reactie lichaam na jarenlang pilgebruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mause

reactie lichaam na jarenlang pilgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 16:55

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die na jarenlang pilgebruik zijn gestopt met het slikken van de pil. Hoe heeft jullie lichaam hierop gereageerd, welke veranderingen merk je en zijn dat tijdelijke veranderingen, of blijvende veranderingen?

Ik zelf ben eind vorig jaar gestopt met de pil na 12 jaar de pil geslikt te hebben. Mijn menstruatie is nu inmiddels redelijk op gang gekomen, en ik merk dat mijn lichaam enorm reageert op het niet meer binnen krijgen van hormonen. Zo heb ik veel meer last van puistjes in m'n gezicht, maar ook op mijn schouders en borst Boos! , mijn haar is veel stijler en vetter Scheve mond en mijn emoties zijn veel minder "onder controle". Clown

Ik hoop eigenlijk dat bepaalde zaken van tijdelijke aard zijn, omdat je lichaam nu moet wennen aan een nieuwe situatie, maar is dat wel zo?

Kom maar door met jullie ervaringen! Lachen

tamary

Re: reactie lichaam na jarenlang pilgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:01

Ben 3 jaar geleden gestopt, lastigste is dat mijn cyclus nog steeds van slag is. Maar dat kan ook aanleg zijn, want mijn moeder heeft dat ook en die heeft nooit de pil geslikt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:03

Ik had 14 jaar de pil geslikt toen ik stopte. Ik had het gevoel of ik een soort diesel was die even op gang moest komen. ben in het begin een keer 60 dagen niet ongesteld geworden.
Verder had ik wel het idee naar verloop van tijd fitter te zijn doordat ik geen hormonen meer binnenkreeg/krijg.
Wat ik wel merk is dat ik geestelijk veel meer reageerde op de cyclus, ik had en heb nog steeds een best wel behoorlijke dip tijdens de eisprong, dan voel ik me echt niet fijn, verdrietig. Nu ik weet dat dit daardoor komt kan ik er wel aan wennen maar het is wel lastig! ik had met de pil nooit puistjes, nu krijg ik ze ook tegen het moment dat ik daadwerkelijk ongesteld wordt, vooral op mijn kin. Ik ben gelukkig wel wat afgevallen sinds ik gestopt ben met de pil.
En ik vind de hoeveelheid bloed die ik tijdens de menstruatie verlies aanzienlijk meer dan destijds.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:45

Nou vraag ik me eigenlijk af waarom jullie dan met de pil zijn gestopt? Omdat je zwanger wil raken of ook om andere redenen?
Ik slik zelf sinds een paar maanden de pil en ben heel erg tevreden Ja

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:49

Om zwanger te raken maar dat gebeurde helaas niet.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:50

Ooh, jammer Scheve mond

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:51

Ach ja, er is gelukkig nog meer in het leven. Paarden, paarden, paarden!!! Knipoog

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:54

Dat is waar Ja Ook belangrijk. Gedragen zich vaak ook als kleuters. Maar ga jij nu weer aan de pil beginnen nu je niet zwanger kan raken of blijf je het 'proberen'?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:56

Ik ben nu 36 en hoop natuurlijk nog op een onverwacht kadootje. Maar als ik 40 ben ga ik wel even nadenken wat ik dan doe want dan vind ik mezelf te oud voor dat soort onverwachte kadootjes!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:58

Ik ben na 7 jaar gestopt met de pil, puur omdat ik toen geen vriend had en geen zin meer had in al die hormonen. Mijn menstruatie-cyclus is hetzelfde gebleven, wel heb ik iets meer buikpijn, ook tijdens de eisprong. Verder ben ik ook wat instabieler kwa stemming, maar dat vind ik niet erg. Inmiddels ben ik eraan gewent. Er was vast nog wel meer, maar ik ben al in 2004 gestopt met de pil. Wel weer begonnen toen ik mijn huidige vriend leerde kennen, maar toen heb ik de hele maand hoofdpijn gehad, toen ik stopte was dat meteen over. Ik begin er niet meer aan.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:59

Mijn vriendin kreeg door de pil ook hele erge migraine. Zij moest toen van de dokter ook per direct met de pil stoppen omdat het te gevaarlijk was.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:01

Eefske schreef:
Nou vraag ik me eigenlijk af waarom jullie dan met de pil zijn gestopt? Omdat je zwanger wil raken of ook om andere redenen?
Ik slik zelf sinds een paar maanden de pil en ben heel erg tevreden Ja

Heb zelf nooit de pil gebruikt vanwege de bijwerkingen. Deze kunnen op langer termijn zijn:

- Alle vormen van oestrogeen gevoelige kankers (borstkanker, baarmoederkanker, eierstokkanker enz)
- Trombose
- Ernstige leverproblematiek
- Adipositas (vetzucht)
- Verhoogde bloeddruk (met als gevolg de kans op hartinfarcten en CVA)

Isis

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:01

Wil op de hoogte blijven van dit topic

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:09

@Isis_Ywen, maar er zijn zoveel dingen waar bijwerkingen aanzitten en die gebruik je toch ook? Zelfs van in t vliegtuig zitten kan je trombose krijgen.. K ben wel aan de pil (ben ook pas 18 en hoef nog lang geen kinderen! Pling) maar tegen de tijd dat k die wel wil zal k dr wel mee moeten stoppen dus wat er dan gebeurt merk k vanzelf wel Lachen

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:21

@ WillemyntJee, aan alles zit risico's, dat klopt. Vooral medicijnen hebben er een handje van Knipoog

Voor mij is dat echter een reden geweest om het niet te gaan gebruiken, want er zijn ook alternatieven die veel minder risico's kennen.
Bovendien is het wel vrij kort door de bocht om trombose van zitten in een vliegtuig, en het gebruik van de pil te vergelijken, aangezien ze in procenten niet overeenkomen.

Het leven bestaat uit keuzes maken en prioriteiten stellen. Voor mij is de pil geen prioriteit, en dat komt mede door de bijwerkingen.
Vliegen daarintegen....Knipoog

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:26

Toen ik met de pil stopte deedt ik dat door alle bijwerkingen.
Mijn cyclus was vlot terug ,geen hormoonschommelingen meer ,geen pukkels en weer zin in seks etc etc
Helaas is er geen ander voorbehoedsmiddel die ik vertrouw en ben er weer mee begonnen ,wel met de allerlaagste hormonen,dat scheelt enorm!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:50

ik ben gestopt en voelde me al heel snel heel wat beter
meer energie, lekkerder in mijn vel
eingelijk gene minpunten

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:56

Isis_Ywen schreef:
Bovendien is het wel vrij kort door de bocht om trombose van zitten in een vliegtuig, en het gebruik van de pil te vergelijken, aangezien ze in procenten niet overeenkomen.

Ik vraag me af in hoeverre deze stelling klopt. Ik heb vanwege enkele hartproblemen een verhoogde kans op trombose, en toch mocht ik van alle cardiologen ( heb er 3 over gesproken Knipoog ) zonder problemen de pil blijven slikken. Dus hoe hoog zijn die percentages dan? Overigens ben ik zelf ook gestopt vanwege de bijwerkingen, maar net niet deze, terwijl dat je dat in mijn situatie wel zou verwachten Knipoog

@TS: ik ben na ongeveer 9 jaar pilgebruik gestopt, omdat mijn lijf niet meer kon omgaan met die hormonen. In mijn stopweek lag ik soms op de bank te gillen van de buikpijn, had ik migraine en ik voelde me slap en lusteloos. Ik had een hele lichte pil, een lichtere zou bijna geen verschil maken.
Nadat ik gestopt ben, voelde ik me veel beter. Mijn menstruatie bleef zo regelmatig als een klok ( altijd geweest trouwens, kan het op het uur af voorspellen ) en ik had er veel minder last van.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:05

Ik heb het stuk over trombose even opgezocht:

http://www.sexwoordenboek.nl/pil_trombose.html
Je loopt dus nog meer gevaar op trombose als je ongewenst zwanger wordt Haha! De kans op trombose bij pilgebruik is vergeleken met niet-zwangere vrouwen die de pil niet gebruiken, 2 tot 4 x zo hoog.
http://gezondheid.blog.nl/actualiteiten/2006/08/23/ook_grote_kans_trombose_in_auto_bus_of_trein
Ter vergelijking: als je vier uur achter elkaar stil zit ( bijvoorbeeld in een vliegtuig, maar kan ook op kantoor, auto of trein ) is je kans ook al 2 keer zo hoog, laat staan bij nog langere periodes stilzitten! Dus zo veel verschillen die getallen niet Knipoog

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 20:13

Apart, ik lees nu dat heel wat vrouwen juist last krijgen van stemmingswisselingen en emoties zodra ze met de pil gestopt waren, ik heb juist het idee dat mijn pil dat veroorzaakt en zit daarom te denken om de mirena te nemen.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:01

erleyne schreef:
Je loopt dus nog meer gevaar op trombose als je ongewenst zwanger wordt Haha! De kans op trombose bij pilgebruik is vergeleken met niet-zwangere vrouwen die de pil niet gebruiken, 2 tot 4 x zo hoog.

Hihihihi, er staat ongepland (dat hoeft niet ongewenst te zijn natuurlijk) maar zwangerschap op zich is inderdaad een grote trombose factor. Ik zeg ook niet dat je moet stoppen met elke vorm van anticonceptie Clown

Citaat:
Ter vergelijking: als je vier uur achter elkaar stil zit ( bijvoorbeeld in een vliegtuig, maar kan ook op kantoor, auto of trein ) is je kans ook al 2 keer zo hoog, laat staan bij nog langere periodes stilzitten! Dus zo veel verschillen die getallen niet

Ik weet niet of er is aangetoont bij het nog langer stil zitten dan vier uur; en in hoeverre die gevaarte pernentages dan omhoog gaan. Zoals ik het artikel lees heb je met pilgebruik echter nog altijd meer kans ( 0.01 - 0.04 % ) op trombose dan vier uur stil zitten bij niet pil gebruik( 0.01 - 0.02 % ) of....vier uur stil zitten bij wel het gebruik van de pil (0.02 -0.08 % ).
Of lees ik over iets essentieels heen?

Edit : Rare smilies

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:13

Ik heb korte tijd bétablokkers moeten gebruiken, vanwege een ontstoken schildklier. Toen ik ermee gestopt was, ontplofte ik 1x flink... Stoom uit je oren (had me tijdens het gebruik heel afgevlakt gevoeld qua humeur)Daarna was het weer goed. Na stoppen met de pil moest ik ook eerst wennen aan het pilvrije bestaan, je voelt je idd sneller emotioneel...Dus het kan best dat mensen zich anders voelen als ze met de pil beginnen maar ook met het stoppen. Volgens de huisarts is het bij iedereen anders.
Wat de trombose betreft: een zwangerschap zou best eens hogere medische risico's in kunnen houden dan de pil...
Zelf ben ik gestopt ivm mijn leeftijd, en in mijn familie komen veel CVA's voor.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 22:53

Leuk om alle reacties te lezen. Lachen

Wel een vraag om je in dit topic te beperken tot het onderwerp wat ik heb aangesneden. Ook al vind ik alles interessant om te lezen, ik ben op dit moment echt alleen op zoek naar ervaringen van mensen die na lange tijd gestopt zijn met de pil! Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 01:51

Ik ben na 10 jaar gestopt, omdat ik gewoon die hormonen eruit wilde hebben.

M'n cyclus bleef netjes, gewoon elke 4 weken (kon het vantevoren op de kalender noteren, maar dat was ook al voordat ik de pil slikte), maar de bloedingen waren heftiger en ik kreeg last van puistjes. Ben er dus maar weer mee begonnen Knipoog

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:46

ik ben een tijd geleden eens gestopt (na 4 jaar) dit was werkelijk een ramp en ben er ook maar weer aan begonnen, mn menstruatie kwam niet op gang ik had een humeur van hier en één verkeerd woordje was levensgevaarlijk want ik was enorm prikkelig. Ik had veel puistjes, en overal wel eens last van. ik was gewoon niet te genieten. voor mij niet voor de herhaling vatbaar dus.