Teveel water drinken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Teveel water drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:23

Ik drink dagelijks tussen de 2 en de 4 liter water, ik voel me er soms wat duizelig door en ik veronderstel dat dit niet gezond is. Maar ik wou dus weten wat té veel water drinken met je lichaam doet. Ik drink eigenlijk onbewust, en moet er echt op letten om niet aan die 4 liter te komen.

fjordjes

Re: Teveel water drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:28

nou water kan je echt niet te veel drinken, 4 liter kan nog wel hoor. drink je buiten die 4 liter water nog iets anders?

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:32

euhjm nee niet extreem, soms wat koffie of sinaasappelsap
2 tot 4 liter is wel gemiddeld, soms drink ik wel wat meer of juist minder
Maar het feit dat ik me draaierig voel kan toch niet gezond zijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:43

Eet je gezond en voldoende? Op zich moet 4 liter verspreid over de dag geen probleem zijn. Het grootste risico is dat je een tekort aan mineralen hebt.
Maar je zegt dat je grotendeels onbewust drinkt en dat is wel opvallend, want dat gebeurt de meeste mensen niet (4 liter is behoorlijk veel). Als je normaal en gevarieerd eet, en toch draaierig blijft, zou ik toch even langs de huisarts en oa je bloedsuikergehalte laten controleren. (Als het een paar dagen of een weekje is, kan het natuurlijk ook een halve griep zijn ofzo, maar als het langer dan dat is, zou ik er wel even naar laten kijken)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:49

fjordjes schreef:
nou water kan je echt niet te veel drinken, 4 liter kan nog wel hoor. drink je buiten die 4 liter water nog iets anders?

Je kan wel te veel water drinken.
teveel water drinken is slecht voor je. Hiermee spoel je namelijk je mineralen e.d. die zo belangrijk zijn voor je lichaam, weg. Het kan je natriumbalans in je lichaam verstoren. hierdoor kan je dus duizelig worden. red je het bijv. om minder te drinken?? Of MOET je echt drinken omdat je anders te erge dorst hebt???
Als je continu erge dorst hebt dan zou i eens naar de huisarts gaan en bijv. laten testen op diabetes.

hier nog een moeilijk stukje over te veel water, het gaat voornamelijk over teveel water ineens drinken maar ook teveel water op een dag is niet goed.
2. Een teveel aan water

De diurese kan falen als gevolg van een anurie of problemen inzake het vrijgeven van ADH. Een toename van 10 % lichaamsvocht manifesteert zich duidelijk in de vorm van oedemen (de onderhuidse weefsels zijn niet elastisch met indrukken). Overhydratatie resulteert vaak in een longoedeem.

Wanneer te veel water en te weinig elektrolyten worden ingenomen kan dit leiden tot een waterintoxicatie. De elektrolytenconcentratie van het extracellulaire vocht bereikt dan dergelijke lage waarden dat te veel water de cellen binnendringt vanuit het extracellulaire vocht of dat er te veel kalium de cellen verlaat. De gevolgen zijn spierkrampen, een verlaagde bloeddruk en een gevoel van slapte. Waterintoxicatie van de hersenen kan leiden tot een coma en zelfs tot de dood door ademhalingsproblemen. Wanneer zuigelingen met diarree worden behandeld met wateroplossingen waarin te weinig elektrolyten zitten, bestaat het gevaar voor een waterintoxicatie.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:51

Ik eet absoluut niet 'goed' (heb eetstoornis) maar ik drink dan ook niet verspreid over de dag, vaak drink ik smorgens een paar glazen water, smiddags een flesje van 75cl in 1 keer, en s'avonds neem ik vaak een fles van 1.5l mee bij het studeren of achter de PC, en aan tafel drink ik nog eens 1.5l
Maar ik voel me alleen na het leegdrinken van een fles een beetje duizelig, overdag ofzo heb ik er helemaal geen last van, het is echt een gewoonte geworden om zoveel te drinken en m'n moeder neemt vaak de fles uit m'n handen zodat ik stop met drinken maar op de een of andere manier grijp ik toch steeds weer naar die fles, Als het geen lichamelijke gevolgen heeft, maak ik me geen zorgen, maar als het ongezond is moet ik er toch echt iet aan doen, vandaar mijn vraag Bloos

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 21:55

@ Tieme, dank je, dat was wat ik wilde weten... Ik heb trouwens niet echt dorst, het is meer een gewoonte geworden, maar ik moet er dus echt wel op beginnen letten...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 21:56

In dat geval zou je af en toe in plaats van water, sportdrank kunnen drinken. Dan blijven je mineralen op peil. Het lijkt me ook handig om dit met dietiste te bespreken (ik neem aan dat je iemand hebt die je helpt bij je eetstoornis?) Als jij steeds heel veel water drinkt en niet goed eet, heb je inderdaad kans dat de balans van je electrolyten verstoord zijn/worden, en daar zou je draaierig van kunnen worden, en nee, dat is niet gezond Knipoog

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:23

Pascaline schreef:
Ik drink dagelijks tussen de 2 en de 4 liter water, ik voel me er soms wat duizelig door en ik veronderstel dat dit niet gezond is. Maar ik wou dus weten wat té veel water drinken met je lichaam doet. Ik drink eigenlijk onbewust, en moet er echt op letten om niet aan die 4 liter te komen.

Ik weet wel waar die duizeligheid van komt, want ik weet hoe weinig je eet op een dag (en dat je een eetstoornis hebt Ach gut )
Maar veel water drinken heeft met die duizeligheid denk ik niet zo veel te maken (voor zover ik weet! Knipoog ).

EDIT: lees nu bericht hierboven, dus antwoord weet je al! Blondt Clown

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 23:25

Geen suikerziekte oid? Ik zou verder ook niet echt weten waar het vandaan zou komen.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:46

Veel water drinken klinkt heel gezond, maar je kunt idd te veel drinken.
Ik drink zelf ongeveer 3 flesjes van een halve liter per dag. Lachen

Vladeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:08

Ik heb ook gehoord dat als je heel erg veel water drinkt, je blaas lui wordt en later meer kans hebt op incontinentie & een zwakke blaas.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:10

4 Liter vind ik wel erg veel hoor Nagelbijten / Gniffelen

En een teveel aan water drinken is echt niet goed voor je lichaam

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:31

Er is al een keer iemand dood gegaan aan TE veel water.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:44

5 liter op een dag kan een mens prima verstouwen hoor Lachen maar dan wel verspreid over 24 uur

Zou even contact opnemen met je huisarts.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:48

Pascaline schreef:
Maar ik voel me alleen na het leegdrinken van een fles een beetje duizelig, overdag ofzo heb ik er helemaal geen last van, het is echt een gewoonte geworden om zoveel te drinken en m'n moeder neemt vaak de fles uit m'n handen zodat ik stop met drinken maar op de een of andere manier grijp ik toch steeds weer naar die fles, Als het geen lichamelijke gevolgen heeft, maak ik me geen zorgen, maar als het ongezond is moet ik er toch echt iet aan doen, vandaar mijn vraag Bloos

Je geeft eigenlijk zelf al de oorzaak van het duizelig worden aan. als je overdag drinkt dan ben je niet duizelig maar als je zo'n hele fles drinkt wel. Als je veel drinkt dan is het beter om het helemaal over de dag te verspreiden dan bijv. 1,5 liter achter elkaar. vooral dat achter elkaar drinken is erg slecht. hier komen dan ook de meeste "ongelukken" van. te veel ineens en dan komt er teveel vocht in je cellen/organen. ze raken als het ware verzadigd en kunnen het water ook niet zo goed kwijt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:50

Vladeli schreef:
Ik heb ook gehoord dat als je heel erg veel water drinkt, je blaas lui wordt en later meer kans hebt op incontinentie & een zwakke blaas.

Juist als je weinig water drinkt. dit zie ik veel tijdens m'n werk in de thuiszorg. bijv. ouderen drinken juist erg weinig en ze durfen het vaak niet omdat ze bang zijn dat de incontinentie erger wordt. het schijnt juist dat door te weinig drinken je sneller incontinent raakt. er komt immers weinig vocht in de blaas dus de blaas heeft ook weinig te doen. veel huisartsen raden dan ook aan om minstens 2 liter water te drinken. de blaas wordt dan weer aan het werk gezet om het boeltje binnen te houden.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:51

volgens mij is 7 liter water per dag te veel, dan kan je doodgaan Scheve mond

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:59

Op zich is water drinken juist goed en dan veel naar de wc gaan ook..maar dan moet je ook elke min naar de wc Knipoog

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:18

Veirl schreef:
Er is al een keer iemand dood gegaan aan TE veel water.

Naar mijn weten ging dat om een studenten hype waarin iemand in één keer tien liter naar binnen moest klokken. Frusty

Teveel water is niet gezond, maar ik zou in dit geval inderdaad eerder kijken naar de hoeveelheid voedingstoffen die je je lichaam over de dag heen aanbied.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:26

Doordat je onbewust te veel drinkt, heb je ook onbewust minder honger. Waarschijnlijk voel je je dus duizelig doordat je te weinig eet. Te veel drinken kan niet echt kwaad, mits je veel naar de wc gaat en veel zweet Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:31

Teveel water drinken is slecht voor je. Hiermee spoel je namelijk je mineralen e.d. die zo belangrijk zijn voor je lichaam, weg. Het kan je natriumbalans in je lichaam verstoren. Teveel water in 1 keer kan zelfs tot watervergifteging leiden. Dit geldt vanaf 4 a 5 liter water per keer. Er zijn zelfs gevallen van epilepsie door het drinken van teveel water in 1 keer gemeld. Wat handige feitjes over water: Water is vrij van vet, cholesterol en calorieën. Regelmatig water drinken helpt bovendien het hongergevoel te onderdrukken.
fitness.blog.nl

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 18:52

@ Pascaline: daar komt ook nog eens bij dat je 1,5 liter water uit voedsel haalt (dit zou bij jou iets minder kunnen zijn).
Ik denk inderdaad ook dat 4 later echt wel kan, maar verspreid dit goed over de hele dag. Niet meer dan 1 liter in 2 uur als ik me niet vergis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:15

Myra schreef:
@ Pascaline: daar komt ook nog eens bij dat je 1,5 liter water uit voedsel haalt (dit zou bij jou iets minder kunnen zijn).

Dat kan nooit. (1,5 liter water is 1,5 kg, en volgens mij eten de meeste mensen geen 1,5 kg voedsel op een dag. Ter vergelijking: een stevige avondmaaltijd komt uit rond de 500g.)

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 19:20

Ja, ik denk niet dat ik zo'n 'watervolle' maaltijden neem Knipoog