Wie heeft dit nog meer? En wat vinden jullie er vervelend aan?? (ook voor mensen die kinderen, ouders, vrienden etc met borderliner hebben). Tegen welke obstakels komen jullie te staan door borderliner??
Owke ik zal eerst even beginnen met mijn verhaal

Ik ben 19 jaar en word volgende maand 20 (jeetje wat oud alweer hahaha). Maar op mijn 13de zijn mijn ouder gescheiden met veel ruzie. Ik heb daar veel moeite mee gehad vooral omdat na de scheiding iedereen vertrokken was. Mijn zus (8 jaar ouder) ging op zichzelf wonen, mijn vader ging bij mijn oom wonen en mijn moeder kreeg nieuw vriendje en was dus vaak weg. Sinds die tijd zijn de problemen gaan groeien. Met de tijd raakte het uit en was mijn moeder weer wat vaker thuis. Opzich had ik er geen problemen mee tot ik vorig jaar een vriendje kreeg.
Sinds die tijd merkte ik wat voor problemen het gaf en in november 2006 heb ik me aangemeld bij GGZ (geestelijke gezondheidszorg). Daar vertelde ze dat ik last had van borderliner persoonlijkheidsstoornis. Ze dachten eerst dat ik alleen de symptomen had maar na het vertellen en uitleggen etc kwamen we er toch achter dat ik het gewoon helemaal had

Mijn grootste obstakels zijn dat ik moeilijk met andere mensen om kan gaan als ze te dichtbij komen (niet letterlijk natuurlijk) en ik met mezelf vaak in de knoop zit. Ook heb ik vaak ruzie.
Probeem wat ik nu heb is dat ik vaak ruzie heb met mijn moeder en met mijn vriend. Mijn moeder dreigt dan mij het huis uit te zetten en mijn vriend met uit te maken. Daardoor gebeurd er dus juist waar ik moeite mee heb en dat is verlatingsangst. Ik probeer er wel over te praten maar heb het idee dat ze het niet begrijpen ookal zeggen ze van wel.

Voor de mensen die niet weten wat het is. Borderliner mensen reageren eerder, heftiger en langer emotioneel op situaties waardoor er problemen met zichzelf en de omgeving onstaan.
De persoon is vaak:
- Ontregeld in gevoelens (in de war met eigen gevoelens)
- Ontregeld in denken (denken zwart-wit of iets is heel goed of iets is heel slecht)
- Ontregeld in gedrag (Persoon doet iets wat hij niet zou moeten doen, weet niet wat ie doet of doet iets wat zij beter niet kan doen)
- Ontregeld in relaties ( Moeite met onderhouden van relaties en vast te houden. Grote behoefte aan binding maar tegelijk angst ervoor maar ook angst voor verlaten te worden).
Het ontstaan kan vaak doordat het in je genen zit maar ook door gebeurtenis in je leven wat veel inpak op je heeft gehad.
Ik hoop zo wat uitgelegd te hebben erover. Deze topic heb ik niet opgezet om medelijden te krijgen van andere want dat hoef ik echt niet maar juist om ervaringen en tips te delen. Dingen zoals hoe er mee om te gaan of hoe andere er mee om kunnen gaan.