ervaringen tandartsen? mijn gebit is verwaarloost

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

ervaringen tandartsen? mijn gebit is verwaarloost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 20:45

Ik heb vandaag alle moed bij mekaar geschraapt en ben naar de tandarts gegaan.
Voor veel van jullie een normaal iets, maar voor mij niet, ik was namelijk al ruim een jaar niet meer geweest....... reden: omdat ik zo gigantische bang ben voor de tandarts met name het boren.... De laatste keer dat ik er was ben ik bijna flauwgevallen in de stoel onder een zenuwbehandeling!! ik heb toen een nood vulling gehad en moest later terug komen voor een gewone vulling, ik ben nooit meer gegaan want durfde niet meer! En ik kan van mezelf wel zeggen dat ik echt niet kleinzerig ben. Ik heb tattoes, piercings, die de raarste dingen als bungee jumpen etc maar de tandarts Clown Dat boren doet me zo verschrikkelijk veel pijn ook al laat ik het verdoven zeker als ze die zenuw boren.

Nou nu was ik dus vanmorge bij mijn nieuwe tandarts, ik wilde het bij een ander proberen, kijken of die me op mijn gemak kon stellen etc en die schrok behoorlijk toen ik mijn mond open deed Huilen hij heeft gelijk foto's gemaakt en kwam er achter dat die zenuwbehandeling die ik eerder vermelde helemaal niet heeft plaats gevonden en ik dus een uur lang pijn voor niks gehad heb gehad, wat ze wel gedaan hebben weet ik niet maar hij zat er nog gewoon in. Nu is er een hele ontsteking onder in mijn kaak gekomen Huilen en moet ik nog een keer die zenuwbehandeling gaan door staan. Ik vraag me ernstig af of ik dit ga redden zonder van mn stokkie te gaan.

Ook heeft hij 8 gaatjes gevonden. Vullingen die niet goed zaten/los zaten. En hij zei dat hij veel werk moet verrichten om mijn gebit op te knappen wil ik niet op mijn 25e een kunstgebit hebben Huilen

ik heb 4 afspraken moeten maken van alle 4 een uur lang

ik ben zo verschrikkelijk bang geworde door mijn vorge tandarts dat ik niet weet of ik dit wel ga trekken.

hoe zijn jullie ervaringen met de tandarts hebben jullie ook altijd zoveel pijn bij gaatje vullen?

Mijn vader heeft ook iets leuks te horen gekregen, hem was verteld dat hij een plaatje zou krijgen nu blijkt bij de nieuwe tandarts dat dat helemala niet kan, hij krijg nu inplantaten.

Nu baal ik dus ontiegelijk dat ik niet eerder naar een andere tandarts ben gegaan want nu kom ik er achter hoe slecht de mijne dus eigenlijk was. En misschien ben ik nu voor niks zo bang geworden.

Toen ik te horen kreeg over 8 gaatjes en die zenuwbehandeling viel ik al bijna flauw en was ik helemaal over stuur. Tot 4 uur nadat ik er geweest was was ik nog steeds over stuur dat is toch niet normaal Verdrietig

Ik wil alles weten over jullie ervaringen zodat ik misshien iets minder bang word voor de behandelingen, de eerste, de zenuwbehandeling heb ik eind deze maand en zie er als een berg tegen op Huilen

CynthiaV

Re: ervaringen tandartsen? mijn gebit is verwaarloost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:04

Ik weet precies hoe je je voelt, ik ben 6 jaar niet geweest Bloos
Ik heb uiteindelijk gewoon een afspraak laten maken door mijn moeder en heb haar mee gesleurt (ik ben al 28 Haha! ) Zij heeft het hele verhaal gedaan over slechte tanden en tandartsen, de tandarts was heel begripvol. Als ik er nu kom vind ik het nog steeds doodeng maar ze vraagt om de 10 tellen of het nog gaat.

Wat ik altijd doe tijdens de behandeling is allerlei deukjes en streepjes in het plafond tellen. Je kan van te voren ook wat kalmerends nemen, als je al erg gespannen bent.

Heel veel sterkte, je moet gewoon maar denken dat, als je klaar bent, je iedereen breed toe kan lachen Pling

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:06

Ruim een jaar niet geweest valt nog mee. Ik hoef zowiezo maar 1 keer per jaar heen. Ik was wegens angst al 2 jaar niet geweest. Maar de schade viel bij mij mee! Gelukkig. Kun je geen mp3 speler meenemen?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 21:10

ik kan vanalles mee nemen maar ik hoor dat echt niet meer als ik daar lig ik vind het idee alleen al dood eng.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:15

Denk dan aan het idee dat jij niet alleen bent die het doodeng vind.
Zodra je de spuit gehad hebt, valt het wel mee. Als ze eenmaal bezig zijn denk je: goh! ik had het veel erger verwacht. Nadat de verdoving is uitgewerkt zul je wel als een hamster uitzien, maar het is het uiteindelijk zeker waard! Hou dat maar in je achterhoofd Lachen Investeren in jezelf!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 21:17

ja dat idee zou je hebben als je normale ervaringen zou hebben. Ik heb altijd om verdoving gevraagt en gekregen maar voel net zoveel als dat ik zonder verdoving vraag. De verdoving heeft bij mij nog nooit tegen de pijn gewerkt. Als zou dat volgens deze tandarts wel moeten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:19

Ik ben altijd geboord zonder verdoving, door inschattingsfout van de tandarts (gaatje zat dieper dan hij dacht). De 1 is inderdaad minder gevoelig voor verdoving dan de ander. Vraag of je een extra verdoving mag.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 21:20

ja ook dat vroeg ik altijd al maar heeft nooit geholpen. Daarom ben ik zo bang omdat ik weet dat het pijn gaat doen. Maar deze tandarts zegt van niet dus dat probeer ik te geloven maar dat wil nog niet echt lukken ik blijf gewoon bang

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:20

Ik ben ook al een hele tijd niet meer geweest en probeer nu moed bij elkaar te verzamelen voor mijn verstandskiezen die pijn doen, verder heb ik dus geen tips voor je.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:25

heel herkenbaar verhaal

ik sch*t alle kleuren van de regenboog als ik naar de tandarts moet en ben net zolang als jou zo niet langer nog overstuur
ik heb ook een hele slechte tandarts gehad
die ook dingen heeft gedaan waardoor mijn gebit alleen maar slechter is geworden
ik ben uiteindelijk ook 3 jaar niet geweest
nu heb ik een nieuwe tandarts die heel gemakkelijk is
ook met verdovingen enzo
toen ik hem van angst (per ongeluk ) gebeten heb
was het voor hem ook genoeg en heeft hij mij naar het ziekenhuis gestuurd
daar is alles onder narcose gemaakt (en er moest veel gebeuren)

is dat misschien niet iets voor jou
je kan je tandarts altijd vragen en als het goed is vergoed het ziekenfonds dit ook
(ik ben wel aanvullend tandarts verzekerd )

heel veel succes in ieder geval

en mocht je niet naar het ziekenhuis mogen
ja tanden op elkaar en doorzetten (niet met de vinger van de tandarts erin , of juist wel Vork )

het is echt de moeite waard
voor ik naar het ziekenhuis mocht heb ik ook een heleboel pijnlijke behandelingen moeten ondergaan hoor
maar heb er geen spijt van en ben blij dat ik het gedaan heb
ik kan weer fantsoenlijk mijn mond opentrekken om te lachen

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:26

Ik was ruim drie jaar niet geweest, omdat het boren zo'n pijn deed, al bij de minst diepe gaatjes. Toen ik eindelijk de moed had om gewoon weer te gaan had ik dertien gaatjes en eentje had een zenuwbehandeling nodig.
Ik heb hem vertelt dat het altijd zo veel pijn doet, ookal ben ik verdoofd. Hij heeft toen een sterker middeltje gehaald en toen dit na zeven minuten nog niet werkte, nog een prik erbij gegeven en later nog een. Toen pas begon mijn mond verdoofd aan te voelen. Daarom heb ik ook helemaal niets gevoeld van de behandeling, vond het echt heel erg meevallen!
Dus misschien heb jij ook gewoon een extra sterk middeltje nodig, om niet onnodig pijn te lijden als je het toch al zo eng vindt.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:29

Breitling schreef:
ja dat idee zou je hebben als je normale ervaringen zou hebben. Ik heb altijd om verdoving gevraagt en gekregen maar voel net zoveel als dat ik zonder verdoving vraag. De verdoving heeft bij mij nog nooit tegen de pijn gewerkt. Als zou dat volgens deze tandarts wel moeten.

Als je ondanks de verdoving pijn voelt is er niet goed verdoofd. Je mag gewoon geen pijn meer hebben als je verdoofd bent.
Ik ben tandartsassistente en maak heel vaak mensen met een probleem als het jouwe mee. Geloof me, je bent echt niet de enige.
Ikzelf ben ook helemaal geen held hoor. Was voordat ik als tandartsassistente ging werken ook zeker 4 jaar niet geweest. Bloos

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:33

ik ben altijd bang voor de tandarts, ga netjes elk half jaar..
poets mijn tanden goed, flos, gebruik tandenstokers en toch..elke keer gaatjes!!!
moet maandag weer en voel al weer 2 tanden klooien.
bij mij gaan er ook altijd minstens anderhalve spuit verdoving in en minstens 20 minuten inwerken voordat het gaat zonder pijn.
En nog blijf ik het bij een zenuwbehandeling voelen.

ik heb momenteel last van een kies en vrees het ergste.
Maandag moet ik maar ben al een week lang zenuwachtig..
(en omgeving vind dat ik niet zeuren moet..)
heb ooit 9 gaatjes moeten laten vullen, jaar nadat mijn beugel eruit was (verwaarloozing door eigen schuld was dat wel)
pijn gehad zeg bah bah.. verdoving werkte niet meer.
"ja loes, bijt maar gewoon even door ik ga er in een keer doorheen..anders moet je weer terug komen"
Daarna had ik mijn les hard geleerd en ben zwaar aan het poetsen ed geslagen.
Maar dat mag blijkbaar ook niet baten...

vind het dus ongelofelijk knap van je (en ook de anderen) dat jullie toch gegaan zijn om die afspraak te maken!

edit:
wilde de verzendknop helemaal nog niet hebben!!!!
ik kom altijd wel OPGELUCHT van de tandarts af! ik ben van die tand af, en de eerste keer ging het minder maar nu weten ze dat de verdoving bij mij moeilijk gaat, krijg standaard meer, en meer wachttijd.
Proberen een stukje, gaat het verder gaat ie door anders niet.
Als ik een kleine kik geef stopt ie meteen, laatste keer kuchte ik lichtjes een beetje en alles werd stilgelegd.
De assistentes zijn er ook van op de hoogte en blijven aardig.
Ik heb nu ook een vaste tandarts, (wil ook GEEN andere) en dat accepteren ze.

En jouw verhaal kennen ze nu ook, ze nemen je serieus en spreek met ze een teken, geluid af, waarop zij als jij dat maakt onmiddelijk stoppen.
Dit maakt het voor hen makkelijker en voor jou minder moeilijk.
en ben ook niet bang om dat te doen na een kwartier als je even een adempauze wil! ookal voel je nog niet veel/minder/niks.
Ik heb last van mijn nek ed, ik wil dan even zitten en kunnen ademen.. mogen ze daarna wel weer verder, en ook dat word gerespecteerd.

HEEL veel succes! Ach gut
Laatst bijgewerkt door Lolleke op 01-03-07 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:35

Leg het sowieso uit aan je tandarts, dat je bang bent ed. Misschien kun je eerst een afspraak maken waarbij hij uitlegt wat er gaat gebeuren?
Dit doet een goeie tandarts ook tijdens de behandeling trouwens.

Ik neem bij gaatjes vullen altijd een verdoving, anders lig ik steeds te kronkelen in die stoel. Daar kun je ook gewoon om vragen. Lachen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:36

Moeder dwingt me elk halfjaar, maar als het aan mij lag zou ik waarschijnlijk nooit gaan... Ik probeer m'n tanden maar goed te verzorgen, zodat ik neit geboord hoef te worden. Heb gelukkig nog nooit gaatjes gehad.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 21:39

sronnie schreef:
Ik ben ook al een hele tijd niet meer geweest en probeer nu moed bij elkaar te verzamelen voor mijn verstandskiezen die pijn doen, verder heb ik dus geen tips voor je.

Dit vond ik dus helemaal niet erg ik heb ze alle 4 in 2 weken tijd er uit laten halen van de behandeling zelf heb ik zo goed als niks gevoeld, op de verdovings spuiten na, ik heb wel extreem veel napijn gehad, heb zelfs nog aan de morfine gezeten Clown

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 21:40

gabyfedde schreef:
Breitling schreef:

Als je ondanks de verdoving pijn voelt is er niet goed verdoofd. Je mag gewoon geen pijn meer hebben als je verdoofd bent.
Ik ben tandartsassistente en maak heel vaak mensen met een probleem als het jouwe mee. Geloof me, je bent echt niet de enige.
Ikzelf ben ook helemaal geen held hoor. Was voordat ik als tandartsassistente ging werken ook zeker 4 jaar niet geweest. Bloos

dit is dus ook wat hij vertelde maar ik kan dat niet geloven omdat ik nog nooit niks gevoeld heb ondanks ik altijd verdoving neem, alleen in het ziekenhuis met mn verstandkiezen heb ik niks gevoeld

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:41

Kun je niet naar een speciale angsttandarts

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:45

Breitling schreef:
sronnie schreef:

Dit vond ik dus helemaal niet erg ik heb ze alle 4 in 2 weken tijd er uit laten halen van de behandeling zelf heb ik zo goed als niks gevoeld, op de verdovings spuiten na, ik heb wel extreem veel napijn gehad, heb zelfs nog aan de morfine gezeten Clown

Ik ben bang voor snijden, hechtingen e.d. door medische fouten van het ziekenhuis maar daar zal ik verder niet op ingaan.
Maar het erge vind ik dus dat ik eerst naar de tandarts moet gaan die ik niet ken omdat de vorige er mee gestopt is en ik geen trek heb in andere behandelingen Bloos

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:49

Die bestaan volgens mij wel Weshcobfan, angsttandarsten!!
Dat is ook een optie.

Mijn ervaringen met de tandarts zijn eigenlijk erg goed, maar hij is ook heel erg aardig en ik ben blij dat ik bij hem zit.
Na kiezen getrokken te hebben, gaatje geboort/gevult, 2 gebroken voortanden (erg hoog gebroken en binnekort 2 kronen erop, zo erg is het), wortelkanaalbehandeling (door de val waardoor ze zijn gebroken, anders was er een grote ontsteking ontstaan) OP 5 DECEMBER Clown, voortandjes die af en toe afbreken wat er niet uit ziet, halfjaarlijkse controle en flouride loop ik vrolijk de kamer uit omdat ik blij ben dat iemand mijn gebitje in orde wilt houden.

Wanneer ik in die wachtkamer zit of voordat ik op weg naar de tandarts ga, word ik gesloopt van de zenuwen. Als hij heeft verdoorft om bijvoorbeeld te boren dat voel je wel dat hij bezig is (geen fijn gevoel) maar het doet geen pijn.

Als je je angst nu niet overwint overwin je het nooit niet!! Gewoon doorzetten en vertel je hele verhaal aan je tandarts. Hij zal het vast wel begrijpen en als tandarts zijnde zal hij daar ook voorzichtig mee om gaan.
Succes Lachen

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:53

sronnie schreef:

Ik heb toevallig vandaag 2 verstandskiezen laten trekken/snijden in het ziekenhuis! Alleen de verdoving deed een BEETJE pijn, als die eenmaal is ingewerkt gaan ze aan de slag en ik vroeg aan het einde: "zijn ze er al uit dan?"

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:54

Just_Me schreef:
sronnie schreef:

Ik heb toevallig vandaag 2 verstandskiezen laten trekken/snijden in het ziekenhuis! Alleen de verdoving deed een BEETJE pijn, als die eenmaal is ingewerkt gaan ze aan de slag en ik vroeg aan het einde: "zijn ze er al uit dan?"

De prik is idd het ergste, laat staan wat je voelt als er getrokken wordt. *niets

Ik heb mijn getrokken kiezen in mijn kamer liggen, tjee wat een joekels

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:58

Ik ben ze vergeten mee te nemen Haha!
Maar in mei worden mijn andere twee getrokken dus dan moet ik ze niet vergeten Tong uitsteken

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 22:01

de prik vond ik niet eens zo erg, vind boven bij de tandarts 30 keer erger

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:03

Maar als je zoiets door de prik heenvoelt is het toch niet goed? Kun je niet een hogere dosis ofzo vragen? Bij mij vroegen ze heel duidelijk of ik geen pijn had.