Anti Depressiva, hoe denken jullie erover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Krieltje

Anti Depressiva, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 23:03

Zoals misschien sommige van jullie wel ergens hebben gelezen, is er bij mij een half jaar geleden borderline geconstateerd. Ik ben nu bezig met therapie speciaal voor borderline, maar die duurt in totaal 3 jaar.
De laatste tijd heb ik heel vaak dat ik mij down voel, dagen alleen maar huilen en geen zin hebben om iets te doen, wil dan alleen maar alleen zijn. Ik zonder mij gewoon af voor de wereld en zie het allemaal niet meer zitten dan. De dagelijkse sleur heb ik, op dit moment heb ik geen werk meer en ook geen school, ik wil in september beginnen om alsnog mij VMBO diploma te halen aangezien ik de middelbare school niet heb afgemaakt en ik toch een basis moet hebben.
Mijn vader zei dat het misschien goed was om anti-depressiva te gaan nemen, het iig overleggen met mijn therapeut. Ikzelf wil er ergens niet aan beginnen, omdat ik niet afhankelijk wil worden van een chemisch goedje. Maar aan de andere kant, zo gaat het ook niet. Ik heb teveel pieken en dalen in hoe ik mij voel (de stemmingswisselingen) en laatste tijd neigen ze echt alleen maar naar beneden, sta ik op met de gedachte van he niet weer een dag en dat is ook niet hoe het leven hoort te zijn natuurlijk.
Met deze medicijnen word het een beetje gestabiliseert, dus dat zou zeker goed voor mij zijn. Maar aan de andere kant, is het echt wel goed om je humeur af te laten hangen van medicijnen? Hoe denken jullie hierover en wat zijn jullie ervaringen hiermee?

karijn

Re: Anti Depressiva, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:14

Als het puur gaat om het stabiliseren van je stemming, kan je ook volstaan met een stemmingsstabilisator als lithium. Maar ik begrijp uit je woorden dat je ook depressieve gevoelens hebt, dan kan een antidepressivum uitkomst bieden. Laat je daarover goed informeren door een psychiater of huisarts. Even voor de duidelijkheid, antidepressiva zijn over het algemeen niet verslavend en qua bijwerkingen vallen ze ook heel erg mee. Er is al jarenlange ervaring met antidepressiva dus wees niet bang om er voor open te staan.
Heel veel succes verder met je herstel, laat even weten hoe het gaat!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:08

ik denk dat bij juist gebruik antidepressiva een hele goede ondersteuning kunnen zijn
het voelt al heel snel als afhankelijk zijn van...
maar dat idee moet je echt proberen los te laten , het is steun....

ik heb ook borderline( en adhd )
ik heb heel lang geen medicijnen genomen , maar sinds kort ben ik weer aan de ritalin voor de adhd, en donderdag ga ik ook weer even praten met psych over antidepressiva..

ik slilk liever ook geen medicijnen
maar soms moet je je ...trots... of eerder je drang naar alles zelf moeten/willen doen zonder hulp Knipoog opzij zetten en toegeven dta je de steun nodig hebt
en dat is echt niet erg , iedereen heeft wel eens steun nodig bij het een of het ander
dus waarom jij niet?

wat Karijn hierboven al zegt, misschien hoeft het ook geen AD te zijn maar is een stabilisator een uitkomst ...
wat het ook is wat bij jou het beste zou helpen bespreekhet met je behandelaars en geef daar ook aan wat je twijfels zijn
maar probeer het alsjeblieft als steun te zien , iets wat iedereen wel eens nodig heeft en verdient , jij net zo goed Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:23

ik ben op moment ernstig depressief en ben blij dat er anti depresiva bestaan. ik voel me nu met dank aan de med. een heel stuk beter. het zwarte gat is heel wat minder diep geworden. ik zou zeggen als jij je met bv 1 pilletje beter in je vel voelt zitten is dat toch mooi! lijkt me ook positief voor je therapie want dan heb je daar ook meer "kracht" voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:27

Ik heb er ook een tijdje over gedacht, maar bij mij is het probleem meer dat ik extreme pieken en dalen heb.
Bij antidepressiva worden al je emoties idd wat stabieler, maar mijn pieken, daar hou ik van, die wil ik gewoon NIET kwijt!

En dan nog het feit dat mijn dalen, in periodes komen, dus echt lang niet altijd!
Soms wel eens een maandje, maar daarna is het (meestal) wel weer over!

Ik ben uiteindelijk heel blij dat ik er niet aan begonnen ben!

Heel veel sterkte met je besluit!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:11

Ik slik op dit moment Fluoxetine Bloos
Ook ik heb er moeite mee ... ben pas in het begin stadium, en heb last van bijwerkingen, maar deze gaan "als het goed is " naar verloop weg ....

Succes Kusje

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 15:23

Mij zusje heeft ook anti-depressiva geslikt, en ik heb haar ook in het beginstadium gezien, de eerste dag leek het alsnof ze de hele dag jointjes had zitten roken, zo duf en afwezig!
Bedankt voor de reacties, ik zie dat ik niet de enige ben!
Het is idd ook wel dat mijn pieken gewoon echt goed zijn, omdat ik alles extreem voel is het heel fijn als ik extreem blij ben. Maar die heb ik de laatste tijd dus ook niet veel meer, tenzij er een hele goede reden voor is.
Ik heb dinsdag gesprek met mij therapeute, dan ga ik het overleggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:27

Ik ben zelf een tijd depressief geweest, en moest toen van mijn psycholoog antidepressiva gaan slikken. Mijn ouders waren het hier niet mee eens omdat je daar erg nare bijwerkingen van kan krijgen. Lees: grotere kans op zelfmoordnijgingen, momenten hebben dat je je véél slechter voelt dan dat je je nu voelt, agressief worden etc etc.. Ook geen pretje dus. Ik kon het uiteinderlijk met valeriaan redelijk uithouden. Maar ik weet niet of dat voor jou iets zo zijn. Ik heb geen ervaring met Borderline.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 15:29

Wat denk je van 'homeopatische' middeltjes? Niet in de aard van die dingen die niet eens bewezen zijn en enkel als placebo werken. Ik bedoel van die pillen gebaseerd op het St-Jacobskruid. Is straf spul en door velen aanzien als volwaardig medicijn. Maar dan op plantenbasis, niet zo chemisch als andere dingen. (middel eens opgezocht: Hyperiplant)

Helpt ook tegen de 'nevenverschijnselen' van de depressie, zoals slecht slapen en gewoon geen zin hebben in eten.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:58

Flower schreef:
Ik slik op dit moment Fluoxetine Bloos
Ook ik heb er moeite mee ... ben pas in het begin stadium, en heb last van bijwerkingen, maar deze gaan "als het goed is " naar verloop weg ....

Succes Kusje

Die bijwerkingen gaan wel weg hoor.. maar soms is het beter om over te stappen.
Ik vond anti-depressiva altijd rotzooi en geloofde er niet zo in eerlijk gezegd, verslavend e.d. dacht ik. Totdat ik het zelf nodig had.. het heeft mij wel degelijk geholpen en ben blij dat er dergelijke medicijnen bestaan. Eerst kreeg ik Paroxetine en daar had ik vreselijke bijwerkingen van. Daarna ben ik over gestapt op Fluoxetine en na een jaartje ben ik daar weer mee gestopt, zonder problemen!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:26

Mijn vader is depressief en heeft wel degelijk heel veel bijwerkingen gehad van antidepressiva. Álle bijwerkingen die je ervan kon krijgen. Gingen niet weg ook Hij zit nu zónder medicijnen en mét therapie. Dat werkt voor hem stukken beter, maar dat ligt bij iedereen natuurlijk anders.

Hij doet nu een therapie, iets met je ogen. Werkt voor hem heel goed. Je leert erdoor je hoofd leegmaken met hulp en na een tijdje zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:56

De bijwerkingen moet je idd niet onderschatten....
Een hele bekende is DIK worden, een tweede is duf en heel erg moe worden...
Tevens is de kans aanwezig dat je de heel dag met een droge mond rondloopt.
Grote kans dat je een eetstoornis kan ontwikkelen.

Verslavend is het zéker niet, dat ter zijde.

Ik vind het geen oplossing en vind de bijwerkingen zwaarder wegen dan
het effect wat het op je leven zou moeten hebben......

MissStynk schreef:
Die bijwerkingen gaan wel weg hoor..

Dat is dus niet altijd het geval....

karijn schreef:
Als het puur gaat om het stabiliseren van je stemming, kan je ook volstaan met een stemmingsstabilisator als lithium.

Lithium? o pleas no! Er zijn veel meer middelen die minder slecht zijn voor je, lithium zal ik nooit iemand aanraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:17

Ik wil iets kwijt in dit topic, iets wat me opvalt..
het is géén aanval...dat ter zijde.
Waarom lopen jullie zo 'te koop' met jullie aandoeningen?
Bv...het profiel van Anique...Ik zou dat nóóit durven....
Ben nieuwsgierig wat jullie hgedachte hierachter is...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:05

Ieder mens heeft imo een persoonlijkheidsstoornis. Op het moment dat je die stempel krijgt, krijg je ook een vrijbrief om je ernaar te gaan gedragen. Ik heb bewust niet gekozen voor een stempel, laat mij maar lekker gek zijn en voor gek verklaard worden zonder dat ik me ergens achter kan verschuilen.

Ik heb 7 jaar anti-depressiva geslikt en ik zeg: NOOIT meer.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:47

Lithium is inderdaad niet het meest fijne middel om te slikken maar staat in de richtlijnen van de psychiatrie als eerste keus middel nog steeds vermeld. Er zijn ook andere stemmingstabilisatoren waar een arts uit kan kiezen.
Ik wil nog wel even wat rechtzetten met betrekking tot de bijwerkingen van antidepressiva: Zelfmoordneigingen zijn geen bijwerkingen van AD's. Die heb je al of niet.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:51

wat bijwerkingen betreft is paroxetine idd nogal naar. ik ben nu overgestapt op efexor en heb nergens last van

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:16

Mijn broer heeft dit ook gekregen voor zijn ziekte, maar hij is er moddervet van geworden, werd er júist depressief van en uiteindelijk heeft dit helaas geleid tot zelfmoord. Dus dokter; nogmaals bedankt. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:18

Anique_Vaandrig schreef:
Ik vind het wel jammer dat je het "te koop" lopen noemt. Wat ik doe is zeker geen te koop lopen.

Daarom heb ik het ook tussen haakjes staan Knipoog
Ik vond het nogal 'raar' om dit zo in je profiel te zien staan, en dat voel mij op, het trok mijn oog.
het lijkt mij juist dat je hier liever niet mee te koop loopt....
Maar dat is míjn mening, het kan namelijk ook negatief werken,
heb je daar al eens over nagedacht?
Bv je zit in een discussie, en iemand leest jou profiel.
De kans is best groot dat ze je dan niet meer zo serieus nemen...
met het gevoel van 'o daar heb je dr weer een'

Klinkt mss hard maar zo zit een groot gedeelte van de maatschappij wel inelkaar Knipoog
Kan me onlangs een reportage herinneren over een meisje met borderline die haar vriend
van de Dom af had gegooit....De volgende dag werd dit besproken op mn werk....
Daar had jij niet bij willen zitten denk ik.
Er zijn gewoon heel veel vooroordelen omtrend die ziekte, wat mijn ervaring ook is het kan mensen
enorm afschrikken...dus met gevolg; o daar ga ik met een grote boog omheen.

Probeer je niet persoonlijk aangevallen te voelen, dat is niet nodig, echt niet.
Ik zeg ook alleen maar iets wat ik veel om mij heen zie en hoor.

Dat soort dingen kan je mss beter voor jezelf houden, wat voor meerwaarde heeft het
om jezelf zo'n stempel te geven? Alleen om jezelf te beschermen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:19

Chiqa schreef:

ik heb nu eenmaal wat ...erhm..naja mankementen Tong uitsteken
adhd en borderline, dat zijn twee hele wezenlijke dingen die heel veel invloed hebben op ijn hele wezen
en ik zou niet weten waarom ik het niet zou kunnen/mogen/durven/willen vertellen

ik bedoel waarom zou ik het niet zeggen?
of waarom zou ik het verbergen?

ik heb die twee stoornissen nu eenmaal , maar het is absoluut niets om me voor te schamen
en mensen nemen me als geheel , of niet ....

ook een voordeel van dat je het gewoon kunt toegeven naar jezelf en anderen is dta mensen die misschien hun hele leven zichzelf al anders voelen , of denken dta ze raar zijn etc met de bijbehorende problematiek die dat oplevert misschien door het gewoon te zien dat er mensen zijn zoals hen dat wat minder hebben en misschien ook wel hulp kunnen gaan zoeken

maar mijn allereerst " gedachte" hier achter is gewoon dat het nu enmaal zo is , en het heft geen zin om er moeilijk over te doen en er omheen te draaien etc
en het voor iedereen veel makkelijker is om te weten wat er aan de hand is dan te moeten gissen
en ik heb gewoon helemaal geen zin meer om er om heen te draaien etc etc ... Tong uitsteken
heb mijn leven lang mogen acteren dat er niets aan de hand was...dat heb je na 26 jaar ook wel gehad

en daarbovenop ben ik ook van mening dat bepaalde dingen best wel bekender mogen zijn ... normaler en niet als " aaahhhh dat is raar" bneschouwd mogen worden ...
het enige wat daaraan helpt is openheid en communicatie

zo ...naja...mijn eitje Knipoog
misschien kun je er iets mee Lachen

ga wel met je mee, dat bepaalde AD en stemmings beinvloeders wel degelijk vrij heftige bijwerkingen kunnen hebben
en dat sommige mensen hier last van blijven houden ....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:21

Quellian schreef:
Ieder mens heeft imo een persoonlijkheidsstoornis. Op het moment dat je die stempel krijgt, krijg je ook een vrijbrief om je ernaar te gaan gedragen. Ik heb bewust niet gekozen voor een stempel, laat mij maar lekker gek zijn en voor gek verklaard worden zonder dat ik me ergens achter kan verschuilen.

Ik heb 7 jaar anti-depressiva geslikt en ik zeg: NOOIT meer.

ik vind het jammer dat je het zo ziet,
ik heb de stempels gekregen maar gebruik het zeker niet om achter te verschuilen
voor mij is het juist heel prettig om te weten wat er aan de hand is , het verklaart heel veel en ik kan er nu rekening mee houden , zorgen dat ik bepaalde dingen wel of niet doe ipv vinden dat ik net als de rest mee moet kunnen komen

ja er zijn mensen die ene bepaalde stempel als excuus gebruiken, maar ga het alsjeblieft niet als generaal excuus bestempelen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:24

en chiqa, het meisje en haar vriend van de dom afgoien , sja jammer dta dta op borderline gegoit word,
dta zijn juist dingen waardoor mensen een stoornis als borderline eng blijven vinden terwijl het bullshit is
ze werd misschien beinvloed door, maar de persoon was degene die het deed, niet haar stoornis
en een dikke discussie over een situatie waar een stoornis bijgehaald word in die manier, ik heb er persoonlijk geen enkel probleem mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:29

draumpje schreef:
ik heb er persoonlijk geen enkel probleem mee

Nee jíj mss niet...maar er zijn genoeg mensen die dat wél doen..
En daar zit nu presies het probleem, of je het horen wil of niet.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:17

Ik heb zelf ook anti depressiva geslikt en tsja... Idd geen stemmingswisselingen meer, eigenlijk helemaal geen stemming. Ik voelde me heel 'vlak', ben er daarom ook mee gestopt. Voelde me liever k*t dan helemaal geen gevoel...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 19:21

dat vlakke had ik ook wel bij mijn vorige med. maar bij deze kan ik me alsnog k.t voelen of normaal of gewoon vrolijk, maar niet meer zo down dat ik niks wil alleen maar dood.

mijn psych heeft ook uigelegd dat het ene middel wel werkt en het andere niet en dat je dat dus zal moeten uitproberen, niet ieder lichaam / persoon is natuurlijk het zelfde

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:35

Chiqa schreef:

Zou Anique zich moeten schamen dan voor wat ze heeft? Ik vind het juist heel goed dat je er open over bent. Ik heb zelf een paniekstoornis en ik doe daar ook niet geheimzinnig over... Juist omdat je andere mensen misschien ook kunt helpen met jouw ervaring...En dat andere mensen dan een mening over mij hebben die misschien niet zo leuk is, nou ja, dat is dan de onwetendheid van die mensen! Ik vind het jammer dat ze me niet vragen hoe of wat ipv gelijk een oordeel klaar te hebben.
Dus mijn mening : Nergens voor nodig om geheimzinnig te doen , je hebt niets om je voor te schamen!