Steeds maar diep willen gapen (adem snakken)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jeannine

Steeds maar diep willen gapen (adem snakken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 15:40

Hoi,

Ik begin er een beetje gek van te worden. Ik heb hier regelmatig last van.
Niet op een speciaal moment heb ik het idee. Het enige wat ik dan wil is tot mijn tenen in willen ademen/gapen.
Mensen denken altijd dat ik dan moe ben, maar dat is het niet. Ik voel wel een beetje een druk op mijn maag, maar niet pijnlijk.
Het is gewoon zwaar irritant. Ik moet zeggen dat ik ook wel vaak duf ben, maar ik doe wel van alles en dat gaat gewoon. Alleen op het moment dat ik niets doe, voel ik me moe en duf.

Ik ben er ook achter dat ik hooikoorts heb. Ik dacht altijd dat ik vanaf de lente gewoon verkouden was, nooit een link gelegd. Totdat mijn vriend ermee kwam. Ik heb het vanaf nu (2 weken, licht) tot eind augustus. Maar ik betwijfel of dat er mee te maken heeft. Heb nu voor het eerst pilletjes gehaald bij de apotheek, maar heb niet het idee dat die helpen.

Voor die benauwdheid heb ik ook wel een een astma shotje geprobeerd, maar dat helpt dus ook niet Bloos
Ik loop ook weer hard sinds 3 weken en dat gaat ook niet altijd even lekker, omdat ik dat de hele tijd maar wil inademen tot mijn tenen. SOms doet mijn hele borstkas er pijn van. Gaaaap

Komt iemand dit bekend voor?

Gr. Jeannine

Eleionomae

Re: Steeds maar diep willen gapen (adem snakken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:54

is dit niet iets wat je van jezelf moet doen ofzo? Ik heb alleen dat ik heel diep in wil ademen als ik echt buiten adem ben... daarbuiten lijkt het me trouwens ook niet zo goed, dat je daar last van hebt... misschien eens naar de huisarts?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:57

Net of je over een bepaald punt heen moet ademen? Dat heb ik nl ook.........

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:05

sifra01 schreef:

Ja, dat heb ik ook. Je moet tot je tenen komen. Anders heb je het gevoel dat je zuurstof te kort komt.
Dan wordt ik soms een beetje duizelig.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:06

Lijkt me wel verband houden met het feit dat je bijvoorbbeld door je hooikoorts niet voldoende lucht krijgt.

Ik weet in ieder geval dat het ook een opvallend kenmerk is van mensen met chronische hyperventilatie (dan heb je geen aanval maar haal je ongemerkt een paar keer per minuut te veel adem omdat je te gestresst en opgefokt bent). Je krijgt dan teveel koolstofmonoxyde (of zoiets) en omdat je ook een tekort aan echt zuurstof krijgt, reageert je lichaam met gapen. Je pakt dan automatisch een hele hap lucht.

Als je best een beetje gestresst bent de laatste tijd en ook wel eens duizelig en een droge mond hebt, zou het best wel eens chronische hyperventilatie kunnen zijn.

Ik zou sowieso even naar de huisarts gaan. Dat gapen is niet zo erg maar kan een symptoom zijn van wat anders......

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:11

ik heb ook een droge mond nu, maar dat kan ook door die pilletjes van de hooikoorts komen.
Ik heb dat rare ademhalen en gapen al best wel een tijdje. (lees paar jaar) Soms heel weing, maar nu dus weer veel meer.
Ik moet de hele tijd maar diep ademhalen en gapen. Ik gaap altijd als ik me zo voel, dus het heeft wel verband met elkaar neem ik aan.
Ik ben niet echt gestresst, tenzij het onbewuste stress is. Ik maak me wel snel druk om veel dingen.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:16

Ik heb dit ook gehad en bij mij is dit hyperventilatie..(ik had ook een droge mond en hele tijd willen gapen, een van de vele symptomen)
Veel mensen denken bij hyperventilatie aan naar lucht snakkende mensen maar dit is niet altijd zo!
Ik heb vaak hyperventilatie gehad bij andere mensen maar die zagen niks aan mij alleen wat meer diep zuchten/gapen(en ja ik had het toch best erg).
Dat je daarvan pijn op je borst krijgt is dat ook niet zo gek, dat kraakbeen daar is dat niet gewend zo vaak op en neer te moeten en gaat een beetje irriteren.. let goed op of je door je buik ademt, dit kan het al verminderen!
Bij mij is het overigens steeds erger geworden en ben ervoor in therapie geweest, want als je teveel inademt kan je idd duizelig worden en eventueel flauwvallen en daardoor weer angstig worden(is bij mij gebeurt). Let eens voor je zelf op wanneer je het precies hebt, misschien toch als je die dag erna iets spannends gaat doen? Of misschien toch als je ergens overin zit?
Wil je nog meer weten? PB staat open Lachen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:24

En dit heb ik dus ook.....al heel lang en soms wordt er echt raar naar je gekeken, vooral op je werk omdat je dan "zo zit te zuchten".... Ik heb t geprobeerd uit te leggen maar dat werkte dus niet.

Ik vind het maar soms vervelend, overdag valt wel mee maar als ik al moeilijk in slaap kom en soms dus gewoon meerdere keren overeind moet gaan zitten omdat ik anders niet door kan zuchten, ja dan is het lastig.

Ik heb overigens geen hooikoorts en eigenlijk voor zover ik weet ook geen hyperventilatie, maar als ik dit hierboven zo lees....wie weet is het dat dan toch wel??

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 16:36

Hmmm , ben in ieder geval niet de enige. Misschien moet ik toch maar eens naar de dokter.
Van al dat diep ademhalen krijg je idd erg pijn in je borst. Dat zullen de spieren wel zijn. Het beangstigd mij dat ik niet diep kan ademhalen en dan word ik een beetje licht in mijn hoofd.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:56

Jeannine schreef:
Hmmm , ben in ieder geval niet de enige. Misschien moet ik toch maar eens naar de dokter.
Van al dat diep ademhalen krijg je idd erg pijn in je borst. Dat zullen de spieren wel zijn. Het beangstigd mij dat ik niet diep kan ademhalen en dan word ik een beetje licht in mijn hoofd.

Precies wat ik voel dus....en dat blijf ik doorzuchten totdat het wel lukt en dan wordt je dus vanzelf licht in je hoofd ja.....

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:58

ik heb een periode gehad dat ik zo 1x keer per 30 seconde ff heel diep inademde, n iet omdat ik het benauwd had maar gewoon het idee dat ik te weinig zuurstof had. (dit was eigenlijk niet zo want ik ademde normaal)
Ben naar de dokter geweest hij wist ook niet wat et was maar heb het maar een maandje gehad en is toen over gegaan was echt heel vreemd! succes ermee

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:09

daffodil schreef:
Jeannine schreef:

Precies wat ik voel dus....en dat blijf ik doorzuchten totdat het wel lukt en dan wordt je dus vanzelf licht in je hoofd ja.....

heb ik ook precies zo gehad en is echt hyperventilatie Ja
ik zou als ik jullie was een ademhalingstherapie gaan volgen, bij www.maatkracht.com ben ik geweest, dit is misschien voor wat extremere gevallen maar misschien ook wat voor jullie!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 17:59

daffodil schreef:
Jeannine schreef:

Hmmm, volgens mij hebben wij hetzelfde dan. Net wat Naomi_Jamir zegt, je moet minstens 1 x in de 30 sec diep ademhalen, anders voelt het echt niet fijn. Als je eenmaal tot je tenen komt voelt het lekker, maar nog geen 3 tellen erna begint het weer overnieuw.

Met hardlopen gaat het dus ook niet meer lekker. Ik probeer dan rustig adem te halen, maar dan krijg ik zijsteek en een baksteen in mijn maag en als ik ga wandelen dan loop ik steeds te gapen. Mijn vriend zei ook al dat ik misschien verkeerd ademhaal.

Als ik bijvoorbeeld een strak truitje aan heb, dan ga ik automatisch alleen maar met mijn borstkas ademhalen en niet met mijn buik, omdat ik die dan probeer in te houden Bloos Haha! . Dan krijg ik het dus ook af en toe. En misschien is dat er zo ingeslopen dat ik nu een verkeerde ademhalingstechniek heb ontwikkeld. Koe

Tanya89, bedankt voor je info. Ik zal de site even bekijken!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:02

Citaat:
Hyperventilatie
Haalt u eens diep adem. Wat zet het meest uit tijdens deze ademhaling, uw borst of uw buik. De kans is groot dat het uw borst is. Hieruit blijkt dat u, net als de meeste mensen, verkeerd ademt. Deze borstademhaling levert voor een aantal mensen problemen op. Het leidt tot overademen, waardoor men gaat hyperventileren, met alle lichamelijke klachten van dien.
Een eerste hyperventilatieaanval vergeet men nooit meer. Veel van onze cliënten hebben zich op dat moment bij de eerste hulp van een ziekenhuis gemeld, met het idee dat zij een hartinfarct ondergingen.

Dit klopt dus wel aardig.

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:08

Ik heb dat ook, dat 'moet' dan en echt hard.
En soms dan heb ik zo'n steek in mn hart en dan kan ik niet zo'n adem doen, dat doet dan zoooo'n pijn, dat is vreselijk!

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:08

Ik zou als ik jou was wel gauw actie ondernemen Lachen

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:52

die steek dat is ook een spier denk ik. Ik heb dat ook wel een enkele keer, maar niet vaak.
Ik probeer nu met mijn buik te ademen, maar dat is echt moeilijk. Ik leg mijn hand erop en dan moet ik mij goed concentreren anders lukt het niet.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:42

Ik heb hetzelfde maar dan nog met wat extra symptomen. de huisarts noemt het chronische hyperventilatie. Dit is wat anders dan "echte" hyperventilatie omdat bij echte hyperventilatie sprake is van acute aanvallen. als je last hebt van echte hyperventilatie dan is dit voor jezelf en de mensen om je dus ook zeer duidelijk te merken omdat je dan acuut een aanval zou hebben. bij chronische hyperventilatie valt het wat minder op. je haalt dan voortdurend verkeerd adem. ik heb er dan nog andere symtomen bij. o.a. vaak duf/moe gevoel, branderige ogen, hartkloppingen, benauwd gevoel, kortademig, drukkend/pijnlijk gevoel op de borst, vaak licht of duizelig gevoel in m'n hoofd, spierpijn.

Ik moest er juist op letten door rustig in en uit te ademen. vooral het uitademen is belangrijk (inademen natuurlijk ook wel Knipoog omdat je dan kooldioxide goed kwijt raakt.
belangrijk is om 3 sec. in te ademen en dan rustig in 5 sec. uitademd.
op deze site staat veel informatie over chronische hyperventilatie.
http://www.chronischehyperventilatie.nl/

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:53

Zie je wel... zoals ik al zei.... waarschijnlijk hyperventilatie.

En die hyperventalitie komt door onderliggende spanning en stress. En misschien herken je dan juist helemaal niet. Had ik ook.... ik vond dat ik helemaal geen stress symptonenen had..... maar ondertussen was er een helehoop mis........

Een goede hulp bij chronische hyperventilatie is fysiotherapie en/of haptonomie en/of yoga.

Maar, het kan ook zijn (hoeft niet maar kan) dat je psychologische klachten zo ernstig zijn dat dat in het begin niet helpt. Ik was destijds ongemerkt zo gestresst dat ik alleen maar meer in paniek raakte als ik mezelf probeerde te ontspannen.

Ik raad iedereen met dit probleem wel aan om er iets aan te doen en even bij de huisarts langs te gaan, Misschien zijn ademshalingstechnieken door een fysio en yogatheratpeut genoeg, maar misschien moet je echt eens met een psycholoog praten over wat je dwars zit.

Ik ben er in ieder geval al weer jaren vanaf, en als ik het even kort terug heb herken ik het gelijk en weet ik wat ik moet doen.......

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:12

Kijk ook eens in het topic "paniekaanvallen" hier op mensenwelzijn, staat nog op de eerste pagina. Ik heb hetzelfde als ts alleen dan nog met wat dingen erbij. Ik ga nu zelf naar acupunctuur/ haptonomie/yoga/psycholoog(niet allemaal tegelijk) en ben in ieder geval van mn medicatie af, maar ik heb nog wel heel veel moeite met ontspannen, zoals hiltje1973 zegt, daar raak ik soms juist van ik paniek. Ik zouin ieder geval even langs je ha gaan en de boel uitleggen. Sterkte!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:12

Hoi , ik heb vandaag de dokter gebeld. Ik heb donderdag een afspraak. Heb het nu nog steeds, normaal duurt het nooit zo lang, of iig niet zo lang achter elkaar. Mijn middenrif doet helemaal pijn en aan de achterkant onder mijn ribben voelt het ook niet echt lekker. Ik voel me slap en mijn armen voelen een beetje zwaar. Soms merk ik dat ik idd een beetje in paniek raak.

Sifra, bedankt, ik zal eens kijken in het topic!

Bedankt voor de reakties!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:17

Klinkt als hyperventilatie, goed dat je een afspraak hebt gemaakt bij de ha.
Ik heb er zelf ook last van, ben daardoor een tijdje erg moe geweest en had last van slappe/vermoeide spieren en een licht/afwezig gevoel in m'n hoofd.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:11

Jeannine schreef:
sifra01 schreef:

Ja, dat heb ik ook. Je moet tot je tenen komen. Anders heb je het gevoel dat je zuurstof te kort komt.
Dan wordt ik soms een beetje duizelig.

hyperventilatie Ja

probeer als je zo'n gaapreflex voelt opkomen eerst eens goed UIT te ademen, dan even wachten en dan inademen. Dan 'ververs' je de onderste kolom van je longen waar zich CO2 heeft opgestapeld met zuurstof. Je lichaam 'denkt' namelijk anders steeds dat er te weinig zuurstof binnenkomt.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:55

ik heb het ook, en heb het al een paar jaar.
heb wel astma, weet niet of dat ermee te maken kan hebben?

soms gewoon het idee dat ik moet gapen, of heel diep moet ademen om genoeg lucht binnen te krijgen.
wat in feite helemaal niet hoeft, lijkt me

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 07:26

Ik probeer ook iedere keer goed uit te ademen. Alleen kan moeilijk de hele dag er mee bezig zijn, dus gaat het als ik er niet op let fout. Dan haal ik weer gewoon met alleen mijn borst adem.

Raar is dat he, dat je het idee/gevoel hebt dat je te weinig zuurstof binnenkrijgt. Zou dat dan echt zo zijn? Ik word wel licht in mijn hoofd op die momenten.