Het leed dat beugel heet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Het leed dat beugel heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 14:07

Oh mensen, ik ben vandaag weer naar de orthodontist geweest.
WAT EEN RAMP!!
Ik heb nu 1,5 jaar een beugel, daarvoor stonden mijn tanden mooi (echt mooi!) recht.
Toen kwam de tandarts met het idee beugel, ik moest nog wat wisselen maar had te weinig ruimte.
toen ik hoorde wanneer ik terecht kon bij de ortho, moest ik naar meneer de kaakchirurg. Werden uiteindelijk 3 hele operaties om tanden eruit te snijden, ijzerdraadjes erin gewikkeld allemaal troep. (heb alleen maar slotjes nog wel :/ )

Ik heb in die 1,5 jaar bijna nooit gehad dat ik "tevreden/normaal" weg kon. ALTIJD iets anders, spiraaltjes tussen je beugel, rare draadjes van achter een tand naar de voorkant, een button aan de achterkant van mijn tanden, nu zo'n "ketting"elastiek aan de onderkant weer. mensen ik wordt er ziek van, altijd weer lekker last van je tanden. Nu ben ik dus net weer trouw geweest, dat "kettingelastiek zit er net in, 2 nieuwe slots erbij geplakt en voel het nu al fijn trekken Wordt morgen lekker, op mn verjaardag Scheve mond

Jullie ook zulke fijne ervaringen met je beugel??

SONY

Re: Het leed dat beugel heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:09

Ik heb ook een beugel.. een plaatjesbeugel zonder elastiekjes. Ben al wat ouder dus loop aardig voor banketstaaf. Helemaal als de normale elastiekjes weer op zijn en ik met een fel rood of groen kleurtje in me mond loop... pffff en loop met deze beugel al een jaar en daarvoor een blokbeugel en straks een kaakoperatie...

Ken het hele gedoe ga ook NOOIT tevreden weg.. altijd stukjes draad ertussen of ze knippen het achter niet goed af waardoor me hele wangen kapot zijn dat is vrijwel altijd zo. Dan weer zo'n stagiaire die loopt te prutsen en je hele mond open ragt met een of andere tang... Ik zit bij het UMCG in Groningen en als ik vraag hoe staat het ervoor mompelt die wat van nog maar een paar maanden erbij..

Inderdaad om doodziek van te worden. Ik heb ook nikkelallergie en dan proppen ze weer iets van nikkel erin waardoor alles ontsteekt en dan zeg je nee kan niet maar doen ze lekker wel en zeggen dan kijk het maar even aan.. en dan kun je twee dagen later weer 60 km reizen om het eruit te laten halen.. Boos!

En elke keer vallen die brackets eraf.. of het draadje kanpt.. echt altijd.. en dan plakt die stagiare het weer fout zodat je, je tanden niet op elkaar kan zetten en niet kan eten. Neee kijk maar even aan, en dan als ik slaap ga ik tanden knarsen en knap ja hoor ligt het eraf... Of ze hebben die nikkelvrije brackets weer niet op voorraad terwijl het in de computer staat dat ik die nopdig heb en dan kom.. kun je weer weg...

Gewoon allemaal geldtrekkerij als je het mij vraagt..
Laatst bijgewerkt door SONY op 09-05-07 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:09

M'n zus en broer hebben een beugel, de ortho lijkt me nogal onprecies; elke keer valt er wel weer een blokje af, en elke keer moeten ze opnieuw en opnieuw een afspraak maken.

Als ze zijn geweest moet de boterham gewoon in stukjes worden gedaan, anders krijgen ze het niet op. Of een puddingetje kan er nog net in.

Ik had geen beugel nodig, dus zelf geen ervaringen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 14:12

Dat is ook erg inderdaad, het eten
als je met je tong tegen je tanden komt, dat doet zo'n pijn inderdaad..
Vorige maand had ik een staigiare in mijn mond, ik kon wel 3 keer terug in 2 dagen :/ nee ik wordt er niet blij van. Ik mag vanavond lekker soep eten. morgen op mn verjaardag, normaal zou ik wat lekkers gaan eten, of uit eten.. maar dat gaat nu echt niet nee ik wordt er niet blijer van..

joelle1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:14

och wat vervelend dat het elke keer niet goed is zo ga je er volgens mij ook elke keer met een naar gevoel heen.

Toen ik nog in mijn beugeltijd zat was ik blij dat ik eindelijk een blokjesbeugel kreeg.
Daarvoor had ik bijna 2 jaar met z'n groot blok rond gelopen verschrikkelijk altijd blaren in m'n mond en hij viel s'nachts altijd uit toen moest ik voor s'nacht z'n buitenboordding eraan het heeft 1 nacht goedgezeten elke ochtend werd ik wakker met dat ding in mijn haar.
Met mijn blokjes heb ik ook nooit problemen gehad.
Nou ben ik er al een paar jaar vanaf maar mijn tanden gaan toch weer helemaal naar voren gaan staan Boos!

Otje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:15

Ja ik heb nu al 2 jaar een beugel, en ik moet ook zeggen, voordat ik een beugel had stonden mijn tanden veel mooier dan nu .. Ik moet van die idioote elastiekjes in die ik steeds kapotbijt. Wat heeft het dan voor zin? Ik heb echt geen zin om om de 5 minuten andere in te doen hoor.

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 15:15

Hmm ik heb bijna 3 jaar een slotjesbeugel gehad, maar geen problemen hoor. Ja wel dat het pijn deed de eerste paar dagen als het versteld was, maar voor de rest vond ik het niet erg.
Ik had dan ook grote spleten tussen mn tanden zag er niet uit. Kon wel een lollystokje tussen mn voortanden Lachen Nu niet meer gelukkig, het staat keurig bij elkaar. De ortho zelf was altijd duidelijk en die assistentes ook niet vervelend, dus ben er tevreden over.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:16

Dan heb ik toch best geluk met mijn ortho/beugel.

Ik heb jááren lang een blokbeugel gehad. En nu zo'n 1,5 jaar een slotjes beugel(geen elastiekjes, dit is een ander systeem.). De assistentes zijn echt aardig en doen heel voorzichtig knippen netjes af enz. Behalve een. Scheve mond Die is altijd chagarijnig, doet niet normaal of zachtjes. Nee gewoon trekken overal aan en lekker over m'n wang schuren. Iedere keer als ik naar de ortho ga hoop ik dat ik niet bij haar kom. *LOL*

Ik heb in 1.5 jaar nog maar één keer een los slotjes gehad. Terwijl ik sommige mensen hoor die om de maand, bij wijze van spreken, weer terug kunnen.

Verder ben ik super tevreden en zien m'n tanden er al zoveel beter uit als eerst. Haha! En mag m'n beugel er binnenkort waarschijnlijk uit.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:26

Ik heb nu een jaar een slotjesbeugel, daarvoor 3 jaar een blokbeugel, 15 uur per dag Bloos!

Voor mijn slotjes zijn 4 kiezen getrokken, en ik heb veren en elastiekjes. Ik moet hem in totaal 2 jaar. Dus nog een jaar (en iets langer).

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:56

Gelukkig hoefde ik geen beugel Nagelbijten / Gniffelen

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:58

Ik heb sinds ongeveer een maand een beugel, ik heb er eigenlijk geen last meer van, alleen vind ik het vreselijk dat ik geen harde bolletjes mag Boos! . Heb er nog geen nare ervaringen mee gehad, behalve dat mijn wang een keer helemaal naar de Filipijnen was Tong uitsteken'
Mijn tanden staan nu al heel veel rechter (ik leek voorheen wel een dracula Knipoog ) maar nu nog mijn onderkaak verder naar voren..
Laatst bijgewerkt door Dewii op 09-05-07 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:59

jaa heb ook zo'n rotding, mijn tanden staan gewoon mooi dus zie het nut ook niet! volgende keer als ik moet ga ik zeker vragen of hij echt zo lang moest. ze zei 2 tot 3 jaar! denk het niet, vind dat ik wel mooie tanden heb Bloos die van mij snijd ook heel m'n tong open, heerlijk soms kan ik ook niet aan de rechterkant kauwen. wouw wat zijn beugels toch heerlijk. ook die elastiekjes! succes met dat rotding, klinkt niet echt lekker Ach gut

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 21:39

dat kettingelastiek haat ik nu dus al. Ik kan echt NIKS meer. niet eens meer met mijn tong langs mijn tanden, het doet zooon pijn Boos! Boos! ik wordt er zo chaggie van!!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:49

Okeé, ik heb er dus ook een, een slotjesbeugel, heb 'm al iets meer dan een halfjaar, nog nooit maar dan ook nooit iets stuk gegaan.. Ik eet en drink gewoon alles, ook wat "niet" mag, en dr gebeurd gewoon niks mee Clown Maar nu moet dr weer wat getrokken worden, te weinig ruimte.. Nou ging die gek vandaag bij mij nieuwe elastiekjes erop zetten, zit dat slotje tegen mn tandvlees aan waar die tand boven zit (Die tand zit dus boven die tand die getrokken moet worden, mn snijtand word hoektand ofzo Verward ) Maarja, myn orto drukt dan heel hard met zn nagel in je tandvlees,, Okeee,, Heel boeiend, mrja. Clown

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:30

Ik heb wel heel wat beugels gehad blokbeugel, buitenboord beugel, zo n plaatbeugel, en 2x plaatjesbeugel.
Met de plaatjesbeugel zat ik bijna iedere week bij de ortho met losse plaatjes, verloren ketting elastiek, afgebroken ijzerdraad enz, ik heb mijn plaatjesbeugel zo n 2 jaar gedragen en was eindelijk blij toen ik van dat ding verlost was Haha! , alleen na een jaar was de stand van mijn tanden en kiezen niet meer goed en moest ik weer een plaatjesbeugel voor 2 jaar Boos! . Nu heb ik onder en boven achter mijn tanden draadjes zitten, deze moet ik dragen tot mijn 21ste.

GingerMorgan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:01

ik ben nu bijna 23 jaar en heb voor de 2e keer een slotjesbeugel.
1e keer was ik 10 jaar dus daar weet ik niet veel meer van.
Maar ik heb nu witte brackets. Ben er echt blij mee want als er geen wit wasw weet ik niet of ik het wel had gedaan Bloos
Was alleen de eerste week ff lastig omdat je wangen dan kapot zijn en dat alles gevoelig is maar nu heb ik nergens last van!!
Ik merk het niet eens meer en echt bijna niemand ziet het!!
Echt waar, ik zeg het zelf vaak erbij haha.
maar mn tanden staan echt al zoveel rechter.
Ging om 1 tand die wat scheef ging staan maar ging me eraan irriteren.
En als ie versteld voor voel ik er niets van dus ik ben er erg blij mee!!

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:28

ik had ook breckets .
echt irietand,heb je net gegeten wil je een toetje neem je een hap zit er nog wat in van je avond eten.
echt vervelend alles blijft erin hangen.
nu zijn ze er uit,en de 1e reactie wat ik gaf toen ik in de
spiegel keek was : Ik wil m'n beugel terug ! .
Het zag er ineens heel raar uit .heel leeg .
maarja nu hoef ik em echt niet meer Haha!

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:49

Ik heb ook een beugel ( slotjes) en ik ben het helemaal met je eens.. Bloos ik word er ook echt gek van,,die ortho vent verzint iedere keer wel wat nieuws ( altijd PIJNLIJK) echt..altijd al ik naar de ortho ben geweest kan ik 2.3 dagen moeilijk eten..mensen vragen dan van waarom eet je zo moeilijk, heb je geen honger ofso? Boos!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:52

Ik heb 7 jaar een beugel gehad, alles staat nu weer scheef. De ortho heeft me werkelijk alle soorten gegeven, iedere keer weer iets anders. Vervolgens hoefde ik geen stangetje achter mn tanden want het stond wel goed..... jaar later stond het dus NIET meer goed. Second opinion bij andere ortho gedaan en blijkt dat ik weer een beugel moet, en dat de oude ortho meer schade heeft aangericht dan goed heeft gemaakt.... Scheve mond Heel fijn, ben der echt dankbaar! Boos!

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:54

ik heb nu anderhalf jaar een (plaatjes)beugel en hij mag er om 11 uur uit!!! ik moet nú dus vertrekken, jeej Haha!
Ik heb er trouwens nooit echt last van gehad. Of ik voelde het wel, maar vond het niet zo erg als iedereen zei. Het is wel lelijk.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:56

dus jij bent zo van je beugel af!! das lekker!!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 14:56

Ik heb vroeger een slotjes beugel gehad, omdat mijn bovenkaak niet rond genoeg liep. Maar die beugel heb ik maar 10 maanden ofzo gehad, het trok zo recht, pijn biel reuze mee.

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:00

ik heb nu draadje achter m'n tanden ,anders groeit het terug ofso .

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:40

jeej, mijn beugel is eruit! Go jij! Go jij!
Dat spalkje zit nu wel vreemd, maar verder vind ik het niet zo heel gek voelen. Ik had al van heel veel mensen gehoord dat het echt verschrikkelijk was met eruit halen maar het viel echt zooooo mee. Ik had er niet veel last van, alleen toen ze die lijm weg gingen halen en telkens over mijn tandvlees schuurden ging het nogal bloeden en nu is mijn tandvlees nogal geirriteerd maar ook dat deed niet echt pijn verder vond ik Lachen
Mijn tanden staan wel echt té recht nu. Echt zo van 'kijk, ik heb een beugel gehad, kun je het zien'. Heel opvallend, vind ik niet echt mooi eigenlijk Huilen van het lachen

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:47

Ik weet precies wat je bedoelt, ik ben er gelukkig al weer 2 jaar vanaf Haha! .

Ik ben in groep 7 begonnen met mijn eerste beugel en hij mocht er in de 3e van de middelbare school pas weer uit. In totaal heb ik er 5 gehad: activator, plaatjesbeugel, buitenboordbeugel, "blauwe beugel" en spalkjes als we die ook even tot beugel rekenen.

Het was een ramp maar het was het zeker waard want ik had 11 milimeter overbeet en nu nog maar 4 Haha! . [thsja, helaas te hardnekkig, maar 7 milimeter er af scheelt een hoop.]