Jaja hij heeft een nieuwe heup!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mickey1978

Jaja hij heeft een nieuwe heup!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 22:18

Mijn vriend is vandaag geopereerd aan zijn heup. Hij is 27 heeft bechterew(reuma) en was toe aan een hele nieuwe heupprothese. Dat is dus vandaag gebeurt. Rond 14:00 uur was hij aan de beurt. Ik ben vanavond bij hem op bezoek geweest. Hij had heel zijn lippen kapot en was volop aant mopperen. Ze hebben bij hem niet alleen zijn heup vervangen maar ook zijn spieren opgerekt en dat laatste had hij het meeste last van. Morgen moet hij al weer gaan lopen dus hij zal wel veel pijn hebben bij het lopen. Het zal allemaal wel goed komen! Moest ik ff kwijt....

BarbaLala

Re: Jaja hij heeft een nieuwe heup!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:20

jeetje zeg, wel een best zware ingreep dus!
Heeft hij een zware vorm van reuma?
Al eerder een kunstheup gehad?

Veel beterschap! Lachen

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:38

Fijn Mickey de operatie is dus achter de rug.
Ben benieuwd hoe het hem morgen vergaat.
Wens hem maar veel succes met de revalidatie, ik weet wat m te wachten staat en echt...alles gaat goed komen!!!

Sitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 00:08

Ja, ik heb wel ervaring met Bechterew.. Het zit bij ons in de familie..
Mijn opa is net de klokkenluider van de Notre Dame Clown

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 00:14

Jeetje das een beste ingreep,
heel veel succes en sterkte met de revalidatie!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 00:18

Zo, mijn vader heeft er sinds 16 februari ook één. Die moest wel eerst 2 dagen volledig platliggen? (ze hebben ook wel op het allerlaatste moment een andere prothese moeten gebruiken, had er ook wel iets mee te maken). Hopelijk gaat de revalidatie daar vlot! Lachen

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 08:30

Fijn al deze reacties. Bedankt allemaal!
Ja hij heeft al bechterw vanaf zijn 11e. En hij is idd een beetje krom. Zijn rug is ook krom gegroeid totin zijn nek, die die dus ook niet goed kan bewegen. Gelukkig is de reuma niet meer actief en heeft hij daar dus niet zon last meer van. Dit is zijn eerste nieuwe heup. Dus alles is wel heel spannend. Vandaag zal hij veel last hebben van die opgerekte spieren. Pff ik ben benieuwd ik ga er vanmiddag weer langs om te kijken hoe het met hem is. Ik hou jullie op de hoogte van zijn vorderingen!

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:38

Ik werk met mensen die gaan revalideren voor nieuwe heupen en knieen. Het is inderdaad normaal dat ze de volgende dag al gaan lopen. Gemiddeld staat er 6 weken revalidatie voor, de 1 doet er wat korter over en de ander wat langer.

Succes met de revalidatie van je vriend!

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 08:43

De revallidatie duurt gemiddeld zon vier maanden, voordat hij echt weer alles kan. De eerste 6 weken moet hij op 2 krukken dan op 1 kruk en dan zonder. Hij zal veel oefeningen moeten doen iedere dag. Maar eerst maar es afwachten hoe het hem in het ziekenhuis vergaat.

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:52

Verward De eerste 6 weken op krukken Verward
Na 6 weken kunnen ze vaak weer prima lopen, en gaan ze naar huis. ( zoals ik al zei ik werk op een revalidatieafdeling, maar er zijn ook genoeg mensen die gelijk naar huis gaan )

Waarschijnlijk zal de reuma het revalidatieproces beinvloeden. Dus kan er inderdaad 4 maanden voor staan.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:52

-> MW

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:58

Nou, inderdaad 6 weken op krukken is wel heel erg lang hoor.

Met de moderne revalidatie-filesofie staan ze de dag na de operatie gewoon op de benen en binnen een weekje of 2 hobbel je al aardig met 1 kruk...

Dat oprekken van die spieren is inderdaad een hele gemene. Mijn man heeft 2 heupprotheses en bij allebei zware operaties gehad, waarbij ze nogal wat aan het gewricht hebben moeten trekken om 't uberhaupt nog uit elkaar te krijgen (was verstijfd en ingezakt). Dat heeft hem, in vergelijking met de "normale" heuppatient, inderdaad wel op een behoorlijke achterstand gezet door de extra bloeduitstortingen en kneuzingen in het weefsel.

Fijn voor je vriend, dat de operatie achter de rug is! Zit hij in een Joint Care project (dus met een paar patienten tegelijk?), want dat scheelt enorm in de revalidatie is onze ervaring.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 10:15

Ja hij zit in een joint care project ja.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:21

Oh, goed zo! Mijn man is voor zijn eerste heup in de Joint Care geweest en voor de tweede (6 weken later...) was er geen plaats meer op zo'n korte termijn, dus moest hij op zaal.

Nou, we waren heel blij dat we zelf uit de Joint Care nog wisten hoe het ging de eerste dagen, want qua fysiotherapie en oefeningen doen ze op gewone zaal dus echt veel te weinig.
Wij hebben toen maar ons eigen plan getrokken.

De Joint Care vond ik echt super, zelfs ondanks het feit dat mijn man door die zware operatie niet mee kon komen met de revalidatie. Het feit dat je met 5 man dezelfde (minofmeer) ervaringen deelt, dingen voelt en overwinningen moet behalen, werkte enorm stimulerend voor de groep.

Wens je vriend maar succes van ons! Mag hij vandaag op de benen?

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 10:28

Ik ga vanmiddag even kijken hoe het gaat, meestal moeten ze idd de volgende dag al in de benen, pff. Ik ben benieuwd. Hou jullie op de hoogte.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:17

Mickey hoe bevalt je vriend de joint care?
Ik kon er ook aan meedoen maar ben blij dat ik het niet heb gedaan.
Hier is het trouwens ook zo de eerste 6 weken met 2 krukken als de operatie normaal verloopt.
Ik heb de 1e 6 weken in rolstoel doorgebracht, de volgende 6 weken met 2 krukken en de daarop volgende 6 weken met 1 kruk en daarna zonder.
Soms gaat het ook iets moeilijker ..

Mickey ik hoop dat je vriend langzaamaan weer lekker in vorm komt, over een tijd zal ie geen pijn meer hebben!!

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 15:31

Nou ben net in het ziekenhuis geweest en hij wandelt al weer fluitend rond op zijn krukken. Hij kan zijn been nog niet erg goed bewegen, is nog erg stijf allemaal. We zijn even samen met het bezoek naar de rokersruimte gewaggelt. Gaan zitten valt nog niet mee en het weer opstaan ook nog niet, maar hij loopt weer!!!

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:00

Fijn om te horen dat het goed gaat!

Veel succes verder.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:05

Mijn broertje heeft het ook.
Het heeft alleen heel lang geduurt voor ze het echt ondekt hadden bij hem.
Hij werd telkens aar huis getuurd met het antwoord dat hij zich niet moest aanstellen.
Hij kan echt maar heel weinig en als hij iets te veel of iets verkeerds heeft gedaan dan ligt hij vaak een week plat.
Hij heeft al heel veel verschillende medicijnen gehad en elke x moeten ze weer wat nieuws proberen.

Beterschap voor je vriend en fijn dat hij er niet zo heel veel last van heeft.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:14

mickey1978 schreef:
Nou ben net in het ziekenhuis geweest en hij wandelt al weer fluitend rond op zijn krukken. Hij kan zijn been nog niet erg goed bewegen, is nog erg stijf allemaal. We zijn even samen met het bezoek naar de rokersruimte gewaggelt. Gaan zitten valt nog niet mee en het weer opstaan ook nog niet, maar hij loopt weer!!!

Super! Dat het been nog erg stijf is is niet zo gek natuurlijk, maar het is al fantastisch dat hij hem goed kan belasten! Lekker oefenen, maar niet overdrijven.

In ieder geval klinkt het alsof hij de operatie goed doorstaan heeft.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 08:27

Ik heb hem gisteravond gesproken en hij is nog wel erg ziek geweest, hij moest veel overgeven enzo. Arme schat, ik hoop dat het vandaag beter gaat met hem!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:30

Sterkte en beterschap.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:41

Hij heeft toch wel gewoon een ruggeprik gehad, dus geen algemene narcose?

Tja, het blijft gewoon een hele ingreep, zelfs al gaat het gewoon "goed" met de prothese erin. Onze ervaring is dat het nogal onderschat wordt, omdat mensen er vaak heel makkelijk over doen: even een nieuwe heup.

Even de nieuwe prothese erin gaat nog wel, maar het doorrevalideren zodat je weer de juiste looptechniek hebt, dat kost gewoon veel tijd en moeite.

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:18

Hij heeft geen ruggeprik gehad. Dat ging niet vanwege zijn bechterew. Hij is dus erg ziek geweest van de narcose. Morgen mag hij alweer naar huis. Hij klaagt natuurlijk veel over spierpijn. We zullen wel zien morgen!

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 15:29

We hebben hem opgehaald uit het ziekenhuis en ooo wat is hij mager!! Hij ligt nu lekker te slapen want hij is kapot. Maar hopen dat hij weer snel aansterkt!