Ook al last van teken? Bah..!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Ook al last van teken? Bah..!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 01:38

Voor mijn stage loop ik dagelijks door de bossen, veel van de paden af, door het struikgewas en door het hoge gras. Er was ons al gewaarschuwd dat we onszelf regelmatig even op teken zouden checken, maar na 3 maanden bezig te zijn geweest zonder een teek te zijn tegengekomen vergeet je dat weleens Haha!

Tot vorige zondag, ik draaide mijn arm naar buiten en wat ziet mijn oog: een teek, vlak boven mijn elleboog. Die zat er dus waarschijnlijk al twee dagen, aangezien ik die vrijdag voor het laatst in de bossen was geweest. Lichte paniek, want hoe verwijder je zo'n ding zonder tekentang?? Op internet kwam ik een goeie tip tegen; met wat speeksel op je vinger zachtjes rondjes draaien om het beest heen, dan lost ie zich vanzelf en kun je hem doodknijpen (ieuww Scheve mond ) dus zo gezegd, zo gedaan..

Dinsdag was het weer raak, er zat er eentje op mijn buik, ditmaal een iets grotere. Al iets minder paniekerig hetzelfde trucje uitgevoerd. En jawel hoor, donderdag.. ik kon er de klok op gekijk zetten, weer eentje. In mijn navel, een dikke vette vieze! Bah!

Alledrie de beten heb ik omcirkeld met een pen, ben ze alleen vergeten te ontsmetten bedenk ik me nu Nagelbijten / Gniffelen bij alledrie zit er nog een rood puntje. Ik hou ze nauwlettend in de gaten, zo ook de rest van mijn lichaam, want ik moet er niet aan denken dat zo'n monster ergens gaat zitten waar de zon niet schijnt Ziek Maar als het in dit tempo doorgaat, heb ik aan het eind van mijn stage tientallen teken gehad (ik onderschepte er donderdagmiddag ook al eentje, wannabe nummer 4 dus, die was aan een wandeling over mijn arm bezig). Dat moeten we niet hebben..!

Mijn stagegenootje heeft vooralsnog nergens last van, ze heeft blijkbaar geen lekker bloed, zoals ik Haha!

Hebben jullie ook weleens last van die beesten? Komt het door het warme weer van de laatste tijd? Is dat trucje met speeksel wel gezond of doe ik er beter aan een tekentang te kopen? En, aangezien de ziekte van Lyme steeds vaker voor schijnt te komen, wie heeft hier al eens last van gehad en waar moet je, behalve een rode kring, op letten??

Whiz

Re: Ook al last van teken? Bah..!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 01:45

Ik woon in het bos .. en heb echt een paranoide afkeer voor teken! Ik ga ook echt niet door laag hangende bosjes lopen. Ik heb 2 keer in mijn leven een teek gehad.. en ..Het huis was te klein! Ik ben niet bang voor spinnen of wat voor insecten dan ook.. Maar teken... gadver de gadver de gadver

Ik haal ze er overigens gewoon met een pincet of met de hand uit.. Mijn vader moest wel een keer een prik halen tegen lyme!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 01:49

Tsja, daar ben ik dus wel bang voor, 't schijnt dat als je een pincet gebruikt dat ze dan doodgaan en hun maaginhoud in je lozen.. baaaah!

Bij mij was er ook lichte paniek hoor, hoewel het achteraf leek dat mijn vriend meer in paniek was dan ik Haha! Sinds het begin van m'n stage kan ik veel beter tegen kruipende beestjes. dat moet ook wel als je dagelijks door de spinrag, rode mierenbulten en vliegenzwermen loopt Knipoog
Maarja, het idee dat die teken zich vastbijten en dus gewoon parasieten zijn, huuuu...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 01:53

ja... vast bijten EN Bloedzuigen ... ieuw....

Jah weet niet wij gebruiken eigenlijk bijna nooit een teken pincet. Maar als je er snel bij bent dan zitten ze vaak ook nog niet zo goed vast...

Mijn vriend kwam vorige zomer ook na het douchen de slaapkamer binnen rennen.... ''nasiem nasiem nasiem'' (mijn naam) ''zet zijn voet op het bed'' Ik heb een teek.... Ik: Ja sodemieter dan een eind weg bij het bed vandaan... Ik wil ze niet bij me in de buurt hebben. Vervolgens is die naar de dokter gegaan om em er uit te laten halen. Zeiden ze daar, sorry meneer maar dat doen wij niet hier!! Waaah zit je dan met zo'n beest.. en ik haal em er echt niet uit hoor!!

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 06:01

ik heb hier elke dag wel een paar teken op mijn lichaam, het barst hier(kansas) van de teken, met de honden loop ik elke dag door het bos, ik vind als ik daarna thuis kom zeker 2 teken. onder mijn oksel heb ik nog een bultje zitten met een kopje erin, die had ik niet goed verwijdert. over een week als ik terug in nederland ben ga ik naar de dokter en laat ik gelijk bloedprikken en controleren op de ziekte van lyme. het zou me niets verbazen als ik het heb, ik heb zoveel teken gehad de laatste maanden, de meeste mensen hier zijn tegen de ziekte van lyme ingeent.
eerst vond ik het verschrikkelijk vieze beesten, je weet nooit wat hun vorige 'prooi' is geweest, maar nu ben ik er wel aan gewend.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 12:45

Woh, dagelijks twee teken?? Daar word je toch naar van?
Lijkt wel een plaag daar. Slim van je om je te laten onderzoeken op Lyme, daar is de kans wel redelijk op, lijkt me..

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:52

Wat vervelend!
Zelf heb ik nooit een teek op me gehad, gelukkig.
Mijn hond heeft er wel een paar gehad, maar die crosst ook de bossen door enzo.
Krijg al een panische aanval als er een spin op me zit, die niets doen, kan je nagaan hoe ik reageer op zo'n enge teek Koe

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:56

We hebben er hier ook veel last van, ben er echt als de doods voor.
Ben namelijk vorig jaar gebeten, en allemaal rode kringen enzo.
Ben er heel ziek van geweesd, omdat ik er zo snel bij was, ziekte van Lhym net kunnen bestrijden.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:57

iieeuuw ik heb een hekel aan het gedacht alleen dat zo een beest ergens op je lichaam zit. Ik was gisteren ergens gaan vissen in een bosrijk gebied en toen ik in de auto zat zag ik zo een beest over mijn been kruipen. Had eerst geen idee wat het was, dacht een spinnetje maar ik kon het niet doodmaken tussen mijn vingers en dat vond ik vreemd. Toen dacht ik aan een teek en mijn hart ging 10 keer sneller slaan want ben echt vies van die beesten. Ik in alle staten van paniek en dat beest uit de wagen gegooit. Toen kreeg ik de meest bizarre gedachten en kriebels over mijn hele lichaam. Achteraf kreeg ik nog een bericht van de persoon die mee was geweest en die had er ook één gevonden. Voor de rest heb ik nog nooit teken gehad enkel mijn hond een paar keer.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 13:07

wereldhummel: wat vervelend dat je er ziek van werd, hoelang ben je ziek geweest?

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:10

Ik heb er nu nog wel eens last van,
Dat ik echt super ziek was, is echt 3/4 maanden geweesd.
Van de kleinste dingen werd ik moe, en alles deed me zeer.
Kreeg medicijnen waarbij ik niet in de zon mocht, ( fijn midden in de zomer Clown )
dus kon praktisch niks, overdag altijd binnen, en af en toe s'avonds een keer naar buiten.
Ik moest ook meerdere malen bloed laten prikken, wat een aantal keren mis is gegaan, waardoor ik dus met een knal blauwe arm rond liep ( leek echt nergens op, was net een junk)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 13:14

Jemig, dat klinkt best ernstig Bloos!
En dat terwijl je er best snel bij was?

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:17

Ja klopt, ik was er snel bij, omdat de moeder van een hele goede vriendin van mij, de ziekte van Lhym heeft/ heeft gehad.
En die zag het, en op haar advied meteen naar de dokter gegaan ( die heel paniekerig reageerde schrok me kapot)
Hij zei we hebben de ziekte zo goed als kunnen tegen houden.
Kans was wel als ik weer gebeten zou worden, de symptomen meteen weer trug zouden komen,

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:23

rare gedacht misschien hoor, maar waarom kleden jullie je er niet op als het zo vaak gebeurt, ik kwam een poos ook veel in het bos, toen heb ik een paar keer een teek gehad, daarna deed ik lange kleren aan elastiekje om m'n mouwen en m'n sokken over m'n broek enzo als ik het bos in moest. Soms wel een beetje warm, maar wilde koste wat het kost het risico voorkomen om ziek te worden. Lyme is wel een heftige ziekte. En met dunne blouses enzo ging het prima.

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:27

Ik heb daar nooit zo bij nagedacht, , ik heb op dat moment ook niet in bossen o.i.d. gelopen.
Waarschijnlijk heb ik hem van een hond gekregen.
Ja idd Lhym is echt niet fijn, Er zit nog wel iets in me lichaam van de ziekte ( kan het niet echt uitleggen) maar er is kans als ik dus weer gebeten word meteen ook weer symptomen krijg,
Mijn lichaam heeft de ziekte nu geheel onder controle
( zo is het mij tenminste allemaal uitgelegd Knipoog )

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 13:31

Uiteraard heb ik altijd een lange broek aan, anders kom ik ook niet door de bramen en brandnetels heen. Soms, als er veel rode mieren zijn, doe ik ook mijn sokken over mijn broek heen. Maar ik trek als het warm is wel mijn vest uit en dan loop ik dus in mijn t shirt of hemdje door het bos. Misschien idd niet zo slim, maar anders trek ik het vaak niet Knipoog
Volgens mij, als die beesten echt willen, kunnen ze overal in of onder kruipen.

wereldhummel: hondenteken en mensenteken zijn niet dezelfde, dacht ik.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:32

lejo schreef:
rare gedacht misschien hoor, maar waarom kleden jullie je er niet op als het zo vaak gebeurt, ik kwam een poos ook veel in het bos, toen heb ik een paar keer een teek gehad, daarna deed ik lange kleren aan elastiekje om m'n mouwen en m'n sokken over m'n broek enzo als ik het bos in moest. Soms wel een beetje warm, maar wilde koste wat het kost het risico voorkomen om ziek te worden. Lyme is wel een heftige ziekte. En met dunne blouses enzo ging het prima.

Uh dat doe ik ook hoor.... Zelfs haar in een knot en pet of hoed op.. Maar toch gebeurt het dat er 1 door komt!

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:33

Nee klopt maar een honden teek kan het wel fout hebben,
hij heeft bij mij ook helemaal niet vast gezeten, alleen even gebeten ( had het zelf niet eens door)
Maar door de rode kringen, en andere symptomen, zag die moeder dat het niet goed was, en heeft me gelukkig naar de dokter gestuurd!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 13:36

Petje op mijn hoofd heb ik meestal ook idd, met m'n haar erin, maar dat is ook vooral tegen de zon en zodat mijn haar niet in de takken blijft hangen (ja, en tegen vieze beestjes idd).

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:37

Mijn paard heeft een wei aan het bos. Daar vind ik elke dag wel een teek op, soms hele kleintjes; in haar oksels, bij haar uier, allemaal van die rotplekken. Vorig jaar eentje vlak naast een oog. Ik heb zelf Lyme gehad, 2 jaar geleden en kreeg na bloedprikken een antibioticakuur. Dus ik ga niet meer in korte broek naar de wei. Honden controleer ik ook iedere dag. Ik haal ze weg met een tekentangetje en als ik dat niet bij me heb met duim en wijsvinger, maar dan moet het een grote zijn. Ik verzuip ze in een bak water in de wei en thuis gooi ik ze in de wc.
Niet iedere teek draagt die bacterie bij zich hoor, die Lyme veroorzaakt. Maar er komen er wel steeds meer.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:41

wat ik me afvraag..
kunnen paarden ook een ziekte van een teek krijgen?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:45

Zelf wonen we in een boerendorp onze kat heeft regelmatig teken. en ook onze hond heeft ze aangezeinik vaak met hem tweiland opga en t bos intrek. de dierenarts heeft vertelt dat honden een fijnere Ph hebben *(zuurtegraad) waardoor als ze dat ruiken ze meteen op de beesten springen, ikdenk dat juist omdat mss de hond aantrekkelijker is voor de beesten ze mij niet pakken aangezien ik nog nooit een teek heb gehad maar er elke week wel 1 bij mijn hond uittrek. dus mss een hond mee nemen Lachen ?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 13:47

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 13:48

ChantalSmook: eh ja, ik ga geen hond meenemen tijdens mijn stage, ik observeer roofvogels Vork

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:49

Haha Knipoog jaa dat doe dan maar niet Knipoog maar jij hangt dan dus elke dag in het bos 5 dagen in de week Knipoog ? en ik 2 x 1,5 uur ofzo dat scheelt ook he Knipoog