ontsteking alvleesklier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soyke

ontsteking alvleesklier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 23:25

ik ben net thuis uit het ziekenhuis,ik heb er mijn vader achter moeten laten.Hij is opgenoemn met waarschijnlijk een alvleesklier ontsteking.Ik heb via google al veel bij elkaar gezocht maar word daar niet echt vrolijk van.We moeten morgen even de echo afwachtten en alle andere testen,maar zijn bloed liet vandavond wel een afwijking zien die bij deze ontsteking hoort.Zijn er toevallig mensen die dit zelf hebben meegemaakt en die mij iets meer kunnen vertellen omtrent deze ziekte.Ik maak me best wel ongerust.

Amy77

Re: ontsteking alvleesklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:57

Poeh heftig hoor... een acute of een chronische?
Mijn zusje hefet door nalatigheid van een ziekenhuis een acute pancreatitus gekregen.. wat erna volgde was zware ellende, hele zware ellende.

Zijn ziektebeeld zal totaal afhankelijk zijn van hoever hij pancreatitus heeft. Veel mensen worden met een dieet naar huis gestuurd, zo weinig mogelijk vet en geen alcohol, want dat is funest voor een genezende pancrease..

Bij mn zusje is een heel stuk afgestorven, maar heeft het geluk dat zij nog net geen insuline hoeft te spuiten. Zij heeft ruim 3 maanden in het AMC gelegen in een toestand die ik je niet eens ga uitleggen, want in veel gevallen gaat het wel goed en is men er optijd bij.

Probeer dus positief te blijven Knipoog ik wens je heel veel sterkte en hopelijk valt het allemaal mee met je vader.. ik duim voor je mee.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 00:10

poeh,wist niet dat het zo erg kan zijn.Ik denk dat het een acute is omdat vanmorgen de pijn bij hem begon.Maar we moeten nog even afwachtten op de echo van morgen.Kan je wel zeggen dat ik behoorlijk geschrokken ben.Het was vanavond zo zielig daar in dat ziekenhuis,hij leek ineens zo oud terwijl hij nog maar net 63 is.Gelukkig krijgt hij nu morfine voor de pijn en ligt hij aan het infuus waar ook zijn voeding/vocht door gegeven word.Maar hij mag op het moment helemaal niets eten en drinken.Toch bedankt voor je reactie,ik hoop echt dat het helemaal goedkomt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:18

Alvleesklierontsteking is geen kinnesinne.
Helaas van nabij, ook bij mijn vader, ervaring mee.
Het is alweer 13 jaar geleden, maar het staat nog in ons geheugen gegrift.

Wil je er meer over weten, dan zal ik mijn moeder vragen of je eens contact met hun op mag nemen.

Mijn vader heeft een halfjaar in het ziekenhuis gelegen.
Verdere ernstige details wil ik je nu even besparen.
Uiteindelijk is hij geheel hersteld.

Alvleesklieraandoeningen zijn familair, zijn zussen, moeder en ik zijn er ook gevoelig voor.
Of zelfs overleden door ziektes aan de alvleesklier.
Dus laat je niet met een kluitje in het riet sturen!!!!

Mijn vader was destijds 51 jaar.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 00:27

zo dat is niet echt allemaal positief.Wist niet dat het zo erg kon zijn,ik hoop in ieder geval dat het ontzettend mee valt en dat de testen dat morgen ook uitwijzen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:34

In ieder geval heel veel beterschap en sterkte voor je vader.
En natuurlijk voor jou en de rest van de familie.

En aarzel niet om van mijn aanbod gebruik te maken.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 00:37

dank je wel voor je steun.Ik ga nu proberen om lekker te slapen en dan hopen dat het morgen allemaal meevalt.Als het nodig is dan maak ik graag gebruik van je aanbod,dank je wel

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 01:10

Als ze je vader nu gehouden hebben en hem aan morfine en de sonde hebben gelegd, dan is het wel meteen serieuze zaak.. ik ken nl 3 mensen die gewoon naar huis waren gestuurd, met een dieet en de pijn thuis uit moesten zieken.

Wat het funeste is met je alvleesklier, je leverwaardes dalen, je gal, je insuline aanmaak etcetc, alles staat met elkaar in verband, als het ene niet in orde is, kan het andere ook werk gaan weigeren. Zo te horen zijn de artsen wel heel kordaat en snel in actie gekomen. Hij heeft goede zorg over zich heen en hopelijk kan de pancrease tot rust komen door de medicatie..

Kan me zo voorstellen dat je je rot geschrokken bent, iemand die altijd sterk is, zie je opeens als een dood en doodziek iemand, die zelfs te beroerd is om zich om te draaien in bed bv..machteloos gevoel.

Net als wat Tienus zegt, laat je niet afwimpelen met het moet uit zichzelf genezen.. bij mn zusje waren haar bloedwaardes in begin helemaal normaal, maar de kolieken bleven, kreeg plotseling flinke koorts en gaf bloed over, dus toen kwamen de artsen erachter dat er wel iets aan de hand was.. via een ERCP kwam men erachter dat de artsen uit een ander ziekenhuis nalatig waren geweest, vergeten van haar galbuisje naar leverbuisje een operatieklem af te halen, na verwijdering van haar galblaas..dit is wat de acute pancreatitus veroorzaakte.

Het is goed om voorbereid te zijn, dat je weet wat het ziektebeeld exact inhoud, maar hoe gek het ook klinkt, je ziet en hoort overal negatieve verhalen, maar op alvleesklierforum kom je ook positieve dingen tegen, het is goed om ook die ervaringen te lezen om kracht uit te putten en de angst niet te laten overheersen.

Nogmaals heel veel sterkte, rust jijzelf ook goed uit..en ook hier geld het aanbod, net als bij Tienus Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:36

Overigens is mijn vader destijds behandeld in het Sophia Ziekenhuis in Zwolle, zijn arts was toen internist dr. Tjabbes, hij is een jaar later met pensioen gegaan.
Wie weet heb jij of de artsen iets aan deze info.

Het is overigens 12 jaar geleden dat dit bij mijn vader speelde.
Het jaar ervoor is zijn zus overleden aan alvleesklierkanker, en een jaar erna ben ik zelf zeer ernstig ziek geworden.

Het is begonnen bij hem met een mislukte galblaasoperatie; ze wilden galstenen uit de galblaas vissen, i.p.v. een kijkoperatie; deze handeling is tot twee keer toe mislukt en daardoor raakte de alvleesklier beschadigd en ontstoken.

Twee jaar geleden hebben ze bij een ander ziekenhuis bij zijn andere zus opnieuw galstenen moeten verwijderen, bij haar is dezelfde methode toegepast en toen ging alles vlekkeloos.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:37

Bij een collega van mij is een paar jaar geleden ook geprobeerd via een ERCP een galsteen te verwijderen.
Daar heeft ze een acute alvleesklierontsteking aan overgehouden.
Ze is erg ziek geweest, is overgeplaatst naar het AMC en heeft ongeveer 3 maanden in het ziekenhuis gelegen waarvan lange tijd op de IC. (Ze kan zich er bijna niets van herrinderen.)

Ik hoop dat ze er bij je vader op tijd bij zijn en dat hij snel op zal knappen.
Sterkte en beterschap!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 16:43

Ben net thuis uit het ziekenhuis,maar weet nog niks meer.Wel is er vanmorgen een echo gemaakt maar daar hebben wij nog geen uitslag van.Hij ligt nog steeds aan de morfine en infuus.Ook krijgt hij helemaal niets te eten en te drinken.Wat me wel heel erg opviel is dat hij helemaal geel ziet en dan vooral zijn ogen.Vond het best eng om te zien.Ik wil jullie toch hartelijk bedanken voor de info en steun.Ik ben benieuwd wat we vanavond eventueel te horen krijgen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:43

Mijn vader zag destijds ook helemaal geel.
De oorzaak daarvan weet ik even niet meer, ik geloof dat het iets met de afvoer van afvalstoffen te maken heeft.

Maar nogmaals hij is uiteindelijk zo goed als 100 % hersteld van alles.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 21:54

nou nu nog geen goed nieuws,mijn vader is teruguitgegaan.Wel heeft hij een onderzoek gehad met een slang in zijn keel.Via die slang werd er een catheter ingebracht waarmee ze zijn gal en alvleesklier konden onderzoeken.Maar tot op heden nog geen uitslag.Sorry als ik af en toe lang afwezig ben,maar ben zo moe en uitgeput.De hele dag rennen en vliegen,maar dat maakt niet uit als alles maar goed komt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:56

We weten precies hoe je je voelt.
Machteloos en angstig voor alles wat misschien komt.

Probeer af en toe wel even tijd voor jezelf te nemen.
Je vader heeft er niets aan, als jij een wrak bent.
Dus een keer een bezoekuur overslaan is niet egoïstisch of niet netjes.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 01:10

Spannend Dwertje.. net wat Tienus zegt, het staat ook nog in ons geheugen gegrift en weten maar al te goed hoe het als naaststaande voelt.. ik weet uit ervaring dat ik de eerste anderhalve maand op de automatische piloot leefde, hele dagen en nachten in het AMC lag/zat/hing, omdat ik niet weg durfde..hopen dat ze uit haar coma kwam en haar verzorgen intussen, samen met mn moeder en vader..maar de moeheid wint het van de angst en automatisme.. Neem dus erg goed de tijd voor jezelf, probeer goed uit te rusten en ook leuke dingen te plannen, eens een avondje bij vrienden eten oid, ik noem maar wat geks, daar laad je weer van op en die kracht kan je goed gebruiken voor de nazorg en voor je vader.

Verbaasd mij te lezen uit deze berichten dat de meeste voortkwamen uit de ERCP of zoiets iets met de galblaas.
In 2001/2002 dat mijn zusje daar lag scheen zij een speciaal geval te zijn en na grote verbazing van de artsen datz ij hersteld was, werden er college's over haar gehouden, welke gefilmd waren over haar, tijdens de operaties dat er studenten bij waren etc etc.. Toen voelde mijn zusj zich juist ook zo eenzaam, omdat er weinig mensen waren waar zij erover kon praten die hetzelfde hadden als zij.
Ik zal haar eens naar het forum vragen, als je daar interesse in hebt, kun je daar eens ervaringen lezen van mensen en bij die mensen is het allemaal goed gekomen Lachen met weliswaar levenslang Domperidon in te nemen of insuline in te spuiten, maar dat is niets naast de ziekte die zij hebben overleefd.

Ik duim erg hard voor jullie. Veel sterkte.

ps dat gele kwam bij mn zusje voort door de lever die nier perfect in orde was.
Bij jouw vader kwam het zo voort uit niets he die alvleesklier? Niet dat hij ontzettend veel drinkt elke dag bv? Anders kan de onsteking nl via de lever veroorzaakt zijn.. wat mij niet lijkt, anders had hij al eerder geel gezien.

Toitoitoi.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 01:16

Hopelijk geneest je vader snel, ik wens je veel geluk en strekte

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 09:31

Gisteren is er dus een ercp gemaakt.Ben nebieuwd of we vandaag daar de uitslag van krijgen.Hij heeft ook niet eerder zo geel gezien.Dat is echt in een paar uur tijd opgekomen.Mijn vader drinkt niet veel maar wel elke avond een pilsje.Maar dat doen zoveel mensen dus ik weet niet of dit de oorzaak is.Gisterenavond was ik samen met mijn kinderen bij mijn pa en mijn zoon vond dat opa zo mager was geworden.Mijn pa is nog nooit echt ziek geweest en altijd bezig,maar hij is in 2 dagen tijd erg vermagerd.Op het moment draait idd alles om hem,ook ieder bezoekuur ben ik er.Maar dat komt door de situatie,ik ben enigste kind en mijn moeder durft niet helemaal alleen naar den bosch te rijden.Dus ik zeg werk af voor de middag zodat ik met haar meekan.Vanavond wil mijn man mee en het weekend komen er kennissen van ons over naar brabant die dan ook mee kunnen rijden naar mijn vader.Dan krijg ik ook wat meer tijd voor mezelf en voor mijn paardjes want die staan nu ook stil.Gelukkig zet de staleigenaar ze iedere ochtend lekker in de binnenbak zodat ze zich lekker kunnen uitleven.Zodra ik iets meer weet van uitslagen horen jullie het ook.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:39

Dat gele krijg je idd niet van 1 pilsje per dag, dus daar kan het niet van komen..
Spannend hoor, afwachten voor de uitslag. Hoe voelt je vader zich nu? Hij heeft nog verschrikkelijke pijnen of ligt hij nog aan de morfine?
Dat vermageren had mn zusje ook, bonenstaak werd ze, terwijl ze altijd wat mollig was. Dat had met de afbraak van voedsel te maken en geen vitamines goed kunnen opnemen. Al je organen staan met elkaar in verband en als het ene niet goed werkt, gata het andere op een gegeven moment ook in staking en als je vader geel ziet zal dat zijn lever zijn. Heeft hij zijn galblaas nog wel?
Afijn, ik wens jullie nogmaals veel sterkte, goed dat je het weekend lekker naar je paardjes gaat, even luchten en ontspanning.
Ik zal eens aan mn zusje vragen waar het exact aan lag dat zij zo magertjes werd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:15

Ik wil je vooral op het hart drukken dat mijn vader ondanks de hele ernstige en absoluut levensbedreigende situatie zo goed als geheel hersteld is.

Hij zag er ook niet uit, door de morfine ziet de patiënt er sowieso al heel raar uit, gelukkig is dit morfine gebruik niet verslavend.
Mijn vader was ook graatmager, infusen en slangen zaten bij hem overal en nergens.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:27

Oh wat fijn Tienus dat je vader zo goed als hersteld is..
Mijn zusje is inmiddels 13 operaties verder en lijkt haar laatste te hebben gehad voor voorlopig. Ook zij is goed hersteld, wel continue uitkijken met bepaald eten en medicatie slikken, maar dat is nog goed te doen. Dit zijn alleen de lichamelijke aspecten.
Maar het gaat erom dat onze familie nog bij ons is Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:50

Heeft je zusje al die operaties moeten ondergaan vanwege die ontstoken alvleesklier.
Mijn vader zit ook nog steeds aan de medicatie, maar goed als het daarmee te houden is.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:23

Nee hoor Tienus, 10 operaties omwille haar avleeskleir, daarvoor dr galblaas, waardoor al deze ellende ontstond en nog 2 aan haar rug, na haar alvleesklieroperaties (hernia, welke eventueel een gevolg konden zijn omdat tijdens de andere operaties haar buikspier doorgesneden moest worden, dus rugklachten, maar dat is niet zeker dat het daardoor kwam)..

Nou idd, mediactie is goed te doen, is alleen lastig dat je nooit eens lekker uit eten kan, zonder erna ziek te worden..maar daar is ze inmiddels goed aan gewend geraakt Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 00:44

Daar heeft mijn vader niet zoveel last mee, wel van ietwat te vet eten.
Speklapjes geeft altijd wel wat last.
Heb ik ook last van, ik ben mijn galblaas ook kwijt.
Maar ze zijn zo lekker.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 09:15

Als ik dit allemaal zo zie dan word ik er echt niet blij van.Mijn vader zag er gisteren iets beter uit,maar nog wel geel.Verder mag hij nog steeds niets eten en drinken en dat valt hem zwaar want hij heeft erge honger.Gisteren had hij het wel heel erg moeilijk en huilde hij ook.Hij vind het verschrikkelijk dat hij alleen maar ligt,mag zijn bed niet uit.Verder heeft hij ook geen aanspraak omdat hij alleen ligt.Er is wel een antibiotica bijgekomen aan zijn infuus en gisteren zijn ze weer de hele dag met hem bezig geweest.Nu blijkt dat er nog een buisje van de ercp in zijn keel zit en als het goed is dan word dit vrijdag verwijderd.Ik heb van jullie aanbod nog geen gebruik kunnen maken,want we worden op het moment helemaal gelaafd.Vanaf smiddags 1 uur rijden we op en neer naar het ziekenhuis en dan zijn we s,avonds om half 9 pas thuis en dan begint de telefoon want iedereen wil weten hoe het met mijn vader is.Het is natuurlijk wel fijn dat er zoveel belangstelling is maar het is wel heel erg vermoeiend.Ik heb mijn werk vanmorgen ook afgebeld omdat ik zo ontzettend moe ben.Gelukkig hebben ze daar wel begrip voor.Ik hoop dat we vanmiddag wel wat uitslagen krijgen van de testen,we wachtten het maar af

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:27

We weten maar al te goed hoe slopend het is om op ziekenbezoek te gaan en alle telefoontjes af te handelen.

Overleg anders met familie dat zij bij toerbeurt even aanspreekpunt willen zijn.

Of licht familie en vrienden via de mail in. Het is niet zo persoonlijk, maar het geeft jezelf even wat ruimte en rust.

En je mag tegen familie en vrienden zeggen dat het even slecht uitkomt om ze te woord te staan.
Als ze het niet begrijpen, moeten ze het maar begrijpen.

Wijs vrienden en familie desnoods op dit topic.
Ze lezen dat ook ervaringen van anderen die in hetzelfde schuitje gezeten hebben.
En hopelijk begrijpen ze jullie situatie dan ook beter.

Jij en je moeder moeten echt aan jullie zelf denken, anders heeft je vader niets aan jullie.

Is het niet mogelijk dat je vader naar een zaal verplaatst wordt.

Mijn vader en ik hebben beiden in hetzelfde ziekenhuis gelegen, daar lig je met 8 personen op een zaal.
Maar als je echt ziek bent, is dat wel heel erg druk.

Gelukkig geldt er in dat ziekenhuis strikte bezoektijden en geen doorlopend ziekenbezoek. Daar wordt je knetter van als je op een grote zaal ligt.