Mloui schreef:hey hey!
Ik doe verder echt wel alles wat ik wil hoor, alleen soms moet ik tussendoor ff op de grond gaan liggen zodat mn rug dan kan 'uitzakken'. Doet eerst ff pijn, maar het is een 'goede' pijn. Daarna is het altijd wel wat minder en kan ik er weer even tegen aan!
Grappig, ik heb dat precies hetzelfde! Liggen is in het begin altijd even pijnlijk, maar dan gaat het vaak wel weer beter!
Ik heb een flinke scoliose (56 graden onder, 30 graden boven) en moet er binnenkort aan worden geopereerd. Sinds de laatste jaren heb ik hier ook flink pijn aan. Achteraf bleek dat de bocht bij mij was toegenomen, dat verklaarde een hoop! Toch rijd ik nu nog gewoon paard. Ik merk alleen met zijgangen en rechtrichten dat ik moeite heb met recht blijven zitten. Verder is een goed zadel voor mij heel belangrijk!
Ik moest naast paardrijden van mn dokter nog wel een andere sport gaan doen. Hij heeft mij uitgelegd dat paardrijden niet slecht is voor je rug, maar ook niet heel goed. Het doet eigenlijk niet zoveel. Daarom is het beter nog een sport te doen, waarbij je je rug- en rompspieren wel goed kan trainen, zoals zwemmen, fitness, dansen, noem maar op. Ik ben zelf gaan zwemmen, en merk wel dat dat echt scheelt!!
Verder heeft hij me aangeraden om na de operatie met bodyprotector te gaan rijden, zeker de eerste tijd. Je rug is nu eenmaal zwakker, een bodyprotector kan toch de ergste klappen voor je opvangen!