bang voor tandarts/bloedprikken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mila87

bang voor tandarts/bloedprikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 12:25

Hai hai,

De titel zegt het al, ik ben bang voor de tandarts. en met bang bedoel ik heeeeeeeeeeeeeeel bang.
Ik kan al jaren niet meer fatsoenlijk naar de tandarts.
Als ik heel goed terug denk is het 6 jaar geleden begonnen.
Mijn vader ging altijd mee naar de tandarts, dus dat was voor mij helemaal normaal. Ik kende niet anders. Toen ik 13 was werd mijn vader ziek (december 2000). Hij kreeg botkanker en was niet meer te genezen. Te ver gevorderd dus. Ik sloot me er helemaal voor af en zag niets (moeilijk uit te leggen). In de tussentijd moest ik wel gewoon naar de tandarts. Mijn vader ging de keer nog wel mee, maar ineens was er bij mij een knop om. Tandarts, ENG, PIJN!! Ik was 13 dus had wel kunnen weten dat er niets aan de hand was.
Juni 2001 overleed mijn vader aan de gevolgen van botkanker. Ik ben toen niet gelijk onder behandeling van een angsttandarts gegaan.
Ik was helemaal in paniek want mn kiezen deden zo zeer, verstandskiezen kwamen door en alles tegelijk. Ik stond op de kop van de pijn maar durfde niet naar de tandarts. Mn moeder wist zich geen raad meer en werd zo kwaad op me. Heeft ook niet geholpen.
Uiteindelijk verweed de tandarts me door met dit woord op papier: Onhandelbaar.
Deze angsttandarts was behoorlijk had en kon mijn vertrouwen niet winnen (ik ben slecht van vertrouwen, voel aan wanneer het wel en niet kan) dus eigenlijk hielp het niets. Veel onder lachgas behandeld en mn gebit is dus aardig onder controle. Totdat ze weg ging vanwege teveel klachten.
Dus ik ging vanaf 2003 niet meer naar de tandarts. De gewone tandarts vind ik nog steeds te eng.
Ik ben verhuist in november omdat ik niet meer thuis kon wonen (ook een lang verhaal), en ben toen maar eens opzoek gegaan naar een andere angsttandarts. Ik wordt volwassen en maak nu mn eigen beslissingen en zie in dat het niet langer kan op deze manier.
Maar toch ben ik doodsbenauwd. Ik ben nu al zenuwachtig en moet pas eind juni voor een gesprek. Dus ze gaan ook nog eens niets doen.
Als ik een spuit zie draai ik compleet door. Er is niets meer met me te doen. Niemand krijgt me rustig. Het enige wat ik denk: Ik moet weg, ik moet weg, ik moet weg!!!
Het is zo erg, ik kan er wel om janken. maar ik ben echt zooooo bang.

Sinds ik verhuist ben, ben ik ook ziek (puur toeval). Ik kreeg de ziekte van Pfeiffer, en nog behoorlijk ook nog. Toen moest ik dus bloedprikken. OMdat ik zo ziek was ben ik versuft naar het ziekenhuis gegaan om bloed te prikken. Eenmaal in dat kamertje draaide ik weer door. ze hebben me met 3 man vast moeten houden om te kunnen prikken. als ik eraan denk wordt ik nog bang.
er zit gewoon een steekje los ofzo.
Ik heb het echt geprobeerd maar niets lijkt te helpen. Ik bel vaak de dokter voor een rustgevend middeltje ofiets omdat ik bleod WIL prikken. Hepatitus en pfeiffer lijken niet over te gaan en ik wil weten wat er nu nog zit.

Beetje een lang en warrig verhaal maar nu mijn vraag Clown :
Herkend iemand zich dit??? Wat kan ik er aan doen? wat heb je er aan gedaan?

Ik krijg heel vaak te horen: het is niet eng, het doet geen pijn. je overleeft het wel etc.
dat weet ik, ik luister er naar maar kan er verder niets mee. Ik ben niet dom, maar gewoon ontzettend bang.
Of het met het overlijden van mn vader te maken heeft, of met het missen van een band tussen mij en mn moeder (klinkt raar, is ook weer een lang verhaal Knipoog )
Ik weet het niet maar ik heb er nu al 6 jaar lang last van.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat het verliezen van een dierbare een shock heeft achter gelaten waar ik nog steeds niet overheen ben. (nooit verwerkt) en dat dat misschien de oorzaak is van al dit.
Ik heb niet het makkelijkste leven gehad tot nu toe maar leg me er ook niet zomaar bij neer. Ik kijk positief naar het leven en dit is echt iets wat me in de weg zit. Het zit mn doen en laten nu echt in de weg. OMdat ik vanwege die pfeiffer (of wat het ook is) niet naar school kan, niet kan werken en nauwelijks kan sporten (ik rijd wel paard maar dat is ook meer voor de ontspanning, hierna ben ik dus helemaal kapot voor de rest van de dag)

zijn er meer mensen met deze angst?? is er iemand die me snapt?? Huilen

Alvast bedankt voor de reacties!

StillAngel

Re: bang voor tandarts/bloedprikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:25

Aii ja dit herken ik wel die 1ste en ik weet zeker dat als ik bloedprikken moet ik dat ook nooit zou laten doen zomaar. Aan die angst is niet echt iets te doen behalve rustig en kalm blijven en msischien belooft je moeder je iets leuks als je rustig bent bij de tandarts? (bij mij wel af en toe Tong uitsteken zker toen me tand eruit moest)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:27

je hebt ook speciale angsttandartsen volgens mij... die zijn extra aardig en er voor opgeleid mensen te behandelen die echt bang zijn voor ze...

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:34

ik ben ook als de dooooood voor bloedprikken/injecties. Als ik er aan denk krijg ik het al benauwd.
Bij mij moesten ze de laatste keer dat ik een prik kreeg me ook met zn 2en vasthouden, en toen lukte het ze zelfs nog niet. Op een gegeven moment ging ik alleen gewoon rustig zitten en toen was het zo gebeurd, ik weet niet waarom ik toen ineens zo was omgeslagen, maar ik voelde me toen plotseling heel kalm. Je bent iig niet de enige.

lisantjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:37

ik ben ook bang voor bloedprikken ik ga er met grote moed heen maar zodra ik in het ziekenhuis moet wachten word ik behoorlijk misselijk en krijg ik angstzweet en als ik aan de beurt ben dan word ik zwart voor de ogen. ik weet zelf ook niet wat ik daar aan kan veranderen

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 19:24

Dankjullie wel voor jullie reacties! Ik ben dus niet de enige die denkt dat ie gestoord is Clown

LoveMii schreef:
Aii ja dit herken ik wel die 1ste en ik weet zeker dat als ik bloedprikken moet ik dat ook nooit zou laten doen zomaar. Aan die angst is niet echt iets te doen behalve rustig en kalm blijven en msischien belooft je moeder je iets leuks als je rustig bent bij de tandarts? (bij mij wel af en toe Tong uitsteken zker toen me tand eruit moest)

Ik denk niet dat mn moeder me iets leuks geeft Knipoog

@ ikenindi..nou ik ben al onder behandeling van een angsttandarts (die werken veel met lachgas, dan ben ik wel handelbaar Haha! )

Ik heb ook al aardig zware medicijnen gekregen om er een beetje rustig van te worden maar niets lijkt te helpen. waar een normaal mens van pampus gaat, blijf ik gewoon zitten er merk er geen donder van Huilen dus dat wordt ook niet wat
ik ben echt ten einde raad...

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:22

ik ben zelf tandarts assistente en zie dit heel vaak
je bent niet de enige die dit probleem heeft
meestal begint de angst voor de tandarts met ee slechte ervaring die je daar hebt mee gemaakt misschien al toen je nog heel klein was
ik weet niet waar je vandaan komt maar ik ken hier in de buurt een hele goede angst tandarts die werken ook onder narcose maar hun streven is echt dat je angst minder word
heel veel succes!!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:50

Ik heb een ontzettend panische angst voor de tandarts. Toen ik vorig jaar al maanden met kiespijn rondloop en het zo erg werd dat ik niet normaal meer kon functioneren ben ik bij een angsttandarts terecht gekomen. Eind december ben ik onder narcose behandeld, ideaal! Ik moet nog een keer terug voor m'n verstandskies en het bleken van m'n tanden. Het enige is dat je wel een infuus krijgt, maar m'n angst voor de tandarts was zo groot dat ik dat naaldje maar voor lief nam.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 17:55

Het kan ook met een kapje dan doen ze het infuus als je slaapt dus dan heb je dat niet meer door

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 19:41

ik was ook altijd heel bang voor de tandarts. eigenlijk is het pas minder geworden sinds ik 3 verstandskiezen heb moeten laten verwijderen. ik was zo verschrikkelijk bang dat ik in de stoel zat te huilen. maar het is steeds 100% meegevallen en nu ga ik al makkelijker de stoel in. en ik was ook altijd als de dood voor (bloed) prikken, maar ik heb ze nu zoveel gehad dat ik er nu makkelijker mee omga, maar ik blijf prikken wel naar vinden hoor.Knipoog

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 20:38

#Ymke# schreef:
Ik heb een ontzettend panische angst voor de tandarts. Toen ik vorig jaar al maanden met kiespijn rondloop en het zo erg werd dat ik niet normaal meer kon functioneren ben ik bij een angsttandarts terecht gekomen. Eind december ben ik onder narcose behandeld, ideaal! Ik moet nog een keer terug voor m'n verstandskies en het bleken van m'n tanden. Het enige is dat je wel een infuus krijgt, maar m'n angst voor de tandarts was zo groot dat ik dat naaldje maar voor lief nam.

Ik ben altijd met lachgas behandeld..ook wel fijn, dan ben ik wel rustig.
Ik moest toen ook 2 van mn 4 verstandkiezen laten verwijden. niemand legde me wat uit. Ik ging er dus gewoon vanuit dat ik behandeld werd in de tandarts stoel, maar dan wel onder narcose. niets was minder waar. ik moest op een ziekenhuis bed, de anastesist kwam al en drukte zon stikker op mn hand. hij was NIET ingelicht over mijn angst en wou me dus onder narcose brengen. Ik flipte volkkomen en was helemaal in paniek, mijn moeder kon het niet eens meer aanzien en werd zo kwaad op de anastesist. uiteindelijk hebben ze me gewoon een kapje op mn mond gedrukt omdat ze anders toch niet veel meer konden en sliep ik dus onrustig in. en kwam in paniek weer wakker. dat is een heel nare ervaring geweest. als ik eraan terug denk tril ik nog.
dus ik nam het naaldje niet voor lief Haha!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 20:44

Daffie schreef:
ik ben zelf tandarts assistente en zie dit heel vaak
je bent niet de enige die dit probleem heeft
meestal begint de angst voor de tandarts met ee slechte ervaring die je daar hebt mee gemaakt misschien al toen je nog heel klein was
ik weet niet waar je vandaan komt maar ik ken hier in de buurt een hele goede angst tandarts die werken ook onder narcose maar hun streven is echt dat je angst minder word
heel veel succes!!

Mijn tandarts was geen lieve mand. een heel harde vent waar ik zoiezo al een hekel aan had. maar ik kon er wel naar toe..tot dus die ene keer..ik heb ook geen idee waarom het toen om sloeg maar het wou niet meer. of het nu met mn vader te maken had, of met mn tandarts zelf..moeilijk te zeggen.
ik heb wel horen zeggen dat ze er een cd is die je terug brengt naar het moment dat je bang werd en het zo vervaagt.
kan dat kloppen of is het een of andere tell sell onzin??

In ieder geval wil ik jullie allemaal bedanken voor de reacties Haha!
ik vind het echt prettig dat ik niet de enige ben want ik schaam me kapot.

flubjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:47

Ik ben ook als de dood voor de tandarts..
Ik schaam me er best wel voor want ik word ik Oktober 18 en ik moet nog steeds me moeder haar hand blauw knijpen omdat ik het anders helemaal niet volhou.
Ik heb daar ook schreeuwend , huilend enz gelegen.
Ik vind dat het bij mij ook anders moet.
Ik kan ook niet rustig liggen in de stoel, Ik span al mijn spieren
De laatste keer dat ik er was hield ik mijn moeder haar hand beet en kneep er in zoals ik altijd doe.. en toen zei iemand is dat jou auto daarzo? want ze zijn bezig met boetes uitdelen dus toen moest me moeder weg.. en moest ik het alleen doen. Het ging wel aardig alleen was ik nog steeds heel erg bang ik heb mezelf maar geknepen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:49

Ik heb ook hele erge naaldenangst, ook zo erg als jij, met flippen etc, toen ik 10 was hadden ze al 5 man nodig, kun je nagaan. Afgelopen dinsdag moest ik voor een prik in mn gewricht naar het ziekenhuis, paniek alom dus, al een week van te voren. Toen heeft mn moeder de dokter gebeld dat ik kalmeringsmiddel moest krijgen. En dat kreeg ik, een uur van te voren, en ik lag bijna plat van dat spul. Heb wel wat pijn gehad van de prik, dit was namelijk ook echt een pijnlijke, maar op de 1 of andere manier krijg je schijt aan wat je gaat gebeuren, het interesseert je allemaal niks meer. Bij interesse moet je me maar even een PB sturen, dan zoek ik op hoe het heette.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 20:55

Ik ben als de dood voor tandartsen. Geen idee waarom, ben niet bang voor spuiten, ben niet bang voor pijn. Mijn vorige tansarts heeft mij behoorlijk oneerlijk behandelt vind ik en vind mij ook onhandelbaar. Heb zijn vingers tot bloedens toe open gebeten, heb de assistente regelmatig geschopt. In hystirie spullen om gegooit, geslagen geknepen ect. Schaam me er best voor ja.
Uit eigen beweging ben ik naar een angtstandaarts gegaan, moest wel aangezien ik ook nog eens een vreselijk slecht gebit heb.

Nu een jaar later heb ik met een wortelkanaal behandeling in gestemt. Achteraf heb ik daar enorm veel spijt van. Deze tandarts is de eerste die ik nog niet gebeten heb, en die ik engizins vertrouw. Ik krijg niet de kans om te bijten en de schreeuwen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:07

bloedprikken ben ik ook als de dood's voor!
naalden ook wel n beetje, ahoewel k ze nu dagenlijks in handen heb om n lam in te spuiten..

tandartsen heb ik geen problemen mee Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:35

Pel schreef:
#Ymke# schreef:

Ik ben altijd met lachgas behandeld..ook wel fijn, dan ben ik wel rustig.
Ik moest toen ook 2 van mn 4 verstandkiezen laten verwijden. niemand legde me wat uit. Ik ging er dus gewoon vanuit dat ik behandeld werd in de tandarts stoel, maar dan wel onder narcose. niets was minder waar. ik moest op een ziekenhuis bed, de anastesist kwam al en drukte zon stikker op mn hand. hij was NIET ingelicht over mijn angst en wou me dus onder narcose brengen. Ik flipte volkkomen en was helemaal in paniek, mijn moeder kon het niet eens meer aanzien en werd zo kwaad op de anastesist. uiteindelijk hebben ze me gewoon een kapje op mn mond gedrukt omdat ze anders toch niet veel meer konden en sliep ik dus onrustig in. en kwam in paniek weer wakker. dat is een heel nare ervaring geweest. als ik eraan terug denk tril ik nog.
dus ik nam het naaldje niet voor lief Haha!

je kan ook op een andere manier onder narcose, vraag dat eens na. Ik heb gelukkig geen angst voor naalden in m'n hand, wel op andere plekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:58

Ik ben dan weer als de dood voor die kapjes, heb dan ook een asestentie neer geschopt als klein kind Bloos

Zelf weet ik wel deels waarom ik er bang voor ben. Heb geen vertrouwen in mensen, in sommige ja maar heb ondertussen wel geleerd dat je niet snel mensen moet vertrouwen. In zo'n stoel of operatietafel moet je je ineens overgeven aan een vreemd persoon. Ik heb geen overzicht of controle meer over de situatie en moet ineens een vreemd iemand vertrouwen. Als kind vond ik dat ook eng maar was wel rustig bij de tandarts. Tot we een andere kregen.
Zodra ik de stoel lag en in paniek raakte kreeg ik van alles naar me toegeslingerd. Ik poetste niet goed dus ik moest me niet aan stellen want het was mijn eigen schuld, ik moest minstens twee keer per dag poetsen zijn hij en volgens hem deed ik dat niet (poets twee keer per dag en spoel na met mondwater en gebruik vrijwel na elke maaltijd tandenstokers)
Al ging hij alleen maar kijken, hij deed me toch wel pijn. Bij gaatjes vullen ver ging ik van de pijn, okee kan ik tegen. Maar als ik vervolgens ga gillen omdat hij een zenuw raakt zegt hij dood leuk tegen mijn moeder dat ik alleen maar kwaad op hem ben en dat ik me aanstel. Geluk voor hem dat mijn benen werden vast gehouden, ben ik eenmaal in paniek hoef je niet veel tegen me te zeggen voor ik flip.

Waarom ik dus zo bang ben is omdat ik een voledig vreemde man moet vertrouwen en me aan hem over moet geven om vervolgens te vergaan van de pijn en uit gemaakt te worden voor alles en nog wat en valse beschuldigingen naar mijn hoofd te krijgen. Eigenlijk is dat alles maar mijn angsttandarts moet me op bellen waarom ik niet op de afspraak kom en iets te verzinnen waardoor ik toch naar binnen kom.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 09:02

ik herken dat wel..dat je je moet overgeven aan een ander. Ik ben daar ook niet zo sterk in. en dan niet alleen bij tandartsen en dokters maar ook wel eens thuis.
ik wil ook alles onder controle houden. toen ik het last herkende ik het gelijk. als ik het niet onder controle heb raak ik in paniek, want ojee wat gaan ze doen. ik vraag wel 100x wat ze gaan doen en hoe en dan weer wat precies. uitstellen, uitstellen.
pfff Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:06

Inderdaad, ik wil alles weten wat ze doen. Echt alles en ze moeten toestemming hebben om het te mogen doen. Mijn angsttandaarts begrijpt het en stopt bij elk klein geluidje, beschrijfd precies wat ze doen en waarom ze dat doen en nemen de tijd. Ik heb zo meteen een afspraak van twee uur voor een wortelkanaal behandeling omdat hij eerst een uur op me in moet praten voor ik druf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:19

Ik heb het ook gehad op een bepaalde manier. Ik ben een paar jaar geleden een keer zo ruw behandeld bij de tandarts dat ik er niks van moest hebben. Ik had zo'n eentje die even snel geld wilde verdienen en mij wijs ging lopen maken dat ik 16 gaatjes had. Toen ben ik naar een andere gegaan en daar zag hij maar 2 gaatjes. Maar deze was ook heel erg gemakzuchtig en ik werd iedere keer naar huis gestuurd en hij deed niks. Inmiddels moest ik 2 kiezen laten trekken bij de kaakchirurg waarvan er een nog zit. Ik werd zo verschrikkelijk behandeld dat ik niet eens meer naar een kaakchirurg durf. Nu heb ik een betere tandarts gevonden. Na een aantal behandelingen, hopelijk vandaag de laatste, heb ik een wortelkanaalbehandeling moeten hebben, 5 gaatjes gevuld en komt hij met dingen die ik nog nooit bij een andere tandarts heb gehoord. Altijd neem ik mijn Mp3 speler mee en die zet ik op me hoofd, dan ben ik al een stuk rustiger. Ik vind de tandarts ook niet fijn, me zus zeker niet want die word ook helemaal panisch als ze met verdovingen aankomen. Alhoewel het van haar een groot toneelspel is want je weet exact wanneer iemand bang is voor prikken. Naja dit was dus mijn ervaring met witte jassen.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:02

dat van die cd weet ik niet daar heb ik echt nog nooit van gehoord

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:07

Ja het is voor mijn gedachten wat beterder, ik hoor het geluid van de boor niet meer zo erg. Hoef gelukkig pas weer over een half jaar

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:42

Ik kan er ook niet goed tegen. Val soms zelfs flauw. Maar toch probeer ik zelf rustig te blijven en te denken dat het niet eng is. Heeft nog niet geholpen, maar je moet toch iets...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:55

als ik moet laten bloedprikken leggen ze me bij voorbaat neer, dat is de enige manier waarop ik bij bewustzijn blijf...

sinds een jaar ga ik naar een gespecialiseerde tandarts. ik was al ruim 4 jaar niet meer geweest... eerst knapte er aan de linkerkant een vulling af. maar ik kon dan toch gewoon op rechts kauwen Bloos een halfjaar daarna brak ook aan de rechterkant een vulling af... toen moest ik dus toch maar naar de tandarts toe... maar no way dat ik weer naar mijn eigen tandarts zou gaan!
ik hoorde van een vriendin over angst tandartsen, dat heb ik opgezocht op internet en er bleek er een te zitten in Almelo. ik meteen gebeld en de situatie uitgelegd. was geen probleem, kon een week later terecht.
de eerste keer dat ik daar was zat ik al te huilen in de wachtkamer, zo bang was ik... ik wilde ook echt niet, maar hij heeft me toch op de stoel weten te krijgen met bemoedigende woorden. op de stoel zat ik nog steeds te huilen en kreeg een paniekaanval. de tandarts was echt superlief en stelde me onwijs gerust. hij heeft die 1e keer alleen maar gekeken met een spiegeltje en af en toe met een blazertje geblazen om te kijken of er een gaatje zat.
uiteindelijk een complete gebits renovatie ondergaan (in 2 maanden tijd 6x naar de tandarts) maar het is allemaal mooi geworden en ik ga nu met een gerust gevoel naar de tandarts heen!