Ontstoken duim; Fijt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Ontstoken duim; Fijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 20:07

Ik heb sinds eergisteren last van een ontstoken gevoel in mijn duim. Ik dacht aan een ingegroeide nagel, maar dat blijkt het dus niet te zijn. Wel is hij sinds gisteravond nog zeerder gaan doen en hij wordt steeds dikker.. Nagelbijten / Gniffelen
Ik zocht wat op en las over fijt. Dat leek wel aardig overeen te komen met wat ik met m'n duim heb. Wat zou ik er nog meer aan kunnen doen dan een 'sodabadje?'.

Ik wil namelijk (nog) niet naar de dokteeeer.. Clown

050206051012

Re: Ontstoken duim; Fijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:45

Gedenatureerde alcohol op smeren (of Sterilon). Is even jodelen, maar daar gaat het echt van over Ja

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:47

Quellian schreef:
Gedenatureerde alcohol op smeren (of Sterilon). Is even jodelen, maar daar gaat het echt van over Ja

haha "even jodelen" aah arm kind Ach gut

succes met je duim Knipoog

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 20:48

Oke bedankt. Lachen Ik zal het zo proberen.. Nagelbijten / Gniffelen Er is alleen geen open wond, werkt het dan wel?

@ Mleeniej; Dankje Clown

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:51

Marloez schreef:
Oke bedankt. Lachen Ik zal het zo proberen.. Nagelbijten / Gniffelen Er is alleen geen open wond, werkt het dan wel?

Oh dat weet ik niet, dacht nl dat fijt alleen kon ontstaan door een opening (wondje) in de huid.

Ik bijt zelf altijd de velletjes rondom m'n nagels weg en heb soms dus ook ontstoken vingers. Dan dus smeren, jodelen en zeggen 'het is je eigen schuld Mieppie!' en dan jezelf beloven dat je het niet meer doet...

Maar er is dus helemaal geen open plekje? Kan hij niet gekneusd zijn ofzo?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 20:54

Quellian schreef:
Oh dat weet ik niet, dacht nl dat fijt alleen kon ontstaan door een opening (wondje) in de huid.

Ik bijt zelf altijd de velletjes rondom m'n nagels weg en heb soms dus ook ontstoken vingers. Dan dus smeren, jodelen en zeggen 'het is je eigen schuld Mieppie!' en dan jezelf beloven dat je het niet meer doet...

Maar er is dus helemaal geen open plekje? Kan hij niet gekneusd zijn ofzo?

Gekneusd is ie niet, nagels en velletjes bijten doe ik wel.. Frusty Maar er is dit keer geen open wondje, en de onsteking lijkt van binnenuit te komen. Ik las dat fijt naar je bot kon uitslaan als je er te lang mee wachtte, en daar heb ik ook niet zo veel zin in.. Nagelbijten / Gniffelen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:56

Mijn moeders buurvrouw maakte me er altijd bang mee als kind ja, dat dan je vingers geamputeerd moesten worden. Heeft niets geholpen, kluif er nog steeds op los.

Anders idd ff langs de dokter gaan als een soda-badje niet helpt.

Succes iig!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 20:58

.. Nagelbijten / Gniffelen Tja er zal niets anders opzitten vrees ik.. maar bedankt! Lachen

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:59

even in de biotex?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:02

Is of werkt dat niet hetzelfde als soda?

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:06

Geen idee Clown
Wij hebben altijd biotex groen...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 21:14

Haha oke Tong uitsteken
Mja ik zal dat ook wel even proberen.. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:29

Quellian schreef:
Mijn moeders buurvrouw maakte me er altijd bang mee als kind ja, dat dan je vingers geamputeerd moesten worden. Heeft niets geholpen, kluif er nog steeds op los.

Zit wel een kern van waarheid in hoor, wees maar voorzichtig met fijt!

Het kan namelijk je bot aantasten en dan gaat je buuf wel gelijkkrijgen in het ergste geval.. Knipoog

Ik had het laatst ook, zag geen wondje, op een gegeven moment werd het groe/ geel langs de nagel, ik heb toen een spelt ontsmet en erin geprikt; de hele handel kwam eruit.
Ik heb het ingesmeerd met Tea tree daarna, het was daarna snel over...
Weken in blauwe soda kan zowiezo nooit kwaad, maar houd het dus wel goed in de gaten!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:32

Quellian schreef:
kluif er nog steeds op los.

ROFL

ik doe het ook hoor Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:45

Hmm, als jullie op jezelf kluiven zijn jullie eigenlijk kannibalen... Nors opkijken

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:49

erg hé *LOL*
altijd wel zin in een goed stukje mensenvlees Vork
(grapje hé) :

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 01:54

Eet smakelijk! Maar niet teveel opkluiven he! Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 07:47

Mijn pa had een keer fijt en dan jodel je echt de hele dag.Dan heb je mega veel pijn.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 15:52

Chiqa schreef:
Zit wel een kern van waarheid in hoor, wees maar voorzichtig met fijt!

Het kan namelijk je bot aantasten en dan gaat je buuf wel gelijkkrijgen in het ergste geval.. Knipoog

Ik had het laatst ook, zag geen wondje, op een gegeven moment werd het groe/ geel langs de nagel, ik heb toen een spelt ontsmet en erin geprikt; de hele handel kwam eruit.
Ik heb het ingesmeerd met Tea tree daarna, het was daarna snel over...
Weken in blauwe soda kan zowiezo nooit kwaad, maar houd het dus wel goed in de gaten!

Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb dus ook een naald ontsmet en er in geprikt.. Clown En er kwam wel wat troep uit maar niet veel. Vanochtend weer. Maar de duim blijft dik, de pijn is wel wat minder geworden.

Tea tree, nooit van gehoord, ik zal er eens even naar googlen. Tong uitsteken

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:18

Mijn vader is deze week gewaarschuwd door de chirurg voor fijt, maar hij heeft een open wond aan zn vinger. Hij moet 2 maal daags badderen in soda of driehoek en om de dag naar het ziekenhuis om te laten controleren en eventueel open te laten snijden.
Hij moet zelfs in de weekenden zich melden op de EHBO voor controle, dus als jij denkt dat het zoiets kanz ijn, ga als een speer naar je HA morgen..de artsen zeiden nl dat ze altijd extra allert zijn op onstekingen aan tenen en vingers/handen en geregeld het willen controleren.

Moet wel zeggen, heb mij laten uitleggen dat het veroorzaakt wordt door een bacterie/onsteking veroorzaakt door een open wond(je), die in je bloedbaan gaat woekeren en daardoor alle cellen af kunnen sterven en dat trekt dan steeds verder door naar andere ledematen als daar niet vroegtijdig wat aan gedaan wordt..

Neem het dus aub wel serieus en laat het nakijken, tot die tijd toch in de soda hangen 2 maal daags, desnoods een nat verbandje eromheen en je morgen even melden bij je HA.

Of heb je niet gewoon een splinter van hooi oid? dat kan gebeuren zonder dat je het voelt en 2 dagen later opeens dik en rood worden..

Succes.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 18:47

Nee het is geen splinter.. Nagelbijten / Gniffelen

Het doet wel minder zeer dan gisteren maar hij is nog even dik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:46

Dat kan nog even duren voor het afneemt hoor....Maar morgen moet er toch wel wat verbetering zijn...

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:53

Zelf open prikken / snijden kan idd wel, maar daar moet je erg mee opletten. Dan haal je de druk ervanaf en kan de rommel eruit. Als het open is moet je het goed schoon houden en desnoods het een keer herhalen en opnieuw openen. Makkelijkste daarbij is dit via je nagelriem te doen. Dan kun je een klein sneetje maken tussen je nagel en de huid.

Heb het zelf ook een paar keer gehad en kan echt gruwelijk pijn doen als je t elang wacht. De eerst ekeer wa sik ook zo eigenwijs om niet naar de dokter te willen. Toen he tniet meer te harden was en duim ruim 4x zo dik was als normaal, toch maar gegaan. Was goed dat ik gekomen was....maar mén wat doet het pijn als hij het dan opent (langs nagelrand) om druk eraf te halen en vuil eruit te drukken....
Moest het toen schoon houden en soda kan dan idd geen kwaad.

Tegenwoordig snij ik het altijd zelf open, maa rkomt gelukkig zeer sporadisch open. Heb er zo'n speciaal chirurgisch mesje voor....maar goed, ben verpleegkundige en heb er in mijn werk ook ervaring in.....want dit is wel typisch geval van: DON'T TRY THIS AT HOME!!

Beste blijft dus toch even langs de huisarts te gaan!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 22:54

Het is inmiddels alweer bijna over! Vraag me eigenlijk wel af wat het geweest is, want fijt lijkt me toch wel wat langer duren voordat het weg gaat..

Maar bedankt voor al de reacties! Ja

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:58

Nou ik kan je zeggen dat Fijt niet vanzelf weggaat, dan was je huidje zwart geworden en dat was zo doorgetrokken naar andere ledematen Knipoog (zo heeft het ziekenhuis het ons uitgelegd vorige week).

Gelukkig dat het al bijna weg is.