slecht slapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 21:06

hebben jullie tips om makkelijk in slaap te komen?

VeerenAshley

Re: slecht slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:12

Heb ik ook vaak last van, helaas.

Men zegt: warme (anijs)melk drinken; warme douche nemen; stukje lopen; ontspanningsoefeningen.

Het enige wat bij mij echt goed helpt is een hele dag gaan wandelen zodat ik flink moe ben, en vooral: geen zorgen/stress hebben en niet piekeren. Maar hoe je voor dat laatste kunt zorgen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:14

Vast ritme, genoeg doen overdag en tv, computer en felle lichten vanaf 1/2 uur voordat je naar bed gaat mijden.

_Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:17

Ook niet te veel eten voor je gaat slapen. Verder inderdaad een vast ritme en ontspannen voor je gaat slapen.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:38

Ik slik nu bional omdat ik slecht slaap door examens. werkt wel okee, echt sneller slapen doe je niet maar je word 's morgens veel uitgeruster wakker!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 21:42

M'n moeder zegt dat ik gewoon naar m'n ademhaling moet lusiteren.. T werkt voor geen meter net zoals warme melk drinken werkt ook niet. En ik slaap echt zo enorm slecht ik lig wel 4/5 uur wakker dan slaap ik eindelijk en ben ik om de 1 a 2 uur weer wakker. Dit gaat al wel een half jaar zo echt zeer irritant.

_Svadie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:00

Als ik snel in slaap wil vallen ga ik mijn schoolboeken doorlezen. daar wordt ik echt heel moe van.
dan slaap ik ongeveer binne half uur.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:54

Als je niet inslaap komt moet je niet gaan denken ik MOET slapen ik MOET slapen dat werkt alleen maar omgekeerd merk ik uit eigen ervaringen. Echt je echt niet in slaap komt kun je misschien naar de dokter gaan om te vragen of die je een (lichte) slaappil mee geeft

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:22

dit topic ga ik maar even volgen.. heb hetzelfde probleem..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:29

Geef slaapadviezen zoals:
Vermijd in de uren voor het slapen gaan koffie, alcohol, copieuze maaltijden, forse inspanning; lichamelijke inspanning overdag of vroeg in de avond is wel aan te raden.
Zorg voor een goed bed en een plezierige atmosfeer in de slaapkamer.
Gebruik de slaapkamer alleen om te slapen of te vrijen.
Ga pas naar bed als je slaperig bent.
Sta op als je na een kwartier nog niet slaapt, en ga pas weer naar bed als je slaperig bent.
Sta elke dag op dezelfde tijd op, ook als je denkt maar kort geslapen te hebben.
Doe geen dutjes overdag.
Bedenk: niet slapen is geen ramp.

Deze adviezen komen uit de standaarden die huisartsen gebruiken bij verschillende klachten.
Misschien heb je er echt iets aan. Ze zijn stuk voor stuk onderzocht of ze echt zin hebben en ook wetenschappelijk onderbouwd. Die onderbouwing kan ik er wel bij geven als je dat echt wil, maar misschien niet erg interessant en heb je hier gewoon al genoeg aan.

Dit is dus wat je huisarts je zou adviseren de eerste keer dat je bij hem komt met slaapklachten...

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:37

De meeste tips zijn al gegeven, maar nog een toevoeging is:
Probeer ongeveer een uur voor je gaat slapen geen tv meer te kijken, te lezen, te puzzelen enz. dan breng je jezelf al meer tot rust, zodat je later makkelijker tot slapen komt.
Dit geldt niet voor iedereen, anderen kunnen dit wel/ of helpt het juist bij het slapen, bij wie dat het geval is zijn de zogenaamde piekeraars, waarvan de gedachten juist even verzet moeten worden voor het slapen.
Rustig muziek luisteren mag wel, rustig een half uurtje gaan wandelen of even in bad gaan/ onder een warme douche.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:41

als ik niks doe voor het slapen gaan, bv lezen of tv kijken dan kom ik nooit in slaap..

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:56

Ik ga juist tv kijken, todat ik bijna in slaap val, dan zet ik hem gauw uit.
Of ik ga een boek lezen ofzo.
Ik zou niet te snel naar een slaappillen grijpen (ookal krijg je die niet ''zomaar'' voorgeschreven), ik kan je uit eigen ervaring vertellen, die werken zeer verslavend. En hebben vervelende bijwerkingen..
Wat je wel kan doen is naar iets homeopatisch zoeken, dit wil nog wel eens helpen schijnt.
Al heb ik er zelf niet echt ervaring mee.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:57

ik heb het ook als ik echt moe ben (zoals gister) kom ik gewoon níet in slaap Scheve mond
dan lig ik de hele tijd wakker en wordt ik ook weer om 5 uur wakker..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:58

dat had ik dus ook.. ik was gister echt kapot, val ik pas na 3 uur in slaap en om 5 uur zat ik weer rechtop in bed Verdrietig

Edit: dat heb ik de laatste tijd bijna altijd.. niet in slaap kunnen komen en dan om de gekste tijden rechtop in bed zitten..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:59

Als ik slecht in slaap kom sta ik gewoon weer op en ga zitten lezen met een koppie thee erbij. Als ik echt over dingen pieker schrijf ik die op, dan kan ik er de volgende ochtend weer over na gaan denken en ben ik het als het ware kwijt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:00

ik kijk ook altidj tv, of zet radio zacht aan, ik word wel veel wakker snachts, maar als ik dan geluid om me heen hoor ( en mn hond en kat en knuffel naast me) slaap ik wel weer sneller in. Afleiding zoeken werkt bij mij goed,

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:24

Didoo schreef:
Ik slik nu bional omdat ik slecht slaap door examens. werkt wel okee, echt sneller slapen doe je niet maar je word 's morgens veel uitgeruster wakker!

Dit werkt echt goed!! je word 's nachts ook niet meer wakker..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:30

waar kan je dat halen dan? want ik wordt 's morgens nou niet bepaald uitgerust wakker..

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:45

Pashon schreef:
waar kan je dat halen dan? want ik wordt 's morgens nou niet bepaald uitgerust wakker..

Ik zal het aan me moeder vragen!
Maar ben nu bij me pa, dus vanavond of morgen weet je het Knipoog
Het werkt voor mij echt super! wordt 's nachts niet wakker en ben vet uitgerust 's morgens.
I'll let you know!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:46

Thanks!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:46

Ik weet niet .. Ik ga altijd aan dingen denken Lachen En ga er dan altijd héél diep op in, met mijn ogen dicht. Uiteindelijk wordt ik dan gewoon echt moe en val in slaap Lachen

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:47

ik moet altijd voordat ik ga slapen, iets lezen! maakt niet uit wat:P

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 19:48

dat probeer ik ook. Neem me altijd voor om aan leuke dingen te denken maar dat werkt toch niet Verdrietig maak er altijd een rampen scenario van

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 23:00

Bional kan je gewoon bij de Etos enz. halen.
Ik heb zelf 'nachtrustformule krachtig' van de Etos, die werkt ook wel goed. Ik lig rustiger in bed en word uitgeruster wakker. Mijn probleem is dat ik blijf nadenken als ik in bed lig, niet alleen piekeren maar echt over van alles.
Ik heb ook slaappillen gehad en wat het in slaap vallen en doorslapen betreft is het echt heerlijk, maar de volgende dag voel je je heel brak. Ook als je 's nachts naar de wc moet, moet je opletten dat je niet omvalt door de spierverslappende werking.

Het allerbeste is een vast ritme, maar dat vind ik zelf heel lastig. Ben een avondmens en hoef maar een keer langer uit te slapen en heel m'n ritme is alweer weg...

Avondmelangethee of 'slaapmelk' (campina), zijn ook wel een idee voor 's avonds.