Bedoel je met preventief opereren nu direct zonder enige "aanleiding" beide borsten laten amputeren?
dat zou ik dus echt nó way doen... Mijn moeder heeft 5 jaar geleden borstkanker gekregen, mijn tante heeft het gehad (maar van vaderskant) en de oma van m'n moeder ook. Geen idee of ik er ook kans op heb, of ik het kan krijgen of wat dan ook en dat wil ik ook helemaal niet weten. Ik heb genoeg ellende aan m'n kop en met die weet dat ik over een x-aantal jaar ook kanker krijg wil ik niet leven. (ik ben daarnaast ook nog doodsbenauwd voor bloed en naalden dus dat speelt ook wel een rol) Mijn moeder was er nog net op tijd bij en ze kon borstbesparend geopereerd worden. Ze had wel de meest agressieve vorm, categorie 3, dus 4 chemo's en 33 bestralingen volgden. Een zware tijd, en de omgeving krijgt de klap zeker ook (mij leverde het met nog een andere gebeurtenis een burn-out op een jaar later) maar ze hupst vrolijker rond dan ooit. Het enige wat je ziet is een klein litteken. Dus als jij zorgt dat je je goed controleerd en op tijd de mammografie laat maken kan jij misschien ook borstbesparend geopereerd worden en dat lijkt me toch een héél stuk fijner! (mocht je het krijgen)
Mammografieën zijn inderdaad erg pijnlijk, ook met een grote cup. Maar dat verschilt denk ik ook per waar de tumor zat. Bij mijn moeder zat hij zowat tegen de ribbenkast dus ze moeten zo'n beetje de ribben er ook tussen hebben, dat is dan natuurlijk wel een stuk pijnlijker. Maar weegt 1 of 2 keer per jaar die pijn op tegen een leven zonder borsten? Ongeacht wel of niet met plastische chirurgie hersteld? Ik denk dat je liever die pijn even hebt...dat vergeet je sneller en daar wordt je niet dagelijks mee geconfronteerd.
Een vreselijk moeilijke keuze is het natuurlijk wel! Iig heel veel sterkte ermee en hopelijk leer je er op een goede manier mee omte gaan