Te dun zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:26

Ik moet er even iets uitgooien. Ik ben Sarah en ik ben slank cq dun, ik ben 1.83 lang en weeg zo'n 63 kilo. In deze tijd zijn er erg veel mensen te dik, waarschijnlijk kunnen we het daar over eens zijn. Op televisie hoor je vaak opmerkingen als "dun zijn is uit" enz enz.

Ik hoor vaak mensen dingen zeggen als "die magere graten, een man wil toch iets om vast te houden". Mensen schromen ook niet om er opmerkingen over te maken, als ik op een feestje een taartje afwijs hoor ik toch regelmatig opmerkingen als "heb je anorexia ofzo?". Of als ik eens een rokje draag en mijn benen zijn te zien zeggen mensen uit het niets "whohw wat ben jij dun" Nou dat hoef je bij een dikkerd niet te proberen. En ik moet het allemaal pikken.

Ik heb een vriendin die is ook erg dun, zo al dan niet nog dunner dan ik (en één van de weinige dunne mensen die ik ken trouwens) die wordt doorgaans "de strijkplank" of "die graat" genoemd.

Gelukkig ben ik de laatste tijd iets aangekomen en wordt het iets minder, maar ik heb heel hard moeten vechten om op gewicht te blijven, 's ochtends zat ik altijd kokhalzend aan tafel om een broodje te eten en in de tijd dat ik fysiek werk deed dronk ik drie eiwit en koolhydraten shakes per dag (per shake ongeveer gelijk aan een grote zak chips kwa kalorieën.)

Nog steeds is het zo dat ik in een kledingwinkel bijna geen normale broek kan kopen omdat ik ook lang ben zijn broeken bijna altijd te wijd.

Nouja verder heb ik niets te klagen, zolang ik mij gezond voel ben ik gelukkig, maar ik wilde hiermee gewoon even zeggen dat er ook mensen zijn die het omgekeerde probleem hebben, dat die heel hard moet werken om niet mager te worden, omdat die gewoon een snelle stofwisseling heb. En dat het bij dunne mensen ook zeer doet, van binnen, als men er een venijnige opmerking over maakt. Het is niet alleen zo dat ik lichamelijk onzeker wordt maar ook dat ik er hard voor werk om op gewicht te blijven, en dat ik nog veel magerder ben als ik er niets aan doe, en als iemand dan een opmerking maakt is het net alsof ik alles voor niets heb gedaan.

Ik zou het leuk vinden om eens te horen van meer mensen die te dun zijn, hun ervaringen, hoe zij op gewicht blijven en wat zij doen om zich mentaal te wapenen tegen gemene opmerkingen.

Groetjes van Sarah.

Genee

Re: Te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:30

Ja, dat vind ik zo irritant, Alsof dun niet mooi is, en dat gezeik van mensen die je 'mager' vinden. Ik ben niet mager, gewoon slank (1.78 bij 57,5 kilo).

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:33

Ja soms heb ik ook het idee dat het gewoon de nijd is, mensen die zo'n opmerking maken zijn vaak zelf ook iets te dik, het is alleen zo jammer dat ze niet beseffen dat dun zijn ook niet altijd makkelijk is, dat wij ook werken om op gewicht te blijven... het is in deze maatschapij altijd alsof de dikke mensen de enigen zijn die het zwaar hebben. Naar mijn idee is het moeilijker om iets te eten dat je niet weg krijgt, dan iets te laten staan.. maar voor een dik persoon is het waarschijnlijk weer andersom zo.. pff lastig.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:33

Het lijkt wel of het nooit goed is he....

dan ben je te dik
dan ben je te dun

Maar, als "dikkerd zijnde" moet ik eerlijk bekennen dat ik liever uitgescholden wordt voor gratenbaal dan voor vetklep... is dat raar?
Ik zie dun zijn (echt mager dus) nog steeds als minder erg dan te dik, want dikke mensen doen het zich zelf toch aan? Zeggen ze....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:35

De maten in de winkel zijn juist kleiner aan het worden, vroeger was grootste maat 42-44 nu 38-40 en gemiddelde maat 34-36 lijkt me dus makkelijker aan het worden voor de dunnere Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:38

een lotgenoot *LOL* al ben ik de 63 kilo nu wel voorbij en weeg ik tegenwoordig 67/68 kilo, ben wel net zo lang als jou Lachen
heb ooit 56 gewogen bij deze lengte dat was echt heeeeeel erg lelijk al die botjes die je zag zitten Nagelbijten / Gniffelen

doe nu ook lichamelijk zwaar werk en ik eet minimaal 5x per dag 2 boterhammen/broodjes, paar pakjes sultana of wat eierkoeken tussendoor, snoep aardig wat weg, wekelijks Mac en daglijks blikjes redbull om wakker&fit te blijven Knipoog

's ochtends idd met tegenzin een half broodje weg proberen te krijgen, heb nu dé oplossing, 2 beschuitjes met hagelslag en een half pakje drinkontbijt en een glas melk/jus Haha!

kleding slaag ik goed in gelukkig, rijbroeken maat 182 die is lang genoeg en zit strak genoeg(en is ook nog ns goedkoper want is een kindermaar Tong uitsteken ) spijkerbroeken Miss Sixty, Little Big(LTB), Indian rose etc allemaal lang genoeg en zitten mooi strak Lachen

en ben nu beslist niet meer té dun trouwens, die paar kilo verschil zie je wel goed Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:40

34 is voor mij te klein, 36 te groot....

Ik ben ook te dun. Ik ben 1.65 en ik weeg pas sinds kort 50 kilo (voorheen 45...) . Dat heeft gevolgen voor mijn gezondheid: ik heb minder weerstand dan iemand met een normaal, gezond gewicht. Sja... ik kan eten wat ik wil maar ik heb een te snelle stofwisseling.

Mijn eetpatroon? 's ochtends 3 broodjes, 's middags 2 of 3. Tussendoor 2 stuks fruit, vol bord avondeten en 's avonds eet ik vaak nog een broodje met een koekje.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:42

ik heb dat ook heel erg.
ik ben 182 en ik ben 55 kilo.. dus ik weet hoe je je voelt.
iedereen noemt me altijd maar te dun en zeggen dat ik aan moet komen, maar dat lukt me ook echt niet!! Verdrietig

edit: ik eet trouwens heel veel, en gezond. mensen zeggen wel dat ik te veel eet. maarja, anders anders word ik te dun

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:47

ik ben dan niet heel erg dun, maar ben 1.71 en weeg in de 50
dus ook niet erg dik...

heel erg vaak krijg ik de opmerking: jeeezus wat ben jij dun zeg!
ook vriendin zegt af en toe wel kwetsende opmerking (heeft ze zelf niet door hoor)
over kleine borsten, beetje kond etc. zij is gewoon wat kleiner en breder gebouwd, daardoor grote kond, en gewone borsten...

bij mij dus niet weetje.... en als ze dan weer eens zeurt over hoe klein en bladieblade, denk ik echt, halooowww heb je die van mij dan al gezien? Scheve mond vooral met jongens, enzo... daar kwetst iemand je toch heel erg mee...

maar wij hebben er toch ook niet voor gekozen? wij krijgen ook maar...

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:50

Bombarie schreef:
Ja soms heb ik ook het idee dat het gewoon de nijd is, mensen die zo'n opmerking maken zijn vaak zelf ook iets te dik, het is alleen zo jammer dat ze niet beseffen dat dun zijn ook niet altijd makkelijk is, dat wij ook werken om op gewicht te blijven... het is in deze maatschapij altijd alsof de dikke mensen de enigen zijn die het zwaar hebben. Naar mijn idee is het moeilijker om iets te eten dat je niet weg krijgt, dan iets te laten staan.. maar voor een dik persoon is het waarschijnlijk weer andersom zo.. pff lastig.

helemaal mee eens!
ik heb ook zulke problemen terwijl ik nog niet eens zo slank ben als jullie (1.79 - 61 kg)
mijn bmi is 20, normaal dus maar iedereen zeurt over mijn manier van eten en dat mijn botten te zien zijn
dat is nou eenmaal mijn bouw, ik kan nog zoveel eten maar ik wordt gewoon niet dikker.
wat ik zo jammer vind is dat mensen vaak jaloers zijn, terwijl ik soms liever wat meer "normaal" zou willen zijn. zodat ik niet altijd die opmerkingen krijg.
iest dat ik regelmatig te horen krijg: is dat je eerste broodje vandaag?
ik ben er regelmatig tegenin gegaan met allemaal argumenten maar te overtuigen zijn ze toch niet, jammer genoeg
hebben jullie daar ook last van? dat ze gewoon niet luisteren naar wat jij zegt.. (over dit onderwerp dan)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:53

Ik heb er ook last van, val tussen maat 34 en 36 in en de laatste dagen verlies ik weer gewicht. Dat komt door stress, verneem het gelijk aan mijn riem, die moet weer een gaatje strakker. Niet dat ik daar nu blij mee ben. Maar ja, wat kun je daar aan doen. Ik eet wel genoeg, ben geen snoeper, chipseter en ook niet iemand van de vette hap. Ben 1.73 en weeg ongeveer zo tussen de 55 en 58 kg. Ik sta zelden op een weegschaal.

Twee jaar geleden zat ik vrij ongezond altijd rond de 50kg, toen ik op kamers ging ben ik een beetje 'normaa' geworden. Zeg maar dat je de botten niet overal ziet uitsteken Haha! Dat wil ik wel houden, maar als ik stressige en drukke periodes heb dan vergeet ik snel te eten.

Het is helemaal niet handig, ben energiek en heb soms totaal geen energie over. Ik verneem het niet bij mijn weerstand. Vorige week was de hele familie ziek, maar ik niet. De laatste keer dat ik ziek was is ook al weer een hele tijd geleden. Gelukkig maar Haha!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:53

Mijn vriendin is 1.78 en weegt 54 kilo, behoorlijk dun dus. Zij is hier totaal niet blij mee, ze hartstikke veel maar ze komt gewoon niet. Misschien komt het doordat ze niet van snoep houdt, ik weet niet het.
Wat ik wel weet dat ze vroeger heel vaak voor anorexiakind is uitgescholden en dat ze nu mede daardoor geen rokjes aandurfd. Ik kan heel goed begrijpen dat het ook niet leuk is om dun te zijn maar mijn advies is, gewoon niks van aantrekken (of snel kinderen krijgen, dan kom je snel genoeg op een 'normaler' gewicht Tong uitsteken )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:54

Maar na je kinderen ben je zo weer te dun. Mijn zus is nog steeds niet zwaarder dan 55 kilo, ondanks haar 3 kids....

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:55

Welshcobfan schreef:
Maar na je kinderen ben je zo weer te dun. Mijn zus is nog steeds niet zwaarder dan 55 kilo, ondanks haar 3 kids....

Hmmm, dat kan natuurlijk ook.

Mijn moeder zei altijd tegen mij dat ik Het middel ben geweest om haar bmi omhoog te krikken Tong uitsteken

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:56

Ik ben 1.70m en weeg 47 kilo... Eerder 49 kilo, maar ben net erg ziek geweest en nu weer 2 kilo kwijt omdat ik geen eten binnenhield...

Ik hoop dat ik die kilo er snel weer aanheb, maar dat zal denk ik wel aardig wat moeite kosten...Dat is wel lastig hoor.

De opmerkingen... ben er wel aan gewend, maar het is niet zo leuk om als je bijvb aan het paardrijden ben in de zomer met een topje aan voor "magere hein" uitgescholden te worden... Scheve mond

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:57

Ik vind het ook TE raar.
Ik zeg een keer dat ik mezelf best wel een beetje zwaar vind omdat ik in de vakantie van al het snoepen 3 kilo was aangekomen dus zeg ik ja ik moet wat afvallen word ik meteen uitgenaakt voor anorexiapatient Verward

Alleen maar omdat ik beetje op gewicht wil letten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:58

of weer aanhoren: meid, eet eens wat meer!
Of: als je bij iemand gaat eten dat ze je proberen vet te mesten... omdat ik wel wat extra's kan gebruiken Clown

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:58

Bij mij is het vanzelf bijgetrokken en ben nu "normaal" gewoon slank, niet extreem dun en niet dik maar gewoon ergens normaal er tussen in (maatje 36 (broeken 38)). Toen ik ook nog dunner dan dun was kreeg ik er ook vaak opmerkingen over. Heel vervelend... zo verslikte ik me bijna in een snicker, toen ik het een hap nam kwam ook iemand met de vraag "heb je anorexia?", alsof je dan een snicker zou eten Gestoord Moeilijk is het wel maar probeer het toch van je af te zetten en er zo min mogelijk aan te denken. Gewoon lekker gezond eten, niet proberen om met vet eten aan te komen want dat is ook niet gezond. De kilo's komen vanzelf wel, of dat nu snel of langer duurt, komt vanzelf.

En ik denk dat 'Sentido' daarin een goed punt heeft. Vaak is dat wat je niet hebt dat wat je wilt. Zie je ook met cupmaten. mensen met weinig willen meer, mensen met veel willen weinig, en dan krijg je ook vaak over en weer "als jullie grotere hadden wilden jullie ook zoveel als je nu hebt" en andersom. En dat zal met gewicht niet anders zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:59

Nou... ondergewicht is erg ongezond....

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:00

Welshcobfan schreef:

Mijn nicht ook. Toen ze nog twee maanden moest van haar derde kid, geloofden de meeste het niet eens dat ze zwanger was. Ook nu heeft ze weer helemaal haar oude figuur. Je kunt het echt niet aan haar zien. Meestal denken ze ook dat ze mijn vriendin is (zij is 13 jaar ouder Knipoog)

Ze schatten mij ook altijd veel jonger. Mijn broertje (2.05m en drie jaar jonger) schatten ze meestal 3 jaar ouder. Erg frustrerend Haha!

Al die afvalverhalen zijn ook zo leuk om élke keer weer aan te horen... Vork

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:10

Mijn moeder probeerde mij altijd vet te mesten Clown Extra dikke pannenkoeken, extra veel jus, extra pap... heeft niet geholpen Nagelbijten / Gniffelen
(ik was vroeger al een sprietje)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:12

Klopt ik ben ook altijd een sprietje geweest. Weet nog wel dat mijn moeder eens opmerkte dat mijn nichten van die sprietbeentjes hadden. Dan dacht ze altijd bij zichzelf als mijn dochter dat maar niet krijgt.

Maar helaas Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:12

hahaha ook gezegend met dunne enkels, kuiten en polsen? Ook zo'n moeite met leuke laarzen aandoen?

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:13

Ik was vroeger best gezet zegmaar..
Nou ben ik tussen groep 8 en de 1e heel veel afgevallen ( zit nu in de 3, ben 15 jaar)
Ik ben 1,63 en weeg 47,5 ik zie mezelf niet echt dun ofzo. Maar al die meisjes uit m'n klas zijn zegmaar veel "dunner" dan mij maar wegen veel meer Verward En m'n paardrijbroek die ik al 3 jaar heb wordt me te groot Schijnheilig Terwijl ik wel genoeg eet. Maar ik beweeg wel veel.

bo_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:15

Ik hoor het de laatste tijd ook steeds vaker dat ik zo dun ben! Ik ben ongeveer 1.76 en weeg 53/54 kilo. Ik ben wel wat dikker geweest, maar dat is zo geworden doordat ik heel snel in korte tijd ben gegroeid, maar niet ben aangekomen. En ik eet echt veel! Maar bij mij was het vroeger dus nog niet zo, echt pas sinds de groeispurt zeg maar, vroeger was ik altijd best een proppie Clown
ontbijt: halve boterham (ik weet dat dit niet goed is, maar ik krijg het zo vroeg echt nog niet weg! (moet om half 8 op de fiets naar school zitten, maar dan heb ik echt nog geen honger!))
lunch: 3 of 4 boterhammen
avondeten: vol bord
doordeweeks ga ik ook bijna altijd naar de C1000 die vlak bij onze school is, en dan lopen we daar in de pauze altijd heen. daar koop ik dan vaak ook nog 2 roombotercroissantjes (dikmaker nr. 1 Tong uitsteken ) en altijd chocola, of koek, of allebei Bloos en iets van energydrink, zit ook heel veel suiker in..
als ik van school thuis kom neem ik altijd nog wat lekkers...
savonds neem ik ook wat lekkers..

Dan nog zeggen mensen dat ik te weinig eet/ meer moet eten enz.. Maar hoeveel ik ook eet, ik kom gewoon niet aan! Ik vind zelf ook niet dat ik te dun ben, ben nu gewoon tevreden met mijn lichaam, denk ook dat het niet mooi meer is als ik inderdaad wel dunner wordt, maar ik kan er echt niets aan doen! En ik vind het helemaal erg als ze gaan zeggen dat ik anorexia heb..! Een goede vriendin van mij heeft dus wél echt anorexia, en daar lijdt ze al zo'n twee jaar aan.. Het gaat ook nog niet echt beter met haar... Daar kan ik dan zo boos om worden, als ze dat tegen mij gaan zeggen! Ze weten niet waar ze het over hebben!!

Ik begrijp je dus heel goed, als je er een beetje moe van wordt van die opmerkingen, ik begin het eigelijk ook wel een beetje zat te worden!!