Anti-depressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Postman

Anti-depressiva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 00:12

Hallo iedereen.

Ik zou graag via dit topic in contact komen met iedereen die anti-depressiva gebruikt en/of mensen kent die ze gebruiken en hier ervaring mee hebben.

Reden is dit: ik ben nu al een hele tijd depressief. Waarschijnlijk al 6 maanden, echter het kan ook wel goed al een jaar zijn. Ik heb hele goede tijden gehad, maar de slechte periodes komen nu steeds meer en zijn ook steeds sterker.

Ik weet dat ik dus wel anti-depressiva moet gaan slikken, maar ik weet niet wat voor gevolgen het heeft voor school en werken enzo. En of het invloed heeft op autorijden. Graag hoor ik dus van jullie de ervaringen en tips hierover.

Ik twijfel nog steeds, en heb ook nog een 2 weken de tijd ivm vakantie om een besluit te nemen.

Alvast bedankt voor het reageren.

Stopcontact

Re: Anti-depressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:40

Ik ben geen fan van anti-depressivia.
Ik heb er slechte verhalen over gehoord.

Van vele die er alleen maar zich rotter door gingen voelen.
Mij is ook het stempeltje Depressief opgestempelt, maar ik wil echt niet aan de Antidepressivia. Als je bepaalde symptomen hebt, versterkt AD het alleen maar.

Dus denk er goed over na.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:46

Ik slik wel anti-depressivia ; en het heeft invloed op het autorijden ja, overigens niet allemaal hoor. Ik heb er vaak wel slechte dingen over gehoord en zelf ook door ervaren, maar ik weet dat dit voor mij toch wel echt nodig is.. En sommige werkte bij mij heel goed en sommige echt absoluut niet en werd mijn slechte gevoel versterkt.

Laat jezelf wel goed informeren en zorg dat je een anti-depressivium hebt, die een beetje bij je past, klinkt heel raar, mja..Bloos

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:48

Mij broer slikt het ook, en mijn moeder heeft het vroeger ook gehad,
Ik denk dat het per persoon verschilt of het aanslaat of niet.
De ene gaat zich er echt beter door voelen, de ander juist geheel slechter.

Let alleen wel op dat je niet met alle mag autorijden e.d.
Heel veel sterkte

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:52

ik kan een ding zeggen..

meid probeer er vanaf te blijven.. zoiek eerst hulp bij bv een psychiater

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:52

Mocht je antidepressiva overwegen en je vraagt wat te doen dan zal ik het in jouw geval absoluut afraden. Ik heb een jaar efexor geslikt en heb er dus wel ervaring mee. Naast dat het je gevoel afvlakt werd ik er ook nog eens superdik van. En gezond is het zeker niet, lees maar eens de bijsluiter. Daarnaast was het afkicken van dat spul ook zeker geen pretje.

In jou geval zou ik ervoor kiezen om intensief te gaan sporten. Dan produceer je een natuurlijk hormoon dat je stukken beter zal laten voelen.

Mocht je het toch met een middel proberen, ga rhodiola slikken, of sintjanskruid. Wel in de goede doseringen want veel middelen hebben een dosering die veel te laag is en dan werkt het niet goed genoeg. Een goed merk rhodiola is bv die van optimax of sintjanskruid kira forte. Neem dat dan max een week of 6 en stop dan weer een tijdje.

Suc6.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 00:54

stalnijmegen schreef:
ik kan een ding zeggen..

meid probeer er vanaf te blijven.. zoiek eerst hulp bij bv een psychiater

Het is een man Bloos Sorry dit is echt off-topic .. I know

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:01

Ik neem al een jaar en een half Sipralexa, heel licht dus. Ik weet niet of het helpt, maar wel dat het heel moeilijk is om af te bouwen omdat ik me er de hele tijd slecht ga door voelen. Ik denk dat het gewoon weer het gevoel is dat ik nergens controle over heb, waardoor het iets moeilijks is om 'los te laten'. Overigens voel ik me lichamelijk nergens afhankelijk van. Ik heb ook nooit lichamelijke problemen gehad, of problemen op school ofzo. Over autorijden kan ik niets zeggen, want daar ben ik te jong voor Clown .
Maar medicatie is nooit gezond als het niet nodig is, dus probeer er zoveel mogelijk af te blijven zolang het gaat..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:08

hallo,ik slik al jaren anti-depressiva[seroxat]En heb er ook verschillende geprobeerd ,voor ik deze kreeg.O,a ook Prozac.dat heb ik een tijd met goed gevolg geslikt ,tot ik er erg moe van werd.Toen heb ik samen met mijn huisarts gezocht naar een ander middel en kwamen we uit bij seroxat.dat slik ik nu al weer een jaar of 8.En mijn mening is ,liever een leuk leven met een pilletje dan een naar leven zonder.Ik voel me d`r goed bij,ik ben weer me oude zelf,ik weet niet of ik zonder kan,maar ik heb er ook geen behoefte aan om het te proberen.
Moet met je huisarts gewoon kijken, wat het beste bij jouw past.het is wel vaak zo,dat in begin van de nieuwe pillen,je best erg beroerd kan worden.Maar naar een week of 2 ,gaat dat weer over.je lichaam moet er even aan wennen.ik ben ook erg lang depri geweest,maar met dit pilletje,kan ik die buien aardig onder controle houden.

Wees duidelijk over wat je voelt,dan kan degenen die je moet helpen er beter op inspelen.Succes!
O ja,met autorijden heb ik geen last van die pillen.Maar met sommige moet je wel uitkijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:11

Het sporten is al genoemd, hardlopen is een hele goede anti depressiva zonder bijwerkingen, nouja, wel wat positieve zoals strakker in je vel...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:27

Ik heb 7 jaar anti-depressiva geslikt en kan je maar 1 ding zeggen: NIET AAN BEGINNEN!!

Geloof me; beter enorme dalen met soms punten, dan altijd maar hetzelfde zonder emoties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:30

Ik slik al 8 jaar AD...en sluit me aan bij de rest, het is troep.
Niet aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:32

Ik sluit me ook aan bij de rest. Heb tijden die troep geslikt, vooral niet grappig wanneer je er dan weer vanaf wilt komen.

Mocht je toch willen gaan slikken, raad ik je aan om vooral géén Seroxat te gaan slikken. Dan zijn er wel "betere" alternatieven namelijk.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:39

met anti depressiva pak je niet het probleem aan, je gaat alleen de strijd aan met de symptomen. ik denk dat je meer bereikt met hulp zoeken om het probleem aan te pakken, dan met medicijnen de symptomen te bestrijden.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:43

ik gebruik nu 3 jaar paroxetine/seroxat.....en tja, ik voel me er goed/beter bij. Wil wel gaan afbouwen omdat ik er echt niet heel mijn leven aan wil vastzitten. Ik slik het niet zozeer voor depressies maar wel voor paniekaanvallen. Ben nu sinds ik het gebruik gelukkig aanvalvrij. En geloof me, leven met angst voor angst is vreselijk, dan liever een pilletje.

Het beïnvloed mijn autorijden of werk helemaal niet. Wel uitkijken met alcohol drinken.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:04

antidepresiva kan je wel een steuntje in de rug geven, maar kijk uit welke je neemt,
en neem een (in overleg,) kleine dosis,
neem er ook phsygische hulp bij, anders kan je bllijven slikken, je bent namelijk niet depresief omdat het uit de lucht is komen vallen.
er moeten 'dingen ' worden 'opgelost'.

Te van alles is nooit goed.

er staat by the way altijd op een antidepresiva dat je niet mag autorijden, overleg dit met je huisarts, en je zal zien, dat het met veel medicijnen wel mag, maar dat ze verplicht zijn het aan te geven.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:46

Ik heb 2 soorten geslikt. Eerst citalopram, maar daar voelde ik me niet echt beter bij en had ook last van bijwerkingen. Afkicken was ook geen pretje, ondanks dat het een vrij licht middel is.

Daarna ben ik overgegaan op paroxetine/seroxat en dit werkte erg goed bij me, voelde me weer mezelf e.d.
Ivm de zwangerschap ben ik toen gestopt en nu nog steeds.

Probeer eerst eens met iemand (huisarts/psycholoog) erover te praten voor je meteen naar een pilletje grijpt...

@ Liannes, dat hoeft niet bij iedereen het geval te zijn, in mijn geval heb ik het gewoon van mijn moeder geerft, ben bij psycholoog en psychiater geweest en ja wat moet je vertellen als je niks te vertellen hebt. Door ons 3en dus de diagnose gesteld dat ik het van mijn mams heb meegekregen...

Munji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:39

Hoi

Antidepressiva zijn geen oplossing voor je problemen maar kunnen er wel voor zorgen dat je uit de depressie komt. Dus naast de medicijnen therapie nemen!

Ik ben in september burnout geraakt en heb sinds oktober een depressie. Ik slik 225 mg Efexor. Mijn emoties waren eerst afgevlakt, maar heb nu het idee dat ik toch heel veel voel. Ik ben juist wat afgevallen en niet aangekomen. De bijwerkingen zijn bij mij bijna niets.

In het begin kan je door duizeligheid of draaireigheid geen auto rijden. Dit was bij mij 2 weken. Nu heb ik geen last meer ervan.

Sterkte bij het maken van je keuze. Ik heb er lang over getwijfeld of ik medicatie wilde. Ik was bang dat ik mijn lot uit handen gaf. Dat ik zelf geen beslissingen meer zou kunnen nemen. Dat ik heel erg zou veranderen. Gelukkig heb ik besloten om wel te gaan slikken. Ben ervan overtuigd dat ik anders nog in dat diepe zwarte dal zou zijn.

Groetjes, Nathalie

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:01

Kijk inderdaad uit met wát je neemt en laat je nooit door een huisarts met zomaar een middel afschepen. De meeste soorten die zij voorschrijven zijn niet standaard de beste voor jou Knipoog

De eerste weken kan je inderdaad veel last hebben van bijwerkingen en zelfs erger depressief raken; dit is heel normaal en komt doordat je lichaam / hersenen (want daar werken ze op in) aan de anti-depressiva moeten wennen. Er zijn bepaalde anti-depressiva die invloed hebben op je rijgedrag, maar dit zijn veelal van het oude soort en niet die een psychiater normaal gesproken voorschrijft. Zelfde geldt voor gewichtstoename: er zijn AD die dat wel veroorzaken en er zijn AD die zelfs voor gewichtsafname kunnen zorgen.

Zeggen dat het troep is, zoals een aantal hier in dit topic doen, is onzin en verschrikkelijk kortzichtig. Het gaat er om dat je het met beleid en met begeleiding slikt, en niet in je eentje dosissen / middelen uit gaat proberen.

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:05

Als je ze eenmaal gebruikt kun je nooit meer zonder. Ik raad het je ten zeerste af.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:11

De eerste weken zijn niet fijn,
maar ik wilde dat ik er eerder aan begonnen was,
begin nu eindelijk weer mezelf te worden na een burnout van 2jaar,
ook mijn gezin is blijer met me,
er is volgens mij geen huisarts die dit voorschrijft zonder begeleiding van een psygoloog,
wel wil ik er ooit mee stoppen,

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:15

Suus schreef:
Als je ze eenmaal gebruikt kun je nooit meer zonder. Ik raad het je ten zeerste af.

Dat is ook onzin. Je kan zéker wel zonder , je moet het alleen voorzichtig en met begeleiding afbouwen, en niet in een keer stoppen, want dan kan je afkickverschijnselen kijken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:16

het kán sommige mensen heel erg goed helpen,maar overweeg het heel goed voordat je eraan begint,ik zie in de apotheek vaak wat verkeerd gebruik met mensen kan doen.
goed op- en later afbouwen is heel belangrijk!

mijn vader gebruikt sertraline(zoloft)maar ik zou niet willen dat hij ermee zou stoppen.
als hij stopt met die tabletten is hij onuitstaanbaar; nog sneller aangebrand dan dat hij nu al is,erg down en geirriteerd door alles wat we doen.

dus ik zeg soms kan het veel voor je doen!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 23:21

Ik slik ze ook. Heb fluoxetine. Werkt wel, weinig tot geen last van bijwerkingen. Maar ze werken niet zoals ik en de HA zouden willen, dus krijg waarschijnlijk andere.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 01:45

Ik zou tegen al die mensen ,die zo ageren tegen antidepressieva willen zeggen ,hebben jullie zelf wel eens zo in de oliebol gezeten.Zo niet ,dan weet je niet waar je over praat.Een heleboel mensen die dat spul slikken[ik ook]doen dat niet voor de lol.En sommige hebben zonder dat pilletje geen menswaardig leven.Dus denk na ,voor je zaken afkraakt.