Intuïtie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Intuïtie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 00:41

Ik open dit topic uit interesse. Het is daarom vooral bedoeld voor mensen die ook met dergelijke gedachten spelen. Kritisch zijn is natuurlijk leuk, maar aan dingen als 'ik geloof er gewoon niet in' heb ik hier niet zo veel boodschap. Een beetje onaardig om dat er zo bij te zetten, maar ik ben in voor een leuk topic. Lachen

Ik geloof heel erg in intuïtie (of wat voor naam je het ook wilt geven). In de zin van, ergens een goed gevoel bij hebben, ergens een idee bij hebben. (Concrete voorbeelden: nieuwe mensen ontmoeten, en meteen weten of ze te vertrouwen zijn, of niet. Dat oordeel is dan niet gebaseerd op feiten - ik ken ze immers helemaal niet - maar blijkt toch steeds weer te kloppen. Ander voorbeeldje: bepaalde Bokt-gebruikers duiken op in topics met een bepaald onderwerp, waarvan ik dat niet kon weten. En dat verbaasd me dan helemaal niets, een dergelijk vermoeden had ik dan al.) Dat soort dingen - en meer.
Wie heeft er heel regelmatig vergelijkbare ervaringen? Ideeen erover? Enzovoort. Lachen

Ik heb ook het idee dat ik - naarmate ik meer op dit gevoel durf te vertrouwen - het gevoel beter ontwikkel. Het klopt vaker of het is completer. Ik ben een vrij nuchter typ, en betrek het rationele vaak ook bij dingen. Toch geeft dat dan geen verklaring. Ik heb mezelf een tijd 'uitgetest', door sterk te letten op mijn eerste gevoel, dit vast te horen, en later controleren of dit juist was. Na 'succes' hiermee, vertrouw ik nu dus meer op dit gevoel.
Hoe denken jullie dat je jezelf hierop als het ware kan 'trainen', als dat al kan?

Het klinkt misschien wat raar, maar ik vind het ook lastig uit te leggen, wat ik precies bedoel. Misschien dat er iemand is die dit herkent, en het dan begrijpt en/of een mening over heeft.

Ben heel benieuwd. Lachen

Mloesje

Re: Intuïtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 00:46

Ik herken dit helemaal!! In het begin vond ik het eng, maar ik durf nu ook steeds meer op mijn gevoel te vertrouwen, en merk daarin ook dat ik de goede keuzes maak! Ik blijf dit topic even volgen, ben benieuwd of er nog meer bokkers dit ook hebben!! Lijkt mij wel gezellig Tong uitsteken Allemaal intuïtiefe bokkers Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 00:54

Mloesje, er is ook een huiskamertopic voor spiritualiteit, misschien is dat ook wat voor je. Ik heb zo gauw de link niet - maar het heet 'Spirituele huiskamer'; dan moet je het wel kunnen vinden. Lachen
Ik heb het niet daar gepost, omdat dit topic er in mijn opzicht los van staat. Ik wil iedereen aanspreken - en het gaat me puur om intuitie, niet om alle vormen van spiritualiteit. Lachen

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 01:30

Ik herken het zeker, ik weet niet hou oud je bent, maar naarmate ik "ouder" word, blijkt mijn 1e gevoel/gedachte over iemand/iets zeer goed te kloppen Knipoog ik heb het meegemaakt bij een ex vriend van mijn schoonzusje, mijn 1e gevoel zei dat hij niet te vertrouwen was, terwijl er helemaal geen aanwijzingen voor waren, en ging ik twijfelen Koe , later bleek het toch te kloppen en sindsdien vertrouw ik toch op mij intuitie Haha! of je het echt kunt trainen weet ik niet, maar je 1e gevoel bedriegd je vaak niet! ik volg dit topic nog even, kan er altijd weer wat van leren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 01:31

Ik noem dat graag "onderbuikgevoel".

9 van de 10 keer heeft het gelijk. Niet in alle gevallen, soms kan je je nog wel eens vergissen. Maar doorgaans kun je er goed op vertrouwen.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 01:35

dan nu mijn vraag of mannen ook intuitie hebben? de mijne had bij mijn ex zwager niks "door", terwijl ik steeds zei dat er iets niet klopte aan die jongen, zou het typisch iets voor vrouwen zijn?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 01:35

Ik ben bijna 20.
En ik heb het niet 'meegemaakt', maar altijd.
En volgens mij heeft het zelden of nooit ongelijk.

Edit: ik denk wel dat iedereen dat heeft. Lachen

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 01:40

dan is mijn eerste gedachte, wij nuchtere types ontwikkelen het misschien beter? mijn man is minder nuchter dan ik en "ziet" alles ook niet zo als ik het zie/voel? misschien hebben wij dan onze 6e zintuig beter ontwikkeld? ben jij een gevoelsmens?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 01:58

Dubbelpost...
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 11-02-07 02:01, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 02:01

Ik denk dat iedereen een soort zesde zintuig heeft, maar er een verschil is in de manier waarop je er mee omgaat. Dat verklaart voor mij ook waarom sommige mensen er over denken en het ontwikkelen, en anderen dit niet doen.

Om op je vraag terug te komen - ik ben wel een gevoelsmens, maar laat dit soms 'beinvloeden' door wisselende situaties of stemmingen. Dan wordt het een beetje overgeschaduwd, als het ware.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:58

heel herkenbaar....ik heb ook een intuítie waar ik op kan vertrouwen...Het is echt nog maar weinig voorgekomen dat ik er helemaal naast zat met mijn gevoel.
Meestal weet ik door middel van één gesprekje met iemand al of het okay is of niet....ik probeer dat echt die persoon het voordeel van de twijfel te geven (durf nog niet 100% erop te vertrouwen)...

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:15

heel herkenbaar ja!

ik ben nu 15, maar al zeker 3 jaar vertrouw ik op mn intuitie. Niet blind, maar vertrouw hem wel! Hierdoor wist ik precies wie ik wel en niet kan vertrouwen, en kan mezelf daarvoor ook beschermen zegmaar. Als ik het gevoel heb dat ik iemand niet kan vertrouwen, zal ik dat nooit zo in zn gezicht zeggen en hem gaan negeren ofzo, maar dan weet ik wel dat ik moet oppassen met wat ik doe en zeg!!

Ben ook ooit eens in een edelstenenwinkeltje geweest, wel vaker trouwens, en ik trok de hele tijd naar één soort stenen toe, de bergkristal. Die winkel kon ook testen welke stenen goed voor je waren, dus die bergkristal als het ware op mij getest en bleek dat dit dé steen voor mij was! Die man zei dat ik al een hele goede intuitie had en de steen hem zou ondersteunen zegmaar, en dat ik op mn intuitie kon vertrouwen..

Zo weet ik vaak ook mn vriendinnen uit te kiezen waarvan ik weet dat ik van ze op aan kan (uh.. die zin klinkt raar?) en dat ze me niet zomaar laten vallen ofzo.. Is tot nu toe altijd goed gegaan!

Ik luister ook gewoon naar mijn gevoel, toen ik dat niet deed kwam er narigheid van Lachen

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:19

Ik herken het ook! Toch vind ik het erg moeilijk om het onderscheid te zien tussen je gevoel of dat wat je denkt. Vaak zie ik ook pas achteraf dat mijn gevoel me allang gewaarschuwt had, dat is iets dat ik meer wil ontwikkelen dat ik het op dat moment al zie.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:22

heel herkenbaar en het klopt idd altijd,eerst negeerde ik het soms nog wel eens maar nu doe sommige dingen niet als het 'gevoel' niet goed is, net als dat ik bij zowel mensen en dieren precies voel waar de pijntjes en moeilijkheden in karakter zitten, naja voel ik weet dat gewoon en het klopt altijd, ik ben nu al een tijdje met magnetiseren en universele energie bezig en zelfs mensen die niets met spirituele energie hebben moeten toegeven dat het gewoon werkt, je bent er eerst ongemakkelijk over maar ik weet nu dat je juist fijn is dat ik dit zo kan, al blijf je natuurlijk mensen houden die dit altijd belachelijk zullen maken uit ontwetendheid of angst voor het onbekende.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:52

Ik herken het ook.
Ik heb het geregeld dat ik het gevoel heb dat er iets niet klopt of fout zit..Een beetje een gevoel alsof je buikkrampen hebt maar niet zo hevig.
Vaak gebeurt er enkele dagen erna dan ook iets en is het gevoel weer weg...
Net zoals wanneer je naar een nieuw paardje gaat kijken moet er ook een gevoel zijn dat goed aanvoelt.
Ik denk dat vrouwen er in het algemeen meer mee bezig zijn dan mannen..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:58

Ik zag laatst mijn paard liggen in de stal,dat was toen ik thuis was.Later bleek dat hij tegen een koliek aanval had gezeten.Ik werk op een spirituele telefoon lijn en weet veel over de mensen die ik aan de lijn heb.Vanmorgen had ik ook zo,n geval en dat was erg grappig, ik liet alleen niet merken dat ik bepaalde dingen over hem wist.Ik weet ook vaak hoe iemand zich voelt, en ik moet me daar wel voor afschermen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 14:33

ik geloof zeker in intuïtie , ik heb ook wel regelmatig dat ik iets voel en dat blijkt te kloppen of dat ik afgesproken heb en al weet dat diegene afbelt en dat dus ook doet dus ja ik geloof in intuïtie, al denk ik als je er te veel op vertrouwd dat ook 'verkeerd' uit kan pakken.

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:00

herken ik meteen... mijn intuitie klopt gewoon 9 van de 10 keer. zo wist ik bijvoorbeeld al van kind af aan dat mijn vader niet oud zou worden... en hij is met 44 overleden.. ik voelde ook, toen de klachten bij mijn vader begonnen, dat het mis was.. ook al werd pas veel later bekend dat hij kanker had.. maar ook simpele dingen zoals afspraken die afgebeld worden ofzo... ook voel ik altijd heel sterk emoties van mensen die ik goed ken en neem ik die over... ik voelde ook aan dat er iets mis was met mijn relatie toen mijn vriend er voor uitkwam dat hij vreemd was gegaan... ik voel het ik voel het ik voel het....

meestal houd ik mijn intuitie gevoel wel voor mezelf... ik ga dit topic volgen...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 18:12

Hoe denken jullie bijvoorbeeld dat je nog meer met je intuitie kunt doen? In de zin van ontwikkelen ed... Lachen

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:25

Ik merk ook dat mijn "intuitie" bijna altijd gelijk heeft.
Soms twijfel ik nog weleens, dan voel ik dat diegene liegt maar ik kan mijn vinger er niet opleggen en diegene zegt dat mijn gevoel niet klopt.Maar tot nu toe heeft mijn gevoel toch vrijwel altijd gelijk gehad, soms kwam ik er pas na een jaar achter dat iemand loog, maar het gevoel zat er al.
Wel heb ik soms verkeerde dingen zeg maar.
Ik had het gevoel dat de vriend van een vriendin van mij vreemd ging, dat bleek wel te kloppen, alleen met iemand anders dan ik had verwacht.

angelfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:52

Vroeger twijfelde ik best veel met gedachtes, en achteraf heeft mijn gevoel 9 van de 10 keer gelijk gehad.
Dus ik vertrouw nu op mijn gevoel. Lachen
Denk dat zelfkennis ook een groot deel helpt.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:20

Heerlijk vind ik het, vertrouwen op je gevoel.

Ik heb in een situatie gezeten waarin iemand andere dingen zei dan dat diegene eigenlijk bedoelde, Dat gevoel had ik altijd heel sterk gehad maar als dat zelfs na navragen ontkent wordt ga je er wel aan twijfelen. Compleet aan jezelf twijfelen. Ik heb dat contact verbroken, en merkte daarna hoe goed ik eigenlijk was in die dingen aanvoelen, dat ik inderdaad vaak in een eerste oogopslag weet of iemand me ligt of nietm eb als het bv niet zo is, dat ik dan met de beste wil van de wereld mezelf open kan stellen enzo, maar dan blijkt het gewoon écht niet te klikken. En omdat die situaties steeds meer en meer voorkomen begin ik er ook meer en meer op te vertrouwen.

Ik denk dat je intuietie is zoals íe is, maar dat je wel kan leren om er steeds meer op te gaan vertrouwen. Door het gewoon te doen Knipoog

En de grap is, dat hoe beter je je best doet, hoe slechter het gaat Haha!

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:35

het boek van char het medium geeft richtlijnen om je intuitie te ontwikkelen en stimuleren.. weet dat het er is maar heb er niet echt de behoefte aam het meer te ontwikkelen

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:52

Citaat:
ook voel ik altijd heel sterk emoties van mensen die ik goed ken en neem ik die over...

dit herken ik ook heel goed!

ik had een tijd geleden, 1,5 jaar terug denk, ook een vriendin waar ik van voelde hoe het ging. Niets smsjes of iets, op school kon ik zomaar opeens heel down worden, kwam ik thuis en sprak haar, en bleek dat het op dat tijdstip dat ik me opeens down voelde helemaal niet goed ging! heb dit een paar maanden gehad, toen waren we niet zo close meer. Nu heb ik het wel met een andere vreindin nog, had al een tijdje het gevoel dat er iets zou veranderen en idd ook gebeurd.. Sommige mensen vinden het eng, maar ik ben best blij dat ik het heb eigenlijk!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:15

Heel leuk topic! Lachen
Ik ben altijd wat kritisch als het gaat om 'de dingen die toch niet altijd verklaard kunnen worden'. Maar ik geloof er wel erg sterk in. Ik ben er van overtuigd dat iedereen wel een soort 'zesde zintuig' (intuitie vind ik daar zeker bijhoren!) bezit, maar dit komt natuurlijk niet altijd goed naar boven of is geblokkeerd o.d.

TurdusMerula, ik raad je heel erg het boek 'Blink' van Malcolm Gladwell aan. Ik moet zeggen, het is echt een kei goed boek...
Maar nu waar het over gaat. Je kent dat denk ik wel, dat als je iemand ontmoet je daar al vanaf het eerste moment (de eerste paar secondes/minuten) een erg goed gevoel over die persoon hebt. Of juist helemaal niet! Een 'blink' is dat moment, die eerste paar secondes in een situatie, waar een onbewust deel van je 'denken' al gelijk een juist antwoord op heeft, maar zelf heb je dat pas later door.
Er worden tal van voorbeelden gegeven in het boek en onderzoeken.
En hij bewijst ook echt dat dat deel van de hersenen, die die ontzettend snelle beslissingen maken, ook echt de juiste maakt. Maar dat soms al in een fractie van een seconde, alleen dat wordt niet zo snel 'opgepikt' door het logisch denken.
Nahja, je moet het gewoon lezen: echt gaaf! Lachen