28

Als je depressief bent, heb je nog verschillende fases. Degene waar je in je schelp kruipt en niemand die er iets van moet weten en degene waar je toch graag beetje meer hulp van uit je omgeving wil hebben. Da's het moeilijke meestal met depressief zijn, het bestaat in zo veel verschillende vormen.

Hier is er aan de ene kant een uitdrukking van negatieve gevoelens in de msn-naam (niet noodzakelijk aandacht trekken, gewoon expressie van gevoelens) en langs de andere kant niet willen uitleggen/inzien/nadenken over wat die negatieve gevoelens eventueel zou kunnen voeden.

Ik raad aan om de persoon niet te veel te wijzen op die negatieve namen, maar duidelijk te stellen als hij over iets wil spreken, dat je ervoor open staat. En voor de rest gewoon leuke gesprekken proberen te houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 05:56

crossmonster schreef:
iemand die depressief is, schreeuwt in stilte om hulp, niet via internet via je msn naam, want dan wil je dat iedereen je aanspreekt daarover.

Dat ligt er dan maar net aan hoe je bent. Sommige mensen willen er juist weer wel over praten.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 07:54

crossmonster schreef:

Hier ben ik het onwijs met je eens en kan er ook over mee praten.

Als je depresief ben dan zal je liever stil zitten in een hoekje waar niemand je ziet of hoort en vind je het heel irritant als 300 mensen in 1 dag heel de tijd vragen wat is er, hoe gaat het, waarom, hoezo, waar (althans dat was bij mij zo lol), dan dat jij gaat pronken met je msn naam als in: Kijk mij! ik ben depri! OF Hij schreeuwt zo uit voor hulp van iemand die er op reageert, maar durft er tog niets op te zeggen.

/Kortom zou ik er niet teveel op in gaan, als hij wil praten komt hij wel naar jou toe.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:10

eerlijk gezegd denk ik dat hij zware msn teksten gebruikt om aandacht te trekken. ik denk dat hij er wel over WIL praten, maar niet weet HOE.
misschien kun je de volgende keer niet aanspreken op zijn msn naam, maar beginnen met vragen hoe het gaat. dan heb je 2 kansen.

1: hij zegt: `goed` dan kun jij vragen: `echt`? en kun je op die manier echt over gevoelens praten. laat hem gewoon merken dat je er voor hem wil zijn. en dat hij bij je terecht kan als hij dat wil.

2: hij zegt: `k*t`dan kun je vragen wat er gebeurd is dat ie zich zo voelt. wat er aan de hand is. of dat al lang zo is. desnoods kun je voorzichtig zeggen dat je je zorgen maakt?

het beste kun je toch face to face praten denk ik maar goed...

succes.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:21

ikenindi schreef:
1: hij zegt: `goed` dan kun jij vragen: `echt`? en kun je op die manier echt over gevoelens praten. laat hem gewoon merken dat je er voor hem wil zijn. en dat hij bij je terecht kan als hij dat wil.

Dat ben ik niet met je eens. Als iemand zegt dat het goed gaat, gaat het misschien ook wel goed. Een tweede mogelijkheid is het feit dat degene dat zegt om maar niet over zijn situatie te praten.
Als hij antwoordt met 'goed', dan denk ik dat het het beste is om hem gewoon te laten, er verder niet over door te vragen. Dat kan voor hem nogal vervelend zijn.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:32

Na je kunt je wel poedersuiker voelen zonder een reden, een vriend van me deed altijd alsof hij de hele wereld aan kon.. Op msn ook altijd hele negatieve berichten, en als je bij hem was deed hij alsof hij super in zijn vel zat.. Maar dat was niet zo.. Hij had genoeg problemen voor zijn jonge leeftijd, wilde graag een vrouw worden.. Maar hij kon het leven niet meer aan.. En hij heeft zich in maart opgehangen(dit hoeft niet iedereen te gebeuren, schijnt dat er veel mensen zijn die zich ophangen omdat ze een vrouw/man willen worden)..

Probeer dus met hem te praten als hij dat zelf wilt.. En als hij het niet wilt, ja je kunt hem niet gaan dwingen..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:37

Evelijn_ schreef:
ikenindi schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Als iemand zegt dat het goed gaat, gaat het misschien ook wel goed. Een tweede mogelijkheid is het feit dat degene dat zegt om maar niet over zijn situatie te praten.
Als hij antwoordt met 'goed', dan denk ik dat het het beste is om hem gewoon te laten, er verder niet over door te vragen. Dat kan voor hem nogal vervelend zijn.

ik denk dat het wel kan. 1: je laat zien dat je echt geinteresseert bent, en 2 hij heeft zich heel lang poedersuiker gevoeld. dat heeft hij via msn steeds gezegd. dan kun je echt wel om een extra bevestiging vragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:44

Ik denk ook dat het wel kan, alleen moet je denk ik niet vergeten dat de TS hem net uitgebreid heeft zitten vertellen dat je je niet poedersuiker kunt voelen zonder reden.

Gesprek 1:
"Waarom heb je toch altijd zulke msn-namen?"
"Omdat ik me poedersuiker voel"
"Waarom voel je je dan poedersuiker?"
"Dat weet ik niet"
"Nou, je kunt je helemaal niet poedersuiker voelen zonder reden" etc

Waar hij dan weer fel tegenin gaat als ik de TS mag geloven

Gesprek 2:
"Hoe gaat het?"
"Goed"
"Echt?"

Denk je dan werkelijk dat de TS dán erg geloofwaardig is? Denk dat ze zichzelf al aardig een stempel heeft gegeven bij degene waar dit over gaat als in "gelooft me niet, vindt dat ik me niet poedersuiker kan voelen" etc. Zie daar éérst maar eens van af te komen voor je eventueel wat los zal krijgen uit die jongen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 08:46

Ik heb ook een vriend die zo gesloten is. Wanneer ik aan hem merk dat iets hem dwars zit, dan vraag ik eerst of er iets mis is, en wanneer hij zegt dat hij er niet over wil praten, of het niet weet, dan laat ik hem merken dat ik er voor hem ben wanneer hij er over wil praten, en dat het niet uitmaakt waar het over gaat omdat hij alles bij mij kwijt kan, en dat werkt Ja Soms begint hij er zelf over, en hij weet dat hij alles tegen me kan zeggen en dat doet hij ook.

Je moet nooit maar dan ook nooit zeggen dat iemand zich rot voelt zonder een reden, want zo diep kun je niet in iemand kijken. Op die manier duw je hem juist van je weg en maak je het voor hem alleen maar moeilijker om je de volgende keer in vertrouwen te nemen Lachen Mannen zijn wat dat betreft meestal niet zo open als vrouwen, en dat moet je respecteren en dan komt het vanzelf Lachen