Dementie!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Dementie!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 21:11

Mijn oma is heel erg dement. Ik had haar een best lange tijd niet meer gezien.(een paar maanden) Ze woonde eerst nog gewoon bij haar man in huis, maar sinds 6 weken zit ze in een verpleegtehuis. Vandaag was ik daar voor het eerst langs geweest. En het gaat zooo slecht! Ik schrok er echt van en zit er nu steeds aan te denken, van hoe het vroeger was en nu is. Ik had me wel ingebeeld hoe het waarschijnlijk zou zijn, maar nu ik het echt meegemaakt had, komt het toch harder aan dan ik had verwacht. Ze slaapt bijna de hele tijd, en ik wist nou niet goed of ze me herkent had of niet. Ze komt ook niet meer goed uit haar woorden. (Ze kan nog wel zien en horen) Verder is ze ontzettend somber. Ze zei ook nog: Nu moet ik hier tot het einde blijven, waarna ze weer moest huilen. Volgens mij beschouwd ze het als een soort gevangenis, en wil steeds naar huis. Ze vraagt steeds waar haar man is. Ook kan ze inneens niet meer lopen en zelf eten. Ik weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan, ik zou haar in ieder geval heel graag willen opvrolijken. Een paar maanden geleden kon ik gewoon nog met haar praten en kon ze ook nog lachen enzo. Wie heeft tips en wie heeft dit ook meegemaakt, met iemand die dicht hij bij je staat??

Gerbenfroh

Re: Dementie!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:38

Mijn opa had hetzelfde, dat gaat opeens zo snel, dat houd je niet voor ogen Heel erg naar om te zien, en heel erg moeilijk voor iedereen. Hij is 26 feb jl. overleden. Probeer zo vaak mogelijk langs te komen, probeer veel met haar te kletsen en praat ook over vroeger. Dat kunnen ze zich meestal wel herinneren. En ga vooral niet tegen haar in als ze er van overtuigd is dat iets echt zo is Lachen Dan raken ze in de war. Mijn oma werd geopereerd aan haar heup en knie en toen ging mijn opa 'tijdelijk' het verzorgingstehuis in (zon 3 jaar geleden) daar is hij nooit meer uitgekomen en hij leeft bij de dag, dus oma ligt zogenaamd nog steeds in het ziekenhuis en woont vooral niet thuis! Wel dus. Zo zeg maar.

Heel veel sterkte Ach gut

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:21

Weet je wel zeker dat het echt dementie is? Want ze klinkt niet erg in de war enzo..
Het is altijd rot om je oma of op te zien aftakelen (klinkt rot), maar helaas kun je er niets aan doen.. Je kunt het alleen zo leuk mogelijk voor haar maken door eens te gaan wandelen met haar met de rolstoel ofzo of lekker vaak op de koffie te gaan.
Sterkte!

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 17:26

Gerbenfroh schreef:
Mijn opa had hetzelfde, dat gaat opeens zo snel, dat houd je niet voor ogen Heel erg naar om te zien, en heel erg moeilijk voor iedereen. Hij is 26 feb jl. overleden. Probeer zo vaak mogelijk langs te komen, probeer veel met haar te kletsen en praat ook over vroeger. Dat kunnen ze zich meestal wel herinneren. En ga vooral niet tegen haar in als ze er van overtuigd is dat iets echt zo is Lachen Dan raken ze in de war. Mijn oma werd geopereerd aan haar heup en knie en toen ging mijn opa 'tijdelijk' het verzorgingstehuis in (zon 3 jaar geleden) daar is hij nooit meer uitgekomen en hij leeft bij de dag, dus oma ligt zogenaamd nog steeds in het ziekenhuis en woont vooral niet thuis! Wel dus. Zo zeg maar.

Heel veel sterkte Ach gut

Wat ontzettend toevallig! Mijn opa is een hele tijd (zo'n 10 jaar lang) dementerend geweest en ook 26 feb 2007 overleden.
Het belangrijkste is inderdaad om er niet tegenin te gaan als ze iets zegt wat niet waar is. Mensen met dementie leven in hun eigen wereld en ze kunnen heel erg boos worden als je 'hun waarheid' niet erkent. Als ze nog niet heel ver zijn is het bovendien voor hen heel verwarrend als je zegt dat het niet zo is, want dan gaan ze twijfelen aan zichzelf.
Mijn opa herkende mij al een hele tijd niet meer. Eerst wist hij nog dat ik zijn kleindochter was, later alleen nog dat ik familie van hem was (de ene keer was ik zn zus, de andere keer zn dochter etc).
In ieder geval heel veel sterkte ermee en probeer te genieten van de momenten die je nog samen met haar hebt!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:16

saskiakefie schreef:
Mijn oma is heel erg dement. Ik had haar een best lange tijd niet meer gezien.(een paar maanden) Ze woonde eerst nog gewoon bij haar man in huis, maar sinds 6 weken zit ze in een verpleegtehuis. Vandaag was ik daar voor het eerst langs geweest. En het gaat zooo slecht! Ik schrok er echt van en zit er nu steeds aan te denken, van hoe het vroeger was en nu is. Ik had me wel ingebeeld hoe het waarschijnlijk zou zijn, maar nu ik het echt meegemaakt had, komt het toch harder aan dan ik had verwacht. Ze slaapt bijna de hele tijd, en ik wist nou niet goed of ze me herkent had of niet. Ze komt ook niet meer goed uit haar woorden. (Ze kan nog wel zien en horen) Verder is ze ontzettend somber. Ze zei ook nog: Nu moet ik hier tot het einde blijven, waarna ze weer moest huilen. Volgens mij beschouwd ze het als een soort gevangenis, en wil steeds naar huis. Ze vraagt steeds waar haar man is. Ook kan ze inneens niet meer lopen en zelf eten. Ik weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan, ik zou haar in ieder geval heel graag willen opvrolijken. Een paar maanden geleden kon ik gewoon nog met haar praten en kon ze ook nog lachen enzo. Wie heeft tips en wie heeft dit ook meegemaakt, met iemand die dicht hij bij je staat??

Ik heb 5 jaar in een verzorgingstehuis gewerkt in mijn middelbare schooltijd. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt hoor, het is een rotsituatie hoe goed de verzorging daar wellicht ook is.
Vaak kan je ze opvrolijken door naar hun verhalen van vroeger te vragen die ze meestal (welliswaar voor de zoveelste keer) graag vertellen. Luister actief door vragen te stellen en vertel ook gewoon wat over wat jij zoal meemaakt. Helaas is enige andere communicatie niet echt meer mogelijk.
Helaas wordt ik nu met een beginfase in mijn prive leven er nu ook mee geconfronteerd, maar het is verdomd moeilijk om mee om te gaan.
Sterkte ermee!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 20:28

Bedankt voor jullie reacties, en Luuz: Ik weet zeker dat ze dement is, alleen is het nu al zover dat ze nauwelijks meer iets zegt...
Ik zal proberen over vroeger te praten, maar ja wat? Ze zegt eigenlijk dus niks meer uit zich zelf. Alleen van: waar is mijn man en: Ik wil naar huis of: hier moet ik tot het einde blijven..

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:11

heeft je oma ook een fotoalbum van haar Jeugd? Bekijk het dan eens samen en vraag haar naar vroeger. Meestal gaat dat het beste.!

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:20

Heel heel veel sterkte.

Het is inderdaad moeilijk om je oma te zien.
Ik werk nu 6 jaar met zwaar dementen en tuurlijk doet het je wat die mensen zo te zien, maar dat mijn oma dement werd heb ik het er echt heel moeilijk mee gehad en kwam ik er bijna niet.
Daar heb ik achteraf heel veel spijt van, want mijnoma os onverwachts overleden en heb nooit afscheid kunnen nemen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 19:39

oxborn schreef:
Heel heel veel sterkte.

Het is inderdaad moeilijk om je oma te zien.
Ik werk nu 6 jaar met zwaar dementen en tuurlijk doet het je wat die mensen zo te zien, maar dat mijn oma dement werd heb ik het er echt heel moeilijk mee gehad en kwam ik er bijna niet.
Daar heb ik achteraf heel veel spijt van, want mijnoma os onverwachts overleden en heb nooit afscheid kunnen nemen.

Ja, dat is ook erg vervelend.. Gelukkig ging het vandaag wel wat beter geloof ik, mijn moeder gaat ongeveer een keer in de drie dagen erheen. Ze was helder en moest zelfs een paar keer lachen! En dat doet ze zelden..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 19:40

Ik zal van het fotoalbum proberen..Bedankt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:13

Mijn oma ligt al zo'n 4/5 jaar in een verpleegtehuis met alzzheimer.

Omdat zij in Alphen aan de Rijn woont en ik in de kop van Noord Holland, zie ik haar nauwelijks meer Boos! en als ik haar dan zie schrik ik vreselijk, van hoe erg ze weer achteruit is gegaan. Verdrietig
Wij hebben met de hele familie verschillende dingen voor mijn oma gekocht, ze heeft een radio met daarin een cd met natuurgeluiden, hierdoor komt ze erg tot rust.
Ook hebben we een map gemaakt met daarin per gezin een foto met daarbij een verhaal. Dat lezen de verzorgsters of de familie dan aan haar voor. Ze herkent helemaal niemand meer, echt erg.

Vorig jaar oktober hebben de zusters gezegt dat ze niet lang meer te leven had, vanwege verschillende tia's per dag, te laag bloeddruk en nog wat van die kwaaltjes, maar me oma leeft nog steeds helaas. (vat dit niet verkeerd op, maar zoals ze nu leeft is het ook niks )

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 20:15

xMarleeNx schreef:
Mijn oma ligt al zo'n 4/5 jaar in een verpleegtehuis met alzzheimer.

Omdat zij in Alphen aan de Rijn woont en ik in de kop van Noord Holland, zie ik haar nauwelijks meer Boos! en als ik haar dan zie schrik ik vreselijk, van hoe erg ze weer achteruit is gegaan. Verdrietig
Wij hebben met de hele familie verschillende dingen voor mijn oma gekocht, ze heeft een radio met daarin een cd met natuurgeluiden, hierdoor komt ze erg tot rust.
Ook hebben we een map gemaakt met daarin per gezin een foto met daarbij een verhaal. Dat lezen de verzorgsters of de familie dan aan haar voor. Ze herkent helemaal niemand meer, echt erg.

Vorig jaar oktober hebben de zusters gezegt dat ze niet lang meer te leven had, vanwege verschillende tia's per dag, te laag bloeddruk en nog wat van die kwaaltjes, maar me oma leeft nog steeds helaas. (vat dit niet verkeerd op, maar zoals ze nu leeft is het ook niks )

Ik snap het goed wat je bedoeld, ik zou zelf ook liever dood zijn voordat ik dement wordt. Het zit erg in de familie, dus de kans dat ik dement wordt is groot...

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:17

Ja bij mij zit het ook in de familie (vaders kant) en het fijne (NOT) is dat het een generatie overslaat.. dus mijn ouders (gelukkig) krijgen het niet, maar de kans dat ik of een van mn zussen of broers het krijgen is vrij groot. Boos!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 20:44

En hoe vaak zouden jullie naar je oma gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 20:56

Maak een foto boek met haar levens loop erin, dat zal vast veel herinneringen ophalen.
Als ik jou was zou ik wel vaker gaan dan dat je deed, dalijk komt er een fase dat ze je niet meer gaat kennen omdat ze je zolang niet gezien heeft. En dat kan erg hard aankomen.
Heeft je oma ook dagdelen tot haar beschikking dat ze naar een soort van dagopvang kan? Daar word ze lekker bezig gehouden met allerlei activiteiten wat ze vaak erg leuk vinden en van genieten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 13:54

0ojannekeo0 schreef:
Maak een foto boek met haar levens loop erin, dat zal vast veel herinneringen ophalen.
Als ik jou was zou ik wel vaker gaan dan dat je deed, dalijk komt er een fase dat ze je niet meer gaat kennen omdat ze je zolang niet gezien heeft. En dat kan erg hard aankomen.
Heeft je oma ook dagdelen tot haar beschikking dat ze naar een soort van dagopvang kan? Daar word ze lekker bezig gehouden met allerlei activiteiten wat ze vaak erg leuk vinden en van genieten.

Nee volgens mij niet, maar ik weet zeker dat ze die activiteiten niet wil doen, ze wil bijna niks, alleen slapen en "dood gaan". Ook weigert ze vaak om te eten...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:40

Dementie houdt in dat je oma alleen nog maar dingen van vroeger herinnerd. Mijn ex-vriend zijn oma vroeg kleinkinderen jarenlang hoe het op school ging, terwijl deze allen al afgestudeerd waren. Maakte ook elke dag het huis schoon en kookte, terwijl ze een huishoudhulp hadden en tafeltje dekje het eten bracht.

Niets aan te doen. Ik vrees alleen doordat jouw oma nu ze uit de oude vertrouwde omgeving is, het niet meer kan bevatten. Verhuizen naar een verzorgingstehuis is nu eenmaal niet niks.

Gewoon af en toe langsgaan (ook al is het voor jouw niet prettig op deze manier). Probeer je oma wat te vertellen over hoe het met jouw gaat (ook al leg je dan 5x uit dat je kleindochter bent etc) en vraag aan je vader/ moeder hoe die denken dat je hiermee om kunt gaan.

Je zult het toch grotendeels moeten accepteren. Jij kunt de ommezwaai in gedachtengang voro haar niet maken. Die moet ze zelf doen..

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 18:22

mijn oma begint ook te dementeren.
Waar ik de grootste moeite mee heb is dat ze het zelf soms doorheeft.
Ze wordt hier zelf ook erg verdrietig van en dat vind ik nog wel het ergste.
Verder tja proberen we allemaal zo goed mogelijk ermee om te gaan, dus als ze voor de 15e x ofzo zegt ''kind, zou je niet eens wat eten'' om dat voor de 15e keer geduldig te zeggen, ''nee oma, ik heb al wat gegeten.''
Vooral voor mijn zusje en een van mijn nichtjes is dit erg moeilijk.
Ik verbaas me er ook over hoe snel het soms kan gaan.
Maar soms is ze ineens vrij helder, het kan van moment op moment zo wisselend zijn.
Soms denk ik wel eens, was ze maar echt dement, omdat ze dan zelf niet meer het besef heeft dat ze vanalles vergeet, wat ze nu in vele gevallen wel heeft.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 16:20

Het gaat nu nog weer slechter Een verzorgster in het tehuis zei, dat ze nog nooit hadden meegemaakt dat iemand zo snel achteruit ging.. Ze wordt nu in een appart kamertje gehouden omdat ze constant zit te schreeuwen en te huilen.. Al een tijdje eet ze niet of nauwelijks meer.. Echt triest Huilen
Ook neemt ze haar medicijnen meestal niet meer in. Ze komt ook niet meer op de naam van haar man. Gisteren was ik geweest.. Wat ik wel mooi vond was dat ze een zinnetje zei dat ze vroeger ook altijd zei, toen mijn vader voor de zoveelste keer iets aan haar vroeg: "Wat ben jij toch een gekke kerel" En daarna lachte ze met haar vroegere bekende lachje naar mij. Dit was ook de eerste keer dat ik haar sinds lange tijd heb zien lachen. Dit betekende best veel voor mij.. Ook kan ze vaak niet zo'n hele zin uitbrengen, omdat ze bijna niet meer kan praten, en woorden ook niet meer weet wat ze betekenen. Verder hebben we nog een drie kwartier met haar gewandeld, (zij in de rolstoel natuurlijk). Dat deed haar wel goed volgens mij. Toen mijn ouders een heel oud liedje begonnen te zingen uit de tijd van haar, begon ze zelfs een heel klein beetje mee te neurien. Pling Heeft verder nog iemand tips. Ik wil haar heel graag nog een keer zien lachen, in de waarschijnlijk korte tijd dat ze nog leeft..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 10:31

Niemand??

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:39

Ik denk dat je idd het beste oude herinneringen op kunt halen.
Gewoon zelf over iets gaan vertellen waarvan je weet dat ze het toen leuk vond.
Familiefeestjes, kerstdiners, sinterklaas vieren, dat soort dingen.
En inderdaad ook liedjes zingen of zo.
Probeer in ieder geval in haar bijzijn vrolijk en opgewekt te zijn!

En voor jezelf kun je misschien eens het boek 'Hersenschimmen' van Bernlef lezen. Dat beschrijft het hele proces, vanuit de 'patient' gezien. Heel erg pakkend!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 10:45

Bitchy schreef:
Ik denk dat je idd het beste oude herinneringen op kunt halen.
Gewoon zelf over iets gaan vertellen waarvan je weet dat ze het toen leuk vond.
Familiefeestjes, kerstdiners, sinterklaas vieren, dat soort dingen.
En inderdaad ook liedjes zingen of zo.
Probeer in ieder geval in haar bijzijn vrolijk en opgewekt te zijn!

En voor jezelf kun je misschien eens het boek 'Hersenschimmen' van Bernlef lezen. Dat beschrijft het hele proces, vanuit de 'patient' gezien. Heel erg pakkend!!

Bedankt

LoodyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:46

Allemaal erg herkenbaar...mijn oma en opa waren allebei dementerend..
Mijn oma had het eerst en had een kwade vorm..Werd erg agressief, liep weg uit huis...vertelde ook altijd hetzelfde en wilde alleen maar terug naar haar ouderlijke huis waar zij was geboren..
Na zeven jaar besloot mijn opa na aandringen van ons dat ze naar een tehuis ging..want ook voor mijn opa werd het erg zwaar en hij was beginnend dementerend toen..na zes weken in het tehuis is mijn oma overleden..
Daarna begon mijn opa.. alsof hij gewacht had om dingen te gaan vergeten om voor mijn oma te zorgen..hij liep ook steeds weg van huis op zoek naar zijn oude woning..Politie en instanties haalde hem steeds weer op. Ook dacht hij steeds dat hij prijzen had gewonnen via de post..uiteindelijk is hij ook naar een tehuis gegaan..waar hij goed werd verzorgd..ik ging in het begin minimaal een keer in de week langs..later werd het minder omdat ik het heel erg vond dat mijn opa niet meer herkende..na een jaar is hij overleden..we waren er allemaal bij en voor hij overleed herkende hij ons allemaal...dat is me altijd bij gebleven...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 11:11

Escardo schreef:
Allemaal erg herkenbaar...mijn oma en opa waren allebei dementerend..
Mijn oma had het eerst en had een kwade vorm..Werd erg agressief, liep weg uit huis...vertelde ook altijd hetzelfde en wilde alleen maar terug naar haar ouderlijke huis waar zij was geboren..
Na zeven jaar besloot mijn opa na aandringen van ons dat ze naar een tehuis ging..want ook voor mijn opa werd het erg zwaar en hij was beginnend dementerend toen..na zes weken in het tehuis is mijn oma overleden..
Daarna begon mijn opa.. alsof hij gewacht had om dingen te gaan vergeten om voor mijn oma te zorgen..hij liep ook steeds weg van huis op zoek naar zijn oude woning..Politie en instanties haalde hem steeds weer op. Ook dacht hij steeds dat hij prijzen had gewonnen via de post..uiteindelijk is hij ook naar een tehuis gegaan..waar hij goed werd verzorgd..ik ging in het begin minimaal een keer in de week langs..later werd het minder omdat ik het heel erg vond dat mijn opa niet meer herkende..na een jaar is hij overleden..we waren er allemaal bij en voor hij overleed herkende hij ons allemaal...dat is me altijd bij gebleven...

Toen ik je bericht las, kreeg ik er helemaal kippevel van, waarom weet ik niet...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:02

Weet iemand eigenlijk hoe het zit met het medisch beroepsgeheim in dit soort zaken?

Ik bedoel als je vermoed dat een familielid dementeert, wat kan en mag een huisarts wel en niet bespreken als je daar contact mee opneemt? Het gaat om de meest naaste familie, de relatie ouder -kinderen dus.