Keelamandelen eruit laten halen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Essepoester

Keelamandelen eruit laten halen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 11:28

Omdat ik abnormaal vaak last heb van keelonsteking wil de dokter dat ik mn amandelen eruit laat halen.
Ik ben nu 17 en zie het eeeeigenlijk niet zo zitten.
Ht blijkt dat ht op latere leeftijd een 'ingrijpendere' operatie is.

Heeft er iemand ervaring mee, hoe gaat het in zn werk etc? Heb je veel pijn? Enz enz......
Maar voor mij eigenlijk het belangrijkste Rolleyes
Ik ben zwaar fobisch voor overgeven, nou heb ik gehoord, gelezen en gezien Clown , dat je van narcose kan gaan overgeven.

Vertel..... Vork

Lise81

Re: Keelamandelen eruit laten halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:15

Bij mij zijn ze er ook uitgehaald toen ik 17 was, vooral omdat het een haard van bacteriën was en ipv dat ze hielpen om je gezond te houden ze me alleen maar ziek maakte.

Ik ben trouwens vaker onder narcose geweest en heb er nog nooit van hoeven overgeven. Je krijgt ook een gesprek met de anesthesist (die de narcose geeft) en daar kan je het mee bespreken, zo'n zelfde praatje heb je met de chirurg.
Meestal wordt je een dag van te voren opgenomen, en normaal mag je vanaf de avond van te voren niet meer eten. De volgende dag wordt je door een verpleegkundige opgehaald en ga je naar de zaal voor de OK, daar krijg je een infuus en brengen ze je onder narcose (zelf had ik van de verpleegkundige op zaal al een roesje gekregen, dus wat ontzettend slaperig).
- van de operatie heb ik niks gemerkt, wel weet ik dat ze je wat zuurstof geven en dan gewoon je amandelen weg knippen, stelt niet heel veel voor, behalve als ze heel groot zijn, dan gaat het iets moeilijker.
Als je wakker wordt lig je op een uitslaapzaal en heb je een slangetje door je neus naar je maag en nog het infuus in je arm en voel je je inderdaad wel beroerd. Als je goed bij bent gekomen ga je weer terug naar de gewone afdeling.
Wat ik vervelend vond is dat je keel erg pijnlijk is en dat je haast niet kan praten en slikken. Dan is het vooral veel koude drankjes drinken en veel vloeibaar voedsel, als je weer een beetje vast voedsel kan eten kan je weer naar huis (meestal 2 dagen ofzo). De pijn valt eigelijk ook wel mee, want als je pijn hebt kan je altijd de verpleeging vragen om een pijnstiller.

Ik ben wel blij dat ze er bij mij uit zijn, hoewel ik wel gevoelig ben voor het krijgen van een bronchitis.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 15:22

haha ieeeks klinkt echt zoooo misselijk! (ik wordt dr zelfs een beetje misselijk van)
Dat slangetje... bah, merk je dat als ze ht dr weer uithalen?
trouwens nog een hele stomme vraag....
lig je in ht ziekenhuis altijd mt meerdere mensen op een kamer of kun je ook alleen...
ik moet dat dus echt nie he.. .al die zieke Clown

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:04

Mijn broer is 20 en heeft ze in Januari laten verwijderen. Hij heeft er vlak na de operatie weinig last van gehad, de dagen daarna begon het pas. Hij heeft veel ijswater gedronken en wat extra vitaminestoten gehad. Na ongeveer 3 weken was de pijn weg.
Ze zijn bij hem verwijderd omdat hij zowat iedere maand een keelontsteking had en zijn amandelen waren door en door geinfecteerd. Volgens de vriend van mijn moeder (huisarts) leken het bedorven aardbeien Clown
Hij was zelf niet zenuwachtig, hij is perfect geinformeerd. Mijn broer moest niet overgeven van de narcose, hij is er helemaal niet naar van geweest. Hij gaf wel wat bloed op, maar dat is logisch, dat zat gewoon in zijn keel.
Sterkte ermee Ach gut

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:03

tja, je laat je ook niet opereren voor je lol toch?! (Ik niet iig, als ze er uit moeten omdat je anders meerdere keren per jaar ziek bent dan moet je even doorbijten).
Meestal lig je wel met meerdere mensen op 1 zaal, vond ik ook niet echt fijn, maar goed je bent zelf ook "ziek" dan.
Over het slangetje...niet over nadenken,. Met m'n appendix voelde ik het wel, want toen zat het er langer in. Maar met m'n amandelen niet, ze hebben 'm eruit gehaald op de uitslaapzaal toen ik nog niet helemaal bij kennis was. Prima dus.

Het is niet echt leuk, maar je overleeft 't wel Knipoog
Sterkte iig!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 21:23

Mijn broer heeft dat slangetje niet gehad...

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:37

dat slangetje in me neus heb ik niet gehad.
Ik wens je echt alvast heel veel sterkte!

Ik ben in oktober geopereerd en dat was geen pretje. ( in het ziekenhuis waren ze zich kappot geschroken hoe groot ze wel niet waren. Fijn zon dokter die je naar paar jaar lang zeuren pas door verwijst)
Toen ik wakker werd dacht ik echt 'nou was dit het'? maar toen de morfine uitgewerkt was, was het een ander verhaal. I
k had heel veel pijn, kreeg nog extra spul aan m'n infuus, want als ik iets had gedronken kwam alles eruit.. Na de operatie was ik wel snel emotioneel.. best appart.
Paracetamol zetpil hielp helemaal niks dus kreeg ik voor 3 dagen dyclofinac mee. Maar na die 3 dagen had ik nog zoveel pijn dus is me moeder in het weekeind na het ziekenhuis gegaan om daar die zetpillen op te halen.
Daarna heb ik nog 2 weken aan de dyclofinac gezeten en toen ging het wel beter. ( voor de operatie dacht ik echt 'denk maar neit dat ik zetpillen ga gebruiken, maar na de operatie was ik blij dat die dingen bestonden'!)
Maar na deze ingreep heb ik wel veel minder last van mijn keel!!

Heel veel succes en doe zon operatie wel! je hebt daar straks wel weer plezier van dat je het wel hebt gedaan! Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:04

Tip: sla veel ijsjes in Knipoog

Succes met je operatie!

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 00:14

Ik lust eigenlijk helemaal geen ijs... hahahaha Nagelbijten / Gniffelen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 06:47

IJswater is ook heel goed Haha! Gewoon extreem veel ijsklontjes en een beetje water. Dan ben je helemaal trots dat je dat glas leeggedronken hebt terwijl er bijna niks in zat Clown

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:26

Ik meld me bij deze haha...
Ben afgelopen maandag geopereerd!
Zit nu dus thuis aan de pijnstillers en ben dus ook goed slaperig (en niet vaak op bokt)
Ik had namelijk 3 maanden achter elkaar ontstoken keelamandelen. Iedere keer was ik een week ziek en zat ik aan de antibiotica...
Dus toen moest ik geopereerd worden.
Maandag moest ik vanaf 12 uur 's nachts niets meer eten en drinken. 's ochtends om half 9 moest ik in het ziekenhuis zijn en was aardig gammel zonder eten en drinken. Maarja beter dan misselijk na de operatie.
Ik kreeg een opnamegesprekje met de verpleegster en lag met 1 man en 1 meisje op de kamer. Deze moesten beide aan hun neusamandelen geopereerd worden.
Ik werd in een operatie'jurk' gestoken en om iets voor 10 uur mocht ik mee naar beneden naar de ok.
- Ik werd eerst naar een kamer gebracht waar ze een infuus inbrachten en stickers op mijn borst deden voor de hartbewaking. Hierbij vertelde ze allemaal heel netjes wat ze deden en wat er in mn infuus zat. (water en zoutoplossing)
- Daarna werd ik naar de OK zelf gebracht en op de mocht ik op de operatietafel gaan liggen. De hartmonitor werd aangesloten en mn armen werden in een soort beugels gelegd zodat die niet van de tafel af gleden. Ze vertelde echt precies wat ze deden wat ik wel heel fijn vond. Daarna kwam degene die mij onder narcose zou brengen. Eerst kreeg ik een stuit met pijnstillers via mijn infuus en daarna het spul voor de narcose. Ook kreeg ik een zuurstofkapje voor mn mond en kreeg te horen dat ik een keer moest zuchten en toen was ik weg haha......
- Daarna werd ik wakker op de uitslaapkamer. De pijn viel alles mee en ik kon al redelijk praten. Ook kreeg ik al water om te drinken.
- Toen ik eenmaal goed wakker was werd ik naar mn eigen kamer gebracht. Daar kreeg ik ijswater te drinken en mocht ik lekker verder dutten.
- Verder daarna bezoekuur en savonds weer. Het enige wat ik te eten kreeg waren raketjes haha en water met ijs om te drinken. Tussendoor kreeg ik nog een nieuwe zak aan mn infuus omdat de oude leeg was.
- 's Avonds kreeg ik 1 zetpil net voor het bezoekuur en 2 voor het slapen gaan.
- De volgende ochtend kreeg ik een kommetje met yoghurt en een glaasje appelsap. Verder kreeg ik nog 2 zetpillen.
-Rond een uur of 10 mocht ik naar huis. ik voelde me eigenlijk best goed.
- Dit bleek thuis tegen te vallen haha. Was waarschijnlijk nog redelijk verdoofd door de pijnstillers en narcose.
- Ik kreeg diclofenac mee die ik 2 keer per dag in moest nemen en paracetamol die ik 4 keer per dag in moet nemen. Alle in de vorm van zetpillen.
- En toen had ik een probleem haha... Ik blijk allegrisch te zijn voor de diclofenac en deze werken dus laxerend. Binnen een kwartier waardoor de pil nog maar een beetje opgenomen wordt en ik hem dus eigenlijk meteen weer kwijt ben. Mijn moeder gaat dus vanmiddag bij de huisarts nieuwe medicijnen halen en tot die tijd doe ik het op de paracetamol. Heb nu dus ook aardig wat pijn maarja dat is niet anders.

Mocht iemand toch nog vragen hebben na mijn veeeeeel te lange verhaal dan hoor ik het wel

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 10:33

Mag je je kleren niet aanhouden?
Zetpillen... oei daar ben ik niet zo van eigenlijk Rolleyes

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:39

thabs ik vond het helemaal niet erg dat ik met meerdere op de kamer lag. Nu ha dik nog iemand om tegen aan te praten als het geen bezoekuur was. In je eentje is he helemaal zo alleen...

je mag je onderbroek/string/slip (doorstrepen wat niet van toepassing is..) aanhouden en verder krijg je zon blauwe jurk zeg maar aan. Dit omdat ze ook stikkers op je borst en in je zij moeten doen. Verder is het dan geen probleem als ze vuil worden ofzo. Ook kan die jurk zo losgemaakt worden dat je niet met je arm met het infuus er doorheen hoeft de wurmen...

ik dacht ook voor mij geen zetpillen maar ben er zoooo blij mee. Je keel doet flink zeer en dan pillen slikken is niks en zonder is zeker af te raden!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:58

thabs schreef:

Haha, waar ben jij wel van dan? Je moet toch wat meid. Anders loop je steeds met keelontsteking, dat is toch ook niks?

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:52

thabs schreef:

Zo dacht ik er ook over. tot dat je weet hoe pijn het is en dan je ben je juist blij dat die dingen bestaan Knipoog

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:56

Nou ik ben dus ook geopereerd op 26 jarige jarige leeftijd afgelopen 15 december was het zover na 6 jaar klachten en maar aanmodderen. Ik heb de meest enge verhalen gehoord over pijn en nabloedingen etc etc maar bij mij ging het als volgt.

- allereerst omkleden ik mocht mijn onderbroek aanhouden (had voorde gelegenheid ipv een string maar een hotpants gehaald Haha!) bovenaan kreeg ik zo'n blauw shirt die aan de achterkant open is.
- Vervolgens het infuus, nou ik ben panisch voor naalden en het infuus was achteraf voor mij het aller ergste. Haha! ik ging al bijna out bij die vreselijke naald. maar ok dat was klaar.
- toen werd ik naard e operatiezaal gereden. het is echt lopende band met dit soort operaties dus je ligt eigenlijk in een rijtje te wachten. De zuster komt nog even vertellen hoe het allemaal gaat etc. Helaas lag er naast mij een vrouw die door de ambulance weg werd gebracht omdat ze terminaal was en thuis mocht sterven. En dat soort gesprekken zijn NIET leuk voordat je voor zo'n simpele operatie ligt te wachten. Anderzijds kon ik ook mijn eigen leven meer waarderen. Maar ok ik was gewoon stik zenuwachtig na alle verhalen over bloedingen en overgeven Nagelbijten / Gniffelen
- Ik werd dus de operatiezaal ingereden en over gehesen naar de operatie tafel. toen kreeg ik de verdoving en moest ik tot 10 tellen. bij 6 was ik compleet wqeg. wel weet ik nog dat ik een viese smaak kreeg in mijn mond, maar verder was ik weg pleitos etc.
- toen ik wakkerw erd voelde ik me gewoon stoned. oef wat was dat een heeeeeerlijk gevoel alsof je vliegt gewoon en een lol dat ik had. Mijn hele kussen en gezicht onder het bloed. De zuster was mijn koppie nog aan het schoon poetsen en ik kreeg een schoon kussen.
- na zo'n 20 minuutjes stoned liggen wakkerw orden was ik wel helden. Ik heb meteen mijn eerste glaasje ijswater gedronken. goh dat viel allemaal wel mee. Ik kon gewoon praten had geen buisje door mijn neus ofzo. en ik was niet misselijk. Ik heb geen enkel moment moeten spugen of wat dan ook.
- ondertussen kreeg ik via het infuus veel vocht toegedient. omdat je toch moeite (schijnt) te hebben met slikken.
- mijn ouders kwamen langs en ik ouwehoerde als vanouds lekker mee. plassen was iets minder wantdoor die narcose stond ik toch niet zo stevig op mijn voetjes, maar pijn had ik niet.
- ongeveer een uur of 2 na de operatie had ik mijn eerste bakje vla naar binen gewerkt geen problee. ik at en dronk prima Haha!
- slapen ging goed. alleen door dat vocht door eht infuur ben ik 8!!!!!! keer opgestaan in mijn uppie midden in de nacht MET infuus om te pissen. niet normaal meer hoeveel ik heb geplast ongelovelijk. Ik heb het er nog over.
- sliep ik EINDELIJK kwamen ze mij om 6:00 uur wakker maken om de temperatuur op te nemen en het infuus eruit te halen.
- weer prima gegeten en gedronken dus ik mocht naar huis heb wel de hele ochtend op mijn pantoffels door het ziekenhuis geslenterd. Ik had immers nergens last van.
- Thuis gekomen ging alles goed na 2 dagen kwam de yoghurt / ijs en vla wel mijn neus uit. de 3e dag kreeg ik een klein beetje last van napijnen maar door de zetpillen was die pijn zo weer weg. veel geslapen, maar eigenlijk nergens meer last van gehad.
- na 4 dagen kon ik weer normaal voedsel eten, maar wel opletten met harde stukjes en na 7 dagen ging ika lweer uit eten en met kerst heb ik alles gegeten wat ik lekker vond.

Dus al met al een geslaagde operatie waarbij ik 2 heerlijke weken verplicht vrij heb gehad en weinig last van pijn Haha!

heb ik mazzel? misschien maar zo kan het dus ook Haha!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:15

Merilyn Haha ik heb ook helemaal niet over moeten geven of zo maar inderdaad dat plassen haha....
Maar ik sliep toch al amper omdat een van de verpleegsters hakken had en heel de tijd door de gang heen en weer liep en de twee mensen tegenover me hadden tampons in hun neus (neusamandelen weg laten halen) en die snurkte dus aardig....

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:19

Ik ben allergisch voor melk maar gelukkig niet zwaar (probeer het zo min mogelijk te eten want bij grote hoeveelheden krijg ik gigajeuk) maar heb dus de eerste dag een bakje yoghurt op maar verder heb ik de 2e dag al weer gewoon brood gegeten. Wel alleen wit want dat is zachter en met zacht beleg als kaas,boterhamworst

Verder leef ik nogsteeds (nu dag 4) eet nogsteeds veel ijsjes omdat het flink helpt voor de zwelling maar eet ook al een beetje normaal warm eten wat ik dan eerst flink af laat koelen. Eet bijvoorbeeld al tjap tjoy en tortelini van dat soort zachte maaltijden.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:27

hihi Laulau85: gewoon als je pijn hebt zetpil erin en je kan alles eten Haha! heerlijk Knipoog

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:30

Haha die heb ik ook zelfs 2 soorten alleen voor de ene was ik allergisch en kreeg er binnen 2 minuten last van waardoor ik ze zo weer kwijt was zeg maar. De andere werken maar half maarja beter dan niets...

Majanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:39

Hey,

Ik ben in augustus vorig jaar op 23-jarige leeftijd aan mijn keelamandelen geopereerd. En ik was erg blij dat er zetpillen bestaan, de eerste keer was het even wennen maar daarna ging het wel. De volgende ochtend kreeg ik van de verpleegster gewone paracetamol, dacht dat dat dus al wel weer kon, helaas ging dat niet helemaal goed en raakte ik in paniek. Daarna toch maar weer overgestapt op zetpillen.

Wat de narcose betreft, toen ik daaruit kwam voelde ik ook dat ik misselijk was en heb gelijk de zuster geroepen en deze heeft een middeltje in mijn infuus gespoten, hierna was de misselijkheid gelukkig over.

Sinds mijn amandelen eruit zijn heb ik geen last meer gehad van keelontsteking, alleen af en toe een beetje zere keel wat met een dag weer over was.
Keelamandelen zouden bacterien moeten helpen bestrijden, alleen als ze altijd ontstoken zijn kunnen ze dit niet en wordt je er alleen maar zieker van.

Dus als ik jou was zou ik me gewoon laten opereren, je gaat je daarna alleen maar beter voelen.

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 18:04

Fijn om zo jullie verhalen te horen....

Kun je die zetpillen zelf doen? Nagelbijten / Gniffelen

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:37

Ja kan je gewoon zelf doen! Leek mij een beter plan dan een ander aan mn kont haha...

Essepoester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 00:46

ooooo dan!
haha ....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 01:32